Kuva

Löysin pojaltani hamppukasvin

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Cheix-
Viestit: 1011
Liittynyt: 13.11.2004

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Cheix- » 10.4.2007 14:19

Täältäkin päin hieman kommenttia ongelmaasi.

Itse samaistun tilanteeseen melkeinpä täydellisesti.
Olin 16-vuotias lukiolainen, join sillon tällöin ja silloin aina liikaa. Pohjalla oli jo pieni kiinnostus kannabikseen, mutta ei silti aivan tarpeeksi. No kaveri oli sitten ottanu asiasta selvää ja polttanut vähän itsekkin ja tuli kertomaan minulle siitä "ei ne jutut mitä huumevalistuksessa kerrotaan oo edes totta". No aluks olin vielä vastaan koko ajatusta ja en uskonu että koulussa voitaisiin valehdella niin. No otin pari viikkoa asiasta selvää ja pohdin haittojen painoa ym. Lopulta päädyin siihen tulokseen että ei se niin paha olekkaan kun mitä kerrottiin, ja kokeilin.
Ensimmäisillä kerroilla ei edes toiminut. Laitoin sitten nuoruuden tyhmyyttäni kotiin siemenet multiin ja sanoin vanhemmille että "ne on kuituhamppua". Joka oli väärin. Tulosta ei tullut.
Vaikutuksia hampun löytämisestä :
Kouluun polttelu vaikutti ainoastaan positiivisesti, tuli sellainen "pakko näyttää että vaikka polttaisikin sillon tällöin niin saa hyviä numeroita." Filosofia, uskonto ja historia alkoivat kiinnostamaan enemmän.
Aloin ajattelemaan enemmän asioita ja uskontoa. Lopetin alkoholin juonnin miltei vuodeksi kokonaan ja sen jälkeen vain hallitusti ja "erikoistilaisuuksissa". Tulin avoimemmaksi erillaisia ihmisiä ja heidän tunteitaan kohtaan. Olin vieläkin se äidin kiltti poika joka hymyili, nauroi ja vihelteli.

No nyt olen kohta 19-vuotias ja säännöllisen epäsäännöllistä polttelua on takana kohta 2½ vuotta. En ole narkomaani ja mielenterveyteni on niin terve kun vain voin sen kuvitella olevan. Koviin huumeisiin asenne on vieläkin syrjivä ja olen kieltäytynytkin päihdyttävistä lääkkeistä niitä tarjottaessa.(muita ei ole vielä tarjottu, onneksi) Polttelen vieläkin epäsäännöllisesti, poltan kun sitä on ja pidän sitten taas 1kk-2kk tauon.
Pientä asiaa tuohon miten suhtautua:
Kerroin 4 viikkoa sitten vanhemmilleni että tykkään silloin tällöin poltella hieman.Sanoin heille että tämä ei ole mikään ohimenevä vaihe vaan tämä päihde sopii minulle parhaiten ja siitä ei ole tullut mitään haittavaikutuksia. Olen myös näyttänyt heille tietoa kannabiksesta ym. No suhtautuminen oli kielteinen ja hyväksymistä ei tule ikinä tapahtumaan (ovat uskovaisia ja pitävät sitä syntinä ja tietenkin huumena muiden joukossa). Aluksi luulin että äiti hyväksyi jutun ja tunsinkin välimme sen takia parantuneen, mutta nykyään ne ovat hieman repaleiset. Ymmärrän kyllä heidän pelkojansa, lehdissä on niin paljon juttua perus tarinasta "Kannabis ---> amfetamiini koukku !" " Kannabis---> Mielisairaus !" ja kun he uskovat ja näkevät vain nuo jutut, koska nuo ovat pahimmat pelot, eihän sitä omalle pojalle halua. Vaikka mitään haittavaikutuksia ei ole näkynyt he pelkäävät tulevaisuutta.
No vanhemmat päättivät sitten lukita pääsyni tililleni, josta halutessaan pääsee myös käsiksi muiden tileihin, koska olen heidän mielestään huumeiden käyttäjä ja näin ollen arvaamaton. En ole heille mitään syytä tuohon antanut ja eikä tulisi mieleenkään mennä varastamaan rahaa. Tuosta suutuin heille sen verran että annoin sen kuulua ja siitä jäi minulle arvet pidemmäksi aikaa. Tuntuu todella paskalta kun vanhemmat epäilee kokoajan mitä sanot vaikka puhut kokoajan totta ja syyttää valehtelijaksi ym. Not nice.
Itsekkin joutuisin miettimään miten suhtautuisin oman lapsen kohdalla, riippuen hänen luonteestaan ja kaveriporukasta.
Hyväksyminen, tai edes mieto hyväksyminen voi olla pojallesi maailman tärkein asia ja lähentää välejänne. Mutta ei silti kannata olla liian hyväksyvä "huumeita" kohtaan, koska en tiedä miten heikko poikasi olisi kokeilemaan jotain muuta. Vaikeaa eikö :?


Eli pojastasi ei heti tule narkomaani, mutta sekin voi olla ikävä kyllä mahdollista. Mutta epäilen, koska hänen suhtautuminen alkoholiin viestii "luonnollisen- linjan" päihteilyä, eli kovat huumeet ja lääkkeet tuskin kiinnostavat häntä. Vaikuttaa samanlaiselta asenteelta kun minulla on.
Kaikkein eniten poikasi tulevaisuus on kiinni hänen omasta luonteesta, ajattelumaailmasta ja kaveriporukasta.
Ja vielä tuosta kannabiksen ja mielisairauksien yhteydestä : Jos teillä esiintyy suvussa mielisairauksia, esim masennus tai skitsofrenia niin kannabis voi laukaista muuten piilevänä olevan mielisairauden ( eli se voisi laueta myöhemminkin avioeron tai ryyppäämisen johdosta). Jos nuita esiintyy niin sitten poikasi olisi syytä olla tosi varovainen tai jättää koko leikki kesken.

Toivottavasti tästä oli apua.
Terveisin:
Täysin tavallinen kansalainen,ystävä, opiskelija ja työntekijä.

Ei enään niin huolestunut

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Ei enään niin huolestunut » 10.4.2007 14:48

Moi !

Jäi vielä edellisestä viestistä kertomatta joitakin seikkoja. Juuri sen takia halusin ottaa asiasta selvää etten heti leimaa häntä/moiti/suutu hänelle. Ja mitä nyt viestejänne luettuani olen huomannut että ihan fiksua porukkaahan työkin olette vaikka poltattekin pilveä. Eli mitä nyt tässä olen mietiskellyt ja lueskellut, ei se hamppu niin vaaralliselta vaikutakkaan. Päinvastoin olen jopa yllättynyt että se on laitonta ja kansanpäihteemme alkoholi aiheuttaa yhteiskunnallemme yhtä sun toista ongelmaa toisin kun hampusta ei sinänsä ole niin paljoa haittaa kun alkoholista. Yksi kysymys askarruttaa kumminkin: Tupakkaan jää koukkuun, alkoholiin jää koukkuun mutta entäs kannabis? Koukuttaako se ja millä käyttöajalla siihen jää riippuvaiseksi jos jää? Aiheuttaako sen riippuvuus toisten aineiden kokeilua jos sitä itseään ei juuri ole. Ja sitten törmäsin äsken tekstiin, jossa sanottiin "kun kannabis ei enään toimi käyttäjällä on halu kokeilla jotain toista ainetta" Eli mitenkäs tämä?

Anteeksi nyt vielä kun kyselen ehkä teidän mielestä tyhmiä mutta minulle nämä on tärkeitä seikkoja ja haluan tietää hampusta mahdollisimman paljon jos kerta tiedän että poikani sitä tulee käyttämään. Voisittekos vaikka ystävällisesti laittaa jotain tietolähteitä jossai ei kerrota kun pelkistä haitoista. Nekin luettuani jää kannabis kakkoseksi alkoholiin verrattuna. Älkää nyt ihmetelkö että näinkin nopeasti olen jo tuota mieltä mutta on se internet niin ihmeellinen :) Ajattelin vielä laittaa sähköpostia vaikka esimerkiksi päihdelinkkiin ja kysyä asiantuntijoilta, josko vaikka sieltä löytyisi perusteita miksi käyttää mielummin alkoholia.

P.s Tänään pidän päihdekeskustelun poikani kanssa, ja mietin että en ehkä ääneen sano että polta vaan. Saattaisi se tuoda vähän outoja näkemyksiä hänen kaveripiirissään. Pakko kun on, vetoan laittomuuteen ja hänen alaikäisyyteen. Alkoholistakin kerron tosiseikat, nimittäin suvustamme löytyy alkoholisteja eli esimerkkejä löytyy :) Kertokaapas vielä jotain hyviä seikkoja mitä tulee mieleen ja mitä voisin ilmaista keskustelussa pojalleni.

Avatar
pyty
Viestit: 393
Liittynyt: 2.1.2006

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja pyty » 10.4.2007 14:53

Mietoutensa takia kannabiksen käytössä varsinkin nuorella iällä on suuri vaara lipsua päivittäispolttoon. Päivittäin polttaessa kun kuitenkin voi hoitaa koulun ja muutkin käytännön asiat, toisin kuin vaikkapa päivittäin ryypätessä. Mutta varsinaista vahvaa riippuvuutta harvalle kehittyy, ainakin minun tuntemani ihmiset voivat helposti lopettaa polttamisen kuin seinään pitkienkin päivittäispolttojaksojen jälkeen ilman sen suurempia ongelmia. Mielestäni varsinaista koukkuun jäämistä enemmän kannattaisikin olla huolissaan liian usein polttelusta, koska tämä tuo hiljalleen omat haitat mukanaan.

ps. Tuohon muiden kokeiluun voisin todeta vielä, että jo jos valmiiksi käyttää useampaa päihdettä niin kynnys uusien kokeiluun on tosi matalampi. Ja ylitettävänä ei myöskään ole laillinen päihde vs. huume-rajaa kun pilven poltto on jo kuvioissa. Itsessään kannabis ei toki tee mitään himoa toisten päihteiden käyttämiseen.

pss. Sanon jo valmiiksi, että tuo päivittäispolttojuttu ei siis ollu tarkoitettu otettavaksi minään ehdottomana totuutena. Vaan omana kokemuksenani ja mielipiteetäni. Kuitenkin joku kannabiksen ilosanoman julistaja tulee kohta sanomaan ettei kannabiksen päivittäispoltto joko tuo ongelmia tai ettei kannabiksen päivittäispolttoa ole olemassa.
What did you do there?

Avatar
C-unit
1 tähti
1 tähti
Viestit: 1940
Liittynyt: 13.4.2004

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja C-unit » 10.4.2007 15:12

Ei enään niin huolestunut kirjoitti:Ja mitä nyt viestejänne luettuani olen huomannut että ihan fiksua porukkaahan työkin olette vaikka poltattekin pilveä.

Kiitos :)

Ajattelin tähän vain kirjata, että olen samaa mieltä tuossa kanssasi, että ei pidä sanoa pojalle, että "polta vaan"... äkkiä lähtee jutut kiertämään ja kohta kaikki tietää että hei tuolla menee se jätkä kenen äiti antaa polttaa kannabista. Ja tällaiset jutut paisuvat. Matalaa profiilia vaan, niin hyvä tulee.

Kaunista keväänjatkoa.
"Then it came to me, what things in life are truly vital. Living to the fullest without being suicidal. I'd rather be a nobody than a foolish idol. It came to me what things in life are truly vital"

Cheix-
Viestit: 1011
Liittynyt: 13.11.2004

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Cheix- » 10.4.2007 15:13

Olen samaa mieltä kun Pyty. Kannabikseen kehittyy todella vaikeasti fyysinen riippuvuus ja henkinenkin riippuvuus on enemmänkin sitä että se on niin mieto ettei se vaikuta koulun/töissä käyntiin ja kun "se on vaan niin kivaa". Tuota en kuitenkaan sanoisi riippuvuudeksi, sillä vaikka itselläkin on silloin tällöin havaittavissa tuollaista polttelua pystyn lopettamaan sen seinään ja pitämään sen 1kk-2kk tauon. Sitten vähän sama tuohon "ei toimi ---> vahvempaa": Tuo riippuu ihan henkilöstä, omalla kohdallani kun koen että on sauhunnut nyt jo tarpeeksi tiuhaan tai/ja toleranssi noussut hieman, pidän tuon tauon. Sen jälkeen taas kiva palata kun ei edes oikein muista sitä tunnetta että miltä se tuntuikaan, ja taas sitä "ihastuu" uudestaan vanhaan tuttavaan.

Ja noista haitoista löysin nyt ensi hätään hieman lukemista:
Foorumin jäsenten omia kokemuksia
https://www.hamppu.net/forum/viewtopic. ... itat#34238
ja
https://www.hamppu.net/forum/viewtopic. ... at&start=0

Tässä ketjussa eri tutkimustuloksia haitoista ja hyödyistä:
https://www.hamppu.net/forum/viewtopic. ... et&start=0

Tässä yksi missä verrataan alkoholin ja kannabiksen haittavaikutuksia. Tuo on kasattu vuonna 2001 muistaakseni joten en tiedä onko siellä kuinka vanhentunutta tietoa.
http://www.uta.fi/laitokset/sospol/tutkimus/huumeet.pdf

Ja tosi hyvä juttu että kyselet asioista. Liian moni tuomitsee silmät kiinni eikä suostu edes kuuntelemaan järkipuhetta tai tutkimustuloksia.
Hyvät päivän jatkot :)
Viimeksi muokannut Cheix-, 10.4.2007 15:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
schenk
Viestit: 304
Liittynyt: 28.7.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja schenk » 10.4.2007 15:24

Ensinnäkin on hienoa, että kyselet, liian harva sitä tekee.

Pahaa riippuvuutta kannabikseen ei ainakaan omien kokemusten(kohta 8vuotta harrastusta takana) perusteella helposti hankita. Päivittäispoltteluun luisumiseen olen omalla kohdallani huomannut syyksi elämän sisällöttömyyden, mikä tietysti muidenkin päihteiden käyttäjillä on usein syynä päihdeongelmaan. Kannabiksen riippuvuuspotentiaali on kuitenkin monin verroin pienempi kuin tupakan, alkoholin, rauhottavien lääkkeiden, kahvin(puhumattakaan kovista huumeista) yms. Useimmat kannabiksen ongelmakäyttäjät myös lopulta kyllästyvät päivittäispoltteluun ja käyttö vähenee itsestään.

porttiteoria on hyvin epämääräinen käsite. Vaikka monet(lähes kaikki) kovien huumeiden käyttäjät kannabista polttavat, myös todella monet kannabiksen käytön aloitettuaan lopettavat alkoholin, (rauhoittavien)lääkkeiden ja tupakan käytön ja kuten ymmärsin poikasikin käsittäneen alkoholin haitallisuuden, uskon hänen suhtautumisen olevan muihinkin synteettisiin päihteisiin varauksellinen.

Onnea ja kiitos avarakatseisuudesta. sitä tarvittaisiin tässä kulttuurissa säkkikaupalla lisää :yes:

Pohjoisen vaeltaja

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Pohjoisen vaeltaja » 10.4.2007 15:51

16-vuotias on todellakin liian nuori käyttämään huumeita. Itse aloitin polttamaan tupakkaa ja juomaan alkoholia 12-vuotiaana. Se oli aivan liian aikaisin. Tosin siitä ei ainakaan mitään näkyviä haittoja ole jäänyt. Ei kannata olla liian ankara,jotta välinne pysyvät hyvinä. Itse tappelin vanhempien kanssa alkoholin käytön vuoksi ja välimme olivat tulehtuneet vuosia. Nykyisin välit ovat hyvät. Nuoret tosin käyttävät alkoholiakin,vaikka se ei ole sallittua. Mielestäni hamppu on vaarattomampi kuin alkoholi tai tupakka. Tupakkaan olin täysin riippuvainen alle 18 vuotiaana,mutta voitin taistelun tuskallisia vierotusoireita vastaan. Tupakka on todella kova huume,tappaa noin puolet käyttäjistä ja riippuvuus on heroiinin tasolla.

Ainoastaan historialliset syyt tekevät tupakan ja alkoholin lailliseksi. Tosin hampussa on ainakin kaksi huonompaa puolta kuin alkoholissa. Koska ei ole helppo huomata alussa mitään negatiivisia vaikutuksia, on mahdollista,että käyttö tulee liian tiheäksi. Alkoholissa huomaa heti seuraavana päivänä miten negatiivisesti se vaikuttaa kehoon(ainakin jos juo riittävästi). Tupakassa vieroitusoireet iskevät hyvin pian käytön aloittamisen jälkeen. Hampusta on suhteellisen vaikea saada todella huonoa oloa(mahdollista kuitenkin). Toinen huono puoli on yhteiskunnan painostus. Ei todellakaan voi kertoa avoimesti kaikille kannabiksen käytöstä tai tulee ongelmia. Tämä tuntuu häiritsevältä,koska suurin osa käyttäjistä ei näe mitään tieteellistä syytä kannabiksen laittomuuteen.

Itse lopetin alkoholin käytön lähes välittömästi hamppuun tutustuttuani. Tosin alkoholi ei koskaan minulle liikaa maistunut, koska siitä tuli lähinnä paha olo. Alkoholin käytön loppuessa ja hamppua aloittaessa olin tosin jo 20-vuotias. Välillä käytin hamppua liian usein,muttei siitä mitään pysyvää haittaa jäänyt. Sain suoritettua yliopiston keskimääräistä oppilasta nopeammin. Tiheä käyttö heikentää muistia väliaikaisesti,mutta silloin tällöin käyttäessä ei juuri eroa huomaa. Nyt 25 vuotiaana en käytä alkoholia tai tupakkaa. Hamppua käytän noin kerran viikossa tai kahdessa. Elämä hymyilee. Mielestäni olen paljon vähemmän narkkari kuin keskimääräinen alkoholin juoja.

Avatar
Hampster
1 tähti
1 tähti
Viestit: 998
Liittynyt: 16.12.2003

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Hampster » 10.4.2007 16:01

Riippuvuudesta sen verran, että eräs tuttuni joka oli käyttänyt päivittäin kannabista ja varmaan suurimman osan ajasta polttanut kadulta ostettua erittäin huono laatuista hasista kahden vuoden ajan lähti sitten armeijan harmaisiin. Tässä tapauksessa hatsia poltettiin siis jatkuvasti ja läpi päivän. Myös alkoholia käytettiin, mutta yllättävän vähän.

No ainoat haitat mitä tästä syntyi oli, että kolmisen viikkoa oli todella vaikea saada unta (ekat viikot armeijassa on muutenkin hankalia ja nukkuminen useimmilla vaikeaa), päänsärkyä ja hikoilua kohtuu paljon sen kolmen viikon aikana. Tässäkin tapauksessa taustalla oli vähän ankea lapsuus ja työttömyys joka antoi mahdollisuuden kotona makailuun ja jatkuvaan polttamiseen. Nyt kaveri on ollut pitkään työelämässä ja käyttö painottuu lähinnä viikonloppuihin ja joihinkin arki-iltoihin.

Itsekkin hämmästyin kuinka pienet reflat niinkin raskaasta käytöstä tuli.
smile

Avatar
Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 1649
Liittynyt: 18.10.2006

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 10.4.2007 16:06

Kaikkiin päihteisiin voi kehittää riippuvuuden. Niin kannabikseenkin. Oman tietoni mukaan kannabisriippuvuus on ihan oikeasti hyvin lievää muihin päihteisiin verrattuna ja pääosin henkistä. Oikeasti mielestäni ei tulisi edes puhua riippuvuutena, vaan tottumuksena. Tottumuksena siksi, että satunnaisesti käytettynä se ei aiheuta riippuvuutta. Mutta säännöllisesti käytettynä siihen muodostuu tottumus. Minulle siihen on muodostunut tottumus. Juuri nyt pääsiäisenä en kannabistottumukseni vuoksi halunnut olla selvinpäin, joten join viinaa 4 päivää. Ihmiset ovat erilaisia kukin, mutta omalla kohdallani tottumuksen muodostuminen taisi vaatia noin kuukauden päivittäispolttelun. Silloin polttelin huonoa hasista, joka omien havaintojeni mukaan aiheuttaa riippuvuutta enemmän kuin omakasvatettu yrtti.

Kannabiksen kokeilu ei aineena aiheuta muiden aineiden kokeilua. Itse asiassa jos porttiteoriasta halutaan mitään todistaa, niin käytännössä kaikki narkomaaniksi päätyvät ovat aloittaneet tupakoinnin noin 12 vuotiaana, viinan juonnin 13 vuotiaana ja vasta tämän jälkeen kokeilleet kannabista. Jotta noin nuori voi aloittaa säännöllisesti mitään tuollaista, hänellä on kontaktiverkosto valmiina jonka kautta hän saa aineita. Juuri tämä kontaktiverkosto mahdollistaa nuoren ajautumisen narkomaaniksi. Ja kaveripiirin vaikutus on tietysti valtava.

"kun kannabis ei enään toimi käyttäjällä on halu kokeilla jotain toista ainetta"

Tämä on kyllä pääosin myytti. Kaikki aineet ovat niin erilaisia, ettei niillä oikein voi korvata toisiaan. Ilmeisesti heroiini taitaa olla ainoa aine, joka olisi yhtään kannabiksen kaltainen vaikutuksiltaan (joskin dramaattisesti voimakkaampi). Ei se kenellekään mieleltään terveelle voi olla mikään syy siirtyä heroiiniin sen vuoksi että on onnistunut kehittämään itselleen toleranssia kannabiksen vaikutusta vastaan. Toisiin aineisiin siirtymisen syyt ovat ihan muualla kuin aineissa itsessään. Ne syyt löytyvät psyykkisistä ongelmista. Yksi kannabiksen ongelmakäytön seuraus kuitenkin on sen aiheuttama passivoituminen. Tätä ei kuitenkaan tapahdu kuin pitkällisen aamusta iltaan polttamisen seurauksena. Tästä passivoitumista jotkut kyllä ilmeisesti ihan oikeasti retkahtavat piristeisiin päästäkseen liikkeelle. Mutta sekin on ihan oikeasti kannabispiireissä varsin harvinaista, sillä piripäistä ei pidetä.

Ainakaan lääkärit Duodecim lehdessä julkaistussa artikkelissa eivät löytäneet muuta syytä käyttää ennemmin alkoholia kuin kannabista paitsi laittomuuden.

Avatar
Echolaa
Viestit: 243
Liittynyt: 7.11.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Echolaa » 10.4.2007 16:08

Keskustelussa poikasi kanssa kannattaa myös pohtia tarkasti laittomuuden aiheuttamia toimenpiteitä..

-Kavereille ei mainintaa, vaikka linja kotona olisi normaalia suopeampi.
-Painotus myös siihen, että savuilla ei vouhoteta ja hommata uusia ystäviä.
-Puhelimessa ei säädetä(hankita) polttoa tai jutella siitä.
-Mahdolliset poltteluvälineet pysyy niin jemmassa, että niitä ei edes vanhemmat löydä.
-Polttelu tapahtuu sellaisessa paikassa, missä on turvallista (ei torilla) !
-Varovaisuutta ja maalaisjärkeä niin ei tarvitse kuumotella poliisia.

Kannattaa myös varautua mahdolliseen kiinnijääntiin (kaikki on todellakin mahdollista).
Eli käytte läpi, mitä aiotte puhua jos kutsu kuulusteluun tulee. Ja tässähän kannattaa vanhempien
olla tietämättömiä ja että käyttö on tapahtunut salassa jne..

Todella hienoa, että otat asioista selvää. Hampun ympärillä pyörivistä ilmiöistä yksi
vaarallisimmista on syrjäytyminen sosiaalisesti. Uskon, että pojallasi tulee olemaan
aivan normaali tulevaisuus ansiostasi, kun kerran lähdit asiaa järkevästi hoitamaan.
Ehkä jopa hieman onnellisempi ja avarakatseisempi.

Hamppu on paras päihde mielestäni. Ei riskitön kylläkään,
mutta itse olen valmis maksamaan sakot noinkin harmittomasta huvista :pimp:
Tekee homman kunnolla ja kuumottaa vasta sitten, kun ei ole rahaa maksaa
sitä sakkolappua, mikä kyseisestä toiminnasta annetaan.

Vieras

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.4.2007 17:09

Cheix- sun jutut vastaa aika paljolti omia kokemuksia ja "kohtaloa" hampun suhteen. (Paitsi et miul pärähti ekal kerral ja kovaa :laugh: )
Toivottavasti joskus törmätään edes vahingossa, kun samoilla huudeilla nähtävästi asustetaan. :wink:

Aight!

Avatar
-Card-
Viestit: 487
Liittynyt: 9.12.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja -Card- » 10.4.2007 17:34

Lainaan taas kerran tekstiä Pekka Saarnion kirjoituksesta "Alkoholin ja kannabiksen haittavaikutusten kautta suomalaiseen huumausainepolitiikkaan " tuolta: http://www.kaapeli.fi/viridis/archive/k ... arnio.html

Riippuvuus

Sekä alkoholi että kannabis synnyttävät riippuvuutta (Kiianmaa 1998;Kobayashi & al. 1999). Kannabis ei kuitenkaan aiheuta alkoholin tapaan voimakasta fyysistä riippuvuutta, vaan kyseessä on psyykkinen riippuvuus. Eräässä amerikkalaistutkimuksessa selvitettiin sitä, kuinka suurelle osalle eri päihteitä kokeilleista kehittyi riippuvuus (Anthony & al. 1994). Alkoholin osalta tuo luku oli 15%ja kannabiksen osalta 10%. Mainittakoon vertailun vuoksi, että vastaava luku oli nikotiinilla 32%ja opiaateilla 23%. Kummallista kyllä, mutta voimakkaimmin riippuvuutta aiheuttava aine on laillisesti ostettavissa.

Kummankin päihteen ongelmakäytön lopettamista seuraavat vieroitusoireet (Adams & Martin 1996;Kiianmaa & Hyytiä 1998). Alkoholin vieroitusoireet ovat kuitenkin voimakkaampia kuin kannabiksen, ja pahimmillaan ne saattavat johtaa kuolemaan.

Riippuvuuden tarkastelun yhteydessä on syytä mainita paljon keskustelua herättänyt porttiteoria. Sen mukaan kannabiksen käyttäjät saattavat siirtyvä muiden huumeiden käyttäjiksi, kannabis on siis välivaihe niihin. Porttiteoria esiintyy myös suomalaisessa huumevalistuksessa. Siinä ei valitettavasti selosteta, millaista keskustelua porttiteoriasta on käyty kansainvälisissä tieteellisissä aikakauslehdissä.

Valistajat esittävät porttiteorian siten ikään kuin kannabiksen ominaisuudet sinänsä johtaisivat muiden huumeiden käyttöön. Sitä ei ole tieteellisesti todistettu (Hall & Solowij 1998). Kaksi muuta, osittain päällekkäistä hypoteesia sen sijaan ovat saaneet tieteellistä tukea. Ensinnäkin monet kannabiksen käytön nuorena aloittavat henkilöt ovat jo lähtökohtaisesti riskialttiita monenlaiselle ongelmakäyttäytymiselle (ma. ). Samaan tapaan on voitu osoittaa, että hyvin nuorena aloitettu tupakointi ennakoi suurella todennäköisyydellä ongelmallista alkoholin käyttöä varhaisessa aikuisiässä (Pulkkinen 1982). Kenenkään mieleen ei ole tullut väittää, että tupakointi johtaa alkoholin käyttöön.

Toisen hypoteesin mukaan siirtyminen muihin huumeisiin tapahtuu pääasiassa sosiaalisen verkoston vaikutuksesta (Hall & Solowij 1998). Kaveriporukalla ja sen mahdollisilla yhteyksillä huumerikollisiin on siinä huomattava merkitys. Paradoksaalista kyllä, mutta kannabiksen kriminalisointi todennäköisesti edesauttaa siirtymistä muihin huumausaineisiin, sillä ammattirikolliset myyvät mitä huumetta tahansa, kunhan se tuottaa voittoa. Myyntivalikoimaan sisältyy siis laaja ainekirjo. Syntyy tavarataloista tuttuja heräteostoja.
katso tätä viestiä vielä kerran ennen kuin poltat pilveä! :|

Avatar
Rascal88
Viestit: 146
Liittynyt: 5.9.2006

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Rascal88 » 10.4.2007 19:22

Voisit ,ehkä hyväksyä poikasi hampun käytön, mutta yritä saada se alkamaan vasta täys ikäisenä. JOS minulla olisi lapsi en antaisi hänen ikinä käyttää alkoholia. Plussana voi pitää, että poika kasvatti itse kasvinsa eikä siten joutunut olemaan tekemisissä kenenkään sellaisen kanssa, joka niitä vahvempia edes käyttää. Itsekkään en halua sellaisten ihmisten kanssa tekemisis olla ja tuskin kukaan kuka haluaa viettää normaalin elämän.
"Niin kauan kuin yksikin terroristi on hengissä, on toivoa. Eivät ne ole talebanit, jotka tuhoavat maapallon vaan länsimainen elämäntapa",-Pentti Linkola

Jopo
Viestit: 534
Liittynyt: 26.6.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Jopo » 10.4.2007 19:46

Ei enään niin huolestunut kirjoitti:Yksi kysymys askarruttaa kumminkin: Tupakkaan jää koukkuun, alkoholiin jää koukkuun mutta entäs kannabis? Koukuttaako se ja millä käyttöajalla siihen jää riippuvaiseksi jos jää? Aiheuttaako sen riippuvuus toisten aineiden kokeilua jos sitä itseään ei juuri ole. Ja sitten törmäsin äsken tekstiin, jossa sanottiin "kun kannabis ei enään toimi käyttäjällä on halu kokeilla jotain toista ainetta" Eli mitenkäs tämä?


No minä kai olen kannabiskoukussa. Parisen vuotta takana päivittäispolttelua. Mielestäni lipsahti tuossa talven pimeässä liikakäytön puolelle, mutta sanoisin kannabiksen kertoneen minulle, että missä nyt mennään ja sen jälkeen olen reippaasti vähentänyt omaa käyttöä. En usko, että kovinkaan moni narkomaani näin tekee.

Tuo lainauksesi viittaa haluun hukuttaa joku henkilökohtainen psyykkinen ongelma päihtymistilaan (tyttökaveri jätti tms.) ja siinä todella ei ole väliä millä aineella sen tekee. Paitsi se, että kannabiksella se on huomattavasti hankalampaa kuin esim. alkoholilla. Viittaan tässä kannabiksen kykyyn tuoda alitajuiset ajatukset pintaan ja tämähän on tietenkin ristiriidassa käyttäjän "ongelmanhukutus" halun kanssa ja suorastaan pakottaa kannabiksen käyttäjän kohtaamaan omat psyykkiset ongelmansa silmästä silmään. Kaikki ihmiset eivät tästä selviä ja etsitään parempia välineitä unohtaa tämä paha maailma edes hetkeksi.

Edit: Jälleen koska kannabis on laitonta, niin se edesauttaa ns. "porttiteorian" toteutumista (Hyvä esimerkki muna-kana ongelmasta. Kumpi oli ensin?), eikä käyttäjä näe mitenkään ihmeelliseksi siirtymistä toiseen laittomaan päihteeseen, vaikka vaikutukset voivat olla täysin toista luokkaa kuin kannabiksella.

Ei enään niin huolestunut kirjoitti:Anteeksi nyt vielä kun kyselen ehkä teidän mielestä tyhmiä mutta minulle nämä on tärkeitä seikkoja ja haluan tietää hampusta mahdollisimman paljon jos kerta tiedän että poikani sitä tulee käyttämään. Voisittekos vaikka ystävällisesti laittaa jotain tietolähteitä jossai ei kerrota kun pelkistä haitoista.


Tällaisia lähteitä ei valitettavasti ole ja, jos niitä löytyy, niin ne ovat täynnä niin lapsellista kannabiksen vastaista propagandaa, että jo yläastelaiset nauravat niille katketakseen. Eräs lähde on tietenkin hamppu.net, mutta sen uskottavuus voi olla niin tai näin vanhempien silmissä. Itse pyrin kuitenkin puhumaan rehellisesti myös kannabiksen negatiivisista puolista vaikka olenkin sen vankkumaton kannattaja. :P

Edit: No yksi lähde voisi olla WHO:n raportti vuodelta 1997. Kuitenkin tässäkin pääpaino on siinä, että joka asian perässä mainitaan, että ei ole riittävää tietoa siitä tai tästä ja sitä pitäisi tutkia lisää. Kannabiksen laittomuus on tehnyt mahdottomaksi minkäänlaisen haittojen objektiivisen tutkimisen.

Ei enään niin huolestunut kirjoitti:Tänään pidän päihdekeskustelun poikani kanssa, ja mietin että en ehkä ääneen sano että polta vaan. Saattaisi se tuoda vähän outoja näkemyksiä hänen kaveripiirissään. Pakko kun on, vetoan laittomuuteen ja hänen alaikäisyyteen. Alkoholistakin kerron tosiseikat, nimittäin suvustamme löytyy alkoholisteja eli esimerkkejä löytyy :) Kertokaapas vielä jotain hyviä seikkoja mitä tulee mieleen ja mitä voisin ilmaista keskustelussa pojalleni.


Vetoaminen laittomuuteen ja alaikäisyyteen on ihan järkevää ja poliisin kanssa voisi tulla ongelmia, jos sattuisi niin, että he jostakin saisivat tietää, että hyväksyt kasvatuksen kotonasi. Kannattaa todellakin vedota poikaasi siinä, että haluaako hän, että hänen vanhemmilleen tulee poliisin kanssa ongelmia ja pahimmassa tapauksessa voi työpaikka lähteä alta, jos huhut lähtee oikein kiertämään.

Kuitenkin varmaan ymmärrät sen, että vaikka kiellät kasvatuksen kotona, niin jostakin sitä hamppua kuitenkin aina löytyy ja poikasi sitä varmasti myös käyttää. Jos se korvaa alkoholin ja muut kovat huumeet satunnaiskäytössä kavereiden kanssa, niin tämä on ainoastaan hyvä asia.
Viimeksi muokannut Jopo, 10.4.2007 20:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
vapaakasvatus
Viestit: 200
Liittynyt: 21.12.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja vapaakasvatus » 10.4.2007 20:05

Jos sitä pari kertaa kuukaudessa polttaa tuon ikäisenä, niin eipä siitä mitään kasvulle tapahdu. Päivittäinen käyttö muuttaa miestä ja naista. Jos annat luvan, saat itse keksiä säännöt sille. Eipä ne tosiaan fyysisesti mitään tee, mutta monasti on hiema hipiksi tullu jos paljon käyttää, että kaippa se joillekkin enemmän vaikuttaa henkisesti. Pienet määrät tuntuu sivistävän :think: . Ehkä ripaus hippeyttä on hyväksi? :laugh:

Keke-
Viestit: 401
Liittynyt: 16.10.2006

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Keke- » 10.4.2007 20:19

Täytyy kyllä vielä sanoa tuosta kuinka moni on ehdottomasti sitä mieltä ettei alkoholi sovi alaikäiselle. Nykyään se on täysin nuorten vapaa-ajan viettoon liittyvä peruskäsite. Usein nuori joka ei käytä esim. alkoholia, vieraantuu hyvin äkkiä kaveriporukoistaan. On mielestäni melko tekopyhää pitää ehdotonta kantaa siihen ettei alaikäisille missään nimessä kuulu päihteet. Mielestäni ne ovat nyky-yhteiskunnassa melko olennainen osa aikuiseksi kasvamista ja vapaa-ajan viettoa.

Ja ikä on vain numero. Ei se maaginen 18 vuotta tee ihmisestä välttämättä oikeasti yhtään sen aikuisempaa kuin vaikka 16- tai 20-vuotaastakaan. Aikuistuminen on täysin yksilöllistä. alaikäisyys on vain yhteiskunnan luoma erittäin hatara käsite, vaikkakaan parempaakaan en thän hätään juuri nyt keksi.

Avatar
alibaba8
1 tähti
1 tähti
Viestit: 1478
Liittynyt: 11.11.2006

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja alibaba8 » 10.4.2007 20:22

vapaakasvatus kirjoitti:Jos sitä pari kertaa kuukaudessa polttaa tuon ikäisenä, niin eipä siitä mitään kasvulle tapahdu. Päivittäinen käyttö muuttaa miestä ja naista. Jos annat luvan, saat itse keksiä säännöt sille. Eipä ne tosiaan fyysisesti mitään tee, mutta monasti on hiema hipiksi tullu jos paljon käyttää, että kaippa se joillekkin enemmän vaikuttaa henkisesti. Pienet määrät tuntuu sivistävän :think: . Ehkä ripaus hippeyttä on hyväksi? :laugh:


Näin se nimen nomaan on, ei hipahtava ihminen ole todellakaan ongelmaksi. Päin vastoin kaikki tämän yrtin parissa pyörivät ovat sosiaalisia, väkivallattomia, ahkeria työssäkäyviä kansalaisia, tosin onhan niitäkin jotka tahtovat käyttää cannabista päihtyäkseen, lähes örvyllys kuntoon, mutta useammin homma pysyy hanskassa jos vähänkään löytyy maalaisjärkeä. :yes:

Itse asiassa voimme verrata sauhuttelevaa näin alkoholia käyttävään: Humalainen nuori örveltää illan, riitoja syntyy, mahdollisesti jopa väkivaltaista käyttäytymistä. Seuraavana päivänä kaduttaa ja on paha olo.(krapula)

kun taas,

Tuprutteleva ihminen viettää rauhallista iltaa täydellä järjellä, mahdollisesti käy ulkona baarissa, tappelun synnyttyä mahdollisesti rauhoittelee humalaisia, menee puhtain omatunnoin nukkumaan, herää aamulla virkeänä sunnuntai lenkille luontoon kun taas ryypännyt valittelee krapulaa koko päivän aamusta iltaa ja väittää ettei juo enää ikinä vaikka hyvin tietää että tämä on niin suuri tapa että löytää varmasti itsensä seuraavana viikonloppuna baarista. :laugh:
Parasta aikaa on se, kun unohtaa koko kyseisen käsitteen olemassaolon.

Avatar
Voimakaksikko
Viestit: 518
Liittynyt: 3.12.2005

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja Voimakaksikko » 10.4.2007 21:04

alibaba8 kirjoitti:...

Päin vastoin kaikki tämän yrtin parissa pyörivät ovat sosiaalisia, väkivallattomia, ahkeria työssäkäyviä kansalaisia,




Tuskin nyt ihan. (:
*when there was no water to water the crop, I cried and I cried, I used my tear drop*

ei niin huolestunut

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja ei niin huolestunut » 10.4.2007 21:23

Moi !

Kävimme poikamme kanssa rauhallisen ja asiallisen keskustelun läpi. Keskustelun alussa kysyin pojaltani hänen asenteesta huumeisiin. Hän vastasi että tietää että kannabiksen käyttö voi johtaa kovempiin aineisiin ja sanoi että se on ihan omasta päästään kiinni, ja sanoi ettei itse ole "pää sekaisin hinnalla millä hyvänsä" periaatteella liikenteessä. Sitten sanoi että alkoholista en pidä sen takia koska rupee haistattelemaan parhaille kavereillansa viinapäissään ja muutenkin muuttuu jopa agressiiviseksi. Sitten kysyin että mitenkäs tuon pilven kanssa. Hän vastasi rehellisesti että "en ymmärrä miksi sitä pidetään niin vakavana asiana koska siitä ei koidu lähemmäisilleen haittaa ja se tuo rauhallisen ja hauskan olon, eikä tule krapulaa". Sitten sanoin että se on totta mutta tiesitkös että mikään päihde ei sovi sinunikäisilleen. Se vastasi että ei sovikkaan ja olet varmaan itsekkin samanikäisenä juonut ym ja tiedät että kaikkihan sitä tekee alaikäisenä. Vastasin myöntevästi ja sanoin että no jos et kerta juo niin pilveäkö meinasit polttaa. Poika vastasi että en oikein tiedä koska te ette ole oikein samaa mieltä asiasta. Sitten kysyin että tiedätkö mitä on kohtuukäyttö ja poika sanoi tietävänsä. Tässä vaiheessa en oikein tiennyt mitä sanoa ja sanoin sitten "oma asiasihan se on siihen asti kun meille eikä itsellesi koidu siitä mitään ongelmia" Siihen poika vastasi että sen takia minulla olikin se kukka kasvamassa että voisin mahdollisimman haitattomasti sitä käyttää. Kysyin siihen että tiedätkö mitä meille seuraisi siitä jos vaikka poliisit sattuisi sen löytämään. Poika vastasi miettien että kaipa siitä jotain tulisi ja sanoin että tulishan siitä aikamoinen show, että parempi se on kun säästäs kasvatusintosi ihan omaan asuntoosi ettei meille koidu ongelmia ja toivottavasti sinullekaan. Sitten poika sanoi ok ja kysyi että mitäs minä tuolle kasville nyt tekisin kun ajattelin kasvattaa täällä sitä sen aikaa että saisin vietyä sen ulos kasvamaan mutta voin minä sen vessanpöntöstä vetää alaskin jos niin tahdot. Sanoin että pitääpäs miettiä ei siihen kesään nyt kamalan pitkä aika ole. Kysyin vielä hänen kavereistaan niin samana kaverit on kuulema pysynyt ja täälläpäin ei ns. "sekopäitä" asukkaan sillä aika syrjäsellä me asutaankin. Vielä lopuksi kysyin että mistäs tuo hamputtelu innostus oikein lähti niin siihen hän vastasi että "kaverini "matti meikäläinen" sanoi polttavansa sitä kun oli ilosaari rockissa ja kertoi että siitä tuli hauska olo ja talvella maistoin ensinmäisen kerran kun "mervi meikäläinen" sai kasvatettuaan sitä kotonaan sen verran että sitä pystyi polttamaan, mutta senkin äiti oli löytänyt sen. Kysyin vielä että mitäs hänen + muiden kavereidesi vanhemmat oli mieltä asiasta niin eivät kuulemma hyvällä katsoneet..

Keskustelu meni mielestäni asiallisesti ja juteltiin me vielä paljonkin tuon lisäksi, en nyt jaksaisi koko keskustelua tähän liittää kun tuskin sitä kukaan jaksaisi lukeakkaan :) Mutta ei jäänyt nyt mitenkään huolestunut olo ja poikakin oli siinä mielin hyvällä asenteella keskustelussa mukana. Olin myös iloinen kuultuani että hän on vastaan kaikkia kovempia ja ei ikinä ottaisi jos tarjottaisiin, on kuulemma kuullut mihin se tie vie. Sen kasvin kanssa mietin että en kehtais hänen kasviaankaan vessanpönttöön heittää kun aika viattoman näköinen se on ja sillä tiedän että se mahdollisesti kumoaisi väärän seurankin ja sen myötä mahdollisen porttiteoriankin, eli enköhän minä nyt anna sen pitää sitä ikkunalaudallansa kuhan vie sitten kesän tullen pois sen. Sovittiin vielä että jos siitä touhusta alkaa ongelmia tulemaan niin sitten pannaan keskustelu uudestaan pystyyn. Toivottavasti minä en tehnyt mitään "teini-ikäisen kasvatusvirhettä" tässä.

Suuret kiitokset teille, avullanne sain sovittua asian rauhan merkeissä poikani kanssa ja itseni kanssa. Jotenkin tämä kannabis näyttää olevan aika arka aihe monille koska siitä ei hirveesti puhuta ja huumevalistus on mennyt pieleen siitä kerrottiin poliisi tv:ssäkin jokin aika sitten. Lieneenkö se sitten syynä tuohon "pahamaineeseen huumeeseen"

P.S saa nyt vielä nähä jos se joskus laillistuu niin saatan minäkin sitä ehkä kokeilla vaikka aika absolutisti-tyyppiä olenkin :)

Hauskaa kevän jatkoa teille ja kiitokset vielä kaikille !

Avatar
R_Duke
Viestit: 221
Liittynyt: 1.4.2007

Re: Löysin pojaltani hamppukasvin

ViestiKirjoittaja R_Duke » 10.4.2007 21:25

Epäilen itsekkin suuresti. Itse olen sairaslomalla, enkä ole mielestäni mitenkää kovin sosiaalinen luonne.

Aiheeseen:

On kyllä mukava huomata, että vaivauduit tutkimaan asiaa ennen kuin lynkkasit lapsesi harrastuksensa takia :D
Omille vanhemmilleni tuskin uskaltaisin kertoa mitään, vaikka olen jo reilusti yli parikymppinen :roll:
Isäni ainakin varmaan hirttäisi minut munistani natikanjohtoihin :lol: Ei katso hyvällä vaikka syön unilääkkeitä (lue lääkärin määrämiä). Viina saan juoda niin paljon, kun jaksan eikä se ole edes pahasta. Pakko myönää alkoholia tulee nautittua hieman liikaa.
Tätä tämä on, kun ei osaa keskittyä siihen mitä pitäisi kirjoitaa, kun sormet eivät pysy ajatusten vauhdissa.

Ja lopukisi onneksi on Teidänlaisia ihmisiä jotka tutkivat ja perehtyvät asiaan ennen kuin tekee johtopäätöksensä, mikä ikinä se sitten onkin

R.Duke tekee kunniaa.
"Censorship offends me."
"All thinking men are atheists"


Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa