Tee-se-itse (DIY) LED-valaisimet

Bongit, piiput, ruokaohjeet jne.
badumtshh

Re: Tee-se-itse (DIY) LED-valaisimet

ViestiKirjoittaja badumtshh » 19.4.2016 13:33

Jasså. Ei kai sitten muuta kuin uutta toimittajaa haahuilemaan.

benq

ViestiKirjoittaja benq » 19.4.2016 14:23

"Shenzen Glow Electronic Technology" ilmoitti että heillä ei ole muuta kuin pelkkiä linssejä. Eli tällä hetkellä näyttää siltä, että driver pitää tilata Mouserilta, ledit Digikeyltä ja linssit kiinasta.. puuhh

badumtshh

ViestiKirjoittaja badumtshh » 20.4.2016 21:07

benq kirjoitti:"Shenzen Glow Electronic Technology" ilmoitti että heillä ei ole muuta kuin pelkkiä linssejä. Eli tällä hetkellä näyttää siltä, että driver pitää tilata Mouserilta, ledit Digikeyltä ja linssit kiinasta.. puuhh

Tässä nyt kun katsellut enempi ja enempi, niin linssien sijaan tilaisin suoraan kotimaasta heijastimet. Jotain 8€ kpl, mutta...

benq

ViestiKirjoittaja benq » 22.4.2016 0:56

badumtshh kirjoitti:...

Tässä nyt kun katsellut enempi ja enempi, niin linssien sijaan tilaisin suoraan kotimaasta heijastimet. Jotain 8€ kpl, mutta...

Millaisia heijastimia ja mistä olet katsellut? Olin ajatellut laittaa linssin pöly- yms. suojaksi, mutta ehkä ilmankin selviäisi. Vero29 olisi kuitenkin Euroopasta halvempi kuin CXB3070 Kiinasta ja valoa pääsisi nopeammin rakentamaan jos ei tarvitsisi tilata mitään kauempaa.

badumtshh

ViestiKirjoittaja badumtshh » 22.4.2016 10:16

benq kirjoitti:...

Millaisia heijastimia ja mistä olet katsellut? Olin ajatellut laittaa linssin pöly- yms. suojaksi, mutta ehkä ilmankin selviäisi. Vero29 olisi kuitenkin Euroopasta halvempi kuin CXB3070 Kiinasta ja valoa pääsisi nopeammin rakentamaan jos ei tarvitsisi tilata mitään kauempaa.

www.ledil.com tuolta ymmärtääkseni saa (toki sikahintaisia) heijastimia ihan tavan kansalainenkin tilattua.
Mistä euroopassa olet vero29:ejä katsellut?

benq

ViestiKirjoittaja benq » 22.4.2016 14:56

www.ledil.com tuolta ymmärtääkseni saa (toki sikahintaisia) heijastimia ihan tavan kansalainenkin tilattua.
Mistä euroopassa olet vero29:ejä katsellut?

Veroja saa Digikeyltä. Ledil Angelinaa saa näköjään myös Mouserilta(8,90e/kpl). Tuntuu vähän kovalta hinnalta muovinpalalle, varsinkin kun sovittimen tarvitsee lisäksi. Tuntuu välissä melkoiselta perseilyltä tämä homma kun haluaisi ostaa tavarat yhdestä tai kahdesta kaupasta kerralla. Geneerisiä linssejä/heijastimia/sovittimia toki löytyy, mutta niistä on vaikea sanoa mille ledeille ne on tarkoitettu. Digikey listaa varsin hyvin Creelle sopivia tarvikkeita, mutta Verolle on listattu merkittävästi vähemmän.

benq

ViestiKirjoittaja benq » 11.5.2016 14:12

Projekti etenee(tavallaan). Kingbriten paketti saapui ja jäähdytysprofiilit on hankittu. Pari huomiota kingbritelta tilaamisesta: DHL on 1.5.2016 lähtien alkanut velottaa itse tehtävästä tullauksesta "luovutusmaksua" joka on korkeampi kuin tullauksesta veloitettava palvelumaksu. Paketin arvo oli merkattu alakanttiin, joten verojen osuus jäi melko vähäiseksi. Ikävänä yllätyksenä saamani CXB pidikkeet ovat pelkkiä valkoisia muovinpalasia ilman liittimiä, joten menee joko juotoshommiksi(kuinka helposti cobin rikkoo kolvilla?) tai parempien pidikkeiden tilaamiseksi(lisäkustannus ja projekti viivästyy taas viikolla)..

Hampster
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hampster » 11.5.2016 16:29

Valmistajan ohjeistus on lämmittää cobin liitäntää kolvilla max 5 sekuntia. Lämmität johdinta hetken ja tinaat sen kuoritun pään valmiiksi. Kun se on juotoskohdan päällä lämmität sitä pari sekkaa ja tina sulaa johtimesta siihen hetkessä kiinnittäen sen samalla.
smile

benq

ViestiKirjoittaja benq » 13.5.2016 3:33

Ikävänä tunarointina ensimmäisen juottamani cobin johdin lähti johdon mukana alustastaan irti ja katkesi(taisi saada liikaa lämpöä) :evil: .. mutta oppirahat on maksettava kun kolvi on huono ja taidot ruosteessa. Loput sainkin kiinni verrattain vaittomasti. Yksi valaisin saatu kasaan, mitä nyt johdot unohtui vetää takapuolelta. Olen kuitenkin lopputulokseen suhteellisen tyytyväinen. Ensi kerralla sitten solderless holderit tai Verot käyttöön. Nyt ei auta kuin tilata Mouserilta sikahintainen korvike jotta saa vielä toisen valon kasaan. 3500K saatavuus länsimaissa näkyy olevan heikonpuoleinen ja moni paikka myy eioota. Kiitos kuitenkin teille kaikille vinkeistä, kuvakin voi ilmaantua kunhan ripustuksen saa siistimmäksi :mrgreen:

edit: Paremmalla kolvilla ja "ei mitään menetettävää" asenteella varustautuneena tein surkeimman näkemäni amatöörikorjauksen ja sain johdon joten kuten cobiin kiinni. Liitos on uskomattoman ruma eikä varmasti tule kestämään, mutta ainakin saan jotain käyttötunteja tästäkin cobista irti.

benq

ViestiKirjoittaja benq » 18.5.2016 1:03

Projekti saatettu näillä näkymin päätökseen. Tämmöistä sieltä tuli. "There are many like it but this one is mine" :mrgreen:
Kuva 1
Kuva 2

badumtshh

ViestiKirjoittaja badumtshh » 19.5.2016 3:46

benq kirjoitti:Projekti saatettu näillä näkymin päätökseen. Tämmöistä sieltä tuli. "There are many like it but this one is mine" :mrgreen:
Kuva 1
Kuva 2

Hyvältähän tuo näyttää. Siisteys on sitten toinen asia. :D

Mitä tuossa katsellut, niin näemmä Shenzenin brightdiipadaapa edelleen kyllä polttimoitakin mainostaa myyvänsä.

benq

ViestiKirjoittaja benq » 19.5.2016 17:54

Laiska priorisoi toiminnallisuutta ulkonäön sijaan, nippusiteet ja wagoliittimet ftw! Johtoja voisi ehkä lyhentää/niputtaa. Tuulettimien virran ottaminen driverista olisi ollut elegantimpi ratkaisu, mutta 7 euron säädettävä yleismuuntaja on liian kätevä :D

Verot näkyy kyllä myynnissä, mutta Jerry sanoi viestissä että niiden myynti loppuu ja vain 3000K jäljellä. Digikeyn/Mouserin varastot on sekä Verossa että CXB:ssä huonot muissa kuin 3000K malleissa. Kolmen viikon odotusajalla taisi olla muitakin saatavilla Jos joskus tulee väsättyä uusi valaisin niin hoidan kyllä Veroja tai vähintäänkin paremmat holderit. Nämä Jerryn lähettämät CXB muovirimpulat on todella huonoja.

Hampster
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hampster » 20.5.2016 5:18

Digikeyllä on 3000K, 3500K, 4000K ja 5000K Veroja reilusti varastossa tälläkin hetkellä. Parisataa on postikulujen raja ja UPS tuo muutamassa päivässä oven taakse.
smile

Anomuumi

ViestiKirjoittaja Anomuumi » 21.5.2016 14:40

CXB:t hyvä valinta, Veroistahan tulee parin kuukauden sisään uudistettu ja parempi versio.
"Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhan hoito, eikä sekään ole kovin tärkeää."

Hampster
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hampster » 22.5.2016 8:25

Tosiaan uusia Veroja tulee ja hyötysuhteen pitäisi taas nousta pikkasen ja hintojakin kuulemma tarkistetaan.
smile

badumtshh

ViestiKirjoittaja badumtshh » 7.6.2016 2:43

badumtshh kirjoitti:Kuva

Noin 400€ kaiken kaikkiaan. Vähän vähemmän, mutta oman työn arvoa ei pidä väheksyä.
Muutama tunti siinä meni kun pähkäilin mitä ja mihin ruuvaan, mutta 3.2mm poranterä ja biltemasta 3.5mm peltiruuvit ratkaisi asian. Ei turhaa kierteiden vääntämistä vaan suoraan holeen. Sama ruuvi käy sekä polttimon kantaan että lasikuvun.
Parin tunnin päällä olon jälkeen, ritilällä suoraan ledien päällä oli lämpötila niin korkea että kämmenselkää ei siinä viitsinyt pitää. Mittaan lämpötilan myöhemmin, mutta tilanteen korjasin siirtämällä tuon 13w tuulettimen puhaltamaan ritilöihin.
Tuo driver myös lämpenee mukavasti, varmasti sekin osaltaan edesauttaa tuon ritilän lämpiämistä.. duh.

212w seinästä, clasun mittarilla, vähemmän kuin olin laskenut.

Ja eka sato kontrollikasvilla on takana. Teltassa 2 kasvia, tilaa on kuudelle+. 110g.
Kyllä tässä hymyillä voisi.

Lentoveikko

ViestiKirjoittaja Lentoveikko » 25.9.2016 20:28

Hampster kirjoitti:Tosiaan uusia Veroja tulee ja hyötysuhteen pitäisi taas nousta pikkasen ja hintojakin kuulemma tarkistetaan.

Osaatko sano mallia? Digikeytä selailin enkä sieltä ainankaan osannut bongata mikä on uudempi ja mikä vanhempi malli.

psyphish
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja psyphish » 16.10.2016 12:23

Ja eka sato kontrollikasvilla on takana. Teltassa 2 kasvia, tilaa on kuudelle+. 110g.
Kyllä tässä hymyillä voisi.

Testaas sitä kuutta kasvia seuraavaksi? 110g kahdesta kasvista kuulostaa todella vähäiseltä. :think:

badumtshh

ViestiKirjoittaja badumtshh » 25.10.2016 19:09

psyphish kirjoitti:...

Testaas sitä kuutta kasvia seuraavaksi? 110g kahdesta kasvista kuulostaa todella vähäiseltä. :think:

Testasin kolme isoa, tuo kontrollikasvi on aika pieni indicainen puska.

Kolme erilaista autofloweria, 20/4 valosyklillä. Kasvit oli 70-85 päivää lamppujen alla siitä kun siemenet puski pintaan.

290g kuivaa. Ei vituta. :pimp:

swazitime

ViestiKirjoittaja swazitime » 26.10.2016 7:10

Testasin kolme isoa, tuo kontrollikasvi on aika pieni indicainen puska.

Kolme erilaista autofloweria, 20/4 valosyklillä. Kasvit oli 70-85 päivää lamppujen alla siitä kun siemenet puski pintaan.

290g kuivaa. Ei vituta. :pimp:

Hyvät lukemat jos siis 212w tehot? Mistä af-kasveista tulee noin isoja 70-85 päivässä?

Palaa sivulle “Niksinurkka”