Kuva

Työttömäksi eurooppaan.

Matkailuaiheista keskustelua hamppuväen näkökulmasta, hamppu muissa maissa
Alueen säännöt
Matkailu
Matkailuosio on tarkoitettu hampuusien matkailukeskustelulle.
Täällä voit jakaa kokemuksia mm. kannabistilanteesta eri maissa ja matkavinkkejä.
Muistathan kuitenkin noudattaa Hamppuforumin sääntöjä!

Huom.! Tarkastathan ennen uuden ketjun tekoa, ettei kyseisestä kohteesta tai aiheesta ole jo olemassa ketjua!
Ermoz
Viestit: 39
Liittynyt: 19.8.2011

Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Ermoz » 31.1.2012 17:19

Terve! Hakua katselin mutta ei silmään pistänyt tämmöistä aihetaa.
Eli tietääkö kukaan maata euroopassa mihin voi muuttaa ja nostaa tukia vähän niinkuin mamut/pakolaiset.
Tekisi maan vaihto terää ja jos ei töitä heti saa niin ei jäisi puille paljaille.
Voi siirtää jos ei ole oikealla osiolla kaiken järjen mukaan kuitenkin matkailuun liittyy.

Kiittää ja kuittaa.

Avatar
puzzle
Viestit: 253
Liittynyt: 23.11.2010

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja puzzle » 31.1.2012 17:36

Opiskelun kautta pääset ainakin helpolla, nimimerkillä kokemusta on. Muuttaminen EU maihin on hankalampi homma (tukien kannalta), periaatteessa jos olet muutamia kuukausia työttömänä Suomessa voit siirtää peruspäivärahan toiseen maahaan ( maksimi 3kk ), tämä kuitenkin tarkoittaa että joudut hakemaan töitä tulevasta maasta.

Myös puolison hommaamalla tukien nosto helpottuu huomattavasti, tarvitset kahden vuoden yhdessä elon tätä varten. Selvyyttä en tähän saanut miten todistaa yhdessäolo.

Jatkakaa keskustelua, mielenkiintoinen aihe. Myös jos jollain on kokemuksia ulkomailla opiskelusta ( yli vuoden ), niin voi pistää vinkkejä. Periaatteessahan opintotukea saa vain 12kk ulkomailla opiskelua varten.
"Cannabis is not the problem, nuclear power is"
"God is dead ! Just kidding, he never existed."

Ermoz
Viestit: 39
Liittynyt: 19.8.2011

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Ermoz » 31.1.2012 18:14

Kiitos nopeasta vastauksesta!
Joo siis 4vk täytyy olla työtön työnhakija sen jälkeen eta maissa saa 3kk ajan suomen peruspäivärahaa/toimeentulotukea (tanskassa ja ruotsissa 6kk).
Sen jälkeen jos ei ole töitä saanut joutuu keksimään jotai tai muuttamaan suomeen takasin :doh: .
Tarkotus ois lopettaa tappavantylsä työni ja vaihtaa maata missä saa kukkaa kasvattaa siellä voisin sen 3-4kk rentoutua ja etsiä töitä mutta jos ei vieläkään ole löytänyt ois iha jees saada ees jotain rahaa.
Kaikkee sitä keksii ku vegelehtee parikyt pesää polttaa :lol:



Edit typo

hydra
1 tähti
1 tähti
Viestit: 752
Liittynyt: 22.4.2004

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja hydra » 31.1.2012 20:16

Ermoz kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta!
Joo siis 4vk täytyy olla työtön työnhakija sen jälkeen eta maissa saa 3kk ajan suomen peruspäivärahaa/toimeentulotukea (tanskassa ja ruotsissa 6kk).


En usko että toimeentulotukea saa ulkomaille.

Ermoz
Viestit: 39
Liittynyt: 19.8.2011

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Ermoz » 31.1.2012 20:19

Kyllä saa suomi sen maksaa mutta vain tuon ajan ja täytyy myös ilmoittautua paikalliseen työkkäriin.

Klosetisti

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Klosetisti » 2.2.2012 8:19

Mitenhän lie, jos vuokraat jostain damin keskustasta 2000€/kk kaksion, et mahda saada asumistukea siihen? Paras on hommata jokin kohtuupalkkainen työpaikka, liittyä työttömyyskassaan, olla karenssiaika töissä, ottaa fudut, ja lähteä 500 päiväksi "työnhakuun" ansiosidonnaisella. Jos tulee työhaastatteluja, menee kännissä ja paskaisena.

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja åke pakana » 2.2.2012 9:16

jäin taktisesti työttömäksi 1998. samoin teki nykyinen vaimoni.
täytimme paperit turussa ja muutimme isoon-britanniaan työtä hakemaan.
viikon sisällä saapumisesta pitää ilmoittautua työvoimatoimistossa.
tällöin saimme suomesta 3kk liiton päivärahaa, joka oli suurempi kuin perusduunarin yleisansio.
eli ei kauheasti napannut duunien etsintä ennen kun päivärahat loppuivat. sitten alkoikin raaka raataminen.

jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt mennä eu-alueen ulkorajoille. esim. karibian saaristosta löytyy ranskan, hollanin ja ehkä jonkin muunkin eu-maan mukavia pikkusaaria.
näissä eläminen on kohtuuhintaista ja 3kk liitonpäivärahat riittävät hyvinkin vuoden, mikäli nyt jaksaa pihisti elää. jos karibia on kaukana, niin kreikka/portugali/muut persaukismaat ovat kanssa ihan jeejee.
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Klosetisti

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Klosetisti » 2.2.2012 9:43

Jep. Espanjaa voisi ajatella, kotikasvatuskin sallittua. Saisin ansiosidonnaista suunnilleen samanverran kuin siellä on yleinen keskiansio, eli toimeen tulisi hienosti. Oliko liiton päiväraha v. -98 vain 3kk vai ymmärsinkö jotain väärin?

Ermoz
Viestit: 39
Liittynyt: 19.8.2011

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Ermoz » 2.2.2012 11:34

Liiton päivärahaa/ansiosidonnaistakaan ei saa kun sen 3kk jos on ulkomailla.
Ja mitä espanjaan tulee sinne ei kannata muuttaa ainakaan töiden perässä työttömyys jo huikeat 30%.

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja åke pakana » 2.2.2012 12:00

Ermoz kirjoitti:Ja mitä espanjaan tulee sinne ei kannata muuttaa ainakaan töiden perässä työttömyys jo huikeat 30%.


sehän tässä lienee tarkoituskin. kun palaa 3kk sisällä takaisin suomeen korvaukset juoksevat tavalliseen tapaan.
toinen varma keino välttää duunit on väittää ettei ymmärrä paikallista kieltä.
tämä on helppoa varsinkin niille, jotka luulevat että englannilla pärjää eu-maissa.
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Klosetisti

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Klosetisti » 2.2.2012 12:03

Jaa, se onkin huonompi homma, siis tuo 3kk:n maksimiaika. Uusi idea: Jollekin kaverille alivuokralaiseksi, pyytä sitä lähettämään työkkärilapun täytettäväksi kulloiseenkin asuinpaikkaan, sitten 500 päiväksi reissuun. Jos tulee työhaastatteluja, niin tulee senverran piipahtamaan kotimaassa, ja sanoo samalla vanhemmille moi.

edit: joskus katselin hollanista töitä, tarvitsee olla ylempi korkeakoulututkinto jos aikoo saada töitä osaamatta paikallista kieltä.
Viimeksi muokannut Klosetisti, 2.2.2012 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ermoz
Viestit: 39
Liittynyt: 19.8.2011

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Ermoz » 2.2.2012 12:04

Tarkoitus olisi kuitenki ensi rentoutua muutama kuukausi ja sitten aloittaa työt.
Saa nähdä jospa sitä pitäisi lähteä opiskelemaan ulkomaille mutta ammattitutkintoa hieman vaikeampi lähteä sinne hoitamaan kun yliopistoa.

Avatar
puzzle
Viestit: 253
Liittynyt: 23.11.2010

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja puzzle » 2.2.2012 12:14

Ermoz kirjoitti:Tarkoitus olisi kuitenki ensi rentoutua muutama kuukausi ja sitten aloittaa työt.
Saa nähdä jospa sitä pitäisi lähteä opiskelemaan ulkomaille mutta ammattitutkintoa hieman vaikeampi lähteä sinne hoitamaan kun yliopistoa.


En tiedä tarkoitatko ammattitutkinnolla alemman vai ylemmän asteen tutkintoa. Itse opiskelen tällä hetkellä ammattikorkeakoulussa ja vetelen virtuaaliamkin kursseja. Hyvin toimii ja opintotuet tulee nätisti tilille. Tosin olen täällä vain puolisoni takia, en siksi että välttämättä Suomesta pois haluaisin. Ainut homma tässä on että Kela maksaa vuoden opintotuet ulkomaille ja tämän jälkeen ei. Nyt pitäisi keksiä miten saisi opintotuet vielä ensi syksyksi. Toimisikohan jos asuisin kesän Suomessa ja syksyllä ilmoittaisi taas asuvansa ulkomailla. Eikai auta muu kuin kysellä Kelasta keväämmällä miten toimia.

Noista liiton rahoista vielä sen verran että kaveri vietti 9kk ulkomailla liiton rahoilla (käytännössä laitonta käsittääkseni), mutta ei tarvitse mainita menevänsä ulkomaille. En tiedä onnistuuko moinen vielä ja onko käytänteet muuttuneet. Tämä tapahtui noin 3 vuotta sitten.
"Cannabis is not the problem, nuclear power is"

"God is dead ! Just kidding, he never existed."

Ermoz
Viestit: 39
Liittynyt: 19.8.2011

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Ermoz » 2.2.2012 13:00

Onnistuu liiton rahoja lypsää se 500 päivää jos käy 3kk välein suomessa uusimassa työnhaun työkkärissä.
Ihan perus "amikseen" ajattelin ict alaa lähteä opiskelemaan mutta britit melkeenpä ainoo paikka minne vois mennä koska en osaa muutaku suomea ja englantia.

Avatar
puzzle
Viestit: 253
Liittynyt: 23.11.2010

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja puzzle » 2.2.2012 13:04

Ermoz kirjoitti:Onnistuu liiton rahoja lypsää se 500 päivää jos käy 3kk välein suomessa uusimassa työnhaun työkkärissä.
Ihan perus "amikseen" ajattelin ict alaa lähteä opiskelemaan mutta britit melkeenpä ainoo paikka minne vois mennä koska en osaa muutaku suomea ja englantia.


Miten olis Australia, sieltä saa hyvän koulutuksen, puhuvat englantia ja kannabiksen hankkiminen helpompaa kuin pizzan. :)
"Cannabis is not the problem, nuclear power is"

"God is dead ! Just kidding, he never existed."

Avatar
tossumoi
Viestit: 259
Liittynyt: 8.4.2008

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja tossumoi » 10.2.2012 20:50

Kellään kokemusta lähiaikoina olemisesta Työttömänä työnhakijana EU/ETA maassa?

Itse tässä lähinnä seilaillu vapaaehtoistöitä jne, mutta olisihan tääkin ihan siisti vaihtoehto olla työnhaussa siellä.

Joten onkohan minkälainen paperisota ennen sinne pääsyä yms?
Neljännensadannenkahdennenkymmenennen kerran PEACE!

Avatar
budlight
Viestit: 42
Liittynyt: 3.1.2010

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja budlight » 19.3.2012 1:51

Berliinissä olin puolisen vuotta sitten. Ennen lähtöä pitää ilmoittauttaa Kelaan (ja työttömyyskassaan) milloin lähtee ja mihin lähtee. Jos on työttömyyskassassa niin niiltä saa U2-lomakkeem, joka sitten pitää näyttää kohdemaan työkkärissä.. Sitten viikko ilmoitetusta saapumisesta on aikaa ilmoittautua kohdemaan paikalliseen työvoimatoimistoon. Itsen hoidin tämän Berliinissä.

Olin vapaaehtoistöissäkin kaksi viikkoa tuosta ajasta, ja luulin että siltä ajalta ei saa tukia, mutta jälkeenpäin kävikin ilmi että "vastikkeettomasta vapaaehtoistyöstä" maksetaan normaalisti työttömyyskorvaus. En ole aivan varma oliko tuossa sitten joku parin viikon raja.
~There is an ecstacy that marks the summit of life, and beyond which life cannot rise. And such is the paradox of living, this ecstacy comes when one is most alive, and it comes as a complete forgetfulness that one is alive. -Jack London~

Avatar
Charles
1 tähti
1 tähti
Viestit: 202
Liittynyt: 7.2.2012

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Charles » 6.5.2012 17:32

Mites sit jos mentäis vähän rehellisyyden toiselle puolelle :wink:

Meinaan jos ekana oon toimeentulotuella tietyn ajan, niin rahat tulee pelkällä hakemuksella ilman et tarttee mennä paikan päälle.Eli siis kun oot sluibannut korvauksil tarpeeksi pitkään, laitab vaikka veljen hakeen mun kämpän postit kerran viikkoon ja tekeen ne hakemukset puolestani.

Eli saan sen reilun neljäsataa tililles joka kuukausi ja ne maksaa asunnon ja sähköt.Veli tekee hakemukset ja nostaa rahat mun kortilla ja siirtää ne sossurahat epävirallisen pankin kautta mun haltuun missä sit oonkaan.Sit kun on kuitenkin tyhjä kämppä johon sossu maksaa rahat ja tää on hamppuforum :wink:

Sit jos käy paskaisesti ja se kämppä ratsataan, lähtee poliisi etsimään mua epäiltynä kannabiksen kotikasvatuksesta.Siinä vaiheessa kun ne ulko-oven avaa niin olen jo ollut kauan aikaa Hollannissa.Sieltä ne ei mua löydä, enkä tiiä luovuttaisko edes, koska hampun kasvatus on laillista siellä.En usko et luovuttais.

Veli toki tilittäis mulle puolet siitä hampun myynnistä saaduista voitoista tilisiirtona saman pankkisysteemin kautta, mä taas ostaisin kukkani laillisesti Hollannista.Mul olis siis tossa vaiheessa tuloina sossun 400€/kk ja koska siinä kämpässä ei ole muuta elämää kun ne kasvit ni oletan et sinne laittais sit silleen kasvamaan et saan pari tonnia kuussa tuloa kukan myynnistä.

Lopputulos, ei tartte tehdä töitä ollenkaan ja saa 400€ kuussa toimeentulotukea ja sit siitä kämpästä pari tonnia kuussa "pääomatuloa".Veli tekee kivat massit kastelemalla kasveja ja naputtelemalla ohjelmia ajastimeen :D Laittaa sen silloin tällöin ostaan vähän ruokaa kaupasta sillä kortilla ni näyttää kun olis kotona.

Parastahan tää olis EU:n ulkopuolella, jossain maassa jossa tolla rahalla pitää jo keskiluokkaista perhettä :think: Naiset käy hulluna miehiin joilla on paljon rahaa, mut ei käy töissä :wink:

nzo
Viestit: 397
Liittynyt: 27.1.2006

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja nzo » 28.11.2013 16:02

Tunnen henkilön joka on työkyvyttömyys eläkkeellä ja nostaa siis sen vajaa 700e/kk ja vuokraa valtion maksamaa asuntoaan eteenpäin. Hän siis asuu ulkomailla. Oon itekkin vakavasti miettinyt tätä vaihtoehtoa. se on 1v prosessi kun joudut ravaamaan todistuksia, että et ole työkykyinen ja sit voit hakea eläkettä. En muista kuinka usein se pitää uusia, mutta ei kauheen usein. Ja siis tässä vaiheessa valtio maksaa sulle sen 670e(?) + asunnon eli onks se tälhetkellä 650e + kohtuullinen vesi tai sekin on tainnu nousta jo 670e + voda.. No, mutta kuitenkin saat n1400e tulot per kk ja ei tarvii tehä _mitään_ tolla rahalla elelee jossain Afrikan lämpimässä ja köyhässä maassa ku keisari ja mikä parasta jos sulla on siel fyffee saat tehä aivan mitä haluut! :)

Ainoo syy miks en oo kelailujani toteuttanu on se et mulla on täällä avo-vaimo(olen myös laiska).

piiz
You never get to heaven if you're scared of getting high. -Kylie Minogue

Green-dorF
Viestit: 197
Liittynyt: 22.1.2011

Re: Työttömäksi eurooppaan.

ViestiKirjoittaja Green-dorF » 28.11.2013 20:18

Oon ymmärtäny et 30 päivän ulkomaillaoleskelun jälkeen sosiaaliturva katkeaa, mut ilmeisesti? pitempää ulkomaillaoloahan ei tuoda viranomaisten tietoon, vaikka kyllähän passin leimaukset jonnekkin tieto järjestelmään rekisteröidään.


Palaa sivulle “Matkailu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa