Tee-se-itse (DIY) LED-valaisimet

Bongit, piiput, ruokaohjeet jne.
pexi

Re: Tee-se-itse (DIY) LED-valaisimet

ViestiKirjoittaja pexi » 25.6.2018 22:14

toohi kirjoitti:...olisi ollut kovasti muuta tekemistä, niin päätin pakoilla hetken velvollisuuksia...

-toohi

Mä niin tiiän tän tilanteen! :lol:

Ite taisin vältellä tiskejä ku väsäsin lisäkukitusvaloks vastaavan 2x45w 2700k citizenin ledeillä, tosin ihan vakionopeudellisella tuulettimella. Täytyis sitäki parannella viel, ku ei ole käyttöä tällä hetkellä.
Jos yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin kuinka montaa sanaa elokuva vastaa?

Manalismiles

ViestiKirjoittaja Manalismiles » 16.10.2018 9:32

Mitä luulette ledimestarit, onko meanwellin virtalähde hajoamassa? Jäähdytinlevyyn ruuvatut tuulettimet pyörivät muutamia sekuntteja kerrallaan, ja stoppaavat, sitten tääs lähtevät. Energiankulutusmittarikin näyttää noin 10 watin tiputuksen tauon aikana. Cobit kuitenkin palavat normaalisti. Täysin puskista tuli tämä ongelma.
take it acid is

Einari Nyhtänköljä

ViestiKirjoittaja Einari Nyhtänköljä » 24.10.2018 16:06

Manalismiles kirjoitti:Mitä luulette ledimestarit, onko meanwellin virtalähde hajoamassa? Jäähdytinlevyyn ruuvatut tuulettimet pyörivät muutamia sekuntteja kerrallaan, ja stoppaavat, sitten tääs lähtevät. Energiankulutusmittarikin näyttää noin 10 watin tiputuksen tauon aikana. Cobit kuitenkin palavat normaalisti. Täysin puskista tuli tämä ongelma.

En todellakaan ole ledimestari(enkä jedimestarikaan) mutta tuon tuulettimien virtalähteen vaihtaminen on halpaa ja helppoa. Ostin juuri Led Finlandin 350W+20W ledeille uudet tuulettimien virtalänteet ja maksoivat suomalaisessa kaupassa 13 euroa kappaleelta. Kyseessä oli 33W tehoiset ja pyörittävät siis viittä tietokonetuuletinta. Halpa ja helppo testi siis edessä.

Einari Nyhtänköljä

ViestiKirjoittaja Einari Nyhtänköljä » 24.10.2018 17:39

Cob-mestareille kyssäri?

Len Finland 350W+20W valaisimesta on kolme cobia neljästä pimeänä. Ilmeisesti paloivat kun yhden cobin tuuletin leikkasi kiinni ja sen mukana sammui kaikki tuulettimet. Jokainen cob on oman driverinsa päässä, jotka tässä versiossa ovat output 60-75V ja vakiovirta 650-680mA.

Mittasin jännitteet ja kaikkien neljän driverin tyhjäkäyntijännite on 96V ja ainoan toimivan jännite led kiinni on 83V. Virtaa tämä toimiva ottaa noin 670mA, eli teho olisi noin 56W. Aikaisemmin mittaamani seinäteho ehjälle lampulle oli noin 250W ja tämä yksittäisen ledin 56W tuntuisi sopivan tuohon kokonaiskulutukseen hyvin.

Kysymys kuuluukin että kannattaisiko vaihtaa uudet ja paremmat cobit tilalle, kun vakiovirtalähteet tuntuisivat olevan kunnossa ja kotelo. Tuuletinjuttu on helppo.

Mitkä noin 60W cobit ostaisin tilalle ja mistä? Saako ihan Suomesta? Mitä speksejä cobeilla pitäisi olla värilämpöjen yms. suhteen? Tarkoituksena on käyttää lediä koko kasvun ajan, eli vegessä ja kukituksessa.

Olisiko niin hienosti et jollakulla olisi myydä tähän toimivat cobit?

pexi

ViestiKirjoittaja pexi » 23.5.2019 12:50

Einari Nyhtänköljä kirjoitti:Mitkä noin 60W cobit ostaisin tilalle ja mistä? Saako ihan Suomesta? Mitä speksejä cobeilla pitäisi olla värilämpöjen yms. suhteen? Tarkoituksena on käyttää lediä koko kasvun ajan, eli vegessä ja kukituksessa.

Olisiko niin hienosti et jollakulla olisi myydä tähän toimivat cobit?

Ite laittaisin jokaseen driveriin 2x Citizen clu038-1206 sarjaan kytkettynä, 36v normijännite ja hyötysuhde aika hyvä noilla virroilla. Ja hintaa näillä on vain n. 7€/kpl. Päävärinä käyttäisin 3500k, mutta lisäisin myös yhden tai kaks 2700k ja 4000k laajentamaan spectriä.

Tämä tosin saattaa vaatia myös muitakin muutoksia lamppuun.

Virosta olen cobini tilannu, ebayssa export-estonia, tilauksen lisätietoihin vaan mitä värejä haluat, ni tekevät sekotuksen :yes: Löytyy myös ihan hyviä diy cob-settejä :)

ps. Huomasin just, et hiukka vanha postaus, mut josko siitä viel olis apua, edes jolleki muulle :)

edit. Linkki cobin datasheettiin.
Viimeksi muokannut pexi, 20.6.2019 8:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin kuinka montaa sanaa elokuva vastaa?

option

ViestiKirjoittaja option » 18.6.2019 21:09

Manalismiles kirjoitti:Mitä luulette ledimestarit, onko meanwellin virtalähde hajoamassa? Jäähdytinlevyyn ruuvatut tuulettimet pyörivät muutamia sekuntteja kerrallaan, ja stoppaavat, sitten tääs lähtevät. Energiankulutusmittarikin näyttää noin 10 watin tiputuksen tauon aikana. Cobit kuitenkin palavat normaalisti. Täysin puskista tuli tämä ongelma.

Sama homma iski täällä! Pari sekuntia kerrallaan ja stop. No eipä tarvinnut montaakaan viikkoa ihmetellä niin oli cobit (vero29) pimeenä (watin verran niistä taisi lähteä valoa vielä). Kai ne laitteet kannattaisi huoltaa, kun niihin vikaa tulee..
Sormi suussa ja toinen peukku keskellä kämmentä mietin, että mitähän tässä nyt. Toteanko seuraavaksi uudet virtalähteet ostettuani, että cobitki on mäsänä?

Hampster
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hampster » 20.6.2019 9:55

Niissä on 8 vuoden takuu ja kun yksi omistani hajosi niin ei ollut mitään ongelmia saada uutta tilalle.
smile

Humppa

ViestiKirjoittaja Humppa » 15.7.2019 16:43

Moro!
Mulla on ollut 200w diy-viritys jossa on 4kpl creen cxb3590 3500k cob-lediä. Näissä on pinnisiilit, linssit ja dimmausominaisuus.
On toiminut aivan helvetin hyvin 60x60 teltassa.
Meinasin kuitenkin päivittää systeemiä 60x120 telttaan ja mietin hommaisinko toisen samanlaisen setin, vai kokeilisiko kaveriksi jotain Jerryn quantumboardia. Joissainhan on höystetty systeemiä IR, 660nm ja UVA ledeillä.(Tätä en ihan tajua koska olen käsittänyt että UVB olisi se juttu.. :think: )
Olisko heittää jotain suosituksia tai ajatuksia tämän suhteen?
Tuota nykyistä viritystä kun ajaa kukituksessa täydellä tehoilla saa etäisyyttä olla latvoihin 40cm ja yhtään enempää ei näitä kannata tämän kokoiseen telttaan änkeä.
Lähinnä tulee mieleen valon läpäisevyys mutta liekö silläkään näin pienissä seteissä merkitystä.
Onko näissä quantumboardeissa jo niin kova hyötysuhde, että 125w malli riittäisi tuon 200w kanssa 60x120 telttaan?
Yritin noita ulkomaisia foorumeita selata, mutta ihan yhtä sekavaa skeidaa kun tämä hamppufoorumikin. Tosin tämä topic on ollut ihan jees!

T:Humppa

Palaa sivulle “Niksinurkka”