lucas formula

Scrogit, sogit, hydrot, aerot ja muut maallikoilta yli hilseen menevät menetelmät
latusamoni

Re: lucas formula

ViestiKirjoittaja latusamoni » 15.12.2014 20:57

Onko muilla ollut magnesiumin ja/tai typen puutosta jtr formulaa käyttäessä nft:ssä?

Jack The Reaper
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Jack The Reaper » 15.12.2014 21:20

Miten usein vaihdat vedet? Toinen vaihtoehto; Liian laimeat liemet kyseisille yksilöille, nosta annostusta hetkellisesti (kukun loppua kohti laske). :think:

Suosittelen että seuraat sähkönjohtavuutta tiheästi ja käytät tuota laskukaavaa lisäykseen, mutta itse en pidä samoja ravinneliuoksia missään järjestelmässä yli neljää viikkoa. Eli uudet litkut niin kyllä se ravinnetilanne siitä paranee? Jos pidempään tuntuu että ollut vaaleita niin todellakin aika nostaa annostusta jos pahoja vajareita tytöillä siellä? Älä ole vajari. :lol:

EC/ppm mittari ei kerro, mitä ravinteita liuoksessa on jäljellä.

Voit ostaa magnesiumia jauheena apteekista, ja antaa sitä esim. lehtiruokintana (riippuen kasvuvaiheesta) tai varovaisesti ravinneliuokseen lisäämällä (huomioi; Mg överit lukitsee lähes kaikki muut ravinteet pois joten sitä et halua).

-J :mrgreen:

vihreekuula

ViestiKirjoittaja vihreekuula » 20.11.2016 12:22

Lucas Formula on vegessä 2,6ml bloom ja 1,3ml microa. Kukituksessa 4,2ml bloom ja 2,1 micro.

Ymmärsin tähän sivuun asti, että se olisi koko ajan 2ml Bloomia ja 1,3ml Microa, mutta ei näköjään :D

2.55 = JTR Formula
5 = Lucas vege
8 = Lucas kukitus

Mitä tämä tarkoittaa? En nyt millään keksi :think:

E: Luin tässä sinun kokemuksia sekä vanhasta kirjasta: Growin Elite Marijuana; Ryan Riley, PPM sekä EC arvoista. Sinä sanoit joillain sivulla, että pidät aina yli 600 ja ei koskaan yli 2500 vaikkakin yrität pidellä 1400(?). Sanoit myös laskevasi loppua kohden(ilmeisesti maun vuoksi?). Tuossa kirjassa näkemys oli puolestaan (karkeasti) että PPM nousee 50-150 n. 7 päivän välein kuitenkaan koskaan ylittämättä 1600 ja sekin on vasta ihan lopussa.

Onko tämä sama näkemys kuin sinulla, että ravinteita ei tarvitse niin paljoa vai mihin tämä ero perustuu? :think:

Alankin olla vähän turhan aamusissa kun ajatusten sanoiksi laittamisesta ei tule mitään :mrgreen:

E2: Savu alkaakin hälventyä ja meinaan ymmärtää enemmän. Tämän sivun yhteenvedossa onkin JTR sekä Lucas formula. Nuo 2,55/5/8 ovat eri arvoja käytettäväksi kaavassa eri kasvuvaiheen mukaan? Onko JTR formula nyt sitten koko kasvun ajan taimesta kukkaan 2ml bloomia ja 1ml microa(lopussa voi jättää Micron pois ja vaihtaa Bloomiin)? Vai olisiko tässäkin suositeltavaa seurata PPM tasoja? Taimella n. 300-800 ja kukinnassa sinne 1400 asti, vaiko vieläkin korkeammalle ennen kuin tullaan taas alas? Mikä olisi JTR formulassa tuo arvo kaavaan? 2,55/5/8 ?

vihreekuula

ViestiKirjoittaja vihreekuula » 6.12.2016 10:09

Tietääköhän kukaan?

nemu

ViestiKirjoittaja nemu » 7.12.2016 11:02

vihreekuula kirjoitti:Tietääköhän kukaan?

2.55 / 5 / 8 - ovat tuon laskukaavan arvot kun halutaan JTR Formula, Lucas vege tai Lucas kukitus ravinneohjelma.

JTR Formulan laskukaava hoituu samanlailla miten JTR sen sinulle esimerkillisesti kirjoitti jo. Vaihdat Lucas kukituksen arvon (8) JTR Formulan arvoon, eli ((kohde ppm - nykyinen ppm) / kohde ppm) * 2.55 * vesitilan koko gallonina.

edit. Tässä vielä lisää infoa aiheesta ja samasta laskukaavasta yms, https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=160444

300lbs niggerfaggot
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja 300lbs niggerfaggot » 12.12.2016 21:52

Mä en ole koskaan laskenut mitään, ja eihän tuollaisia gallona-mittoja ole edes täällä käytössä, niin miksi niillä pitää hifistellä ja vain sekoittaa asioita. EC- ja PH-mittarit käyttöön niin ei tarvitse laskea mitään. Ph-Perfect lannoilla menee kasvatus ilman mittareitakin, ja AHH-liemillä riittää myös niiden oma taulukko.

Topikki käsitteli ymmärtääkseni Lucas-formulaa, ja nyt se on floodattu kaiken maailman gallonamiesten ihmelaskuilla ja laskureilla. Lucas on 1 osa Microa ja 2 osaa Bloomia. Yleensä tarkoitetaan Ghe:n sarjaa. Näitä lisäillään pitämällä ec sopivana (voi luntata hupusta), ja Liquid Silicon, jota suosittelen käyttämään juurien suojaksi, nostaa ph:ta, niin tämä lasketaan sitten ph-downilla sopivaksi (arvot löytyvät hupusta).

Ihme hommaa.
Ma home is where ma ass is.

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 13.12.2016 20:03

Niinno, http://www.lucasformula.comsta taitaa kuitenkin olla jokunen eri versio.

-Micro+Bloom (2/4 M-B) ja Jtr:n puolikas tuosta
-Flora Duo
-Maxi Bloom jauhe
-Flora Bloom neste

kaikkissa noista on about samat aine osat.

Mut joo ei niitä määriä niin tarvii miettiä, kunhan on EC ja PH mittari kappissa, niin noilla kaikilla pärjää kyllä, kunhan osaa kasvejansa vähän edes lukea, että mitä ne tarvii. :P

vihreekuula

ViestiKirjoittaja vihreekuula » 15.12.2016 19:56

Ihmetyttää nuo arvot vaan. Jos käytän JTR formulaa niin saisin 80L tankkiin menemään alle 50ml bloomia. PPM nousee hädintuskin viiteensataan. Nyt kun tämän kirjoitin niin tuli mieleen, että onko tarkoitus, että vesiä ei vaihdeta koskaan kokonaan? Tällöin ymmärtäisin miten PPM nousee loppukasvatusta kohden 1400.

Tähän mennessä olen vain hiljalleen nostanut PPM: Vege 50->800 ja kukituksessa 800-> 1600 -> 1400 siten, että 1600 kohdalla ollaan n 7 viikolla ja sieltä aletaan mennä vähän miedommilla ennen taas loppuhuuhtelua.

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 15.12.2016 21:11

En oo ikinä jaksanut konvertoida noita arvoja, mutta harvoin mulla kukituksessa nousee eecee yli 1,4(lajike riippuvainen).
Toki pienet ledit, kookos ja Autoflowerit on täällä käytössä..

vihreekuula

ViestiKirjoittaja vihreekuula » 16.12.2016 14:31

Ymmärrän. Kuulostaa kovin pieneltä omaan korvaani, mutta mielipidekysymyksiähän ne. Tuo 1400 PPM vastaa varmaan jotain 2,5 EC. No kai se on paras jättää numerot kokonaan pois ja avata silmät :point:

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 16.12.2016 14:37

Joo, muistaakseni JTR:llä oli käytössä 0,5 konversio.. Mutta se veteleekin vähän eriluokan seteillä kuin mä :lol:

300lbs niggerfaggot
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja 300lbs niggerfaggot » 17.12.2016 23:41

Komppaan Humpuusia ja Harvester Masteria. Multaan Biobizz. Tällöinkin lannoitteita voi antaa ihan hyvin vain joka toinen tai kolmas kerta kasteluista. Minun Lucas Formulani on ollut sekä AHH että GHE-lannoitteilla aina 1 osa microa ja 2 osaa bloomia, ja hyvin on kasvanut. HuPusta löytyy edelleenkin ohjearvot eri kasvukausien EC:lle, annostussuhdetta en ole koskaan kasvatuksen aikana muuttanut.

Olen joskus kokeillut mullassa Biobizzillä jopa kaksin-kolminkertaista annosta, mitään hyötyä tai haittoja ei ole tullut. Silti suosittelen Biobizzillä tuota että joka toinen tai kolmas kerta antaa lannoitteita, muulloin vain vettä. Muuten kuluu vain turhaan lannotteita, tai tulee vajareita.

Multakasvatuksessa vaikuttaa paljon myös, minkälaiseen multaan istutat. Suosittelen vähäravinteista taimimultaa taimivaiheeseen, ja sen jälkeen voi siirtää lopulliseen kasvatusastiaan, johonkin kestolannoitettuun multaan, parhaaksi on osoittautunut Biolan Puutarhan Musta Multa. Siinä riittää ravinteet noin 1kk+ pituiseen vegeen. Jos siemenet/taimet istuttaa liian vahvaan multaan, niin tuloksena on usein taimien kuolema tai ravinnelukko, joka pysäyttää kasvun kokonaan jopa kolmeksi viikoksi.

Vesikasvatuksessa en vaihda vesiä tai varsinaisesti "huuhtele", lopetan vain lannoiteiden lisäämisen 2vk ennen kaatoa, ja annan liuoksen sitäkautta itsestään korvautua vedellä.

Mutta pysytään topikin aiheessa.
Ma home is where ma ass is.

Pirpir89

ViestiKirjoittaja Pirpir89 » 11.3.2017 12:07

Lueskelin noita sivuja ja toi pisti silmään kun joka toinen lannoitus kerta pelkkää vettä sen 10l niin onko se näin? Olen useemman sadon itse kasvatellut siten että aina kun astia tyhjä niin joka kerta lannoitteiden kanssa enkä ole huomannut mitään haittaa vaan päinvastoin :) olisiki syytä vaihtaa kaavaa vai onko siitä jotain haittaa.

toohi
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja toohi » 11.3.2017 13:21

Pirpir89 kirjoitti:Lueskelin noita sivuja ja toi pisti silmään kun joka toinen lannoitus kerta pelkkää vettä sen 10l niin onko se näin? Olen useemman sadon itse kasvatellut siten että aina kun astia tyhjä niin joka kerta lannoitteiden kanssa enkä ole huomannut mitään haittaa vaan päinvastoin :) olisiki syytä vaihtaa kaavaa vai onko siitä jotain haittaa.

Vähän hämäräksi kyllä nyt jää, että mitä kysytään. Puhutko nyt multa- vai vesikasvatuksista? Millä kaavalla sitä lannoitetta oikein laitat /10l tai mikä mahtaa olla EC? Jos pistät vaan 10ml+20ml/10l niin ei omasta mielestä tarvitse vettä välissä lisäillä. Jos pistät sen alkuperäisen mukaan, että 18ml+36ml/10l ja EC jotain 2.0, niin sitten varmaan kannattaa jo välillä vähän laittaa vettäkin. Ja siis ideana ei tosiaan ole antaa mennä ravinnesäiliön välissä tyhjäksi ja laittaa vasta sitten vettä, vaan se, että laimentaa sitä olemassa olevaa liuosta sitä mukaa, kun vettä kuluu - olikohan nyt joka toinen päivä tjsp?

-toohi

edit. Pilkkuvirhe korjattu.
Viimeksi muokannut toohi, 13.3.2017 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pirpir89

ViestiKirjoittaja Pirpir89 » 11.3.2017 14:05

Jaa juu juu, luulin että kun astia tyhjä niin sitten 10l vettä vaan ilman ravinteita xd, ja olen pullon ohjeen mukaan mennyt mutta ny kyllä tolla 20ml ja 10ml suhteessa.

Aumatoni

ViestiKirjoittaja Aumatoni » 25.3.2017 21:31

Morjens.! Kyllä Määkin sanon et toi 20/40 on paras :yes: itte olen tolla lucasilla menny jo monta vuotta. Olen veget menny aina micro ja growin kanssa ja qqt Bloomin ja micron voimin ja kyllä sanon että metrobin jälkeen toimivin seos. Mulla on ollut jungle juice ja ghe sekasinki ja toimii!!! Junglen migro ja ghe bloomi, nii ec on n.2.5 ja mää en koskaa ole joutunu laittaa vettä tai lisää ravinteita :think: joskus joutuu vähän ph- laittaa. Mulla on alustana itse tehty ja parhaaksi todettu 45l astia jossa cocos+leca sen alla 150l reso johon juuret pääsee tippuu päälemmäst astiast. 3kpl 150mm ilmakiviä pohjalla nii kyllä tulee kolme puuta aina yhdessä pöntössä. Lajikeina mää ole kasvatellu mk-ultra×orginal haze, nl×ww, nyt on menos auto nl sour60 ja sta:t. Toi mk×ohaze on oma vahinko joka pääsi tapahtuu, mulla oli femmi mk ja originaali haze ultra meni friikkaa ja pölytti hazen :eiei: nooh annoin tulla ihan loppuun ja kivet tietty keräilin talteen. Sitten vuosien varrella kun vähän viisastu tällä alalla, nii ymmärsin että mitä mulla olikin! pussillinen kultahippuja :mrgreen: kiviä oli oikeasti iso pussillinen ja kaikki on kavereiden kesken jaeltu ja ihan muutama friikki kivi tuli. Kiviä kesti moonta vuotta ja nyt etsin uutta narttu pölyä pölyttelemään mun auto nl narhun :yes: MUTTA JOS JOKU TIETÄÄ HYVÄSTÄ PÖLTSTÄ NIIN VIESTIÄ MULLE, OLEN KIRJOITTANUT PYYNNÖN PÖLYÄ KOSKEVAAN KETJUUN.

Madde92

ViestiKirjoittaja Madde92 » 8.10.2017 22:42

Noniin täällä huutelee yksi juuri hampun kasvatuksen aloittanut, eli mikä olis multaan sopiva Lucas formula seos GHE:ta? Sekä kasvavalle hampulle että sitten myöskin kukkivalle. On tullu niin paljo viestei tähän ketjuun aiheesee liittye ettei osaa päättää mikä on paras :D ja ois tarkotus 5L tehä seosta. :) Painotan vielä tähän loppuun että Biobizzin all-mix kasvualustassa kasvatan siinä on turvetta ja perliittiä.

Huorraa1

ViestiKirjoittaja Huorraa1 » 9.10.2017 13:55

Lucas formula =
toohi kirjoitti:
Pirpir89 kirjoitti:Lueskelin noita sivuja ja toi pisti silmään kun joka toinen lannoitus kerta pelkkää vettä sen 10l niin onko se näin? Olen useemman sadon itse kasvatellut siten että aina kun astia tyhjä niin joka kerta lannoitteiden kanssa enkä ole huomannut mitään haittaa vaan päinvastoin :) olisiki syytä vaihtaa kaavaa vai onko siitä jotain haittaa.

Vähän hämäräksi kyllä nyt jää, että mitä kysytään. Puhutko nyt multa- vai vesikasvatuksista? Millä kaavalla sitä lannoitetta oikein laitat /10l tai mikä mahtaa olla EC? Jos pistät vaan 10ml+20ml/10l niin ei omasta mielestä tarvitse vettä välissä lisäillä. Jos pistät sen alkuperäisen mukaan, että 18ml+36ml/10l ja EC jotain 2.0, niin sitten varmaan kannattaa jo välillä vähän laittaa vettäkin.

-toohi

Eli vedät yleisellä nyrkkisäännöllä !!!
Eli annat puolet toimivasta vesiviljely kaavasta ja kastelet joka toinen kerta vedellä ja välillä pari kertaa vedellä, sitten taas 50% vahvuista lannoiteliuosta.

Huomioi se että tarkoitan vesiviljely annoksella kasveille toimivaa ec arvoa enkä pullon ohjetta, ne monesti on helvetisti yläkantissa, noin puolet liikaa (ainakin ahf ja ghe potuissa)

Yksinkertaisesti laita tuo 10milliä bloomia ja 20milliä microa 20L vettä/ tai 5ml BLOOMja 10ml MICRO
Ja joka toinen kerta vedellä kastelu.

Madde92

ViestiKirjoittaja Madde92 » 9.10.2017 16:09

Kiitos ohjeesta! :)

Huorraa1

ViestiKirjoittaja Huorraa1 » 10.10.2017 12:03

Hei semmonen juttu vielä noista hydrolannoista mullassa!

Eli otetaan esimerkki tapaus ( monesti käynyt, vasta viimeksi opin miksi)

Eli mulla oli pari norttia 6,5l ruukussa ja 8l ruukussa. Vege about 5viikkoa ja se meni hyvin advansed hydro of finlandin lannoilla, puolikas satsi joka toine kastelu.
Kumminkin kukun alussa kukinta lähti hitaasti käyntiin ( suolakertymiä oli jo muodostunut multaan )
No kukussa sitten n 4viikkoo karvoista alkoi tulla kalsium vajetta joten annoin vähän magmesiumia kun sen pitäs helpottaa kalsium oireitakin (ravinne lukot ja suolat laskee mullan ph liian alas, aiheuttaa vajarit vaikka onkin överit)

Noh kasvit voi huonosti ja kukinta ei edistynyt, luulin että ledit valoina tekee sen mutta övereis sä ne kasvit oli. Huuhtelin alustan hyvin ja loppuaika meni vedellä ja kukat saikin kokoa mutta kukitus veny 13 viikkoseks nortilla!! Normaalisti ~8viikkoo karvoista ja valmista varmasti. Satokin jäi ~40% normaalista.

Elikkä summasummarum kannattaa siis vaikka välillä huuhdella alustaa ph säädetyllä vedellä (ph n 6-6,5) ja antaa niitä kemiallisia lantoja maltilla.
Jos varsinkin jos haihtuminen on kovaa lämpöjen tms takia niin ongelmat vain korostuvat.

Oma suositukseni on siis se että kannattaa mullassa vetää bio bloom&grow combolla ja sitten halutessaan pari kertaa voi antaa esim jtr formulaa tai muuta kemiallista bloomia, saattaa potkia kukua nopeemmin käyntiin.

Biobiz on myös helppo koska itsellä ph on juuri sopiva kun hanaveteen heittää lannat ohjeen mukaan. Siksi annan bioo joka kastelulla edes vähäsen että ph olis suurinpiirtein hyvä, elävä multa kyllä puskuroi loput ph asioista kuntoon kuhan ei tapa mikrobeja ph downeilla ja liiallisilla suoloilla.

Ei muutakun rohkeesti puskat tuleen, ei tää oo niin hankalaa kun miltä vaikuttaa.

Vaikka suosittelenkin sulle bio bizziä niin en tod ole myyntimies, sanonpahan vaan että helpommin ja varmemmin onnistut niillä ilman ongelmia.
Toki voit onnistua muillakin ja moni saakin hyviä tuloksia, vaatii vaan sen että vetää pari rundia samoilla pistoilla mielellään että ns oppii kasvien tarpeet.

Sori jos on sekavaa viestiä, en oo hyvä kirjotteleen ja kirjoittelen sitä mukaa kun ajatukset virtaa päähän sativapilven saattelemana :pimp:

Palaa sivulle “Erikoisjärjestelmät”