EDUSKUNTAVAALIT 2007 (ehdokaskeskustelua EI tänne!)

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Senare
2 tähteä
2 tähteä

Re: EDUSKUNTAVAALIT 2007

ViestiKirjoittaja Senare » 19.7.2006 12:07

Vaalikone tuntuu oivalta idealta. Mietin vaan että tuleekohan siitä semmoinen U-M Wideroos juttu että vastaa kaikkiin kysymyksiin ei jos yhteenkään. Hamppu tuntuu olevan vaarallinen kasvi suomalaisessa politiikassa, varsinkin vaalien alla. Kysykää vaikka vihreiltä.

Puolueajatuksesta olen kyllä ihan samaa mieltä kuin pari edellistä, ei riittävän tärkeä asia kuitenkaan suhteessa moneen muuhun erittäin tärkeään. Itämeri on esimerkiksi semmoisessa tilassa että kaikki helvetin seksinostokieltosekoilu yms on pelkkää epäolennaista lässytystä siihen verrattuna. Vaikken mikään RKP-mies olekaan, niin en ole kuullut muiden kuin RKP:n edustajien ottavan edes vähän kovemmalla äänellä asia esiin. Kristillisten fobiat ja moraalisäännöt tuntuu olevan hyvin paljon tärkeämpiä aiheita. Kusipäät.

Noh, aiheita riittää. Puolueesta vielä, niin joku sanoi jossakin muualla että hampuusien johtaminen on kuin paimentaisi lauman kissoja. Mitä nyt on tätä asiaa tullut seurattua, niin luulen että se on aika oikeassa.

Pellon Pekko
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja Pellon Pekko » 19.7.2006 17:28

Lähetetty 19.7.2006 18:27:
Joku voisi postata tähän semmoisia henkilöitä joita kannattaa äänestää.
Sen verran laiska olen etten jaksa perehtyä kaikkien ehdokkaiden aatteisiin.

Ensireaktioni tähän ideaan oli samankaltainen kuin Addicilla ja Edwinillä (ja nautinpa taas läpästänne A & E, heh). Ajatus on periaatteessa vastenmielinen.

Kuitenkin, vaikka minua voitaneen pitää friikkinä, ehkä jopa aivokupan jyrsimänä - niin minua ei haittaisi, jos "ei niin politiikasta kiinnostuneet ihmiset" äänestäisivät ihmistä, jonka he poimisivat minun tekemästäni listasta. Saatan kuulostaa tässä vaiheessa kuvottavalta ja narsistiselta, mutta yrittäkää jatkaa lukemista. En nimittäin aio tehdä tuollaista listaa. Mutta, jokin suht. neutraali järjestö, kuten HPPry, voisi tehdä vastaavia listoja vaalipiireittäin.

Korostan tuota "suht. neutraalia", sillä emmehän halua murhata poliittisesti potentiaalisia hyviä kansanedustajia.

Jos joku sai kiinni punaisesta langasta, jota yritin tähän viestiin piilottaa, ja se joku pitäisi kyseistä lankaa kauniisti kudottuna ja käyttökelpoisena lankana, ja jos se joku olisi vielä jotakin HPPry:n kaltaista suht. neutraalia tahoa lähellä oleva joku, voi hän ottaa minuun yhteyttä, jos tarvitsee apua listan kasaamisessa Pirkanmaan vaalipiirissä.
----------
Lisätty 1 minuutin jälkeen:

Niin, tällaiset listat saattaisi ehtiä seuraaviksi eduskuntavaaleiksi väsätä, jos vaalikonetta ei. Sano.

rock

ViestiKirjoittaja rock » 19.7.2006 20:33

Panenka kirjoitti:...
Mutta sitten mies alkaa jotain ihonvärijuttua vääntämään, ja silloin menee yleisvaikutelma vähän sanakakkaamisen puolelle.

Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat?
Walk softly and carry a big bong.

Pellon Pekko
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja Pellon Pekko » 19.7.2006 20:34

Mtv3 pamautti lähtölaukauksen eduskuntavaaleihin, pari päivää Hamppuforumia jäljessä. Toivoa sopii, että valtamediat alkavat seurata foorumimme esimerkkiä muissakin asioissa... Tenttiä seuratessa ajauduin jälleen siunailemaan sitä, kuinka suuri voisi olla nukkuvien voima. Tätä voimaa on aiemmin todistanut mm. muuan aivokupan jyrsimä friikki Helsingin vaalipiiristä kun kansamme edustajistoa viimeksi valittiin.

"Saas nähdä miten prekariaatti vaaleissa valitsee", kommentoi toimittaja yllämainitun friikin henkilökohtaisen avustajan paskaduunin käsitettä koskevaa mielipidettä. Sydäntä kylmää ajatella, kuinka paljon prekariaatissa on nukkuvia. Liian paljon, kuten Hamppuforumissakin.

Hyvää yötä, poliittisia unia - poliittisin terveisin,

Pekko

Rytmi

ViestiKirjoittaja Rytmi » 20.7.2006 4:11

Terveppä terve vaan kaikille, kauan olen lukenut foorumia mutta vasta nyt sain rekisteröidyttyä itseni sisään.

Itse en ole kovin perehtynyt tuohon politiikkaan, ts. taidan kuulua tuohon Pellon Pekon mainitsemaan "ei niin politiikasta kiinnostuneet ihmiset ryhmään", joten en tiedä kumpaakohan se sitten olisi järkevämpää äänestää, eli kummalta löytyisi enemmän potentiaalia viemään asioita meidän kannalta parempaan suuntaan? (vasemmisto vai vihreät)

useri

ViestiKirjoittaja useri » 20.7.2006 4:58

tervehdys...

itse en koskaan äänestä ihmistä sen mukaan
minkä ikäinen hän on...
eikä myöskään sukupuoli vaikuta...

puolue tietty... ja se minkä kuvan olen itse rakentanut
päässäni ihmisestä...

omituiselta tuntuisi äänestää
mielummin parikymppistä
ihmistä sen takia että hän on nuorempi
kuin esim osmo soininvaara...

suurin työ on löytää oikeasti
ne nuoret joista voi tulla oikeita poliitikkoja...
se vaatii lukemista ja pähkäilyjä...
ja usein myös niitä erehdyksiä...
jos jokin ehdokas olisi toisen kanssa
samalla viivalla ja sitten tulisi tietoon
että toinen kannattaa rangaistusten lieventämistä
esim: juuri kotikasvatuksen kohdalla
olisi tietysti valinta selvä...

mutta en kyllä äänestä ketää
hörhöä sen takia että hän haluaa
kannabiksen laillistamista...

mutta toivotaan ettei suomi mene
jenkkilän mukana tässä "poliitikkojen"
tekemisessä... vaan niillähän on jo perinteet...

spedeä mukaillen...
" kaikki poliitikot on näyttelijöitä... reigan on vaan ainoo kenen täytyy tunnustaa se "
nykyään tähän voi lisätä jo muitakin nimiä...

eniten alkaa pelottaa poliitikkojen
suoranainen ammattitaidottomuus...
toni halme / tanja karpela...
ja kun miettii että karpela on ministeri niin ( edittiä.. mikä ihmeen karpela.. sehän on saarela nykyään )
kyllä se vähän pelottaa...

halme taas ei pelota vaan ihmetyttää...
" jumala armahtaa... minä en "
mutta kun on humpuuttelu putki päällä
jää kiinni piristeistä niin tämä suora selkä
selittää että joku kaatanut hänen tuoppiinsa
jotain... just de ocso...

hmm... hirmu vanhoja eläkeläisiä
ei mielestäni ole kumpikaan....
mutta kumpaakaan en haluaisi
enään politiikassa nähdä...
...............offff....................

niille ketä "vihaa" näitä esbanijassa
golffaavia suuria ikäluokkia on ehdoton kirja
kesälukemiseksi tämä
AHNE SUKUPOLVI...
*hymyilee*
.................
Viimeksi muokannut useri, 20.7.2006 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

BiuBau tilhi

ViestiKirjoittaja BiuBau tilhi » 20.7.2006 9:45

Userin elämän katsomus kuullostaa hyvinkin terveeltä. Ajattelen itse hyvin saman suuntaisesti. Ikä tai sukupuoli eivät vaikuta päätökseeni. Tosin tällä haavaa olen kylmästi sitä mieltä, että äänestän nuorta. Tosin esimerkiksi Soinivaara olisi mainio lisä. Fiksu ukkeli. Vihreiden puolelta löytyy muutankin fiksua porukkaa.

Ei näissä hommissa kai oikeita vastauksia varsinaisesti olekkaan. Kaikki menee mutu pohjalta. Mutta kyllä minä skippaan ja suosittelen skippaamaan kaikki Vanhaset ja Lipposet sekä muut päälle päsmärit heti kättelyssä. Politiikkaan tarvitaan sukupolven vaihdos. Valitettavasti se on niin, että myös politikolla tulee raja vastaan. Jossain vaiheessa sitä menettää tatsin ja unohtaa mistä on tulossa ja minne menossa. Ehkä sukupolvenvaihdos yhdistettynä "naamaremonttiin" voisikin olla paras vaihtoehto.

Toisaalta Karpela ja Halme pointista en voisi olla enempää samaa mieltä. Nuori ikä (no ainakin verrattuna keskiarvoon eduskunnassa) ei aina tarkoita hyviä päätöksiä. Tosin Halmeen kohdalla se nyt yllätti tuskin ketään.

Tästä huolimatta erillainen vaalikone voisi olla pelkästään hyvä juttu. Sen sijaan jos täällä ryhdytään listaamaan ehdokkaita, joita pitäisi äänestää niin se menee kyllä pelleilyksi.

Rytmille voisin todeta, että molemmat eikä kummatkaan. Eipä heidän ja muiden puolueiden välillä niin hirveästi eroa ole. Sen sijaan eroa löytyy ehdokkaista. Niin ja tervetuloa joukkoon tummaan.
- Jos tunnet taistelevasi tuulimyllyjä vastaan muista, että kun viimeinen tuulimylly on maassa voit palata kotiin voittajana -

töppö järkevä

ViestiKirjoittaja töppö järkevä » 20.7.2006 12:23

Outoa on se, että ihmiset eivät äänestä mieleistään ehdokasta koska hänen läpimenonsa ei vaikuta etukäteen todennäköiseltä. Jos sinulla on ehdokas x, jonka ajatusmaailmaan pystyt samaistumaan lähes täysin, mutta äänestät silti ilkkakanervaa koska ehdokas x ei "kuitenkaan voi päästä läpi" -kyllä silloin jotain kummallista on tekeillä. Mistä kumpuaa halu olla voittajan puolella, vaikkei ole edes samaa mieltä tämän kanssa? Ainoastaan taktikointi kahden "pääehdokkaan" kanssa voi olla tarkoituksenmukaista, kahdesta pahasta pienempi jne.
-helppoa kuin heinänteko-

*The more dedicated the more medicated*

rock

ViestiKirjoittaja rock » 20.7.2006 13:46

Rytmi kirjoitti:Terveppä terve vaan kaikille, kauan olen lukenut foorumia mutta vasta nyt sain rekisteröidyttyä itseni sisään.

Itse en ole kovin perehtynyt tuohon politiikkaan, ts. taidan kuulua tuohon Pellon Pekon mainitsemaan "ei niin politiikasta kiinnostuneet ihmiset ryhmään", joten en tiedä kumpaakohan se sitten olisi järkevämpää äänestää, eli kummalta löytyisi enemmän potentiaalia viemään asioita meidän kannalta parempaan suuntaan? (vasemmisto vai vihreät)

Minä en ole ainakaan valmis uusiin kieltoihin, rajoituksiin,tunnepohjaiseen lainsäädäntöön ja sitä kautta henkilökohtaisen vapauden tarpeettomaan kaventumiseen, jota vasemmiston tai vihreiden äänestämisestä seuraa. Varsinkin kun kannabista voi käyttää myös nyt, jos siltä tuntuu.

madduck

ViestiKirjoittaja madduck » 20.7.2006 13:55

rock kirjoitti:...

Minä en ole ainakaan valmis uusiin kieltoihin, rajoituksiin,tunnepohjaiseen lainsäädäntöön ja sitä kautta henkilökohtaisen vapauden tarpeettomaan kaventumiseen, jota vasemmiston tai vihreiden äänestämisestä seuraa. Varsinkin kun kannabista voi käyttää myös nyt, jos siltä tuntuu.

Onko tähän jotain perusteluja vai oliko tuo vain tunnepohjainen heitto?
Duck and run.

rock

ViestiKirjoittaja rock » 20.7.2006 15:52

madduck kirjoitti:...

Onko tähän jotain perusteluja vai oliko tuo vain tunnepohjainen heitto?

Jälkimmäinen. Näinhän ei keskustelua tietenkään pitäisi käydä, mutta jos sinulla on osoittaa esimerkkejä päinvastaisesta, niin olen kiitollinen.

edit: Nuo negatiiviset mielikuvat ovat muodostuneet edustajatason mielipiteistä, josta löytyy takuuvarmasti esimerkkejä. Puoluetasolla tuo voikin olla sitten hieman eri juttu.

Pellon Pekko
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja Pellon Pekko » 20.7.2006 22:07

Sen sijaan jos täällä ryhdytään listaamaan ehdokkaita, joita pitäisi äänestää niin se menee kyllä pelleilyksi.

En tarkoittanut, että TÄÄLLÄ listataan ihmisiä, enkä myöskään sitä, että listattuja ihmisiä PITÄISI äänestää.

Tuo ajatus listasta ihmisiä taitaa nostaa karvat pystyyn, ehkä aiheesta. Se mitä sillä ajoin takaa on ehkä ... se, että tämänkin aihepiirin kansalaisjärjestöt - kuten HPPry tai Hamppuforum - voisivat jollakin tapaa lähteä vaalityöhön mukaan. Meillä on asioita ajettavana. Toimivampi päihdepolitiikka olisi hyvä juttu siitä huolimatta, että olisi vieläkin tärkeämpiä asioita ajettavaksi. Eikä sekään vähennä ajamamme asian tärkeyttä, että meillä on oma lehmä ojassa. Valitettavasti se tuntuu joskus vievän uskottavuuden...

Ovathan Lions Clubit ym. "kerhot" usein aktiivisestikin mukana jonkin ehdokkaan / ehdokkaiden vaalityössä - miksei HPPry voisi olla?

Vai pitääkö meidän hamputtelijoiden todella todistaa maailmalle, että kannabis passivoi... :P

Gyohmhmhmhmmöäöäööhgrrmnnblaoh... Tuohon mulla olisi paljonkin sanottavaa, mutten jaksa paatostaa tänään enempää. Nyt ei TUNNU siltä. Ehkä joku valveutunut foorumilainen tekee sen puolestani...?

Edwin

ViestiKirjoittaja Edwin » 20.7.2006 22:39

Senare kirjoitti:Noh, aiheita riittää. Puolueesta vielä, niin joku sanoi jossakin muualla että hampuusien johtaminen on kuin paimentaisi lauman kissoja. Mitä nyt on tätä asiaa tullut seurattua, niin luulen että se on aika oikeassa.

Mahtavan kuvaava määritelmä.

Voisiko olla niin, että yhteisöämme yhdistäisi suuri epäluottamus auktoriteetteja kohtaan ihan yleisesti, eikä vähiten maassamme harjoitetun päihdepolitiikan sekä valistuksen ansiosta.

Jokaisen argumentin tueksi tarvittaisiin kolmenkymmenen kilon tutkimusmateriaali, jonka toteuttamiseen ei minkään tunnetun nisäkäslajin/oletetun jumalan, kyvyt riittäisi, vaikka eri lajien kovimmat osaajat/ominaisuudet taikuri yhdistäisi.

Oheisen lisäksi, jokaisen hampuusin edessä (porkkanan tilalla) pitäisi roikottaa repullista juurikin hänen lemppari qq:a, ja varmuuden vuoksi täyttää reppunsa ko. kasvin siemenillä.

Jeh, en todellakaan tiedä, kuinka kaikki saataisiin "yhtähiiltä" puhkumaan, kun saman bonginkaan ääreen ei kovin montaa pysty kerralla houkuttelemaan. (Miitit noin yleisesti tarkasteltuna)

Puolueiden perustamiseen vielä, odotettavissa oleva aktiivisuus lienee helpostikin pääteltävissä jo olemassa olevien "puolueiden siementen" siis yhdistysten menestystarinoista, sekä nauttimastaan luottamuksesta.

Eih, en ole pessimisti, mutta elämä on... 8)

prophetta

ViestiKirjoittaja prophetta » 21.7.2006 0:17

Erittäin painavaa asiaa Edwiniltä.. Offtopiciksihan tämä nyt menee, mutta toimivin tapa saada hamppu laillistettua kuitenkin mielestäni tiivistyy yhä tähän vanhaan historian grand canyonissa kaikuvaan sloganiin: "Overgrow the world."
Look, I've never had a dream in my life. Because a dream is what u wanna do, but still haven't pursued.
I knew what I wanted and did it till it was done. So I've been the dream that I wanted to be since day one.

useri

ViestiKirjoittaja useri » 21.7.2006 13:35

terveh...

vielä näistä nuorista...

kyllä taidan kallistua
ihmisiin jotka ovat työskennelleet
jollain alalla ennen politiikkaa...
ei siinä mitään etteikö voisi löytyä
näitä "ihmelapsia" mutta kun jotenkin
vaan tuntuu että politiikassa mukana
olevien olisi hyvä ollut saada kokemusta
ihan työelämästä "siviilissäkin"...

kun olen seurannut tätä nuorempaa polvea
niin ei se taida sittenkään olla syntymävuodesta
kiinni se että olisi samoilla "aalloilla" esim minun kanssani...

esimerkkinä suomessa on kolme ministeri
jotka ovat syntyneet 70-luvulla...
eli aikas untuvikkoja...
se mistä ihmettelen on tämä
työ kokemus...
vai mitä mieltä olette...
esim...
tässä työura ennen eduskuntaa...
meidän nuorenpolven ministeriltä...

PAULA LEHTOMÄKI 72- syntyny

työura.
lukion lehtorin sijaisuus 1995, tutkimusapulainen 1998

niin voihan sitä esim puolustella juuri nuorella iällä...
mutta tolla työkokemuksella ministeriksi...hmm...

kokemus kuitenkin on tärkeetä..

vaan eipähän toi vanhanenkaan ole
mun lemppari vaikka vähän vanhempi onkin...
hmm onpas esimerkit menny tohon keskusta linjalle...
noh politiikkaahan tää just onkin...

reijo hiller
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja reijo hiller » 21.7.2006 13:58

Vastaan vielä näistä nuorista.

Nuoruus ei tarkoita, etteikö olisi voinut työskennellä.
Mielestäni myöskään työkokemus - se, miltä CV:ssä näyttää - ei ole kovin ratkaisevaa. Jos joku on ollut viisi vuotta pelastamassa Itämerta ja kirjoittamassa poliittisia kannanottoja, voittaa se imho viiden vuoden työkokemuksen markkinointiassistenttina mennen tullen.

Esimerkiksi O. Tynkkynen, vm. -77:
Lokayan-kansalaisjärjestö, New Delhi, Intia 2000, projektisihteeri 2001, tutkimusapulainen Tampereen yliopistossa 2001, ilmastotiedotuskoordinaattori 2002, toimitusharjoittelija YLEn radiouutisten toimituksessa 2003, toimittaja YLEn radiouutisten toimituksessa 2004

Ja joku 60-luvulla syntynytkin on vielä ihan eri asia kuin nuo kuusikymppiset tyypit, joita siellä myös riittää.

Valintaperusteita on jokaisella omanlaisiaan. Tärkeintä mielestäni on, että ne ovat kuitenkin jossain määrin kokonaisvaltaisia, eivätkä esimerkiksi ehdottoman mustavalkoisia iän, sukupuolen tai työkokemuksen suhteen. Eduskunta kun on koko yhteiskunnan pyörittämiseen tarvittavien asioiden ajamista varten, eikä vain sosiaalietuuksia tai kannabislainsäädäntöä.

useri

ViestiKirjoittaja useri » 21.7.2006 15:59

äänestämisestä ja kannabiksesta...

en halua uskoa että edes täällä
on ihmisiä jotka katsovat
maamme tärkeimmäksi asiaksi
kannabiksen... ja sen lainsäädännön höllentämisen...

jos erkki iivari yliPöhelö sanoo että
mikä jottei kannabikselle...
kyllä varmaan kaikki jotain muutakin haluaa
ihmisestä tietää.. jopa hamppuFoorumilla *hymyilee*
........*miettii*..........
toivottavasti...

madduck

ViestiKirjoittaja madduck » 21.7.2006 17:18

Jokaisen, joka haluaa vertailla eri puolueiden kantoja ja tavoitteita, suosittelen seuraavaa. Ottakaa käyttöön Google ja hakekaa haluamanne puolueen nimellä. Jokaisen eduskuntavaaleihin osallistuvan puolueen ohjelma, periaatteet, historia ja paljon muutakin tietoa löytyy kovin kätevästi netistä.. Omien aivojen käyttöä ja viitseliäisyyttä se toki vaatii, mutta tuloksena voi olla jotain niinkin hienoa kuin OMA MIELIPIDE!

Ja tuosta tunnepohjaisesta lainsäädännöstä rockille vain sen verran, etten olisi ollenkaan pahoillaan siitä, että joitain asioita mietittäisiin muistakin kuin tuotannollisista näkökohdista. Esimerkiksi lasten-, sairaiden- ja vanhustenhoitoon voitaisiin ohjata lisää rahaa edes sen verran, että inhimillisyysnäkökohdat otettaisiin huomioon, vaikka se ei taloudellisesti tuotakaan, ihan vaikka tunnesyistä. Se tuottaisi näitä aineettomia arvoja, kuten elämänlaatua ja omanarvontuntoa, joita ei tunnuta tänä päivänä minään pitävän..
Ymmärrän, etteivät valtion varat tästä lisäänny, mutta jos hiukan tunnepohjaisesti saisi poliitikkokin argumentoida, rahavirtoja voitaisiin ohjailla sinne, missä ne voisivat vähentää kärsimystä ja auttaa sitä hiukan heikommassa asemassa olevaa.

Eikä nuoruutta toki ainoana kriteerinä ehdokasvalinnoilleen kannata pitää, kuten ei missään nimessä mitään yksittäistä asiaa. Ei myöskään sitä "hamppumyönteisyyttä". Hampun laittomuus kun kuitenkin on pisara elämän meressä..

Ei kai tähän muuta voi sanoa, kuin että: OTTAKAA ASIOISTA SELVÄÄ! Nykyään kun sen voi tehdä ihan näin kotioloissa.
Duck and run.

Lynx

ViestiKirjoittaja Lynx » 20.8.2006 1:12

Ihan loistoidea!

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.8.2006 18:08

En tiedä onko tilanne muuttunut mutta viime eurovaalien alla oli se Rosa Meriläisestä syntynyt kohu jos muistatte. Rosa myönsi Imagen haastattelussa polttaneensa kannabista. Hautala oli allekirjoittanut jonkin vetoomuksen. Netissä ollut yazin kokoama lista huumelakeihin muutosta haluavista ehdokkaista sai muistaakseni aikaan sen että nämäkin ehdokkaat saivat kielteistä julkisuutta. Jotkut poliitikot sanoivat että "vihreillä on huumeongelma". Ennakoitu vaalivoitto jäi sitten vihreiltä saamatta.

Kai sitä pitää vaan kampanjoida mutta aina ei tiedä viekö se asiaa eteen- vai taaksepäin...

Palaa sivulle “Politiikka ja media”