Sattumalta Googlatessani huomasin, että Etelä-Suomen Sanomien keskustelupalstalla oli tänä aamuna aloitettu hamppuun liittyvä keskustelu. Vastasin siihen, jonka jälkeen huomasin, että toimitus oli kerinnyt sensuroimaan alkuperäisen viestin. Mutta minäpä poimin alkuperäisen viestin ja lähetin sen palstalle uudestaan, asiallisen vastaukseni kera:
http://netlari.econnection.fi/forum/forum.php?viesti=158909&sana=
Siltä varalta, että viesti TAAS sensuroidaan, niin laitan sen tähän viestiini "muistiin". Tuo ihan viimeinen lauseeni ei muuten ihan kokonaan pidä paikkaansa

Tuossa koko juttu:
kannabiksen käytön vaikutuksista
En löytänyt tänä aamuna Risto Rahkosen palstalle kirjoittamaan viestiä hänen kannaibksen käytön kokemuksista. Ehkäpä toimitus on sensuroinnut sen hyvän tavan vastaisena? Minusta viesti ei ollut hyvän tavan vastainen, vaan täysin asiallinen viesti omasta kokemuksesta (jolla on vielä totuuspohja). Niinpä poimin viestin Googlen välimuistista (cache) ja kirjoitin siihen vastauksen. Tuossa alla on alkuperäinen Riston viesti "huutaen", isoilla kirjaimilla kirjoitettu. Sen jälkeen on minun vastaukseni.
RISTO RAHKONEN
06.04.2005
09:25:16
LOPETIN HUUMEIDEN KÄYTÖN KANNABIKSEN AVULLA
KÄYTIN SUBUTEXIÄ JA AMFETAMIINIÄ YRITIN LOPETTAA MUTTEN PYSTYNYT SITTEN YHTENÄ PÄIVÄNA TÖRMÄSIN VANHAAN KOULUKAVERIIN YHTENÄ ILTANA YHDESSÄ PUISTOSSA JA HÄN POLTTELI PILVEÄ JA TARJOSI MINULLE SEN JÄLKEEN HÄN ALKOI LIIKKUA MEILLÄ JA NOIN 2 VIIKKOA SIITÄ KUN TAPASIMME EN OTTANUT MITÄÄN MUUTA KUIN PILVEÄ EIKÄ OLLUT MITÄÄN VIEROITUS OIREITA.NYKYÄÄN POLTAN NOIN 3 KERTAA KUUKAUDESSA PILVEÄ SIIHEN EI JÄÄ KOUKKUUN.ENKÄ JUO ALKOHOLIA OLLENKAAN KOSKA SE ON MINUN MIELESTÄ HUUME EIKÄ PÄIHDE SIITÄ MENEE SEKAISIN JA PILVESTÄ EI.
Lukuisten tieteellisten tutkimusten mukaan kannabiksen käytön haittavaikutukset ovat pienempiä kuin alkoholinkäytön haittavaikutukset. Tutkitusti kannabis aiheuttaa pienempää riippuvuutta kuin alkoholi. Kannabiksen käytön sosiaaliset haittavaikutukset ovat pienemmät kuin alkoholin (=ei aggressiota eikä väkivaltaa). Viina tappaa, hamppu ei. jne jne jne.
Risto, vuosia sitten olen kuullut, että kannabista on käytetty menestyksekkäästi kovista huumeista vierottautumiseen. Et siis ole ainoa ja onneksi olkoon sinulle!
Täytyy kuitenkin muistaa, että kannabis on päihde, vaikkakin miedompi kuin alkoholi. Kannabis heikentää reaktionopeutta ja arviointikykyä. Sen runsas ja pitkäaikainen käyttö heikentää lähimuistia (lähimuisti normalisoituu kuitenkin runsaankin kannabiksenkäytön jälkeen, toisin kuin viina, joka tuhoaa aivosoluja lopullisesti). Pahin kannabiksen käytön haitta on kuitenkin se, että se on Suomessa laiton päihde. Kieltolailla on joskus vakavia sosiaalisia seuraamuksia: käyttäjä saatetaan syrjäyttää työstä, virkavalta saattaa rikkoa käyttäjän yksityisyyden suojaa, politiikassa jonkun hampun käyttöä käytetään aseena mustamaalaamiseen - hamppu on monella tavalla tabu yhteiskunnassamme, joskus siitä ei saa edes keskustella.
Niinpä suosittelen varovaisuutta, jos meinaa hamputella! En tietenkään suosittele MINKÄÄN päihteen käyttöä kenellekään - minä itse tykkään olla ihan selvinpäin!