http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/koti ... /10/320286Ravintoloiden tupakointikielto
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
-
Bongauttaja
Ravintoloiden tupakointikielto
Viimein se toivottavasti tapahtuu.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/koti ... /10/320286
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/koti ... /10/320286Re: Ravintoloiden tupakointikielto
Todella säälittävää.
Tästä oli mainiossa "penn & teller: bullshit" ohjelmassa juttua. On tutkittu että ihmisistä jotka eivät tupakoi tai altistu passiiviselle tupakansavulle, 13 miljoonasta saa keuhkosyövän. Lukema alituistesti passiiviiseen tupakointiin altistuvista on 14 miljoonasta. Eli olematon.
Tätä tutkimustulosta on kaikenmaailman idiootit ja pyrkyrit väännelleet miten sattuu. Esim. on riittänyt että joku on kuollut johonkin, niin se on automaattisesti tupakoivan puolison syy. Näin on sitten saatu tilastoja paljon traagisemmiksi. Tänään telkkarissa uutisissa joku helv. juntti väitti että 1/1000 ravintolatyöntekijästä suomessa saa keuhkosyövän nykyisillä säännöksillä.
JOhan on saatana vaarallinen duuni! Kaikennäköistä... huh huh..
Tupakoitsijat ovat vähän kuin pilven polttajat. Niitä on helppo lyödä ja mollata julkisesti ja saada siitä vielä suurta suosiota ja kannatusta. Julkisesti tällaisia asioita alkaa puolustamaan hieman harvempi.
Itse tupakoin satunnaisesti, mutta se ei häiritse ketään minun tupakoimattomista ystävistäni kun olen kysellyt. Silloin kun en tupakoinut, en ollut koskaan häiriintynyt passiivisesta savusta.
Tämähän nyt onneksi vielä on ehdotuksen tasolla. Toivottavasti suomen päättäjillä on edes senverran munaa, etteivät säädä mitään "bullshit" lakeja tämän suhteen. Tupakoijat on klubissa jossain terraariossa? Voi maksaa hieman rakentaa? Baarien edustalla paikan koosta riippuen kymmeniä tai satoja ihmisiä juoksee koko ajan sisään ja ulos?
Joojoo. onhan tämä epäterveellinen harrastus, mutta jos tätä kaupassa myydään niin minähän polttelen (melkein) missä haluan. Kohta varmaan lopetan ja olen varma että en senkään jälkeen kitise yleisöpalstoilla kun paita haisi hieman tunkkaiselle baari reissun jälkeen..
Minusta vastuu on baareilla että rakentavat edes jonkinlaisen ilmastoinnin joka on suurimmassa osassa ihan riittävää tasoa.
Tästä oli mainiossa "penn & teller: bullshit" ohjelmassa juttua. On tutkittu että ihmisistä jotka eivät tupakoi tai altistu passiiviselle tupakansavulle, 13 miljoonasta saa keuhkosyövän. Lukema alituistesti passiiviiseen tupakointiin altistuvista on 14 miljoonasta. Eli olematon.
Tätä tutkimustulosta on kaikenmaailman idiootit ja pyrkyrit väännelleet miten sattuu. Esim. on riittänyt että joku on kuollut johonkin, niin se on automaattisesti tupakoivan puolison syy. Näin on sitten saatu tilastoja paljon traagisemmiksi. Tänään telkkarissa uutisissa joku helv. juntti väitti että 1/1000 ravintolatyöntekijästä suomessa saa keuhkosyövän nykyisillä säännöksillä.
JOhan on saatana vaarallinen duuni! Kaikennäköistä... huh huh..
Tupakoitsijat ovat vähän kuin pilven polttajat. Niitä on helppo lyödä ja mollata julkisesti ja saada siitä vielä suurta suosiota ja kannatusta. Julkisesti tällaisia asioita alkaa puolustamaan hieman harvempi.
Itse tupakoin satunnaisesti, mutta se ei häiritse ketään minun tupakoimattomista ystävistäni kun olen kysellyt. Silloin kun en tupakoinut, en ollut koskaan häiriintynyt passiivisesta savusta.
Tämähän nyt onneksi vielä on ehdotuksen tasolla. Toivottavasti suomen päättäjillä on edes senverran munaa, etteivät säädä mitään "bullshit" lakeja tämän suhteen. Tupakoijat on klubissa jossain terraariossa? Voi maksaa hieman rakentaa? Baarien edustalla paikan koosta riippuen kymmeniä tai satoja ihmisiä juoksee koko ajan sisään ja ulos?
Joojoo. onhan tämä epäterveellinen harrastus, mutta jos tätä kaupassa myydään niin minähän polttelen (melkein) missä haluan. Kohta varmaan lopetan ja olen varma että en senkään jälkeen kitise yleisöpalstoilla kun paita haisi hieman tunkkaiselle baari reissun jälkeen..
Minusta vastuu on baareilla että rakentavat edes jonkinlaisen ilmastoinnin joka on suurimmassa osassa ihan riittävää tasoa.
Re: Ravintoloiden tupakointikielto
Ainoa positiivinen asia tuossa on se, että nyt on ravintoloiden pakko siirtyä leima käytäntöön, niin kuin muualla maailmassa. Suomessa on raivostuttavaa kun ravintelista ei voi yleensä poistua sisään menon jälkeen. Tätä kautta on myös helpompi käydä myös tarvittaessa pajauttamassa.
Ainakin tuon kiellon myötä tämä poika jättää baarireissut minimiin. Eipä paljoa natsaa käydä esim. tammikuun tulipalopakkasilla ulkona röökillä.. Yleensä kun baarissa käydessä menee helposti askin verran tupakkaa.
Eikä myöskään huvita missään 2x2m kokoisessa kopissakaan käydä kymmenien ihmisen kanssa samaan aikaan!
Itse pidän tupakointikieltoa aivan naurettavana. Tupakoitsijoita sorretaan jo nyt aivan liikaa!!
perkele
Eikä myöskään huvita missään 2x2m kokoisessa kopissakaan käydä kymmenien ihmisen kanssa samaan aikaan!
Itse pidän tupakointikieltoa aivan naurettavana. Tupakoitsijoita sorretaan jo nyt aivan liikaa!!
I am the Game, you don't wanna play me.
I am control, there's no way you can change me.
I am your debt, and you know you can't pay me.
I am your pain and I know you can't take me.
I am control, there's no way you can change me.
I am your debt, and you know you can't pay me.
I am your pain and I know you can't take me.
Eipä tule paljoa ravintoloissa käytyä, jos tupakointi kielto tulee niin jää varmaan kokonaan pois.
Sen jälkeen alan ihan vain vittuillakseni polttanaan sellaisissa paikoissa joissa muut joutuvat hengittelemään mun tupakan savuja, kuten bussipysäkillä sateessa tai helsingin stokkan kellon alla torstaista lauantaihin klo 17.30-21.00.
Sen jälkeen alan ihan vain vittuillakseni polttanaan sellaisissa paikoissa joissa muut joutuvat hengittelemään mun tupakan savuja, kuten bussipysäkillä sateessa tai helsingin stokkan kellon alla torstaista lauantaihin klo 17.30-21.00.
Tämä teksti taidetaan lisätä kirjoittamiini viesteihin.
Minäkään en paljoa baareissa notku mutta jos siellä ei saa polttaa niin en notkun sitäkään vähää. Ja tämä tietää lisää rahan menoa/tappioa kaikille ravintolan omistajille koska varmasti ihmisten baareissa käynti vähenee.
Niinhän sinä luulet...
-
powergrower
kelatkaa nyt mitä te puhutte!
sairastahan toi on altistaa muut tupakansavulle...
Pitäs olla iha raa'asti niin että erilline tupakointihuone jossa ei ole tarjoilua jonne saa mennä vetää kessut... inhottavaa se kun tupakan savu tulvii nenään ku on jossain baarissa!
Pitäs olla iha raa'asti niin että erilline tupakointihuone jossa ei ole tarjoilua jonne saa mennä vetää kessut... inhottavaa se kun tupakan savu tulvii nenään ku on jossain baarissa!
- Summerseason
Minä taas vietän baarissa paljon aikaa ja tuo kielto ei oikein lämmitä.
No...portsareilla on kyllä kivaa kun kännissä olevat ihmiset(luultavasti 87.5prosenttia) rikkoo tupakointikieltoa. Ainakin on valvomista
No...portsareilla on kyllä kivaa kun kännissä olevat ihmiset(luultavasti 87.5prosenttia) rikkoo tupakointikieltoa. Ainakin on valvomista

- Huviolento
Noctrius kirjoitti:tämä tietää lisää rahan menoa/tappioa kaikille ravintolan omistajille koska varmasti ihmisten baareissa käynti vähenee.
Irlannissa on oliko nyt tämän vuoden alusta ollut voimassa tupakointikielto ravintoloissa ja asiakasmäärät ovat kasvaneet. Eli faktoihin vedoten ravintolayrittäjien ja työllisyyden kannalta todennäköisesti hyvä juttu. Ja myös ravintolatyöntekijöiden oikeuksien kannalta.
Sitä paitsi väittäisin, että nykyisen 50% savuttomuuden säännöksen takia ravintolatyöntekijöiden altistus tupakansavulle on monessa tapauksessa jopa lisääntynyt -> tupakoimattomalla puolella on huomattavasti hiljaisempaa ja sen puolen baaritiskikin pidetään monesti kiinni. Näin ollen työntekijät joutuvat olemaan tupakoivien puolella, joka on huomattavasti savuisempi kuin aiemmin.
Eli ainakin nykyinen laki on perseestä. Tupakointikielto tai ei kieltoa ollenkaan, kiitos. Yksi ratkaisu olisi myös baaritiskeille pakolliset tuulettimet, joita joissain paikoissa jo onkin.
PS. Poltan itsekin ja liian paljon baari-iltoina...
Once upon a time - or may be twice...
Olen itse niin tupakanvastainen, että tätä ketjua lukiessa alan ymmärtää, miltä ei-(kannabiksen)polttelijasta/asiaa tukevasta tuntuu lukea tätä foorumia
Vain tupakoivat puhuvat tupakan puolesta, sanovat että tupakkimiestä sorretaan.
Aika turha sitä on jotenkin yrittää kieltää tuota tupakointia, silti ilman tupakansavua täytyy pystyä olemaan. Ilmastoinnit kuntoon.
Jos sisällä ravitolassa ei saisi tupakoida, jäisin varmasti aina yksin istumaan pöytään, kun kaikki ystäväni ravaavat tupakalla. tottakai vituttaa moinen. mieluummin teen parhaani ollakseni haistelematta sitä. oikeastaan tämä koko tupakka hajottaa suhdettani kavereihini, koska minun on vaikea sietää tupakointia, jotka 9/10 tupakoivat. Itse en aio ryhtyä siihen, vaikka saisin sillä kaverini takaisin ja tupakkapaikoilla monta lisää..
vuodatukseksi meni. Tajutkaa silti tupakoivat ottaa oikeasti huomioon savutonta ystävää. Savuton ystävä ei ehkä aina jää ystäväksi...
Aika turha sitä on jotenkin yrittää kieltää tuota tupakointia, silti ilman tupakansavua täytyy pystyä olemaan. Ilmastoinnit kuntoon.
Jos sisällä ravitolassa ei saisi tupakoida, jäisin varmasti aina yksin istumaan pöytään, kun kaikki ystäväni ravaavat tupakalla. tottakai vituttaa moinen. mieluummin teen parhaani ollakseni haistelematta sitä. oikeastaan tämä koko tupakka hajottaa suhdettani kavereihini, koska minun on vaikea sietää tupakointia, jotka 9/10 tupakoivat. Itse en aio ryhtyä siihen, vaikka saisin sillä kaverini takaisin ja tupakkapaikoilla monta lisää..
powergrower kirjoitti:kelatkaa nyt mitä te puhutte!
No eihän pöytiin tarjoilua ole juuri missään muutenkaan. Katsokaa vaan, niin laki tulee kieltämään myös baaritiskiltä ostettujen juomien tupakointitilaan viennin! Aivan naurettavaa holhousta ja sosialismia pahimmillaan. Jos muuten oikeasti suuri osa ihmisitä olisi tuota mieltä, niin savuttomia baareja syntyisi spontaanisti ilman mitään lakeja.
Minä en muuten tupakoi, silti mielestäni tupakoitsijoilla on oltava oikeuksia siinä missä muillakin ryhmillä, kuten tötsyttelijöillä. Kyllä nykyyänkin pystyy ravintoloissa olemaan tupakansavulta rauhassa, mikäli ravintola täyttää lain vaatimukset. Mielestäni nykyinen laki on hyvä, sitä ei vaan valvota tarpeeksi.
Kävin irkuissa tossa muutama kuukausi sitten ja se tupakkahomma oli suolesta. Ravintoloissa oli julisteita missä luki ,että 3000€ sakkoo jos poltat. Joo vai lisää saatanan holhousta tänne, kieltoja lisää peliin. Kenenkään ei ole pakko mennä töihin ravintolaan. Ainaski saa syödä ilmaiseksi ravintoloissa kun "menee " tupakille. prrrrr
Itse henkilökohtaisesti alan käymään useammin ravintoloissa, jos lakiehdotus menee läpi. Vituttaa aina baari-iltojen jälkeen, kun takki haisee tupakalle seuraavat pari päivää. Miksi ei kehitetä jotain imureita pöytiin (on/off kytkimellä), mikä imuttais kaiken savun
Kaikki olisivat tyytyväisiä. 
Huviolento kirjoitti:Irlannissa on oliko nyt tämän vuoden alusta ollut voimassa tupakointikielto ravintoloissa ja asiakasmäärät ovat kasvaneet. Eli faktoihin vedoten ravintolayrittäjien ja työllisyyden kannalta todennäköisesti hyvä juttu. Ja myös ravintolatyöntekijöiden oikeuksien kannalta.
Hmm.. Kummallista että kun tällaista suurta keskustelua ja närkästystä herättävää asiaa uutisoidaan kohta ehkä koko maassa tapahtuvaksi, niin mainitseiasi faktoja ei muista kuulleeni missään. Luulisi tuon tiedon pohjalta baarinpitäjien hierovan käsiään tällä hetkellä. Mitä olen heidän mielipiteitään kuullut tai tv-ssä nähnyt, niin hekin ovat yleensä täydellistä tupakointikieltoa vastaan. Voi tietty että on jäänyt tuoltakin osin uutisista paitsi
Seuraavaksi banniin rumat ja pahanhajuiset ihmiset. nojooh.
-
Bongauttaja
Tiesin kyllä varsin hyvin, että monet eivät pidä julistuksestani. Esimerkiksi tuossa passiivisen tupakoinnin vaaroista. http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat/ark ... /06/304197
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat/ark ... 99/08/1436
Mielestäni sairauksien aiheuttaminen muille ei pitäisi olla kansalaisoikeus. Ei kai sellainen ole sortamista,että estetään muiden ihmisten vahingoittaminen. Mielestäni omaan kehoon saa laittaa mitä haluaa, mutta tämä oikeus ei ulotu muiden kehoihin.
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat/ark ... 99/08/1436
Mielestäni sairauksien aiheuttaminen muille ei pitäisi olla kansalaisoikeus. Ei kai sellainen ole sortamista,että estetään muiden ihmisten vahingoittaminen. Mielestäni omaan kehoon saa laittaa mitä haluaa, mutta tämä oikeus ei ulotu muiden kehoihin.
-
Vieras
Tupakan vois kieltää kokonaan. Sitten olis nikotinistit ja hampuusit samalla viivalla.
ps. Tietääkö kukaan mistä saisi punaisen marlboron siemeniä ?
ps. Tietääkö kukaan mistä saisi punaisen marlboron siemeniä ?
- Summerseason
Olisihan se hauska näky jos tupakointi kiellettäisiin. Tupakan helppo saatavuus on ainut syy miksi ihmiset eivät käyttäydy kuin narkkarit(yllätys yllätys)
Itseäni tuo "Tupakoinnin kieltäminen kokonaan" ei kyllä sinällään haittaisi, kunhan nikotiinipurkkaa edes saisi.
Mutta nytten kun tupakka on laillista niin baarissa tuntuisi todella tyhmältä olla polttamatta...Kokemusta on.
Itseäni tuo "Tupakoinnin kieltäminen kokonaan" ei kyllä sinällään haittaisi, kunhan nikotiinipurkkaa edes saisi.
Mutta nytten kun tupakka on laillista niin baarissa tuntuisi todella tyhmältä olla polttamatta...Kokemusta on.
Bongauttaja kirjoitti:
Niin sen vuoksi nykyinen tupakkalaki säädettiinkin.
Jos sitä valvotaan huonosti on parantamisenvara siinä.
Asiakkaitahan ei kukaan sinne baariin väkisin vie mutta työntekijöiden suojelun ymmärtää vaikkakin on muissakin töissä terveydellisesti haitallisia asioita joita vastaan jossain voi suojautua ja jossain ei.
Kattava tutkimus siitä kuinka paljon yksityisautoilu aiheuttaa keuhkosyöpää (tai siis pakokaasut yleensä) olisi mukava nähdä.
Kun minä olin skidi niin sieltä pakoputkesta tuli vielä lyijyä ja vaikka 95e ja katalysaattorit tulivatkin näin talvisin kun kohta taas nastarenkaat helsingissä hierovat kuivaa asfalttia vasten on ilmassa sellaisia hiukkasia että keuhkot huutavat hallelujaa.
(tämä vain siis ajatuksena siihen että muiden terveydelle aiheutetaan haittaa omalla toiminnalla)
Mutta takaisin asiaan niin, hyvällä ilmanpuhdistuksella tekee ihmeitä kuten täällä hyvin tiedetään ja baarinpitäjät voitaisiin mielummin velvoittaa vaikkapa hankkimaan uudet elixairit ja voitaisiin asettaa tarkat luvut siitä miten paljon yhdisteitä ilmassa saa olla.
Olen käsittänyt että tällähetkellä mittauksia tehdään pitkälti nenätuntumalla eli jos kykenee haistamaan tupakan niin sitten on jo pahasti haitallista savua vaikka näin ei nyt ehkä sitten kuitenkaan ole.
Lainausta Nöjesguidenin sivulta:
OSLO,
35. Suhtautuminen tupakkaan
Oslon ylle on vastikään langetettu ehkä maailman tiukin tupakointilainsäädäntö. Ja norjalaiset ovat lainkuuliaista kansaa, eli anniskelupaikoissa ei röökata sisällä. Jos on aivan pakko, vessassa polttaminen toimii joten kuten. Pöydän alle polttamaan kyyristyminen saattaa myös onnistua.
36. Suhtautuminen huumeisiin
Yksi uuden tupakkalain sivuvaikutus on, että poltettavien huumeiden käyttäminen kaupungilla on helpottunut huomattavasti. Kadut ovat yöaikaan niin täynnä tupakoivia ihmisiä, että poliisien ja portsareiden on käytännössä mahdotonta nähdä tai tehdä eroa laillisen ja laittoman sätkän välillä.
http://www2.nojesguiden.fi/fi/48h/article.asp?newsID=29344
Mun silmään ihan ok.
OSLO,
35. Suhtautuminen tupakkaan
Oslon ylle on vastikään langetettu ehkä maailman tiukin tupakointilainsäädäntö. Ja norjalaiset ovat lainkuuliaista kansaa, eli anniskelupaikoissa ei röökata sisällä. Jos on aivan pakko, vessassa polttaminen toimii joten kuten. Pöydän alle polttamaan kyyristyminen saattaa myös onnistua.
36. Suhtautuminen huumeisiin
Yksi uuden tupakkalain sivuvaikutus on, että poltettavien huumeiden käyttäminen kaupungilla on helpottunut huomattavasti. Kadut ovat yöaikaan niin täynnä tupakoivia ihmisiä, että poliisien ja portsareiden on käytännössä mahdotonta nähdä tai tehdä eroa laillisen ja laittoman sätkän välillä.
http://www2.nojesguiden.fi/fi/48h/article.asp?newsID=29344
Mun silmään ihan ok.
[ajatuksen voima vie voiton]
Palaa sivulle “Politiikka ja media”