Tee-se-itse (DIY) LED-valaisimet

Bongit, piiput, ruokaohjeet jne.
wlz

Tee-se-itse (DIY) LED-valaisimet

ViestiKirjoittaja wlz » 17.8.2010 23:11

Terve!
Onko kukaan miettinyt rakentaa ite LED-kasvatusvaloa? On hirveen hintasia kaupoissa ja kyllähän kolvi pysyy kädessä.

Ledejä pitäis olla selvästikin vitusti, mutta kuinka vitusti? Mitä komponentteja tarvitaan, jotta toimisi verkkovirralla. Multa menee noi sähkö- ja valohommat yli hilseen, vaikka oon harvinaislaatuisesti tähän aikaan selvinpäin. :D Kandelat, lumenit, luksit, watit, ampeerit, voltit... Mä eksyin wikipediassa lopulta avaruuskulman laskemiseen, enkä ees muista, mitä mun piti selvittää... Skidi off-topic, sori... Oonkohan mä sittenkään selvinpäin? :think:

Ledien hinta menee suurin piirtein 10 kandelaa / 1 euro. Ku en tosiaan osaa lumeneita tms laskea, niin en voi verrata myytäviin kasvatusvaloihin... Jos joku viittii sanoa, oisko tollasessa projektissa järkeä, ois siistii.

Ja hei, uskotteko ledivalojen hyötysuhteeseen verrattuna esim. natikkaan? Esim. http://www.viherpeukku.fi/catalog/html/Valoinfo_2.htm Kuulostaa niin hullulta...

Kiitti
W

beduiini

Re: DIY LED-valaistus?

ViestiKirjoittaja beduiini » 17.8.2010 23:37

Ensiksi pieni varoituksen sana. Jos et ymmärrä sähköhommista mitään, älä koita ite rakennella mitään lamppuja. ;)

Itse kanssa pohtinut hiukan noita led lamppuja lähinnä taloudellisuuden/pienen lämmöntuotannon vuoksi.
Hmmm... Oli ideana postata tähän yksi linkki jonka takaa olis löytynyt kohtuu edullinen lamppu, mutta enpä juuri löydäkkään sitä mistään. Täytyypi katella joku toinen päivä. :D
It's grass or ass, no free rides!

wlz

ViestiKirjoittaja wlz » 22.8.2010 18:18

En mä mikään koheltaja oo, ei verkkovirralla lähetä pelleilemään, ettei koko talo pala. Kuhan on selkee suunnitelma, ni varmaan rakentelu onnistuis ja tulis toimiva vehje. www.chinavasion.com oisko ollu, mistä saa halpoja ledivaloja, mutta ei ne silti ilmasia oo.

Täytyy pistää tää kuitenkin korvan taakse. Neuvoja ym. toivotaan. :)

W

citykani

ViestiKirjoittaja citykani » 23.8.2010 9:52

wlz kirjoitti:Ledien hinta menee suurin piirtein 10 kandelaa / 1 euro. Ku en tosiaan osaa lumeneita tms laskea, niin en voi verrata myytäviin kasvatusvaloihin... Jos joku viittii sanoa, oisko tollasessa projektissa järkeä, ois siistii.

TME-nimisestä elektroniikkafirmasta saa 50cd punaisia ledejä 0.265EUR/kpl kun tilaa vähintään 100kpl. Etsi tuotekoodilla OSHR5111P http://www.tme.eu/fi/katalog/ sivuilta. Ja tuolta löytynee kaikki muutkin elektroniikkakomponentit.

On siinä järkeä jos jaksaa näpertää, rahaakin luultavasti säästyy vrt. valmis lamppu. Vinkki: älä tee verkkovirralla mitään vaan käydä jotain valmista 12V muuntajaa tai esim. läppärin laturia.

hurstler

ViestiKirjoittaja hurstler » 23.8.2010 11:02

Moro!

Tässäpä oma tietotaitoni koskien aihetta:

wlz kirjoitti:Terve!
Onko kukaan miettinyt rakentaa ite LED-kasvatusvaloa? On hirveen hintasia kaupoissa ja kyllähän kolvi pysyy kädessä.

eBaysta löytyy kolmen watin teholedejä eri väreissä. Niitä myydään siellä yksittäiskappaleista ihan 50kpl bulkkipakkauksiin asti. 50 kappaleen pussi punaisia 3W-ledejä maksaa palttiarallaa 50 - 60EUR, ja otettuasi ne käyttöön käytät 150 wattia pelkän punaisen valon tuottamiseen. Siihen vielä virtalähde ja kotelointi, niin 150-wattiselle punavalolle tulee hintaa lähemmäs 100EUR.

Mitä komponentteja tarvitaan, jotta toimisi verkkovirralla. Multa menee noi sähkö- ja valohommat yli hilseen, vaikka oon harvinaislaatuisesti tähän aikaan selvinpäin. :D Kandelat, lumenit, luksit, watit, ampeerit, voltit... Mä eksyin wikipediassa lopulta avaruuskulman laskemiseen, enkä ees muista, mitä mun piti selvittää... Skidi off-topic, sori... Oonkohan mä sittenkään selvinpäin? :think:

Ledit, virtalähde, jäähdytysprofiili, kotelointi, ja tuuletus jos jäähdytyssiilet ei riitä.

Mun ensimmäinen toimintamalli oli kytkeä ledit sarjaan, ja resistorin kautta 12-volttiseen virtalähteeseen kiinni. Käytin virtalähteinä 12-volttisia tulostimien muuntajia, ja sain niillä ihan hyvin virtaistettua n. 20 watin valaistuksen ja pienen tuulettimen, ilman että muuntajat lämpenivät. Sarjakytkentään ja eritoten vastuksien selvittämiseen paras apu on http://ledcalc.com ja kotimaiset elektroniikkakomponenttinettikauppojen vastuslistat. Ongelma tässä oli se, etten saanut aina tasan senväristä valoa, kun piti.

Parannettu meininkini käytti samoja ledejä, mutta rupesin ostamaan teholedien mukana niille sopivat led-ajurit. Ne on jotain sellaisia konkkia ja käämejä sisältäviä pikkuhärpäkkeitä, jotka ottavat 12-24 volttia, ja antavat sitä volttia ja ampeeria mitä kyseiset ledit tarvitsevat, jotta ne loistaisivat tasan sen väristä valoa, kuin on luvattukin. Virtalähteinä joko 19 voltin läppärilaturit tai tietokoneen virtalähteet.

En tiedä kandeloista, lumeneista tahi lukseista. Olen vakuuttunut niiden määreiden olevan hyödyllisiä suurimmaksi osaksi vain kasvatusasioiden ulkopuolella. Jos tulee kaksi väriltään samanlaista, wattaakiltaan samantehoista mutta lumeneiltaan eritehoista, uskon kuitenkin kovasti isompilumenisen olevan tehokkaampi.

Ledien hinta menee suurin piirtein 10 kandelaa / 1 euro. Ku en tosiaan osaa lumeneita tms laskea, niin en voi verrata myytäviin kasvatusvaloihin... Jos joku viittii sanoa, oisko tollasessa projektissa järkeä, ois siistii. Ja hei, uskotteko ledivalojen hyötysuhteeseen verrattuna esim. natikkaan? Esim. http://www.viherpeukku.fi/catalog/html/Valoinfo_2.htm Kuulostaa niin hullulta...

Esimerkkinatikka ottaa 400 wattia sisään, ja ripuloi ulos kaikenväristä valoa ja kyytipojaksi läjän lämpöä. Ottaen huomioon värien monipuolisuuden ja sen infernaalisen lämmön, uskon 60-wattisen, pelkkää, eksaktia sitä-tiettyä-punaista valoa hohtavan led-valaisimen tuottavan juuri sitä punaista valoa enemmän kuin edellämainittu esimerkkinatikka.

Ei mää tiär, jos on sähköä mielivaltaisesti käytettävissä ja sellasta, niin en laittaisi natikkaa ja sinipunaled-valaistusta vielä samalle linjalle. Kannattaa pysyä natikassa, jos lämmöt pysyy jo valmiiksi kurissa ja valo tunkeutuu kaikkialle minne on tarve. Sininen ja punainen valo selkeästi ovat ne fotosynteesille tärkeimmät värit, mutta jotain meininkiä siitä puuttuu. Sen huomaa etenkin silloin, kun nostaa kaverit sinipunavalon alta ikkunalaudalle, tai kun laittaa kaappiin ledien lisäksi yhden ESL-valaisimen; ne on terveitä ja hyvin kasvavia pelkällä sinipunalla, mutta auringon ja eslin värikomboissa on silti jotain, joka tekee kasveista iloisen ja silleen hyvällä tavalla aurinkokitkuisen näköisiä. Suurta ja järkyttävää satoa havittelevat natikkaimmeiset itse asiassa tykkäävätkin laittaa natikkakaappeihinsa pieniä led-klustereita valaisemaan alabudeja, niiden usein kasvaessa hieman päin kettua.

Omistin aluksi peukusta ostetun 90W LED-ufon, josta ikävä kyllä on nyt palanut puolet ledeistä, sinistä se ei hohda juuri ollenkaan. Itsekyhätyistä omaan kotiin jääneet ovat 21W sinivalo ja 30W punavalo, ja lisää teen jahka jaksan. Olen päässyt samanlaisiin tuloksiin 250-400W natikkasetuppeihin verrattuna vain mullan sähköstimuloinnilla. Sähköstimulointi ei auta yhtään natikoiden, auringon tai muun hyvin täyteläisen valon kanssa, mutta kun valoa ei ole ihan tarpeeksi, stimulointi jotenkin korvaa puuttuvan energian. Käytän johtimina kahta grafiittitikkua ("lyijykynän" sisuskin kelpaa), ja johdan niihin jostain vanhan langattoman kuuloketelakan laturista, ja olen laittanut väliin vastuksen jonka löysin jostain. Multaan menee palttiarallaa 8.5 V ja 2 mA. Grafiittia siksi, että siitä liukenee vähemmän roinaa kuin kuparilangasta, teelusikoista tai mistä hyvänsä (joo kokeiltu on). Erikoisjärjestelmät-sivulla taisi olla joku electro culture-threadi.

Onnea LED-tutkimuksiin! Pahoittelen kiireisyyttä huokuvaa kirjoitusasua.

Teh editness:

Tässä kuvamatskua:

KuvaKuvaKuvaKuva

Kuvassa Snow White, sähköstimuloidussa mullassa.

Natikalla salettiin saa hitit loppuvuodeksi, mutta ledien kanssa pelehtiminen antaa tietotaitoa koko iäksi! Joku päivä näillä vielä ratkaistaan vielä toistaiseksi piilevä ultrasuper-nälänhätä! :guru:

AmigO-O

ViestiKirjoittaja AmigO-O » 29.9.2010 22:29

Tosi hyvä posti, avasi maallikollekin asioita jonkin verran..

Kikkailin netissä noita komponentteja etsien ja päädyin jollekin suomenkieliselle, ledejä paketeissa myyvän lafkan sivuille.
http://www.nanedex.fi --> Led tuotteet --> 5mm --> punainen (Ilmoitti värinkin olevan jossain 630nm paikkeilla..)

Vaikuttaa muutenkin aika laajalta sivustolta, kannattaa jonkun sähköhommista enemmän tietävän käydä vilkaisemassa mm. noita RGB -ledejä, joita voi
säätää jollain vekottimella "lähes minkä tahansa väriseksi".

Jos joku samalla kertois mitä ostamalla sais helpoiten kasattua paneelin, joka pystyis kilpailemaan 400w natikan kanssa, ni johan hymyilyttäis.
15-paikkanen NFT viemäriputkeen kyhättynä odottais kovasti pääsyä kaappiin, mikäli lämpöhaittoja ei kamalammin tosiaan tulis.

-Meikä

EDIT: Joo lukekaa vaan toi DIY-linkki tuolta ylempää, tosi hyvät ja selkeet ohjeet koko hommasta.
Vai olikohan se siellä LED topicin loppupuolella.. Englannikshan se tosin on.

pelimees

ViestiKirjoittaja pelimees » 26.11.2010 10:55

uppia.

kiinnostaisi itsekin rakentaa ledipaneeli, jossa on käytetty laadukkaampia ledejä. Vaikka sitten maksaisikin vähän enemmän.

J4F

ViestiKirjoittaja J4F » 26.11.2010 11:28

Älkää hankkiko alle 1w ledejä, jostain taisin lukea että noissa 1w ledeissä olisi parempi hyötysuhde kuin 3w. :guru:

psyphish
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja psyphish » 26.11.2010 13:16

J4F kirjoitti:Älkää hankkiko alle 1w ledejä, jostain taisin lukea että noissa 1w ledeissä olisi parempi hyötysuhde kuin 3w. :guru:

2w ja 3w ledit ilmeisesti on useimmiten sellasia joissa on 2 tai 3 diodia yhden linssin alla, nämä tietenkin kuumenevat enemmän kuin täysillä ajettu 1w ledi joten niitä 2w ja 3w ledejä ei voida ajaa täysillä.

tieto

ViestiKirjoittaja tieto » 27.11.2010 11:37

Muistan lukeneeni että ledeissäkin on paljon eroja kun miettii niitä kasvatuskäyttöön; ihan mikä vaan ei ole hyvä. Tuota ongelmaa on kuulema myös kaupallisissa kasvatusvaloissa; harva niistä on oikeasti hyvä. Kannattaa lukea kaikki mitä aiheesta löytyy, ellet oo niin jo tehny :P

Aika ikävä jos pistää parikin sataa ja kymmenen tuntia rakentamiseen, ja sit tuleekin susi..
Todellisuus on subjektiivinen käsitys maailmasta.

wentami
1 tähti
1 tähti

"Tee se itse" LED-valaisimet

ViestiKirjoittaja wentami » 20.6.2011 8:16

Idea lähti https://www.hamppu.net/forum/viewtopic. ... &start=920

Tarkoituksena rakentaa apuvalot jotka valaisevat kasvia sivuiltapäin.

10W punainen ledi n. 7€/kpl http://leddna.com/10w-power-red-square- ... _p415.html

Virtalähteenä tarkoituksena käyttää tietokoneen virtalähdettä josta saa -5V ja +12V ulostuloista sen +16V jonka kaksi lediä sarjaan kytkettynä vaativat jotta saadaan LED tuottamaan 630nm aallonpituutta.

Ledin jäähdytykseen suunnittelin prossusiiliä tuulettimineen (jos tuulettimelle on tarvetta).

Muut romut löytyy joten ainoat kustannukset ovat noi ledit, joita jo kolme kerkesin tilata ennen kuin huomasin tuon jännitevaatimuksen.

Ideoita/neuvoja tai juttuja omista LED projekteista kuunnellaan mielellään.

Lazla
1 tähti
1 tähti

Re: "Tee se itse" LED-valaisin.

ViestiKirjoittaja Lazla » 20.6.2011 8:49

En usko et siittä siilistä on nii kauheesti hyötyä, enemmän varmaa jäähdyttää toi puhallin ilma et siili on välis.
"People look strange, When youre a stranger"

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.6.2011 9:13

Lazla kirjoitti:En usko et siittä siilistä on nii kauheesti hyötyä, enemmän varmaa jäähdyttää toi puhallin ilma et siili on välis.
Samalla periaatteella tietokoneen prosessorinkin päälle on turhaan lyöty jäähdytyssiiili kun pelkkä tuuletinkin ajaisi saman asian? :doh:
Ite en kyllä rupea 10w lediä edes testaamaan ilman siiltä, siinä kun on yllättävän paljon tehoa niinkin pieneen komponenttiin.

Laitetaan nyt vielä hyvä linkki rakentelun perustietoon: http://www.kpsec.freeuk.com/components/led.htm

Ite maksoin eilen 2*10w Cool White ja 2*10w Warm White polttimoista pikkasen alle 32€, hinta sisältää 4kpl virtalähteitä.
Pitää lähteä dyykkaamaan vanhoja tietokoneen siiliä sit noihin. 2cm kanttiinsa on koko polttimon koko.
No ei tässä kiire ole kun kuukausi varmaan menee Kiinan kuriirilla.
Par kappaletta 5500k~6500k 50w ledejä on vielä huudettavana sekä myös yksi 20w 12000k ledi.

Kunhan joskus saa polttimot käteensa niin pääsee rakentelemaan kunnolla.
Saattaa olla ettei noi lämpimät valkoiset oikein sovellu akvaarioon, niiden tilalle pitää jo ennakkoon tilata
akvaarioon taroitettu 12000k ledi. :D

Jos ei Wentamin linkki suostu menemään LedDna sivustolle vaan triofferille, KOPIOI linkin osoite ja liitä se..
LedDna löytyy myös ebaysta hyvillä ja runsailla palautteilla, tosin tavaraa on enemmän myynnissä ihan niiden omilla sivuilla.

Lazla
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Lazla » 20.6.2011 10:27

Ei siilistäkään koneessa ole hyötyä ilman lämpötahnaa mikä sen lämmön siitä siirtää. Ja uskoisin ettei niin paljon kuumene että siilistä olisi enemmän hyötyä kuin pelkästä tuulettimesta.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.6.2011 14:47

Lazla kirjoitti:Ei siilistäkään koneessa ole hyötyä ilman lämpötahnaa mikä sen lämmön siitä siirtää. Ja uskoisin ettei niin paljon kuumene että siilistä olisi enemmän hyötyä kuin pelkästä tuulettimesta.
Nussi nyt vielä pilkkua. Voin lähettää sulle yhden 10w systeemin testattavaksi miten käy kun ei lämpö siirry tarpeeksi hyvin diodista pois. tosin 20e joudut tästä hyvästä maksamaan.

Miksi läppäreiden prossuissa oikein on siili kun pelkkä tuuletin riittää!?! http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Atom
tossa nyt yksi esimerkki sulle.. 2w prossullekkaan ei riitä pelkkä tuuletin, mutta 10w ledille riittäisi?!?!?!?!?

beeblebrox

ViestiKirjoittaja beeblebrox » 20.6.2011 15:55

Lazla kirjoitti:Ei siilistäkään koneessa ole hyötyä ilman lämpötahnaa mikä sen lämmön siitä siirtää. Ja uskoisin ettei niin paljon kuumene että siilistä olisi enemmän hyötyä kuin pelkästä tuulettimesta.

Eh? Mitä ihmettä? Kaikkee sitä täällä kirjoitellaan. Todellakin tarvii ledivalaisimet jäähdytyssiilit. Ja tietokoneissakaan sitä tahnaa ei tarvita mihinkään muuhun kuin lämmönsiirron optimointiin - se tasoittaa pienet epätasaisuudet prosessorin ja siilin pinnassa - sitä ei todellakaan kuulu olla mitään paksua kerrosta tai siitä oikeasti tulee eristävä "lämpötahna". Kyllä sen lämmönsiirron siis takaa tuo metallien näppärä lämmönjohtokyky. Siili on olemassa sitä varten, että sen lämpimän asian pinta-ala saadaan suuremmaksi ja lämmön haihtuminen tehokkaammaksi. Tuuletin vielä sit tietenkin parantaa lämmönsiirtymistä siilistä muualle.

Lazla
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Lazla » 20.6.2011 16:01

Lähetetty 20.6.2011 16:56:
¬█▄&a kirjoitti:...Nussi nyt vielä pilkkua. Voin lähettää sulle yhden 10w systeemin testattavaksi miten käy kun ei lämpö siirry tarpeeksi hyvin diodista pois. tosin 20e joudut tästä hyvästä maksamaan.

Miksi läppäreiden prossuissa oikein on siili kun pelkkä tuuletin riittää!?! http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Atom
tossa nyt yksi esimerkki sulle.. 2w prossullekkaan ei riitä pelkkä tuuletin, mutta 10w ledille riittäisi?!?!?!?!?

Hei no shit sherlock!. Ota nyt se huomioon et prossu on metallia ja tuottaqa vähä enemmän lämpöä ko muovinen ledi, Ja sen prossun päällä on yleensä lämpötahna mikä sen siirtää siiliin. Ja jopa pikkupojat tietää ettei toi watti määräl oo mitää tekemistä sen kanssa miten se lämpiää, se riippuu osasta ja siittä mitä se tekee. esim toi prossu nousee helposti 70-90 celsiusta plussalle, en usko et ledit lämpee nii paljo...
Ja en kaipaa lisää nillitystä asiasta, siittä on nyt turha vääntää, Prossu ja ledi on kaks ihan eri asiaa.
----------
Lisätty 5 minuutin jälkeen:

beeblebrox kirjoitti:...

Eh? Mitä ihmettä? Kaikkee sitä täällä kirjoitellaan. Todellakin tarvii ledivalaisimet jäähdytyssiilit. Ja tietokoneissakaan sitä tahnaa ei tarvita mihinkään muuhun kuin lämmönsiirron optimointiin - se tasoittaa pienet epätasaisuudet prosessorin ja siilin pinnassa - sitä ei todellakaan kuulu olla mitään paksua kerrosta tai siitä oikeasti tulee eristävä "lämpötahna". Kyllä sen lämmönsiirron siis takaa tuo metallien näppärä lämmönjohtokyky. Siili on olemassa sitä varten, että sen lämpimän asian pinta-ala saadaan suuremmaksi ja lämmön haihtuminen tehokkaammaksi. Tuuletin vielä sit tietenkin parantaa lämmönsiirtymistä siilistä muualle.

Joo mut eikä ledien päämäränen lämpiävä osa oo se polttimo itessään, eikai se paljoa tuo siihe et siin polttimon ala osas on siili , ko se et siihe polttimoon osuis suoraan viileä puhallus.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.6.2011 16:54

Lazla kirjoitti:Lähetetty 20.6.2011 16:56:..Hei no shit sherlock!. Ota nyt se huomioon et prossu on metallia ja tuottaqa vähä enemmän lämpöä ko muovinen ledi, Ja sen prossun päällä on yleensä lämpötahna mikä sen siirtää siiliin. Ja jopa pikkupojat tietää ettei toi watti määräl oo mitää tekemistä sen kanssa miten se lämpiää, se riippuu osasta ja siittä mitä se tekee. esim toi prossu nousee helposti 70-90 celsiusta plussalle, en usko et ledit lämpee nii paljo...
Ja en kaipaa lisää nillitystä asiasta, siittä on nyt turha vääntää, Prossu ja ledi on kaks ihan eri asiaa.

Lisätty 5 minuutin jälkeen:...

Joo mut eikä ledien päämäränen lämpiävä osa oo se polttimo itessään, eikai se paljoa tuo siihe et siin polttimon ala osas on siili , ko se et siihe polttimoon osuis suoraan viileä puhallus.
Ei helvetti. :lol:
Ai ei wateilla ole mitään tekemistä lämmön kanssa?

Wentamilla oli tarkoitus että täällä keskustellaan led-rakennuksista.
Toivon todellakiin ettei KUKAAN usko tota sun idiootin luuloa esim. että ledi on muovia ja siksi sitä ei tarvitse jäähdyttää.

Reunukset on muovia ledeissä! Ja sillä muovilla ei ole mitään tekemistä wattien, virran, jännitteen yms. kanssa!
Ellei sitten ole jotakin puolijohdetta joka on rakennettu muovista??? Kerro enemmän asiasta Lazla!
Yhdestä diodista löytyy kahta erillaista puolijohdetta. Ja valitettavaa on että joka ikinen laite johon sähköä tulee, lämpenee!
Ja jos et lämpöä poista siitä, sulla on käsissä rikkinäistä tavaraa.. :lohtu:

Eiku anteeksi.. Onhan sitä puolijohteista muoviakin http://www.kenyaengineer.co.ke/reviews/ ... ng-plastic

Tossa myös Lazlalle luettavaa ettei tarvitse väittää mun vain keksivän kaikkea: http://en.wikipedia.org/wiki/Diode#Type ... ctor_diode
http://www.madehow.com/Volume-1/Light-E ... e-LED.html
:guru:
Ja tuolta vielä vaikkapa lämmöstä: http://www.ledsmagazine.com/features/4/8/1

e: vituiksi mennyt koko topicci jo näinkin alussa. :doh:
Lazla kirjoitti:En tainnut sanoo ettei se watti määrä vaikuta, mutta ei sitä lämpeämistä voi verrata 10watin prosuun ja lediin, kyllä se lediki lämpeää mutta eipä mitenkään erikoisesti. Ja suora esimerkki on esl-lamppu, ei nekään tulikuumina hohda vaikka watteja olisi 23 joka on paljon enemmän kuin sun käyttämä esimerkki 10watin prossusta. Ihme kyl et tääl on näit hemuleit jokka alkaa heti agroo ko joku vähäki vihjaa et ois väärässä. Ei tarvitse olla natzi käytös vaikka avatarisi viittaa siihen että ihannoit kyseistä asiaa.
jo 1w diodikin hajoaa jos sitä ei jäähdytä mitenkään. Pelkkä ropelli ei riitä jäähdyttämään sitä. Eslien valo tuleekin eritavalla, ledien valo tulee kahden eri puolijohteen avulla. No ettet ala nussimaan jälleen pilkkua, niin kyllä esleistäki puolijohteita löytyy. Kaikesta elektroniikasta löytyy! Ledit vain tuottavat valon suoraan puolijohteilla.

Esimerkkisi esli... Laskeppa esl-lampun pinta-ala josta lämpö hehkuu ja sitten watti/neliösentti. 10w ledeillä (runko on 2*2cm, itse diodi huomattavasti pienempi) 2.5w/neliösentti. Sitten kerro uudelleen että mitä yhteistä on 23w eslillä, esimerkkeinä käyttämilläni prossuilla ja sitten ledillä.. :think:
Viimeksi muokannut Vieras, 20.6.2011 17:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Lazla
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Lazla » 20.6.2011 17:01

En tainnut sanoo ettei se watti määrä vaikuta, mutta ei sitä lämpeämistä voi verrata 10watin prosuun ja lediin, kyllä se lediki lämpeää mutta eipä mitenkään erikoisesti. Ja suora esimerkki on esl-lamppu, ei nekään tulikuumina hohda vaikka watteja olisi 23 joka on paljon enemmän kuin sun käyttämä esimerkki 10watin prossusta. Ihme kyl et tääl on näit hemuleit jokka alkaa heti agroo ko joku vähäki vihjaa et ois väärässä. Ei tarvitse olla natzi käytös vaikka avatarisi viittaa siihen että ihannoit kyseistä asiaa.

wentami
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja wentami » 20.6.2011 17:33

"Lazla", kyllä nämä ledit tarvitsevat sen jäähdytysiilin ehdottamasti.

Palaa sivulle “Niksinurkka”