Kokemuksia kannabisriippuvuudesta

...vaikutuksen alaisena...
Alueen säännöt
Kokemuksia
Alue käsittelee kokemuksia hamppuun ja sen käyttöön liittyen.
Alueelle eivät kuulu kokemukset muista huumeista (ei ”edes” Amsterdamin matkalta).
Vieras

Kokemuksia kannabisriippuvuudesta

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.6.2008 21:31

Haluaisin kuulla forumilaisten kokemuksia siitä, millaista on olla omasta mielestään riippuvainen kannabiksesta. En kaipaa nyt viestejä tyyliin "eihän kannabis aiheuta mitään riippuvuutta!" "alkoholi aiheuttaa paljon vakavamman riippuvuuden!" tms. Tiedostan kannabiksen todennäköisyyden aiheuttaa vakavan riippuvuuden olevan aika heikko, mutta ei se varmaankaan mahdotonta ole. Riippuvuuden tarkkaa määritelmää en yritä tässä selostaa, enkä varmaan siihen kovin uskottavasti pystyisikään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö voisi herättää asiasta keskustelua.

Tunnustan itsekin olevani lievästi riippuvainen kannabiksesta, ja Volcanon hankittuani käyttötahti ei ole alkuhuumassa ainakaan laskenut. Määrittelen käyttöni lieväksi riippuvuudeksi ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että elämäni olisi omasta mielestänikin helpompaa, jos voisin olla käyttämättä kannabista esim. seuraavat 4 vuotta, mutta en niin kuitenkaan tee. Usein ajattelen, että tänään voisin jättää välistä, mutta illan mittaan tulee syystä tai toisesta kuitenkin "hieman" maisteltua. Lievän riippuvuudesta tekee se seikka, että reilu vuosi sitten en olisi voinut tällaista ajatellakaan, sillä käytin kaiken vapaa-aikani kannabiksen poltteluun, enkä muita vaihtoehtoja edes miettinyt.

Olen ollut jo 4 vuotta yliopistolla opiskelemassa tietojenkäsittelytieteitä, ja olen siinä ajassa saanut kasaan huimat 65 opintopistettä. En toki syytä pelkkää kannabista laiskuudestani, mutta olisi aika naiivia uskotella, ettei sillä ole ollut mitään negatiivista vaikutusta opiskeluuni. Aloitin kasvattamisen melkein samaan aikaan opiskelujen kanssa, ja kaksi ensimmäistä vuotta menivät ihan hukkaan. Nyt neljäntenä ja kolmantena vuonna olen hieman skarpannut, ja suunta näyttäisi olevan parempaan päin, vaikkakaan mistään mullistavasta kehityksestä en voisi valehtelematta puhua. Suurinpiirtein vuoden 2007 kesällä ymmärsin olevani ainakin jollakin tasolla kannabisriippuvainen, ja aloitin tietoisen asennemuutoksen, joka jatkuu yhä. Ennen tätä käyttöäni rajoitti vain kannabiksen saatavuus, joka oli tietysti varsin hyvä, kun kasvatin sitä itse. Todettakoon myös, että vuosina 2005-2006 tuli käytettyä monia muitakin huumeita, mutta se touhu oli lopulta aika helppo lopettaa. Myös alkoholin juomisen olen jättänyt murto-osaan tämän vuoden alusta. En ole siis ollut aina pelkästään kannabisriippuvainen, vaan noina vuosina sanoisin ennemminkin kärsineeni kokonaisvaltaisesta päihdeongelmasta.

Kannabista en kuitenkaan ole voinut järkeillä itselleni samalla tavalla täysin haitalliseksi aineeksi, kuin ns. kovia huumeita ja alkoholia. Olen vasta sen verran vähän aikaa käyttänyt pääasiassa kannabista, että on vaikea sanoa miten elämäni tästä etenee. Alkoholin suorat terveyshaitat voin uskoa lukuisten tutkimusten perusteella, ja kovien huumeiden käytöstä koituvat terveydelliset sekä sosiaaliset haitat olen todennut omin silmin. Kannabiksen käytöstä koituvia haittoja on kuitenkin vaikeampi havaita, ja on vaikeaa osoittaa jonkin tietyn haitan johtuvan nimenomaan kannabiksen käyttämisestä. Todennäköisesti niin tehdessä saisi kokea suunnattoman vastalauseiden vyöryn, ja vielä suunnattomamman "ei kannattaisi poltella, senkin hipit!" -tyyppisten aivottomien kommenttien vyöryn. Asiallinen keskustelu hukkuisi näiden sekaan, ja mitään uutta tuskin opittaisiin.

En halua tässä topicissa keskustella siitä, mitä negatiivista kannabiksen käyttö voi tai ei voi aiheuttaa, vaan siitä mitä se on sen käyttäjien mielestä jo aiheuttanut heidän elämässään. Ylläolevan tarinani pohjalta en mitään sen kummempia johtopäätöksiä yritä vetää, koska kannabis on ollut ongelmissani vain yksi osatekijä. Mikäli onnistun jatkamaan eloani nykyiseen malliin useamman vuoden, kannabista joka päivä höyrytellen, tiedän varmaan jo enemmän pelkän kannabisriippuvuuden vaikutuksista elämääni. Tavoitteenani on päästä eroon kaikista (no, ainakin suurimmasta osasta) kannabiksen käytöstä koituvista haitoista, mihin Volcanon hankkimisellakin tähtäsin. Sillä välin haluaisin kuitenkin kuulla muiden kokemuksia nimenomaan kannabiksen pitkäaikaiskäyttöön liittyvistä ongelmista, niin sosiaalisista, fyysisistä kuin psyykkisistäkin. Jos olet käyttänyt muitakin huumeita, tai jos ongelmillesi on jokin muukin mahdollinen selitys kannabiksen lisäksi, olisi se syytä mainita. Mikä on saanut kannabiksen käytön jatkumaan selvien ongelmien noustessa esiin, vai onko mikään? Onko syitä etsitty, ja ehkä löydettykin muista asioista, vai onko kannabiksen käyttäminen ollut ongelmien selvittämistä tärkeämpää? Minulle se on ainakin ollut, ihan viime aikoihin saakka. Nyt, muista suuremmista paheistani eroon päästyäni, olen alkanut toden teolla keksimään oikeutuksia kannabiksen käytölleni, ja miettimään millaiset ongelmat voisivat todella johtua siitä. Elän kuitenkin yhä sellaisessa kuvitelmassa, että kannabista voi käyttää ongelmitta, jos vain osaa.

Dirty Sanchez
2 tähteä
2 tähteä

Re: Kokemuksia kannabisriippuvuudesta

ViestiKirjoittaja Dirty Sanchez » 10.6.2008 22:28

Huomasin jossain vaiheessa että olen alkanut suunnitella tekemisiäni sen mukaan että pääsee polttelemaan ja poltettua tulikin aina kun siihen vain oli mahdollisuus. Polttaessa alkoi tulemaan morkkiksia ja tuli mietittyä asiaa enemmänkin. Loppujenlopuksi päätin sitten pistää vähän jarrua ja palata taas siihen korkeintaan kerran viikossa, mieluiten vain joka toinen viikonloppu. Minkäänlaisia vaikeuksia ei sinänsä ole ollut vähentää.
Pakko myöntää että edelleen ajatukset pyörii ehkä liiankin paljon hampun ympärillä, sen ei pitäisi kuitenkaan hallita elämää vaan olla pikantti lisä siihen.

viski81

ViestiKirjoittaja viski81 » 11.6.2008 1:32

Seuraa muutamia sekavia ajatuksia aiheesta.

Ensinnäkin täytyy myöntää, että pitkien poltteluputkien katkaiseminen ei ole aina ollut helppoa. Ns. vieroitusoireet ovat ainoastaan lievää unettomuutta ja ärtyneisyyttä, mutta pahin oire on se kuinka en vain pysty olemaan ajattelematta polttelua. Se on kuitenkin ollut suuri osa elämää tässä muutaman vuoden, se varmasti toimiva lääke aina kun kärsin ahdistuksesta/masennuksesta. Arvelen kyllä, että liian pitkä putki vain pahentaa näitä stressin aiheuttajia, siitä se motivaatio lopettaa yleensä lähteekin.

Mua on auttanut liikunta, tavallaan huumetta sekin. En edes tajunnut, kuinka alas itsetuntoni oli ehtinyt valua pahimpien hiisailuputkien aikana. Hyvä fyysinen kunto saa elämän maistumaan paremmalta; ymmärsin, ettei joka ilta ole pakko vetää savuja jotta pysyisi järjissään ja joten kuten onnellisena. Se suuri syy miksi ylipäänsä käytän kannabista on nimenomaan jatkuva ahdistus. Nyt kun olen saanut sen paremmin kontrolliini liikkumalla enemmän, ei enää tee edes mieli poltella niin paljon. Tähtään siihen, että pystyn rajoittamaan polttelua vain pariin kertaan kuukaudessa.

Kannabiksen käytön sosiaalisista vaikutuksista elämääni voin vain spekuloida. Sosiaalinen elämäni on ollut aina köyhää ja uusia kavereita ilmestyy kuvioihin todella harvoin, tosin nämä ystävyyssuhteet ovat kyllä sitten kestäneet aika hyvin. Olen höyryissäni harrastanut paljon ajattelua, ja miettinyt mistä se johtuu. Kannabis on kyllä laajentanut maailmankuvaani ja olen oppinut paremmin ymmärtämään sitä, millaisen kuvan annan itsestäni ihmisille. Olen oppinut tarkastelemaan itseäni ulkoapäin. Uskon, että minulla olisi paljon vähemmän kavereita jos en olisi poltellut.

Eräs seikka mikä on tappanut kiinnostustani poltella, on paikalleen jämähtänyt elämä. Kaverit on alkaneet valmistua ja päästä oikeisiin töihin, itse olen melkein samassa pisteessä kuin pari vuotta sitten. Erityisesti tänä vuonna minua on alkanut jyrsimään jatkuva rahattomuus, vaikka en rahasta hirveästi piittaakaan, mutta ei sitä voi kiistää etteikö olisi kiva jos olisi säännölliset tulot. Omatkin opiskelut ovat jonkin verran kärsineet kannabiksen käytöstä, vaikka onneksi suoritin suurimman osan kursseista silloin kun ei vielä käyttänyt kannabista. Lopputyön teko on tosin viivästynyt melkein parilla vuodella, minkä laitan ihan täysin kannabiksen piikkiin. Thc vain tappaa sen motivaation, jota tuosta selviäminen vaatii. Opintopisteitä on reilut 300, joten huonomminkin voisi näreet olla.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.6.2008 19:11

Kiitoksia, juuri tällaisia vastauksia hainkin tähän ketjuun. Elämän suunnittelu sen mukaan, että pääsee polttelemaan mahdollisimman usein, on minullekin varsin tuttu ilmiö. Tämä näkyi selvimmin viime kesänä, kun kasvini varastettiin ja olin melkein puoli vuotta ilman omaa kukkaa. Kävin vaikka miten usein omasta mielestäni tylsissäkin tapahtumissa tai paikoissa, jossa kukkaa poltettiin, ja oikeastaan suurin osa kesästä menikin aina vain seuraavia savuja odotellessa. Tilanne toki parantui, kun sain taas seuraavan oman sadon valmiiksi, mutta edelleenkin jätän välillä asioita tekemättä sen vuoksi, että kotona Volcanon ääressä ajan viettäminen on paljon miellyttävämpää.

Suurin muutos on tapahtunut siinä, etten kuitenkaan ihan aamusta ala höyryttelemään, vaan pyrin kehittelemään jotain muuta tekemistä iltaan saakka. Omalla kohdallanikin kavereiden parantunut elämäntilanne on toiminut suurimpana motivaattorina; jos kaikki läheisesti tuntemani henkilöt olisivat vain jatkaneet samaa rataa, en varmaan olisi itsekään edes yrittänyt tehnyt mitään elämäni eteen. Perinteiseen suomalaiseen luonteenpiirteeseen kuuluva kateus ei kuitenkaan anna periksi, vaan minäkin haluan kaikkea mitä ympärilläni olevilla ihmisillä on, tai edes mahdollisuuden niihin asioihin. Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut nimenomaan se, että vaikka pyrinkin esimerkiksi opiskelemaan tunnollisesti, ajatukset kääntyvät aina päivän mittaan siihen, että "loppuisi jo, niin pääsisi kotiin höyryttelemään". Motivaatiota riittää aina aluksi, mutta vain harvoin onnistun ylläpitämään sitä loppuun asti, ja asiat jäävät kesken tai ainakin ihan viime tippaan. Myös jonkin kannabiksesta pitävän kaverin läsnäolo on yleensä liian suuri houkutus jättää ns. oikeat asiat huomiselle, ja käynnistää Volcano.

Eihän tämä kannabiksen syytä välttämättä ole, ehkä olen vain luonteenpiirteeltäni laiska ja helposti luovuttava. Kuitenkin jo nämä tähän ketjuun tulleet kaksi vastausta ovat kuin suoraan omasta elämästäni, vaikka käyttötahti itselläni onkin tiheämpi. Minäkin olen pyrkinyt hakemaan vaihtelua liikunnasta, mutta parin kuukauden jälkeen into on yleensä hiipunut. Sosiaalinen piirini on varmasti kaventunut kannabiksen säännöllisen käytön myötä, mutta samalla voisin väittää tuntevani ympärillä olevat harvat ihmiset paljon paremmin. Ainoa ongelmani on siis tuo asioiden jääminen kesken, ja monet kannabiksen kärkkäät puolustajat lokeroivat sen surutta kannabiksen käytöstä riippumattomiin luonteenpiirteisiin.

Dirty Sanchez
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Dirty Sanchez » 11.6.2008 19:53

Jos ei olisi lapsia ja perhettä vaan asustelisin yksin, olen aivan varma että käyttö menisi todella helposti siihen joka päivä savutteluun. Onneksi tämä ja aikainen herätys töihin auttaa pitämään poltteluni suurin piirteen aisoissa ja isi saa melko hyvällä omallatunnolla sitten nautiskella yrtistään viikonloppuisin mökillä.

Voimakaksikko

ViestiKirjoittaja Voimakaksikko » 11.6.2008 23:34

no mua vaivaa selvinpäin semmonen ajatus, että "toi vois olla siistiä ja tota vois vaikka tehä...............jos olisin pilvessä", eli tavallaan rajottaa omaa elämäänsä semmoseks tylsäks laatikoks sen takia, että ei ole pilvessä ja tietosesti estelee itteään. Vaikka sitten, kun sitä pilveä on niin en tiiä tekeekö ees niitä juttuja mitä ajatteli. Mutta enivei toi on ainakin yks muitten demonien seassa.
*when there was no water to water the crop, I cried and I cried, I used my tear drop*

Pun Worg
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Pun Worg » 12.6.2008 5:51

Viimeisen puolen vuoden ajan on tullut poltettua säännöllisen epäsäännöllisesti about joka toinen päivä (sitä ennen 4 vuotta välillä päivittäin ja välillä pari kertaa kuussa), ja vähentäminen on helvetin vaikeaa. Eikä hampusta saa enää sellaisia "kiksejä" kuin haluaisin päihteestä saada.

Yleensä polttamispäätös tapahtuu hetken mielijohteesta, jos vaikka sattuu kävelemään tuhkakupin ohi tai jotenkin muuten saa hampun mieleensä. Kun päätös on tehty, savut on jo keuhkoissa ennen kuin ehtii aloilleen istua, varmaankin joku alitajuinen juttu etten enää muuttaisi mieltäni tjsp. Sitten minuutti polttamisesta tuleekin jo morkkis, "ihan turhaahan minä nyt poltin, olisin selvinnyt ilmankin", naurettavaa. Sitten kun ei se hamppu enää toimi toivotusti, niin istun sitä arki-iltaa pää jumissa koneella tai sohvalla näppäilemässä kitaraa, vaikka olisi pitänyt mennä jo nukkumaan. Jos on polttanut enemmän kuin normaalin annoksen, niin kaiken lisäksi aamulla ajetaan vielä silmät ristissä töihin ja täytyy oikein ponnistella vaikuttaakseen aamukahvipöydässä normaalilta.

Mutta eniten vituttaa hampun pitkäaikaisvaikutukset; epäsosiaalisuus, stressi, saamattomuus. Ainakin itseäni krooninen hampunkäyttö muuttaa aivan helvetisti. Sitä luulee olevansa "normaali", mutta tietää kuitenkin että jo 2 viikon tauon jälkeen mieliala olisi paljon parempi, eikä kanssakäyminen ihmisten kanssa tuntuisi niin vaikealta (kuuluuhan se jumalauta työnkuvaan). Myös arki-askareet tuntuvat töiden jälkeen mahdottomuudelta, vaikka raaka matematiikka paljastaa että kyllä vähän laiskempikin ihminen saattaisi selvitä imuroinnista ja tiskaamisesta jos siihen on aikaa noin 5 tuntia päivässä.

Tuntuu, että olisi helpompi lopettaa seinään ja pitää taukoa, kuin vähentää. Liikunta on hyvä apuväline, ja selväpäiset kaverit toinen (ohhoh, sellainenhan olisikin mukava :) ). Mutta itsekuri on kaiken A ja O, sitä minunlaiseni juniorin on vielä harjoitettava

Dirty Sanchez
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Dirty Sanchez » 12.6.2008 15:08

Tuo passivoiva vaikutus on ärsyttävää, kun suunnitelen tekeväni jonkin homman ja poltan ennen sitä savut, niin se jää aivan varmasti tekemättä. Joko on liian jumissa että voisi tehdä mitään tai sitten kuumottaa tai tekee vain mieli olla tekemättä yhtään mitään..

Nykyisin olen oppinut sen että jos on jotain tehtävää niin se on tehtävä ennen polttelua. Myös tuo stressaaminen, öisin koneella istuskelu yms. kuulostaa hyvin tutulta.

tekedi

ViestiKirjoittaja tekedi » 12.6.2008 15:47

Olen polttanut kannabista kohta kymmenen vuotta, aluksi enimmäkseen peruslätkää. Kohta kaverit saivat ensimmäiset asuntonsa ja minäkin tutustuin kotikasvatukseen ja heti olin omasta mielestäni huikein hullu puutarhuri. Tähän aikaan käyttöni oli putkittaista, joskus pitkään hyvissä, yksi kahden kuukauden taukokin taisi silloin olla. Viimeisen kolmen vuoden aikana oma ja ystävieni hortonomitoiminta on ollut niin menestyksekästä, ettei yhdeltäkään päivältä ole pajareita puuttunut jollen ole sitä halunnut. Silti en koe saavani aineesta juurikaan ongelmia, päinvastoin olen tehnyt siitä itselleni työkalun nauttia jokaisesta päivästä kuin jännittävästä seikkailusta. Tiedostan toki hampun negatiiviset vaikutukset, mielestäni ne on kuitenkin ainakin omalla kohdallani minimoitavissa pelkästään mieltään hallitsemalla. Tosin olen muutenkin tyytyväinen elämäänii tällä hetkellä. Olen työskennellyt aikaisen herätyksen työpaikassa yli kaksi vuotta enkä kertaakaan ole jättänyt menemättä töihin pilvipöhnän takia. En anna enää itselleni anteeksi kotiin jumahtamista vain siksi että olen pilvessä. Hyvä sativa antaa paljon ja saa oloni tuntumaan kaikella tavalla hyväksi ja itsevarmaksi. Tietenkään näin ei ole aina mutta useimpina päivinä olen onnellinen ja iloinen ihmisolento, etuoikeutettu.

En omista volcanoa ja olen ollut myös tupakoitsija ja varteenotettava juopon alku. Kumpaakaan päihdettä en ole täysin hylännyt, mutta suhtautumiseni niihin on muuttunut paljon viime aikoina. Ne ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa; jos käytän yhtä, tekee mieli toista. Tunnen niiden aiheuttavan minulle pahaa. Krapulassa ahdistun, tuhti sauhuttelu auttaa muttei enää aina paranna. Olen kokeillut myös muita aineita, enkä tuomitse ketään. Jokaisen päihteitä käyttävän olisi hyvä tutkia mitä ne hänelle tekevät ja millainen hän haluaa olla. Uskon tässäkin asiassa olevan paljon yksilöllisiä vaihteluja, enkä saarnaa hampusta maailmanparantajana. Kuitenkin minä tunnen oloni hyväksi kannabisriippuvaisena. Seurustelen, ystäväpiirini on laaja, enimmäkseen kannabismyönteinen. Kuitenkaan minulla ei ole vaikeuksia olla polttamatta kun vietän aikaa sukulaisissa tai muussa sellaisessa seurassa jossa sitä ei pidetä hyväksyttävänä. En ole opiskellut muuten kuin työn ohessa pitkään aikaan ja huonosta menestyksestäni olen syyttänyt enemmän työtäni kuin kannabista. Kohta aion kuitenkin jättää työni ja keskittyä tosissaan kunnon opiskelupaikan hankkimiseen. Pidempi tauko tuntuu kuitenkin kaukaiselta ajatukselta. Erästä ystävääni siteeraten "It's one of the best hooks i know"-

En tiedä mitä negatiivisia vaikutuksia hamppu voisi vielä minulle aiheuttaa, eniten pelkään virkavaltaa ja keuhkoahtaumaa. Sakot ja nielutulehdukset ovat vakavimmat tässä vaiheessa koetut ongelmat.

Tällä viestillä en halua missään nimessä vähätellä muiden kokemia ongelmia, tuoda vain toisenalaisen kokemuksen mukaan keskusteluun.

Janus
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja Janus » 12.6.2008 17:45

Psyykkinen riippuvuus voi tulla salakavalasti ja aiheuttaa paljonkin ongelmia. Se voi tulla lähes mihin tahansa asiaan kuten varmaan ymmärrätte. Joku ei pääse pois television äärestä, toinen jumittaa netissä ja kolmas on hurahtanut Jeesukseen. Melko moni on myös jäänyt liikuntakoukkuun eikä selviä elämästään ilman rajua huhkimista mikä ei sinällään ole ihme näin pinnallisessa maailmassa jossa kadulla ei voi kulkea näkemättä kauniita ja hoikkia ihmisiä niukoissa vaatteissa muistuttamassa miltä pitäisi näyttää.

Kannabiksen suurin (nykytiedon mukaan myös ainut?) vaara on juuri tämä psyykkinen riippuvuus. Kun elämän sisältö on vain kannabiksen käyttö niin ei olla enää oikeilla raiteilla. On mahdollista käyttää aamusta iltaan joka päivä ja silti suoritua täysin normaalisti töistään ja elämästään. Kannabiksen ei tarvitse rajoittaa mitään, mutta se voi niin tehdä. Kannabis tuottaa mielihyvää, mielihyvä tuntuu hyvältä ja aivot mielellään sitä ottavat vastaan. Illasta toiseen mielihyvää ilman virikkeitä ja muuta puuhaa ja pian ollaan totuttu siihen elämään täysin.

Ihmisen suurin vahvuus evoluutiossa on ollut sopeutuminen ja tässä on kyse samasta. Ihmismieli tottuu tiettyyn toimintapaan ja sopeuttaa itsensä siihen. On todistettu että tylsistyttävä elämäntapa saa aivot oikeasti menemään tietynlaiseen lepotilaan jossa vain osa kapasiteetista on käytössä ja menee aikansa ennen kuin koko reservi saadaan ajettua ylös. Tälläiseen tilaan pääsee istumalla koneen ääressä WoWin ääressä tai polttamalla koko ajan hamppua tekemättä muuta. Mieli ja keho alkavat sopeutua tähän ja pian kynnys minkään tekemiseen kasvaa. Tunnet mielihyvää eikä muuta tarvita.

Monelle foorumilaiselle kannabis on tärkeä osa elämää tai pikemminkin elämäntapa. Bongaa 420, puhu kannabiksesta ja taistele disinformaatiota vastaan! Tässä ei ole mitään pahaa, jos todella tehdään jotain ja elämässä on muutakin sisältöä. Kuitenkin voi käydä helposti niin että jäädään vain suunnittelemaan toimia ja ollaan Koiviston tyylisiä fundeeraajia: tarttis tehrä jotain... Pian huomataan että elämästä on mennyt viikkoja, kuukausia tai peräti vuosia ilman että on itse kasvanut, oppinut uutta tai päässyt eteenpäin elämässään. Tämä on vain elämän haaskausta tapahtuipa sen minkä takia tahansa.

Kuten muutkin psyykkistä riippuvuutta aiheuttavat asiat kannabis on sinällään viaton. Aseet eivät tapa ihmisiä, ihmiset tappavat. Usein riippuvainen haluaa liittää itseensä jotain. Kannabisriippuvainen haluaa mielihyvän lisäksi päästä toiseen maailmaan, laajentaa tajuntaansa. Jos tähän tyydytään niin ollaan pian jumissa kaiken kanssa. Jos taas halutaan muuttaa tajuntaa ja vaikka maalataan tai sävelletään niin tilanne onkin jo toinen. Nykymaailmassa on niin helppo jäädä jumittamaan systeemin rattaisiin jauhettavaksi tavalla tai toisella.

Jos tuntuu että on riskiryhmässä tai myöntää jo olevansa riippuvainen niin kannattaa harkita pitkää taukoa ja asioiden selvittämistä itselleen. Voi myös alkaa liittää polttamiseen tehtäviä jotka on tehtävä. Esim. tiskaus, imurointi, sängyn petaus, pieni säännöllinen kävelylenkki. Mitä vain mikä rikkoo rutiinit ja pelkän jumittamisen. Itse pidän erityisesti lukemisesta ja musiikista. Lukiessani yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja höyryissä joudun todella keskittymään lukemiseen, mutta se myös palkitsee. Olen saanut valtavan hienoja oivalluksia ja tehnyt paljon muistiinpanoja joista voi olla jälkikäteen ylpeä. Haastakaa itsenne! Vaikka vaiktuksen alaisena tunnetta jo mielihyvää niin älkää tyytykö siihen, vaatikaa lisää! Jos tuntuu oikein vaikealta niin voi myös kokeilla rytmittää elämäänsä ja jättää kannabiksen nauttimisen myöhäiseen iltaan.

Olkaa rohkeita ja luovia! Olipa päässä kannabinoideja tai ei niin esimerkiksi kävelylenkki ulkona ja esim. metsässä voi olla nautinnollinen kokemus. Menkää ja halailkaa puita, miettikää maapallon kohtaloa ja kahlitkaa vaikka itsenne mäntyyn. Eläkää ja nauttikaa! Jos ongelmat vain kasaantuvat ja jatkuvat niin uskaltakaa myös rohkeasti ottaa yhteyttä ystäviin ja pyytäkää apua. Ei siinä ole mitään hävettävää, jokainen tarvitsee joskus apua. On parempi hoitaa asiat kuntoon ennen kuin ne pääsevät paisumaan. Tauon aikana voi myös päästä paremmin selville mistä laiskuus tai saamattomuus johtuu. Tekeekö kannabis asioihin ryhtymisestä vaikeampaa vai helpompaa? Se pitää vain jokaisen selvittää itsensä kanssa. Muistakaa myös kokeilla erilaisia lajikkeita, pirteä sativa voi tuodakin energiaa joka on pakko purkaa happihyppelyyn tai siivoukseen. Jokainen on kuitenkin yksilö jonka selvitettävä asiat itsensä kanssa. Yhtä vastausta ongelmiin ei ole eikä yleensä yhtä syyllistä vaan sattumien summa.

Kannabis voi olla työkalu, liikkeelle paneva voima, passivoija tai lääke. Yhtä vastausta ei ole vaan monenlaisia kokemuksia hyvistä huonoihin. Se ei kuitenkaan vie toimintakykyä kuin ääriannostuksilla joten rohkeasti toimimaan! Käyttäkää päätänne, jalkojanne ja käsiänne! Näyttkää niille että arvostatte niitä ja haluatte pitää niistä huolta. Keho ja mieli palkitsevat huolenpidon.

Yrtti-yrjänä

ViestiKirjoittaja Yrtti-yrjänä » 13.6.2008 0:37

Minulle kannabisrippuvuus on ns. happy problem, sillä se sopii juuri sellaiseen elämäntapaan jota haluan sisimmässäni elää. Egoni kaipaa menestystä ja sosiaalista hyväksyntää, sydämeni taas nöyryyttä, hitautta ja meditaatiota kohti Luojaa ja elämän alkulähteitä. Arvatkaa kumpaa ganja tukee.. Tahdon oppia perustyytyväisyyttä sen sijaan että pyrkisin saamaan suorittamalla itseni valheelliseen itsetyytyväisyyden tilaan, joka romahtaa heti kun illuusioni itseni suuruudesta romahtaa. Vain Jah on todella merkityksellinen, tahdon kohdistaa ihailuni Häneen itseni sijaan.

Tunnistan kyllä itsessäni motivaatio-ongelmia suhteessa käytännön asioiden hoitoon, mutta en ole varma pitäisikö minun syyttää kannabista niistä, sillä motivaation löytäminen esim. opiskeluun oli vaikeaa jo kauan ennen kuin tutustuin pilveen. Ihmiset syyttävät mielestäni vähän liiankin helposti ulkoisia tekijöitä omasta luonteenlaadustaan, vaikka pidänkin mahdollisena että kannabis voi väärinkäytettynä passivoida ihmisen ja varsinkin sosiaalisesti, kun pilvessä olo ei ole kuitenkaan yhteiskunnassamme täysin hyväksytty olotila.

Riippuvuuteni ganjan poltteluun on erikoinen siitä, että se saattaa "unohtua" päivä- tai viikkokausiksi kunnes taas löydän sen uudestaan. Kasvatus taas on jatkuva harrastus ja koenkin olevani riippuvaisempi puutarhuroinnista kuin piiputtelusta. Pimeimpään ja kylmimpään vuodenaikaan on ihanaa kun voi kasvatella sisällä kauniita kasveja kirkkaan lampun alla :D Ja voi sitä tuoksua kun kukat alkavat kypsyä..
...for the healing of the nation.

Ksanor_Kake

ViestiKirjoittaja Ksanor_Kake » 13.6.2008 4:05

Voimakaksikko kirjoitti:no mua vaivaa selvinpäin semmonen ajatus, että "toi vois olla siistiä ja tota vois vaikka tehä...............jos olisin pilvessä", eli tavallaan rajottaa omaa elämäänsä semmoseks tylsäks laatikoks sen takia, että ei ole pilvessä ja tietosesti estelee itteään. Vaikka sitten, kun sitä pilveä on niin en tiiä tekeekö ees niitä juttuja mitä ajatteli. Mutta enivei toi on ainakin yks muitten demonien seassa.

Saman olen minäkin huomannut. "Tämä on siisti paikka, tänne vois tulla pilvessä", "tämä on hyvää ruokaa tätä pitää tehä pilvessä". Listaa vois jatkaa loputtomiin. :think:

Pulitrukki
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja Pulitrukki » 13.6.2008 4:32

Aika monet tuntuvat mainitsevan jumittelun riippuvuuden yhteydessä. Haluaisinkin tietää, onko helpompaa tulla riippuvaiseksi indica- vai sativapainotteisesta poltosta, vai kenties jostain 50/50-hybridistä? Onko kukaan huomannut mitään eroa? Itselläni kun sativoissani tekee mieli tehdä asioita, näprätä jotain tai soittaa vaikka kitaraa... ei mitään sohva-sipsejä-simpsonit-jumituksia. :think:
kuumotukset ei oo kuumotuksia jos kuumottelija ei kuumotu

alias salanimi

ViestiKirjoittaja alias salanimi » 13.6.2008 11:54

Näitä viestejä lukiessa alkaa itseänikin pelottaa, että miten käy kun sato on valmis. Toistaiseksi olen joutunut turvautumaan "poistamiseen", ja rahanpuutteen takia polttelu ei ole ollut kovin säännöllistä. Pari kuukautta sitten tuli poltettua päivittäin, usein koulun/töiden jälkeen, ja koulun lopetettua aikaa on ollut käsillä vähän liiankin paljon. Missään vaiheessa en kokenut suurta ahdistusta vaikka poltinkin joka päivä, mutta viimeiset kaksi viikkoa, kun olen ollut polttamatta, olen huomannut jo pieniä psyykkisen riippuvuuden merkkejä. Olisin kovin tyytyväinen, jos pystyisin pitämään polttelun siinä, että töiden jälkeen poltan pienet savut (en edes joka päivä) ja viikonloppuisin hiukka enemmän. Mutta näillä näkymin lopetan nykyisessä työpaikassani, koska työ on sen verran vittumaista että ahdistus kasvaa päivittäin. Ainoa pelastukseni olisi saada jostain työpaikka, jossa viihdyn edes jotenkin, koska työttömänä luultavasti polttaisin joka päivä, varsinkin kun sadonkorjuu osuu juuri keskelle kesää. Olen luonteeltani peruslaiska ja jämähdän helposti kotiin tekemään ei mitään, ja kun polttoa tulee olemaan käsillä enemmän kuin ehdin sitä tuhota, luultavasti jäisin sille tielle.

Aika turha viesti, mutta tuli sellainen tunne että täytyy sanoa jotain. Pelkään, että käyttöni karkaa käsistä ja siitä tulee elämäntapa 24/7. Pitäisi varmaan alkaa lenkkeilemään ja hankkia muita aktiiviteettejä, sillä viihdyn tietekoneella liiankin paljon ja varsinkin pilvessä ei tulisi mieleenkään tehdä mitään kehittävää. Taidan olla tyhmä tai jotain, kun selvästi tiedostan, mihin suuntaan olen menossa enkä siltikään saa tehtyä sille mitään. e: Luonteeltani olen kunnianhimoton, en koe mitään tarvetta hankkia itselleni ammattia tai menestyä elämässä. Olen ollut sellainen aina, ja jotenkin polttelu on vaan kaiken tämän huipentuma, luonteeni sopii yhtä yhden kannabiksen kanssa. Eilen juuri mietin, kuinka aion erakoitua täysin heti kuin sato vain on valmis, mutta tämä aihe taas sai minut miettimään.

olipas sekavaa tekstiä selväpäiseksi.

pharmer

ViestiKirjoittaja pharmer » 13.6.2008 13:39

Kyllähän se jonkinlaista riippuvuutta aiheuttaa. Itellä on pitkän poltteluputken jälkee parin päivän yleisvitutus mutta mikäli keksii tekemistä asia hoituu ittekseen. Lähinnä ongelma on luopua rituaalista, tavasta täyttää päivä ja saada aika kulumaan. Pilvi on erinomainen tylsyydentappaja ainakin minulla. Yhtä vähän sitä pilvessä puuhaa jos ei vähemmänkin mutta se ei haittaa... :D Siinä ajatuksessa se henkinen addiktio taitaa lymytä. Ja kuten sanottua, hamppu passivoi ja aiheuttaa motivaation puutetta. Mut ei siitä mitää fyysisiä nitkuja saa.
Katamari Damashii
Tsugitsugi semekomi
Netemo, sametemo, mawari, tarinai wa!

j.t. smoke

ViestiKirjoittaja j.t. smoke » 13.6.2008 23:24

Hui, kovin on tutunkuuloista tekstiä sivullinen.. Toisaalta mahtavaa että luin tästä juuri nyt, koska muutamia aikoja sitten tajusin asian itse! Riippuvuus on niin pitkään huono asia kun sitä ei tiedosta. Nyt tiedän olevani riippuvainen, mutta normaalit rutiinit onnistuu silti pientä rentoutta lukuun ottamatta :) Pitää just verrata omaa selväpäistä luonnetta paukkuluonteeseen, et mitä sitä oikein haluaa tehdä, ja mitä onko tekemässä sitä vai tuhlaamassa aikaa liikaan "mietiskelyyn".

Hyvä mittari jumittelun ja aktiivisuuden tasapainon löytämiseksi on tarkkailla bongin likaisuutta, puhtaalla bongilla voi savutella puhtain mielin. :pimp:

Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja mahdollisen punaisen langan puuttumista, nyt jumittaa niin etten voi suorittaa esikatselua :)

wlicher

ViestiKirjoittaja wlicher » 14.6.2008 10:15

Hyvä thread, pitääpä itsekin pitää mielessä nämä jutut kun/jos oma sato valmistuu! En halua samanlaista riippuvuutta kanjabikseen kuin esim. tällä hetkellä on kahviin, vaikka lievähän sekin on :)

Hampster
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hampster » 14.6.2008 11:39

Itselläni ainakin polttaminen ei räjähdä mitenkään käsiin kun oma sato valmistuu. Silloin on helppoa jättää väliin koska tiedät, että saat sitä huomenna kun purkin kannen vaan avaat. Vähän kuin alkoholin kanssa mitä en tosin kohta neljään vuoteen ole juonut. Ei ole mikään katastrofi jättää perjantain kännireissua väliin kun sitä viinaa saa myös lauantaina 100% varmasti.
smile

tuumamasa

ViestiKirjoittaja tuumamasa » 14.6.2008 21:56

Itse huomasin reilun 6 kuukauden viikonloppu polttelun jälkeen menettäneeni sosiaalisen yhteyden ihmisiin vaikeutta aloittaa keskustelua semmosta mollistelua vaan, kyllähän tuo kukka päivittäin päässä pyörii vaikkaa nyt on kuukauden paussi polttelusta..

aika mielenkiintonen tuo kannabis riippuvuus olutta on pakko saada viikonloppusin mutta kukka pyörii vaan mielessä :|

joskus aikasemmin huomannu jos on nii sanotusti "pahat savut ja paha mieli"niin ei kukkakaan pyöri mielessä riippuu kyllä millasta ollu ku on viimeksi savuja vetäny

vaan täytyy myöntää että kukka on tullut osa minun elämää ja elän sen mukaan että saan pajautettua sillon tällön savut :wink:

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.6.2008 17:39

Omalla kohdallani oleellisinta käytön ongelmallisuuden kannalta tuntuu olevan se, kuinka paljon hereilläoloaikaa on jäljellä ensimmäisiä savuja/höyryjä ottaessa. Polttelun aloittamisajankohdan vaikutuksista päivittäiskäytössä on toki mainittu jo useaan otteeseen muissakin keskusteluissa, mutta vaikeammaksi asian minun kohdalla tekee epäsäännöllinen vuorokausirytmini, joka johtuu velvollisuuksien epäsäännöllisyydestä. Vaikka ottaisinkin ensimmäiset höyryt esimerkiksi puolenyön aikaan, ja olisin herännyt samana aamuna jo kahdeksalta kouluun, niin jos seuraavana päivänä ei ole jotain syytä herätä aikaisin, on aika vaikea keksiä mitään oikeita syitä olla valvomatta myöhään rennossa olotilassa. Tuntuu siltä, että jos saisin järjestettyä itselleni jotain sellaista tekemistä joka aamuksi, joka oikeasti pakottaisi menemään ajoissa nukkumaan, ei tuollaisia pitkiä yöllisiä höyryttelyhetkiä olisi läheskään niin usein. Kiusausta on kuitenkin helppo vastustaa vielä selvinpäin iltaan asti, mutta kun sille antaa hieman periksi, niin itsekuri vähenee vaikutuksen ajaksi murto-osaan.

Mielestäni eräs grammamäärää parempi mittari kannabiksen käyttötiheydelle voisi olla "selvät tunnit" vs. "pilvessä vietetyt tunnit" päivässä. En ole koskaan kokeillut säännöstellä kannabiksen käyttöäni tilastoimalla sitä, mutta ainakin alkoholin kohdalla säntillinen tilastointi aiheutti käytön tippumisen murto-osaan vajaassa puolessa vuodessa.

Palaa sivulle “Kokemuksia”