Tee-se-itse (DIY) LED-valaisimet

Bongit, piiput, ruokaohjeet jne.
toohi
2 tähteä
2 tähteä

Re: Tee-se-itse (DIY) LED-valaisimet

ViestiKirjoittaja toohi » 7.1.2017 22:19

neural_rust kirjoitti:Sua toohi mä jäinkin vähän odotteleen.. Mutta tuo "jargoni" meni yli hilseen sillai ettei edes vihellystä kerennyt kuuleen :lol:

Niikuin sanoin mä en sähköistä tajua juurikaan mitn. vaikka äänentoisto laitteita on joskus muinoin tullutkin kolvailtua..
Jos viittit, niin tee joku kustannus arvio tosta hommasta kokonaisuudessaan. Ja kuten sanoin niin hoidan kyllä osat ja korvauksen duunista..

*luotan suhun* :yes:

Mä en pääse tältä koneelta nyt tonne Digikeyn sivuille, niin en pysty nyt ihan samalta istumalta, mutta muistelisinko oikein, että toi Vero 18 D-malli *6 oli aika tasan 50-60€ (=ilmaiset postit) ja siihen ALVi päälle n. 15€. Noilla Vero 29 C:llä tosiaan 60€+15€ALV, 3xB-malli 70€+20€ALV, 5xD-malli 135€+35€ALV.

En nyt osaa noita tilpehöörejä ja asennuskuluja suoraan laskea, mutta jos heitän vaikka ihan hatusta kolvattaville 10€/chippi ja SE-sarjalle sitten vaikka 7€/chippi. Kuten aiemmin mainittiin, niin SE-sarjaan ei saa vissiin heijastimia eikä välttämättä linssejäkään kiinni, kun ovat vähän paksumpia, mutta ovat muuten helpompia asentaa. Tosin näin pienillä tehoilla ja mylar-seinäisessä teltassa ovat melko turhia. Näitä hintoja pitää vielä harkita vähän tapauskohtaisesti, mutta suunnilleen jotain tällästä luokkaa.

Sitten toki vielä postit mennen tullen 6-10€/sivu. Siinä kai se alkaa aika hyvin olemaankin.

-toohi

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 7.1.2017 22:27

toohi kirjoitti:
neural_rust kirjoitti:Sua toohi mä jäinkin vähän odotteleen.. Mutta tuo "jargoni" meni yli hilseen sillai ettei edes vihellystä kerennyt kuuleen :lol:

Niikuin sanoin mä en sähköistä tajua juurikaan mitn. vaikka äänentoisto laitteita on joskus muinoin tullutkin kolvailtua..
Jos viittit, niin tee joku kustannus arvio tosta hommasta kokonaisuudessaan. Ja kuten sanoin niin hoidan kyllä osat ja korvauksen duunista..

*luotan suhun* :yes:

Mä en pääse tältä koneelta nyt tonne Digikeyn sivuille, niin en pysty nyt ihan samalta istumalta, mutta muistelisinko oikein, että toi Vero 18 D-malli *6 oli aika tasan 50-60€ (=ilmaiset postit) ja siihen ALVi päälle n. 15€. Noilla Vero 29 C:llä tosiaan 60€+15€ALV, 3xB-malli 70€+20€ALV, 5xD-malli 135€+35€ALV.

En nyt osaa noita tilpehöörejä ja asennuskuluja suoraan laskea, mutta jos heitän vaikka ihan hatusta kolvattaville 10€/chippi ja SE-sarjalle sitten vaikka 7€/chippi. Kuten aiemmin mainittiin, niin SE-sarjaan ei saa vissiin heijastimia eikä välttämättä linssejäkään kiinni, kun ovat vähän paksumpia, mutta ovat muuten helpompia asentaa. Tosin näin pienillä tehoilla ja mylar-seinäisessä teltassa ovat melko turhia. Näitä hintoja pitää vielä harkita vähän tapauskohtaisesti, mutta suunnilleen jotain tällästä luokkaa.

Sitten toki vielä postit mennen tullen 6-10€/sivu. Siinä kai se alkaa aika hyvin olemaankin.

-toohi

Tulis toi setti kuitenkin halvemmaksi kuin tilata Espanjasta se TGL100w.. Pitäneepä snadisti hieroa aivo nystyröitä.. Ollaan yhteyksissa vaikka YyVeillä kun aika on kypsä.. :mrgreen:

Tarvii kuitenkin tilata fem af pölyä jostain jos sattuis löytään moista jostain ennenkuin alkaa tuo projekti todenteolla..

Worry2

ViestiKirjoittaja Worry2 » 9.1.2017 8:57

Neural_rust

Katselisinsun driverille ehkä näitä:

http://www.digikey.fi/products/en/optoelectronics/led-lighting-cobs-engines-modules/111?k=&pkeyword=&pv1614=348&FV=fffc03d0%2Cffe0006f%2Cffecd513%2Cffecd514&mnonly=0&newproducts=0&ColumnSort=0&page=1&quantity=0&ptm=0&fid=0&pageSize=25

Uusi budjetti Vero V18 tai V22.

Sama hyötysuhde kuin muissakin gen 7 Veroissa,mutta kestää vähemmän virtaa.

Sun driverille ehkä kolme V22 cobia tai jos haluat kaikki irti driverista niin kaksi V22:sta ja kaksi V18:sta.

Noilla valoa tulee jo melkoisesti ja lämmöt pysyy hyvän hyötysuhteen kanssa alhaisena.

Worry2

toohi
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja toohi » 10.1.2017 1:17

Worry2 kirjoitti:Neural_rust

Katselisinsun driverille ehkä näitä:

http://www.digikey.fi/products/en/optoelectronics/led-lighting-cobs-engines-modules/111?k=&pkeyword=&pv1614=348&FV=fffc03d0%2Cffe0006f%2Cffecd513%2Cffecd514&mnonly=0&newproducts=0&ColumnSort=0&page=1&quantity=0&ptm=0&fid=0&pageSize=25

Uusi budjetti Vero V18 tai V22.

Sama hyötysuhde kuin muissakin gen 7 Veroissa,mutta kestää vähemmän virtaa.

Sun driverille ehkä kolme V22 cobia tai jos haluat kaikki irti driverista niin kaksi V22:sta ja kaksi V18:sta.

Noilla valoa tulee jo melkoisesti ja lämmöt pysyy hyvän hyötysuhteen kanssa alhaisena.

Worry2

Ihan hyvä bongaus, mutta on tuossa pari muttaakin:
-Yhden driverin perään suositellaan laitettavaksi vain yhden mallisia chippejä, koska eri mallit käyttäytyy käsittääkseni eri tavalla.
->Jälkimmäinen vaihtoehto ei toimi.
-Digikeystä saa ilmaiset postikulut, jos tilaa 50€:lla
->Kaikki vaihtoehdot näin pienessä tilauksessa lopulta saman hintaisia (vai oliko kimppatilaajia?)
->Valoa tulee suunnilleen saman verran, kuin 5-6xVero18. Vähän paremmalla hyötysuhteella toki.

Lisäksi se seikka mistä jatkettiin YV:llä, niin melko paljon järkevintä chippiä sanelee se aihio, mihin noita lähtee asentamaan. Jos siihen ei saa järkevästi kuin 2 tai 4 chippiä, niin sillä pitää sitten mennä. Ei kannata tehdä valoa, jota pitää pitää kallellaan, ettei kasvit pala toisessa reunassa ja höttöile toisessa.

Sitten jos tekee ihan puhtaalta pöydältä uutta valaisinta, niin miksikäs ei.

-toohi

Worry2

ViestiKirjoittaja Worry2 » 10.1.2017 21:26

Toohi,

Vakiovirtalähteen perään voi kytkeä sarjaan käytännössä mitä vain ja jokainen COB käyttäytyy kuten se kyseisellä virralla lukee datasheetissä. Olen itsekin lukenut näitä satuja jostain jenkkifoorumeilta, mutta itse luotan enemmän matematiikkaan ja omaan kokemukseen.

Sinällään mainitsemasi vaihtoehto Vero18 ledillä on kutakuinkin sama kuin ehdottamani ja takuulla hyvä.

Tuo minun optimointini on lähinnä hiusten halkomista.

Tuo v22 gen7 on tällä hetkellä hinta/lumen suhteestaan parasta mitä saa.

Worry2

maapallo

ViestiKirjoittaja maapallo » 11.1.2017 0:00

Mulla on nyt 2x600w natikat ja lämmöt pysyy talvella kurissa mutta kesällä ei mitään toivoa.
Tila on itse tehty teltta ja mitoiltaan 2m korkea, 1,5m leveä ja 1,2m syvä.

Kiinnostaisi tehdä itse noiden natikoiden tilalle ledit ensi rundiin. Eli kysymys on että mitäköhän tommonen suunnilleen maksaisi?

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 11.1.2017 0:21

maapallo kirjoitti:Mulla on nyt 2x600w natikat ja lämmöt pysyy talvella kurissa mutta kesällä ei mitään toivoa.
Tila on itse tehty teltta ja mitoiltaan 2m korkea, 1,5m leveä ja 1,2m syvä.

Kiinnostaisi tehdä itse noiden natikoiden tilalle ledit ensi rundiin. Eli kysymys on että mitäköhän tommonen suunnilleen maksaisi?

Ebaysta bongagsin Ruotsalaisen myyjän joka tekee ilmeisesti tilauksesta noita kittejä.. 250W ja about 360e;

http://www.ebay.co.uk/itm/222366597107? ... EBIDX%3AIT
Citizenin osilla vielä, noita ei oo ainakaan vielä tullut muualla EU:ssa vastaan..

Halvempaa kuin vaikka timberillä, joka kustantais 2,5e/W tulleineen ja veroineen(pun intended)..

maapallo

ViestiKirjoittaja maapallo » 13.1.2017 21:44

neural_rust kirjoitti:

Ebaysta bongagsin Ruotsalaisen myyjän joka tekee ilmeisesti tilauksesta noita kittejä.. 250W ja about 360e;

http://www.ebay.co.uk/itm/222366597107? ... EBIDX%3AIT
Citizenin osilla vielä, noita ei oo ainakaan vielä tullut muualla EU:ssa vastaan..

Halvempaa kuin vaikka timberillä, joka kustantais 2,5e/W tulleineen ja veroineen(pun intended)..

Ideana mulla oli tehdä kaksi pitkää lamppua mitkä menisi kivasti tuohon 1,5m leveään tilaan kun nyt jää kahdella natikalla ikävästi reunoista valaisematta kunnolla.
Pitäisi vain tietää kuinka monta lediä laittaa että korvaisivat valossa tuon 1200w natikkaa, riittääkö joku 500w?

Lentoveikko

ViestiKirjoittaja Lentoveikko » 15.1.2017 22:42

Kattelin nyt noita Veroja. Katsoin että järkevin on joko 4x Vero 18 tai 2x Vero 29 jos haluan pitää kustannukset kurissa. Molemmat heatsinkkeineen maksavat noin 80 euroa Alpine 11 Plus kanssa + alvit. Tuohon päälle vielä driverit.

Tehoa tulee 150w-200w ja 23k-27k lumenea.

Yhdelle Vero 29 tehoa tulee noin 75w ja Vero 18 se olisi noin 40-50w per lamppu. Jos vero 18 haluaa samat lumenet kuin Vero 29 niin tällöin yhteisteho olisi lähes 200w vs 150w Vero 29:llä. Vähän valotehosta nipistämällä Vero 18 saisi kivan 160w paketin.

Kokonaisteholtaan järkevin olisi siis tuo Vero 29(C). Epäilyttää kyllä hiukan tuo yksittäisen ledin 75w teho. Vaikuttaa melko paljolta.

Muita huomioon otettavia seikkoja on että kahden rakentamisessa on vähemmän vaivaa kuin neljän. Neljällä valon saa teltan sisällä jakaantumaan paremmin kuin kahdella. Tosin 120 asteen kulmalla tuo tuskin tulee olemaan ongelma jos linssiä ei käytä sitä pienentääkseen.

Kummihan sitä nyt tekisi? En oikeen osaa päätää kumpi on mahdollsesti järkevämpi. Vero 29 on vielä se etu että tulevaisuudessa jos siirtyy isompaan telttaan, esimerkiksi 120x60 niin tuon päivittäminen on helpompaa siihen tilaan sopivaksi, mutta en osaa arvioida milloin tälläinen päivitys voisi tapahtua joten sitä tuskin kannattaa ottaa huomioon.

toohi
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja toohi » 16.1.2017 9:40

maapallo kirjoitti:Pitäisi vain tietää kuinka monta lediä laittaa että korvaisivat valossa tuon 1200w natikkaa, riittääkö joku 500w?

En nyt jaksa tähän hätään alkaa ruveta laskemaan ja arpomaan PAR-arvoja, joilla saisi suhteellisen tarkan arvion. Kevytversio samasta laskusta: Varmaan itsekin osaat katsoa datasheetistä lumenien perusteella, jos kerron että 600w natikka tuottaa suunnilleen 150lm/W? Lumenit toki vievät harhaan natikan eduksi, sillä natikasta tulee huomattavasti enemmän vihreää valoa.

Ehkä perehtyminen seuraavaan dokumenttiin tuo valaistusta asiaan: http://cree.com/~/media/Files/Cree/LED- ... Design.pdf

Lentoveikko kirjoitti:Kummihan sitä nyt tekisi? En oikeen osaa päätää kumpi on mahdollsesti järkevämpi. Vero 29 on vielä se etu että tulevaisuudessa jos siirtyy isompaan telttaan, esimerkiksi 120x60 niin tuon päivittäminen on helpompaa siihen tilaan sopivaksi, mutta en osaa arvioida milloin tälläinen päivitys voisi tapahtua joten sitä tuskin kannattaa ottaa huomioon.

Jos korkeus ei ole rajoite, niin ota vaan ne vero 29:sit. Joku sanoi jossain, että pitkät alumiiniprofiilit (ne tme.eu:n) suosivat useampia pienempiä yksiköitä ja yksittäiset prosessorisiilit taas harvempia isompia yksiköitä. Nyt kun valitsit kerran mielummin se prossusiilit, niin mene sen mukaan. Tosiaan ne plus-mallit on suunniteltu jäähdyttämään 100W lämpötehoa. Jos ajat yksittäistä lediä 70W, niin siitä muuttuu lämmöksi vain noin puolet. Eli noissa on 2/3 ylimääräistä jäähdytystehoa reservissä. Jos vaikka mainosmies lupailisi hiukan liikoja tai tapahtuisi jokin pieni yllätyskin, niin uskoisin homman edelleen toimivan.

-toohi

maapallo

ViestiKirjoittaja maapallo » 17.1.2017 19:25

toohi kirjoitti:
maapallo kirjoitti:Pitäisi vain tietää kuinka monta lediä laittaa että korvaisivat valossa tuon 1200w natikkaa, riittääkö joku 500w?

En nyt jaksa tähän hätään alkaa ruveta laskemaan ja arpomaan PAR-arvoja, joilla saisi suhteellisen tarkan arvion. Kevytversio samasta laskusta: Varmaan itsekin osaat katsoa datasheetistä lumenien perusteella, jos kerron että 600w natikka tuottaa suunnilleen 150lm/W? Lumenit toki vievät harhaan natikan eduksi, sillä natikasta tulee huomattavasti enemmän vihreää valoa.

Ehkä perehtyminen seuraavaan dokumenttiin tuo valaistusta asiaan: http://cree.com/~/media/Files/Cree/LED- ... Design.pdf

-toohi

Toi aukas paljon, kiitos.

Oonko nyt ymmärtänyt oikein että noi vakioVIRTAlähteet antaa aina sen tietyn määrän virtaa ja jännite muuttuu sitten tarpeen mukaan niin että kaikki ledit syttyy?

Mietin nyt tämmöstä itselle. 2kpl HLG-320H-C1050 ja 12kpl BXRE-35E4000-B-73. Myös 6kpl tommosta jäähtyy varmaan passiivisesti jos käyttää tämmöstä http://www.tme.eu/en/details/rad-a6023_ ... stonecold/ Noihin sitten tuskin tarvitsen mitään linssejä kun tila on 1,5m leveä?

Jos laskin oikein niin pitäisi tulla ilmeisesti hitusen alle 500w tehoa.

Ps. Vai kannattaisiko ottaa tuosta virtalähteestä 1400ma versio niin saisi 570w? Hinta kun on sama.

Pentti

ViestiKirjoittaja Pentti » 17.1.2017 21:05

Vakiovirtalähde antaa niin paljos jännitettä( esim 30-36v rajoissa), että saa ulos haluamansa virran. Sillä ei oo silmiä, se ei tiedä että siellä on ledi tai että se palaa.

Tollaisella virtaläteellä voi ajaa myös esim vastusta tai muutakin kuormaa.

Mutta oikeastaan noin kyllä käy, sillä ledi ei kynnysjännitteen alapuolella päästä kuin mikromääräisen virran läpi, joten vaikka 0.05A driveri sytyttää 1A ledin, tosin himmeästi.

Ledien kanssa käytetään vakiovirtaa, elektroniikassa yleisemmän vakiojännitteen asemasta siksi, että hyvin pienet muutokset jännittessä aiheuttavat suuria muutoksia tehossa, joten lämpötila ja muut ympäristötekijät voisivat aikaansaads ledin tehon vaihtelua yli- ja alitehoksi.

Ominaisuutta voi hillitä laittamalla sarjaan pienen vastuksen.
Viimeksi muokannut Pentti, 19.1.2017 22:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Worry2

ViestiKirjoittaja Worry2 » 17.1.2017 21:12

Maapallo

Olet ymmärtänyt vakiovirtalähteen toiminnan oikein.

minä laittaisin tuollaisen yhden ampeerin virtalähteen perään kuusi tällaista: http://www.digikey.com/product-detail/en/bridgelux/BXRE-40E6500-C-73/976-1467-ND/6152477

Noilla on testivirralla 1,44A ajettuna Vf noin 52V, mutta alhaisemmalla virralla tuo lähestyy 50:ntä volttia

Hyötysuhde on karkeasti datasheetin käyrän perusteella laskettuna n. 165lumen/watti.

Virtalähdettä katsellessa kannattaa tarkistaa myös elg sarja, joka on hiukan HLG:tä edullisempi.

Nuo lisäksi kuumenevat tuolla virralla paljon vähemmän kuin linkkaamasi v18 cobit, joten jäähdytystarpeet vähenevät, jos passiivista meinasit.

Jos kayttää aktiivijäähdytystä esim. ameriikoissa suosittua alpine/tuuletin komboa, noita cobeja voi tuolla virralla pultata kaksi yhteen siiliin.

Worry2

TRZ

ViestiKirjoittaja TRZ » 18.1.2017 12:50

Onko digikeyllä noille v22:lle sopivia pidikkeitä+heijastimia?

Worry2

ViestiKirjoittaja Worry2 » 18.1.2017 17:29

Verot eivät tarvitse pidikkeitä ellei heijastinta tarvita.

Sopivaan heijastimen en osaa ottaa kantaa, mutta ledilin sivuilta kannattaa etsiä.

Joku pienempään citizeniin sopiva voisi passaa myös v22 cobilla, ellei valmista löydy. Kannattaa vertailla datalehdistä fyysistä kokoa.

Worry2

TRZ

ViestiKirjoittaja TRZ » 1.2.2017 13:42

Tilasin yhden cxb3590 pidikkeineen ja heijastimineen, mutta tavaraa tulikin tuplana. :shock: Jos joku tarttee voisin myydä nuo toiset pois hintaan 40e postikuluineen, mistään ei saa ainakaan halvemmalla.. Eli cxb3590 36v 4000k 80 cri cob, pidike, kiinnike heijastimelle ja itse heijastin. Tarvitset vielä siilin ja virtalähteen.

e: Meni jo..

pexi

ViestiKirjoittaja pexi » 24.9.2017 15:55

Moi!
Kiinan kusti polki 2kpl 100W (24-36V 3000mA) driverit ja mukana tuli myös n. 40W chipit. Driverien vuoks lähinnä tilasin nuo, mutta nyt on vähän valinnan vaikeutta ja varmistelua, ku ei meinaa sähköhommat nyt oikein luistaa:
1x CXA3070
36.2V tai 38.5V
Imax 2600mA
Riittääkö jännite? Tarviiko virtaa rajottaa?

Rinnan 3x CXA2530 (2x 3000k, 1x 5000k)
36.4V @ 0,8A typ.
Imax 1600mA
Riittääkö jännite? Virta kaikille 1000mA, eli vähän tyypillistä isompi, muttei lähelläkään maksimia.

Pitäiskö noiden yleensäkää toimia? :lol: Kumpi olisi parempi? CXA3070 lumen/W on parempi, mutta 2530 saisi myös 5000k mukaan :think:. Tai jos ekaan driveriin CXA3070 3000k ja toiseen CXA2530 2x5000k+1x3000k, oisko hyvät vege+QQ -valoiks?

edit. Saa toki muitakin vaihtoehtoja ehdottaa :yes:
Koitin laittaa nuo kummatkin chipit rinnan samaan driveriin ja näyttää nyt enää 40.4W, aikasemman yhden chipin 44W sijaan. Mitähän ihmettä? Driverit vai tehomittari temppuilee? :think:
Jos yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin kuinka montaa sanaa elokuva vastaa?

Suomies

ViestiKirjoittaja Suomies » 24.9.2017 23:55

pexi kirjoitti:Moi!
Kiinan kusti polki 2kpl 100W (24-36V 3000mA) driverit ja mukana tuli myös n. 40W chipit. Driverien vuoks lähinnä tilasin nuo, mutta nyt on vähän valinnan vaikeutta ja varmistelua, ku ei meinaa sähköhommat nyt oikein luistaa:
1x CXA3070
36.2V tai 38.5V
Imax 2600mA
Riittääkö jännite? Tarviiko virtaa rajottaa?

Rinnan 3x CXA2530 (2x 3000k, 1x 5000k)
36.4V @ 0,8A typ.
Imax 1600mA
Riittääkö jännite? Virta kaikille 1000mA, eli vähän tyypillistä isompi, muttei lähelläkään maksimia.

Pitäiskö noiden yleensäkää toimia? :lol: Kumpi olisi parempi? CXA3070 lumen/W on parempi, mutta 2530 saisi myös 5000k mukaan :think:. Tai jos ekaan driveriin CXA3070 3000k ja toiseen CXA2530 2x5000k+1x3000k, oisko hyvät vege+QQ -valoiks?

edit. Saa toki muitakin vaihtoehtoja ehdottaa :yes:
Koitin laittaa nuo kummatkin chipit rinnan samaan driveriin ja näyttää nyt enää 40.4W, aikasemman yhden chipin 44W sijaan. Mitähän ihmettä? Driverit vai tehomittari temppuilee? :think:

Nyt on kyllä sen verran lennokasta tekstiä, että pitää pyytää vetämään henkeä välissä. Ihan ensin otat chippien datasheetit auki ja myös driverien, jos sellaiset on löydettävissä. Äkkiseltään katsottuna jännite ei nimenomaan riitä ja virta on yksinäiselle cx3070:lle liikaa. Spektreillä kikkailu laadukkaiden "fullspectrum" ledien kohdalla on melkoista hiusten halkomista ja käytännön vaikutus mitataan prosenteissa.

pexi

ViestiKirjoittaja pexi » 30.9.2017 11:37

Suomies kirjoitti:Nyt on kyllä sen verran lennokasta tekstiä, että pitää pyytää vetämään henkeä välissä. Ihan ensin otat chippien datasheetit auki ja myös driverien, jos sellaiset on löydettävissä. Äkkiseltään katsottuna jännite ei nimenomaan riitä ja virta on yksinäiselle cx3070:lle liikaa. Spektreillä kikkailu laadukkaiden "fullspectrum" ledien kohdalla on melkoista hiusten halkomista ja käytännön vaikutus mitataan prosenteissa.

Otin myyjään yhteyttä, joka otti yhteyttä valmistajaan ja selvis, että ovatkin vain 45W. Neuvottelut käynnissä kuinka korvaavat tämän, tarjottu 2-10USD, en ole oikein tyytyväinen vieläkään, täytyy varmaan uhkailla ilmotuksella valheellisesti myynnistä, jos sais parempia tarjouksia, vituttaa ku oravaa talvella :evil: .
Jos yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin kuinka montaa sanaa elokuva vastaa?

Suomies

ViestiKirjoittaja Suomies » 1.10.2017 1:19

pexi kirjoitti:Otin myyjään yhteyttä, joka otti yhteyttä valmistajaan ja selvis, että ovatkin vain 45W. Neuvottelut käynnissä kuinka korvaavat tämän, tarjottu 2-10USD, en ole oikein tyytyväinen vieläkään, täytyy varmaan uhkailla ilmotuksella valheellisesti myynnistä, jos sais parempia tarjouksia, vituttaa ku oravaa talvella :evil: .

Siis jos noi on Ebaysta, niin ei sun mitään tarvitse uhkailla. Klikkaat vaan itsesi resolution centeriin ja valitset "tuote ei vastaa kuvausta". Saat koko summan takaisin ilman sen ihmeempiä uhkailuja.

Jos taas tuote on jostain muualta, mutta maksoit Paypalilla, niin sama homma. Otat Paypaliin yhteyttä, ilmoitat myyjän kusettaneen ja vaadit rahat takaisin. Ne hoitaa homman. Nimittäin noissa puljuissa se kuluttajansuoja toimii jenkkimallin mukaan: Jokaisen maksun voi riitauttaa määräajan kuluessa, jos kokee, ettei ole tyytyväinen ja sun "luottokorttiyhtiö" hoitaa kovistelun.

Palaa sivulle “Niksinurkka”