Tiedote: Kaikki käyttäjätunnukset ajalta 29.8-21.11.2019 on nyt aktivoitu manuaalisesti. Voit nyt kirjautua sisään tunnuksillasi!

Mikserit?

Bongit, piiput, ruokaohjeet jne.
aalto

Re: Mikserit?

ViestiKirjoittaja aalto » 30.7.2007 17:53

oldirty kirjoitti:...

Todellakin löytyisi ostajia. :yes:
Mitäs niitä terveellisiä yrttejä nyt olikaan?

No ei terveellisiä yrttejä ainakaan poltettuna suomesta luonnostaan taida löytyä, tai mistä niitä tietää. Koiruohon/pujon sisältämä tujooni ainakin edistää ruuansulatusta, mutta tuskin sillä nyt sentään kannattaa useammin alkaa miksailemaan.

Curetettu koivunlehti vois olla ihan hyvää..

JuuriHiiru

ViestiKirjoittaja JuuriHiiru » 30.7.2007 18:00

oldirty kirjoitti:Todellakin löytyisi ostajia. :yes:
Mitäs niitä terveellisiä yrttejä nyt olikaan?

Löytyiskö? En mä sitä kyllä oikeesti luullut. :laugh:

Mut niin... Jos mä hankkisin tavaraa hintaan 0e/kg, niin kyllähän mä saisin sitä myytyä tupakkaa halvemmalla, kun kuluiksi ei tulisi oikein muuta kuin postikulut ostajille lähettäessä + pienen pieni vaivanpalkka itelle... taitaapi olla ideaa :think:

Nyt ei tule mieleen kuin muutamia sopivan oloisia yrttejä, ja harvoista on polttelukokemusta. Ainakin keväällä poimitut kallioimarteen lehdet maistui mukavan makeilta polttaessa, mutta kallioimarteessa terveelliset ainesosat taitaa kertyä juuriin, kuten makukin. Keltamo taas avasi hengitysteitä tuntuvasti, ja maistui hieman vadelmaiselta. Terveysvaikutuksiakin sillä on, mutta sen kyllä hylkään samantien, koska se on myrkllistä isompina annoksina. Muistaakseni muutama pesällinen sai jo aikaan mahakivun. Eli jos alkais myymään mikseri yrttejä, niin jätän pois kaikki vähääkään myrkylliset.

Onneksi mulla on rutkasti asiaa koskevaa kirjallisuutta, mm. Toivo Rautavaaran miten luonto parantaa on loistava rohtokasvikirja. Katon toistakymmentä mahdollisimman yleistä ja terveellistä yrttiä sieltä, ja sitten tyyppailen uudella piipullani, ja ne jotka maistuu polttaessa parhaimmalta ja rasittaa vähiten kurkkua ja keuhkoja päätyy myyntiin.. Kyllä, ideaa tässä on :think:
http://www.youtube.com/watch?v=x_Tixpkv6io

the patient

ViestiKirjoittaja the patient » 30.7.2007 19:16

JuuriHiiru kirjoitti:...
Nyt ei tule mieleen kuin muutamia sopivan oloisia yrttejä, ja harvoista on polttelukokemusta. Ainakin keväällä poimitut kallioimarteen lehdet maistui mukavan makeilta polttaessa, mutta kallioimarteessa terveelliset ainesosat taitaa kertyä juuriin, kuten makukin. Keltamo taas avasi hengitysteitä tuntuvasti, ja maistui hieman vadelmaiselta. Terveysvaikutuksiakin sillä on, mutta sen kyllä hylkään samantien, koska se on myrkllistä isompina annoksina. Muistaakseni muutama pesällinen sai jo aikaan mahakivun. Eli jos alkais myymään mikseri yrttejä, niin jätän pois kaikki vähääkään myrkylliset.

Onneksi mulla on rutkasti asiaa koskevaa kirjallisuutta, mm. Toivo Rautavaaran miten luonto parantaa on loistava rohtokasvikirja. Katon toistakymmentä mahdollisimman yleistä ja terveellistä yrttiä sieltä, ja sitten tyyppailen uudella piipullani, ja ne jotka maistuu polttaessa parhaimmalta ja rasittaa vähiten kurkkua ja keuhkoja päätyy myyntiin.. Kyllä, ideaa tässä on :think:

Hyvät myyntipuheet. Kylhän noita vois kokeilla. Ja sit ku on porukoiden luona käymässä nii vois itekkin kerätä talteen. Mä koitan nyt lopettaa tupakointia, joten jotai korviketta sais olla. Toivottavasti lähdet kehittämään ideaa.

hisweirdness

ViestiKirjoittaja hisweirdness » 30.7.2007 19:19

JuuriHiiru , propsit ja syvä kumarrus :) Katsotaan kuinka homma kehittyy, ei todellakaan olisi paha sijoitus .

JuuriHiiru

ViestiKirjoittaja JuuriHiiru » 1.8.2007 1:00

Lähetetty 31.7.2007 12:45:
Tänään pistän mustaherukan lehtiä kuivumaan. Tuoreena lehdet maistuu samalta kuin marjat, ja kasvien lehdissä oleva lehtivihreän karvas maku on mustaherukan lehdisssä melko laimea. Terveysvaikutukset on marjoissa ainakin huikeat, joten kai lehdissäkin on samoja terveysvaikutuksia.
Löysin myös Rautavaaran kirjasta kasvin jota erityisesti suositellaan poltettavaksi: Leskenlehti! Auttaa tupakkayskään ja hengenahdistukseen, ja onkin siksi ollut tupakoitsijoiden suosiossa tupakkaan sekoitettuna. Kuulostaa melko oivalliselta vaihtoehdolta.. Enää tarvii kuivata ja testata maku. Jos se on täysin mautonta, niin ehkäpä leskenlehtien ja mustaherukan lehtien sekoitus olis kova juttu.. :think:

Mut nyt heti tonne sateeseen yrttiretkelle! Leskenlehtien lehdet kun kuuluu poimia kesä-heinä kuussa, joten huomenna on myöhäistä :D

Lisätty 45 minuutin jälkeen:

Ok, eli leskenlehti on maultaan ihan salaattimatskua, ei yhtään karvas. (On muuten hirveen kokoset lehdet sillä, vaikka se keväällä ilmestyvä kukka on tosi pieni!)
Taidan illaksi kuivattaa kumpaakin kasvia uunissa täysin kuivaksi ja maistella piipullani, niin saan pian basaariin mikseribisneksen pystyyn :D

Lisätty 12 tunnin 30 minuutin jälkeen:

Ei hemmetti ei mun testailuista tuu yhtään mitään, kun en ole mikään hirmuhiisaaja enkä tupakoitsija niin kaikki poltto on kovaa mun astmaatikon keuhkoille.. :(
Piipulla kun polttelin päivällä, niin kyllä mä molempaa yrttiä pystyin puolikuivana polttamaan yskimättä, mutta kurkkuun kyllä otti. Nyt kokeilin vesibongillani paremmin tuloksin.

EDIT: Bongista poltellessani vedin hirveitä jättihittejä, eikä kyllä pahalta tuntunut.

Mustaherukka:
Puhdas kuuma savu piipusta maistui aika makealta, vähän liiankin imelältä.
Suodatettu viileä savu bongista maistui taivaalliselta! Melko laimea, pehmeä, marjainen maku. Hyvin kuivattuna tämä on varmaan melko pehmeää savua sätkästäkin kokeneempien polttelijoiden keuhkoille, joten hyvältä näyttää.

Leskenlehti:
Puhdas kuuma savu piipusta maistui melko mauttomalle, pieni makea sivumaku.
Bongista samanlaista. Eli mauttomampi mikseri vaihtoehto niille, jotka haluaa että poltossa maistuu se itse tavara.

Pian teen basaariin uuden aiheen tätä bisnestä varten. Ensimmäiset tilaajat saavat toimia koekaniineina ja arvioida paljonko nämä ottaa kokeneemman hiisaajan kurkkuun ja keuhkoihin, joten ensimmäisiltä tilaajilta en veloita kuin postikulut, jos sitäkään. :wink:
Viimeksi muokannut JuuriHiiru, 1.8.2007 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

oldirty
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja oldirty » 1.8.2007 13:58

JuuriHiiru kirjoitti:Lähetetty 31.7.2007 12:45:
Tänään pistän mustaherukan lehtiä kuivumaan. Tuoreena lehdet maistuu samalta kuin marjat, ja kasvien lehdissä oleva lehtivihreän karvas maku on mustaherukan lehdisssä melko laimea. Terveysvaikutukset on marjoissa ainakin huikeat, joten kai lehdissäkin on samoja terveysvaikutuksia.
Löysin myös Rautavaaran kirjasta kasvin jota erityisesti suositellaan poltettavaksi: Leskenlehti! Auttaa tupakkayskään ja hengenahdistukseen, ja onkin siksi ollut tupakoitsijoiden suosiossa tupakkaan sekoitettuna. Kuulostaa melko oivalliselta vaihtoehdolta.. Enää tarvii kuivata ja testata maku. Jos se on täysin mautonta, niin ehkäpä leskenlehtien ja mustaherukan lehtien sekoitus olis kova juttu.. :think:

Pian teen basaariin uuden aiheen tätä bisnestä varten. Ensimmäiset tilaajat saavat toimia koekaniineina ja arvioida paljonko nämä ottaa kokeneemman hiisaajan kurkkuun ja keuhkoihin, joten ensimmäisiltä tilaajilta en veloita kuin postikulut, jos sitäkään. :wink:

En haluaisi masentaa, mutta uskoisin että polttamisen haitat kumoavat (lähes aina) terveysvaikutukset. Poltettuna terveellisen kasvin löytäminen voi olla vaikeaa. Toivottavasti onnistut. En itse suostuisi koekaniiniksi, mutta seuraan kyllä mielenkiinnolla tätä projektia. :yes:

Tässä muutama linkki josta voisi olla apua

http://www.varjojenkirja.com/yrtithaitta.html?yid=

http://www.henriettesherbal.com/eclecti ... muist.html

http://personal.inet.fi/koti/brody/yrttilista3.html

http://www.varjojenkirja.com/yrtit/117.html

pahantiedonpuu

ViestiKirjoittaja pahantiedonpuu » 1.8.2007 14:27

todettuani et ei aina jaksa tipahdella pelkän budin kaa, ni tyyppailin kaikenlaisia yrttejä jokunen vuosi sitten,
kun en halunnut tupakkaa miksata, se kun mielestäni pilaa koko pyhän yrtin idean.
parhaimpia olivat valkoapilan lehdet ja mansikanlehdet, koska maistuvat mukavalle eivätkä yskitä.
nokkonenkin maistuu, mutta se kutittaa vähän kurkkua.
naurakaa vaan koivunlehdelle, mutta sekin on ihan jees. tulee sauna-assosiaatio.
mieluummin mikä tahansa näistä, kuin tupakka.

JuuriHiiru

ViestiKirjoittaja JuuriHiiru » 1.8.2007 14:28

oldirty kirjoitti:En haluaisi masentaa, mutta uskoisin että polttamisen haitat kumoavat (lähes aina) terveysvaikutukset. Poltettuna terveellisen kasvin löytäminen voi olla vaikeaa. Toivottavasti onnistut. En itse suostuisi koekaniiniksi, mutta seuraan kyllä mielenkiinnolla tätä projektia. :yes:

Tässä muutama linkki josta voisi olla apua

http://www.varjojenkirja.com/yrtithaitta.html?yid=

http://www.henriettesherbal.com/eclecti ... muist.html

http://personal.inet.fi/koti/brody/yrttilista3.html

http://www.varjojenkirja.com/yrtit/117.html

Et suinkaan masenna, mielelläni otan vastaan lisätietoja näistä kasveista ennen kuin alan jakamaan poltettaviksi! Tiedän sen etten löydä kasvia jolla on polttaessa enemmän terveellisiä kuin epäterveellisiä vaikutuksia, mutta en minä sitä etsikään. Etsin terveellisempää vaihtoehtoa yleisesti käytetyille miksereille, kuten tupakalle. :)

Ja kiitos noista linkeistä.
http://personal.inet.fi/koti/brody/yrttilista3.html kirjoitti: VAROITUS: Myös Leskenlehdestä on olemassa ristiriitaista tietoa. Joidenkin lähteiden mukaan siitä on löydetty ainesosia, jotka voivat vahingoittaa maksaa. Toiset lähteet kumoavat tämän. Joka tapauksessa on parasta välttää Leskenlehden pitkäaikaista käyttöä.

Olen lukenut myös ristiiriitaista tietoa, mutta mun mielestä tämä selvittää asian:
Toivo Rautavaara kirjoitti:Vuonna 1978 levitettiin tietyltä taholta tietoa, että leskenlehti on vaarallinen,koska siitä on löydetty syöpää synnyttävää ainetta. Rotille on pitkät ajat syötetty pääasiallisena rehuna leskenlehden kukkia ja saatu niissä syntymään syöpää. Mutta leskenlehden kukkia ei ole koskaan käytetty rohdoksena. Sen sijaan lehdistä on yli kahdentuhannen vuoden kokemus rohdoksena ja jopa ruoka-aineena. Oli kummallista ettei pitkäaikaisessa tutkimuksessa toiselle eläinryhmälle syötetty kohtuullisessa määrissä lehtiä ja kolmannelle ryhmälle tavallista laboratoriorehua

Mä melkeinkin olisin valmis polttamaan kyseistä lehteä mikserinä vuosikausia. Jos näin tunnettu ja vanha rohto aiheuttaisi syöpää/ vahingoittaisi maksaa, uskoisin siitä löytyvän kunnon tutkimustietoakin.

Pakko vielä lisätä:
Toivo Rautavaara kirjoitti:Leskenlehti oli ennen tärkeä rohdos. Jo kreikkalaiset lääketieteilijät pitivät sitä oivallisena hengityselinten tautien lääkkeenä. Myös lehden palaessa syntyvä savu on hengityselimille terveellistä, minkä vuoksi tupakkayskää ja hengenahdistusta potevat ovat sekoittaneet sitä tupakkaan.
:think:

JuuriHiiru

ViestiKirjoittaja JuuriHiiru » 4.8.2007 12:15

Voi vi**u... :x

Olin jo kirjoittamassa basaariin uutta aihetta, kun ajattelin selailla vielä kaikki parhaat yrttisivustot läpi saadakseni mahdollisimman hyvät myyntipuheet kasaan. Olin näköjään kokonaan missannut (yleensä paljon käyttämäni) yrttitarha- sivuston: http://www.yrttitarha.com/kanta/leskenlehti/

Tuo varoitukset osio antaa ymmärtää ettei leskenlehden haittavaikutukset olekaan niin mutua kuin muut lähteet antaa ymmärtää. Nyt kun jossain esitettiin haittavaikutukset tieteellisemmin, niin hylkään tän yrtin. Itelle se vielä kelpaa, koska polttaminen juuri suodattaa monet haitalliset alkaloidit yrteistä, mutta ei tätä myydä uskalla. Hemmetti.. Se olis muuten ollut täydellinen. :?

Eli ei tule ainakaan vähään aikaan mikseribisnestä basaariin. Mustaherukka nyt on edelleen ihan käyttökelpoinen, mutta leskenlehti olis ollut tärkeämpi myyntituote kun sitä suositeltiin erityisesti poltettavaksi. En mä pelkkää mustaherukan lehteä jaksa alkaa myymään.

Mut ilmottelen jos löydän toisen vastaavan yrtin.

Tassu

ViestiKirjoittaja Tassu » 7.8.2007 14:01

Minun ehdoton suosikki on mikrossa kuivatut humalan lehdet ja kukinnot. Humala on hampulle sukua ja erittäin hyvältä tuntuun kurkussa. Sen omat vaikutuksetkin ovat miellyttäviä. Suosittelen!

Knastereista en kauheasti välitä koska niissä on aina liikaa varsisilppua joka repii kurkkua.
"No greater mistake is made than a man who does nothing because he could do only a little."
-Bertrand Russell

pexi

ViestiKirjoittaja pexi » 7.8.2007 14:32

Kävin keräämässä mustaherukan lehtiä ja nyt on kuivumassa hiljalleen. Humalaa vois käydä keräämässä myös jos kerran sitä kehuttu. Sitäkin löytyy tietyistä paikoista paljon :).
Jos yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa niin kuinka montaa sanaa elokuva vastaa?

catfish

ViestiKirjoittaja catfish » 19.8.2007 11:24

no yks ihan yllättävän hyvä on kyllä tuo ihan kaupoista ostettava purkki mauteminttua. rai piparminttuki käy, saattavat olla vähän kuivia tottakai kun jauhettujakin jo valmiiksi ovat, mutta ei se ny hirveenä haittaa. ei ota kurkkuun ja maistuukin erittäin lepposalta. tosin, tupakoitsijana sanoisin että paras mikseri on rööki, pall mallin vihreä sellanen, ku se on ihanku jtn mynthonia imeskelis. nokkonen taas itselläni ottaa kurkkuun jostain syystä ja knasterilla on liiaksi hintaa mikseriä ajatellen ku tupakallaki menee. mut niin, kantsii kokeilla sitä kauppojen purkki mausteminttua. se on iha jees!
All hail teh ämpäri.

Kolja
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Kolja » 26.8.2007 10:33

Eipä ole juuri koskaan tullut miksailtua, ja jos on niin sitten lehdellä.
Tajuan kyllä mikserien käytön idean, poltteluhetkeä olisi mukava pitkittää.

Lehdellä on huonot puolensa, niinkuin joku tässä kirjoittikin. Se palaa
vähän turhan tehokkaasti, ja savusta tulee hieman pahanmakuista ja
etovan kuumaa&paksua. Auttaiskohan, jos heittäis tiheäpiikkiseen grinderiin
hartsista kukkaa ja lehteä 50/50? Saiskohan siitä sellaista tasapaksua
höttöä, mikä palaisi hyvin?

Vois kai lueskella lehden curettamisesta... Joku siitä mainitsi, mutta
tarkennusta ei tullut keltään...

JamPS

ViestiKirjoittaja JamPS » 27.8.2007 18:29

Paras mikseri tosiaan lienee lehti, mieluiten enemmän hartsista kukintolehteä. :yes:
Bongi(Aktiivihiilipesällä) tuntuisi suodattavan enimmän terän pois lehdestä, niin ja jossain oli ne curetusohjeet.
Muistaakseni veteen laitettiin lehdet tiukasti pakattuna rasiaan, ja sitten pimeään tilaan tuntemattomaksi ajaksi... ja jossain välissä ne sitten kuivataan. Tuo oli ainakin yksi tapa.

option

ViestiKirjoittaja option » 3.12.2007 16:50

Kertokaa mistä saa knasteria. En löydä mistään, piippu.comista on loppu.

JESpox

ViestiKirjoittaja JESpox » 3.12.2007 17:46

Jos asut stadis niin käväise vaik hempsteris. tai tilaa. http://www.hempsteri.fi

Edit: osoite oikein
Edit2: tai äh. ei niil ollu nettikaupas :doh:

Budvizer

ViestiKirjoittaja Budvizer » 5.12.2007 21:50

Knasterit ainaa natsaa mikseriks varsinki keltane mun mielest. Tulee mukaa mukava sitruunainen maku, mut ite ainakin leikkelen knasterit vähä pienemmiks(Sisältää oksia ja muuta paskaa joka tekee epämielyttävän näköseks).

everyonedoesit

ViestiKirjoittaja everyonedoesit » 5.12.2007 22:35

Tupakat kahvinkeittimeen ja täyspannullinen tulemaan. Aijaij ku tuoksuu hyvälle ( ihan oikeesti ) Omat smartin vihreästä topasta meni keittimeen ja lopputulos = "tupakkaa" joka haisee teelle. nom nom.

Elfai

ViestiKirjoittaja Elfai » 8.2.2008 23:57

Mulla oli mehutuoppiin (funlight vadelma) tippunut virhreä lm. On nyt lillunut pari tuntia siinä. Taidanpa mikrottaa ton spaddun kuivaksi ja raportoida elämyksestä kohta. Tää voi olla uskomaton makuelämys!

Tulos:

Huh samalla kun mikrotin röökiä niin satuin katsomaan ikkunasta ja siinä ei ollutkaan taksi niinkuin oletin. Pihalla oli maija ja pari poliisia pyöri pihassa. Koti-illan jänniä hetkiä. Ei toi mikseri osottautunut mitenkään ihmeelliseksi. Parempaa tietysti ku rööki sellasenaan, mutta mitään vadelmaa en maistanut. Pitäs olla jotai oikeaa mehua eikä tollasta keinotekosta.

Ihan hyvä kun ei oo lehtiä ja yritän vähentää tupakkaa.
Viimeksi muokannut Elfai, 9.2.2008 0:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

blueberry

ViestiKirjoittaja blueberry » 9.2.2008 0:13

En lukenut ihan koko topiccia läpi, en tiedä onko tullut aiemmin, mutta henk. koht. lemppariksi on tullut mikserin suhteen tavallinen... *hmmm..* se köynnös setti mihin tulee niitä viinirypäleentapaisia..? viiniköynnös? en tiedä oliko toi se kukkiva mihin tulee rypäleitä. enivie, lehdet muistuttaa hamppua. :) ja maistuu hyvältä. jos joku haluaa maistaa mikserinä, niin lupaudun tarjoamaan gugun kera, jos vaan pori jazzeille sattuu saapumaan. ps. sori. oon vähä :pimp: :mrgreen: nyt.
Silmieni väristä näette tomaattien tuoreuden.

Palaa sivulle “Niksinurkka”