Siementen "hionta"

Bongit, piiput, ruokaohjeet jne.
SensiSeeder

Siementen "hionta"

ViestiKirjoittaja SensiSeeder » 3.9.2009 18:36

Haluaisin varman päälle pelata kun hyppysissäni on nyt LR siemeniä ja idätys pitäisi kohta aloittaa. Lowryderissähän on tunnetusti kova kuori ja simppuahan tulisi auttaa kuoriutumisessa tietyllä tavalla.
Eli siis, kuinka se "hionta" (tai joku muu keino) tapahtuu ja missä vaiheessa? Ennen idätystä vai sen aikana??

Kiitos kovasti niille/hänelle joka jaksaa auttaa miestä mäessä! :)

Stardust81
2 tähteä
2 tähteä

Re: Siementen "hionta"

ViestiKirjoittaja Stardust81 » 3.9.2009 19:02

Noh. Siementä voi hioa kun saat sen, ennen idätystä. Tavoitteena on saada kuori läpäisemään vettä paremmin, jotta siemen heräisi henkiin.

Ite oon kokeillut hiomista kynsiviilalla, mutta pirun hankalaa hommaa. Siemenen päästä voi myös kokeilla leikata saksilla pienen palasen pois, siis ihan pikkuriikkisen kynsisaksilla. Tai sitten voi kokeilla riskiä hommaa, jota itse laiskuuspäissäni käytän (siemeniä on sen verran ettei haittaa jos joku epäonnistuu) että puraisen takahampaiden välissä kuorta ihan vähän, niin että pieni rusahdus kuuluu.

Sitten vaan multiin ja odottelemaan!
Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki.

pizbuin

ViestiKirjoittaja pizbuin » 3.9.2009 19:57

Mulla on kokemusta suht monesta LR siemenestä ja ovat lähteneet
kasvamaan hyvin ilman apuja. Olen pitänyt päivän pari vesilasissa
ja sitten vaan multiin.

Stardust81
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Stardust81 » 3.9.2009 20:12

Mulla oli jossain välissä LR:n itämisprosentti noin 60%, mutta kun aloin pureksimaan niin nousi 90%:iin. Toki otos oli sen verran pieni että saattoi hyvinkin olla tilastollista heiluntaa elikkäs sattumaa.
Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki.

Vombatus

ViestiKirjoittaja Vombatus » 3.9.2009 20:48

Muistelisin jostain lukeneeni (tältä foorumilta), että tulitikku rasiaan liimaa hiekkapaperia sisällä--> siemenet rasiaan ja pikku ravistus.
Itselläni ei ole kokemusta moisesta tempusta :?
Hetkellinen vapaus on kyllä aikamoista

Nitkut pitkästä ilosta :D

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 3.9.2009 21:54

Toi "pureskelu" kannataa tehdä sen jälkeen kun siemenet ovat olleet vesilasissa vuorokauden, silloin itse siemen kovan kuoren alla on jo pehmennyt jolloin se ei vahingoitu kun kuori halkeaa puremisesta.

() <- halkileikkaus siemenestä, tässä asennossa hampaiden välissä, ja varovasti !

Mäjäys

ViestiKirjoittaja Mäjäys » 6.9.2009 19:28

Itse käytin http://www.fiskars.com/pImages/FI/fi/135356_429808.jpg varovasti raapasin "sauma"-kohdasta. Hyvin lähti alkuun, mutta tarvittaessa täytyy itu asetella oikeinpäin jos alkaa yläosasta pukkaamaan.

Chakazoo

ViestiKirjoittaja Chakazoo » 7.9.2009 13:32

Itse teen niin, että painan peukalon kynnellä siemenen saumakohtaa niin että siemenestä kuuluu napsahdus. Tämä on toiminut minulla ennen idätyksen aloitusta ja sen jälkeen, mutta suosittelen pitämään siementä ensin vaikka päivän vesilasissa.

Sama periaate kuin Stardustin pureskelulla, mutta minusta tuntuu että tuo ei ole niin raju metodi eikä siemen näin ollen vaurioidu niin helposti.

SensiSeeder

ViestiKirjoittaja SensiSeeder » 12.9.2009 6:21

Tein niinkuin ventami sanoi, 12h idätyksen jälkeen puraisin hellästi ja hyvin toimi. Nyt häntää pukkaa kaikista!

Kiitos! :guru:

LL Cool R

ViestiKirjoittaja LL Cool R » 4.4.2019 22:10

En löytänyt threadia, mutta kysyn silti tätä kautta.
Hallussani on Cambodialaisia hyvän näköisiä siemeniä joita hiomalla ja viilaamalla ja naarmuttmalla yritin saada itämään. Yksi vähän aukesi mutta ei.

Kyseessä mahdollisesti land race.
Kysymys kuuluu : Onko kenelläkään tietoa miten saisin nämä siemenet itämään, on vielä +20 kappaletta jäljellä
ja haluan alkaa jalostamaan tätä sativaista lajiketta myös muitten iloksi. Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Löysin ohjeen että mahdollisesti jos lasipurkkiin laittaisi hippusen ravinnetta ja sokeria ja ilmakiven pohjalle pumpulla pulputtamaan olisi mahdollista saada vaikeasti itävävät siemenet itämään.
Voin myös lahjoittaa / vaihtaa muutaman jos jollain on tekniikat hallussa.

Nämä Cambodialaiset siemenet ovat minulle sydämmen asia joten otan kaikki vinkit vastaan. Kiitos etukäteen.

Palaa sivulle “Niksinurkka”