S.c.r.o.g kaikki ongelmat, kysymykset ja niksit. jne.

Scrogit, sogit, hydrot, aerot ja muut maallikoilta yli hilseen menevät menetelmät
hullut muurahaiset

Re: tee se itse, ScrOG verkko - <5e

ViestiKirjoittaja hullut muurahaiset » 28.3.2006 14:01

Tota olen itsekkin kaavaillut rakentavani jonka jo osaan mutta missä vaiheessa ja miten puskaa pitää ruveta taivuttamaan siihen scogiin? :think:

Iisakki

ViestiKirjoittaja Iisakki » 23.4.2006 18:30

Minullekkaan ei ole selvinny toi et miten kasvi taivutellaan verkkon? :think:

Tamtam

ViestiKirjoittaja Tamtam » 23.4.2006 19:19

Kasvi latvotaan ajoissa ja taitellaan se leveälle alueelle.

Monesti tässä vaiheessa pannaan kasvu kukkimaan.

Kasvi muuttaa kasvuaan niin että sivuoksista syntyy uudet pääosat ja se kuinka paljon riippuu valotehosta ja lajikkeesta.

Kahden kukitusviikon jälkeen kasvi riisutaan alhaalta leikkaamalla oksat ja kukinnonalut.

Näin saadaan maksimoitua kasvin hyötysuhde.

Minä kokeilisin joustavampaa nailonverkkoa jäykän metalliverkon sijasta.

Hyviä kasvatuksia kaikille!

So_stoned
1 tähti
1 tähti

S.c.r.o.g kaikki ongelmat, kysymykset ja niksit. jne.

ViestiKirjoittaja So_stoned » 25.11.2006 22:09

Itse laitan 3 feminisoitua sweet tooth 3# :ta scorgiin ja ajattelin laittaa tällaisen topicin koska haku ei tälläista löytänyt.
joten haluaisin tietää aiheesta enemmän, kokemuksia, ongelmia, niksejä jne.

omasta kasvatuksesta enemmän luvassa kasvatuspäiväkirjojen puollella.

Eli kaikki sgrogiin liityvät ongelma kysymykset ja niksit

>verkon silmäkoko?
>vegen pituus
>satoisin tapa taitella
>latvominen
>pistokas
>siemen
>eri lajikkeista
>ala osan parturointi

sanottiin että yksi kasvi 30cm 30cm pinta alaa verkkoon, mutta luin että pitempi vege isompi alue?
Let's smoke some weed and drink some gin.

franckk
2 tähteä
2 tähteä

Re: S.c.r.o.g kaikki ongelmat, kysymykset ja niksit. jne.

ViestiKirjoittaja franckk » 26.11.2006 1:09

Näin tekisin itse:

>verkon silmäkoko?
4cmx4cm on hyvä

>vegen pituus
riippuu kasvatustilan koosta ja kasvien määrästä. kerro tarkemmin.

>satoisin tapa taitella
taittele siten, että mahdollisimman suuri osa kaapin tms pinta-alasta tulee täyteen kasvukärkiä.

>latvominen
kannattaa, sillä latvominen hidastaa pituuskasvua ja kasvukärkiä tulee enemmän ja tasaisemmin. Jos vain muutama kasvi ja pitkä vege, koittaisin itse varmaan latvoa pariinkin otteeseen.

>pistokas
>siemen
pistokkaista kasvattaessa kasvuominaisuudet ovat samat joten kasveista tulee samanlaisia ja samankokoisia. Siemenistä kasvattaessa jokainen kasvi on yksilö joka kasvaa erilailla ja omaan tahtiin. Scrogiin kannattaa laittaa (ts. näin tekisin itse) pistokkaista jotta verkko täyttyisi mahdollisimman tasaisesti joka puolelta.

>eri lajikkeista
valkkaa kalainfosta itsellesi sopiva lajike, niitä on niin monta enkä ole montaakaan kasvatellut joten on paha suositella mitään yhtä lajiketta.

>ala osan parturointi
kannattaa, sillä alaoksat (verkon alla olevat) vie omasta mielestäni turhaan ravinteita koska ei niihin tule edes kunnon budeja. Karsi oman harkinnan mukaan.

Onnea kasvatukseen ja hyviä satoja :guru: :yes:
Jos mä oon rikollinen, kuka on uhri?

So_stoned
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja So_stoned » 26.11.2006 2:26

Kiitos tosta verkon silmä koosta. onko kellään kokemusta taittelusta?
myös kuvat kelpaa..

onnistuuko siemenistä koska kaikki kasvit on nyt saman kokoisia.
onko kellään kokemusta siemenestä?

voiko eri lajikkeita laittaa samaan verkkoon??
3x sweet tooth 3#
3x white widow

alibaba8
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja alibaba8 » 26.11.2006 11:11

Miksikäs ei.. Muistat vaan ottaa ne urokset pois joukosta ellet siemeniä tarvitse. :wink: Kyllähän siihen voi laittaa mitä vaan, mutta on hyvä miettiä melko yhtä suuri satoisia ettei joukossa ole "rikkaruohoja" viemässä ravinteita suuremmilta kasveilta :roll: Onnea kasvatukseen!! :yes:
Parasta aikaa on se, kun unohtaa koko kyseisen käsitteen olemassaolon.

Rhesus m
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Rhesus m » 26.11.2006 12:40

verkon silmäkokona 2x2 cm on toimiva sitä pienempien kanssa tulee ongelmia taitellessa.

kasvia/kasveja kannattaa vegettää siihen asti että verkko on 1/2 tai 2/3 täynnä yleensä tuo puolet riittää. Aikaa tuohon menee 2-3 viikkoa.
http://www.icmag.com/ic/gallery/showpho ... 500&page=2

satoisin tapa taitteluun on pyrkiä saamaan jokaisesta verkon reijästä kasvukärki nousemaan ylöspäin.

kerta latvonta riittää. 4:nen lehtiparin jälkeen olen itse latvonut.

Pistokkaista scrogittaminen on järkevin ratkaisu mutta onnistuu toki siemenestäkin.

siemenistä kasvattaessa kannattaa aloittaa taittelu vasta sukupuolen selvittyä. lyhykäisyydessään homma toimii siten että kasvit latvotaan ja kasvatetaan normaalisti siihen asti että sukupuoli on selvinnyt, jonka jälkeen kasvi taitettaan varovasti muutaman päivän aikana kyljelleen ja pistetään verkko päälle.
Kerta rysäyksellä onnistuu helposti tekemään suurtavahinkoa kasville.
Verkon alla olevasta kasvista levitetään oksat mahdollisimman suurelle alueelle ja taittelua jatketaan niin kauan kun kasvi venyy.

siemenestä kasvatettuja-> http://www.icmag.com/ic/gallery/showpho ... 500&page=5
http://www.icmag.com/ic/gallery/showpho ... =1&cat=500

Kovin erilaisia kasveja ei kannata laittaa samaan scrogiin eri mittainen kukitus aika ja ravinteiden kanssa läträäminen muodostuu monesti ongelmaksi. toinen näyttää typpivajareita ja toinen övereitä ei ole mukava näky. Jotkut lajikkeet viihtyvät hyvin samassa purkissa mutta tuo selviää vain kokeilemalla.

Verkon alaosasta kannattaa kaikki lehdet ja pienet oksat poistaa, (pikkuoksat pistoiksi) saavat huonosti valoa ja myöhemmin vievät energiaa ylemmiltä oksilta.

loppuun vielä malliesimerkki miten käy kun verkko on täynnä ja kasvi pistetään kukkimaan
http://www.icmag.com/ic/gallery/showpho ... =1&cat=500

Hissin Appi
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Hissin Appi » 26.11.2006 13:23

Tässä vielä aiheen tiimoilta toinen, aika selkeä päiväkirja ICMAG:n foorumeilta:
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=15121

Kuva valojakson vaihdosta 32pv kohdalla:
Kuvalinkki

2vko kukituksessa ja verkko täynnä:
Kuvalinkki

Ja kukituksen loppupuolelta:
Kuvalinkki

Uuuh :P Pitää itsekkin päästä kokeilemaan jossain välissä.
Mundus vult decipi.

No more running.

So_stoned
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja So_stoned » 26.11.2006 15:14

jööö... :x onnistuisipa edes jotenkin :roll: hede kukintojen kanssa tuskin tulee ongelmia, kun siemenet ovat feminisoituja.

Rhesus m
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Rhesus m » 26.11.2006 22:16

varaudu kuitenkin epämukavaan uros yllätykseen vaikka femjyvistä kasvatatkin..

kärsivällisyyttä ja notkeita sormia tulet kyllä tarvitsemaan :wink:

So_stoned
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja So_stoned » 26.11.2006 22:28

täytyy olla skarppina ettei koko homma kuse sormille :think:

antakaas vinkki viel taitteluun eli taittelenko näin: latva reiästä reikään ala kautta ja taas ylä kautta
vai taitanko kasvin verkon alle ku se on joku puol metrinen...
jos siis olisi neljä pitkää vartta niin taittaisinko niistä jokaisen eri suuntaan??

Hissin Appi
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Hissin Appi » 26.11.2006 23:49

Pidä kaikki osat vaan verkon alla. Ei tarvitse "ylittellä ja alitella".
Pisimpiä latvoja eri suuntiin taivuttamalla saavuttaa varmaan nopeiten tuuhean verkon. Mahdollisimman tasasesti silleen.
Kyllä siitä hyvä tulee :yes:
Mundus vult decipi.

No more running.

alibaba8
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja alibaba8 » 28.11.2006 22:15

Voisiko joku kertoa miten on, minulla on lemmikki häkistä otettua verkkoa sellaista harmaata jossa ehkä hivenen "karkea" pinta (..tai pölyinen, kun tahkoo sormia jää pientä "pölyä"" sormiin) Käykö tämä sgrogiksi kun en tiedä tosta materiaalista jos jää jotain kasvin lehtiin tai kasviin tarttuu jotain haitta aineita. Pinta siis ei ole pölyinen vaan jollakin tavalla ilmeisesti puhallettu. Reikä koko jotain 2cm ja suoraa neliöä. Muistaisin nähneeni samaa verkkoa jossain mutta en muista missä..

:point: T: tietämätön

(kirjoitin tämän jo tuohon tee se itse sgrog verkko 5e juttuun mutta monikaan ei ilmeisesti ole lukenut tekstiä kun ei ole tullut vastausta.Pahoittelen myös että teksti tuli väärään paikkaan.. Olin etsimässä tietoa ja kyseinen topic sattui jäämään kohdalle.. :eiei: )
Parasta aikaa on se, kun unohtaa koko kyseisen käsitteen olemassaolon.

Mary Jane
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Mary Jane » 29.11.2006 1:17

Tää nyt ei varsinaisesti ole vastaus, mutta pistetäämpä tänne silti. Jos siis olet ongelmissa, niin tässä on pari erittäin hyvää ohjeistuslinkkiä SCROGin väsäilyyn:

http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.p ... rog#236573

http://fi.wikibooks.org/wiki/Hupu_2/Sis ... n_Of_Green

-mj-

Mortimer

ViestiKirjoittaja Mortimer » 29.11.2006 13:43

Tässä muutama s.c.r.o.g. kuva (lajikkeena DP'n Blue Moonshine...)

Kuvalinkki Kuvalinkki Kuvalinkki

Verkko kannattaa tehdä naruista jolloin verkon silmäkokoa on muutettavissa tarpeiden mukaan (Huom. vas. alimman kuvan kalansilmä-efekti ei johdu kamerasta vaan narujen sijainnista ;)). Kuvan kasvi on kasvatettu siemenestä ja latvottu 2 kertaa. Verkko on noin 25-30cm korkeudella, ja on kooltaan n. 30-30cm. Puolet (ehkä vähän enemmänkin) verkosta kasvatin täyteen ennen kuin siirsin kukitukseen. Kyseessä oli yli 3kk vanka kasvi joka lähti kukkimaan jo 2 päivää valorytmin vaihdon jälkeen (18/6 -> 12/12) :)

Edit: kuvia lisätty...
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.
-- Marty Feldman

Greenmile

ViestiKirjoittaja Greenmile » 24.3.2007 17:12

noniin eli alkuperäisen suunnitelman mukaan piti scrogverkko virittää kasveilleni (4kpl Apollo11) mutta nyt kun verkonteko kolkuttelee ovella niin heräsi kysymys että kuinka hyödyllistä tällaisen verkon laittaminen loppujenlopuksi on? tähän asti puskat ovat kasvaneet tuuheiksi ja leveiksi ja tuntuu jotenkin turhauttavalta alkaa niitä nyt väkisin taivuttelemaan ja kiusaamaan, mutta toisaalta mikäli se vaikuttaa sadon määrään positiivisesti niin... (ainakin näin olen lukemastani ymmärtänyt.) valoina mulla on 260w Eslejä ja eivät tytöt ole ainakaan näyttäneet merkkejä liian vähäisestä valonsaannista... tilaakin varmaan riittäisi kasvattaa noi ihan perinteiseen tapaan loppuun saakka. joten kertokaa nyt hyvät ihmiset :think: verkko vai ei?

sinful_85

ViestiKirjoittaja sinful_85 » 30.3.2007 12:40

No en ole täysin varma asiasta ja varmasti joku korjaa jos olen väärässä :D
Scrogverkossa saa ison sadon jos kasvattaa bubblerissa, mutta mullassa kasvattamisessa se auttaa lähinnä jos on pieni tila.. :mrgreen:

SOG-menetelmän tehokkuus

Esimerkkinä 400 W SpNa yhden m2 tilassa, jolla tavoitellaan kunnioitettavaa 400 g satoa, eli gramma / watti.

* 1 kpl kasveja ( 400 g / kasvi ), tarvitaan todennäköisesti kuukausien kasvuvaihe
* 4 kpl kasveja ( 100 g / kasvi ), tarvitaan 1-2 kk kasvuvaihe
* 9 kpl kasveja ( 44 g / kasvi ), tarvitaan noin 20 päivän kasvuvaihe
* 36 kpl kasveja ( 11 g / kasvi ), kasvuvaihetta ei tarvita lainkaan tai korkeintaan viikko.

Minkä näistä uskoisit pystyväsi saavuttamaan?

Nämä luvut saavutetaan varmemmin 600 W valaistuksella. Todennäköisimmin sato 36 kasvilla on kuitenkin luokkaa >7 g / kasvi, eli kokonaissato on 250-400 g kuivattua kukintoa SOG-menetelmällä. Yhdellä tai kahdella kasvilla ei todennäköisesti saavuteta tällaista satoa eikä ainakaan SOG:in tarvitsemassa ajassa.

Greenmile

ViestiKirjoittaja Greenmile » 2.4.2007 23:55

tuossa pastessa taidetaan kyllä puhua SOG kasvatuksesta joka on asia erikseen :) mutta tila on tosiaankin minulla kohtalaisen pieni ja päädyin nyt laittamaan sen verkon kuitenkin kun pelkäsin noiden tyttöjen liiallista venymistä, kiitoksia vastauksesta.
The truth is out there.

LuiGi

ViestiKirjoittaja LuiGi » 4.4.2007 2:13

Greenmile kirjoitti:tuossa pastessa taidetaan kyllä puhua SOG kasvatuksesta joka on asia erikseen :) mutta tila on tosiaankin minulla kohtalaisen pieni ja päädyin nyt laittamaan sen verkon kuitenkin kun pelkäsin noiden tyttöjen liiallista venymistä, kiitoksia vastauksesta.

Omien kokemusten perusteella sanon, että scrog'i on järkevä vaihtoehto. Valojen sijoittelu on huomattavasti helpompaa, eli ne saa järkevästi. Siis kaikki suoraan verkon, eli nuppujen, ylle. Sativalla melkein aina suositeltavaa, jos haluaa maksimoida sadon.
Minun ajatukseni ja kokemukseni johtavat väistämättä henkilökohtaisiin totuuksiini, joihin tämä sisältyy. Sinun totuutesi ovat minulle vain mielipiteitä.

Palaa sivulle “Erikoisjärjestelmät”