EU-julkaisu: kannabis haitattomampi kuin alkoholi ja tupakka

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Katuski

Re: EU-julkaisu: Cannabis safer than alcohol or tobacco

ViestiKirjoittaja Katuski » 3.7.2008 19:56

Markkeli kirjoitti:...

Mielestäni meidän muidenkin tulisi tehdä sama.

Totta, oon täysin samaa mieltä! :yes:
ei ne siitä yhdestä palautteesta mitään rupee pohtimaan, mutta kun tulis oikeesti suuri määrä palautetta samaa asiaa koskien ni varmasti sais niiden aivonystyrät toimimaan johonki suuntaan! :D

Janselmi

ViestiKirjoittaja Janselmi » 3.7.2008 20:11

Palautetta laitoin sekä ylelle, että HS:lle. Lyhyt ja asiallinen palaute monelta muultakin tosiaan voisi olla hyvä juttu ja vaikka ei uutisointia tapahtuisikaan, niin kuitenkin laittaa miettimään ja seuraavalla kertaa kun aiheen tiimoilta jotain tapahtuu, niin saadaan ehkä niitä uutisointejakin :)
-Keep on smoking in the free(?) world-

pothead

ViestiKirjoittaja pothead » 3.7.2008 22:25

Jep sinne lähti hesarille palautetta. Koitin olla niin asiallinen ja kohtelias kuin osaan. :)

Onpa tuo sama uutinen tiivistettynä myös mtv3:n tekstikanavalla. On oikein sinisellä fontilla, kun muut ulkomaan uutiset ovat valkoisella. Ehkäpä lähitulevaisuudessa tapahtuu jotain suurta.

Idän Pikajuna
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Idän Pikajuna » 3.7.2008 23:14

Oma äitini kertoi minulle tänään "järkytyksestään": Oli kuulemma ihan uutisista kuullut että kannabis on suuren EU tutkimuksen jälkeen todettu tupakkaa ja alkoholia turvallisemmaksi. Sinänsä huvittavaa sillä soitin hänelle edeltävänä päivänä (heti kun itse asiasta luin) ja kerroin uutisesta puhelimessa eikä hän ollut moksiskaan, hieman ehkä teeskenteli kiinnostunutta. Tänään sainkin kuulla että olen "edelläkävijä" näissä asioissa, ääni kellossa oli muuttunut selvästi :laugh:. Että kyllä vain, tämä on kerrassaan loistava uutinen, kerrankin! Vaviskaa auktoriteettiuskovaiset.
Lehemiä sioille.

Katuski

ViestiKirjoittaja Katuski » 4.7.2008 1:11

Idän Pikajuna kirjoitti:Oma äitini kertoi minulle tänään "järkytyksestään": Oli kuulemma ihan uutisista kuullut että kannabis on suuren EU tutkimuksen jälkeen todettu tupakkaa ja alkoholia turvallisemmaksi. Sinänsä huvittavaa sillä soitin hänelle edeltävänä päivänä (heti kun itse asiasta luin) ja kerroin uutisesta puhelimessa eikä hän ollut moksiskaan, hieman ehkä teeskenteli kiinnostunutta. Tänään sainkin kuulla että olen "edelläkävijä" näissä asioissa, ääni kellossa oli muuttunut selvästi :laugh:. Että kyllä vain, tämä on kerrassaan loistava uutinen, kerrankin! Vaviskaa auktoriteettiuskovaiset.

Sama juttu mun äiskän kans! :D
Kauan ollaan sen kans tapeltu tosta aiheesta, tänään soiteltiin ja laitoin linkkinä sille ton uutisen johan se oli ymmällään..
Voivotteli sitä, että miten hänelle on aina opetettu kuinka vaarallinen kannabis onkaan ja kuinka hänen on vaikee uskoa tuohon. Mutta kovan keskustelun jälkeen huomas kyllä äänensävystä, kuinka minunkin äiti alkoi vihdoinkin uskomaan päin, tosin epävarmasti vieläkin, mut se on ihan ymmärrettävää. Parempaan päin tässä vain ollaan menossa, hyvä niin! :yes: :P

Da Jack Herer

ViestiKirjoittaja Da Jack Herer » 4.7.2008 3:09

Pääsikö tämä sitten uutislähetykseen asti? Olen ihan pihalla. Mutta todellakin hyvä asia! [nyt tarvittas sellane peukkuhymiö]
"miten tää toimii ku ajaa kännis suojatiel ilma valoi pimeel"

sumppi

Re: Pienet uutiset 2008

ViestiKirjoittaja sumppi » 4.7.2008 11:05

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2008/07/669288

EU-raportti: Kannabis tupakkaa ja alkoholia turvallisempaa
Julkaistu 03.07.2008 13:56 (päivitetty 17:30)

Kannabis on käyttäjälleen turvallisempaa kuin tupakka tai alkoholi, kertoo laaja EU-katsaus. Tiedot perustuvat Euroopan huumausaineiden ja niiden väärinkäytöksen seurantakeskuksen julkaisemaan 700-sivuisen, 3-osaiseen raporttiin.

Suurin osa kannabiksen käyttäjistä lopettaa sen polttamisen hieman alle tai yli 30-vuotiaana, eivätkä he kärsi minkäänlaisista kielteisistä vaikutuksista lopettamisen jälkeen.

- Kaikki tekemämme vertailut osoittavat, että kannabis on käyttäjälleen monilla mittareilla mitattuna muita aineita turvallisempaa, kertoo raportin kirjoittamiseen osallistunut tutkija Robin Room.

Room tutustui raporttia varten useisiin laillisten ja laittomien päihteiden terveysvaikutuksia käsittelevään tutkimukseen, joissa selvitettiin päihteiden vaarallisuutta tai niiden haittavaikutuksia sekä niiden aiheuttaman päihtymyksen ja riippuvuuden astetta.

Roomin mukaan tutkimusten perusteella voidaan todeta seuraavaa:

- Huumeen vaarallisuus: Vaarallisimpia ovat ekstaasi ja kokaiini, joita seuraavat alkoholi ja heroiini. Vähiten vaarallinen huume on kannabis.

- Päihtymyksen aste: Vahvimman päihtymyksen aiheuttaa alkoholi. Seuraavina tulevat heroiini ja kokaiini, kannabis on listassa neljäntenä.

- Riippuvuus: Pahinta riippuvuutta aiheuttaa tupakka, seuraavina tulevat heroiini, kokaiini ja alkoholi. Kannabis on tutkimusten mukaan vähiten riippuvuutta aiheuttava päihde.

Stakesin päihdetutkija Kristoffer Tigerstedt pitää raportin päätelmiä luotettavina. Hänen mukaansa ne ovat linjassa muiden tutkimusten kanssa.

Tigerstedt muistuttaa kuitenkin kannabiksen sosiaalisista riskeistä. Hänen mukaansa monet näistä johtuvat siitä, että kannabis on suuressa osassa maita laiton, toisin kuin alkoholi ja tupakka.

- Se merkitsee sitä, että kannabista käytetään yhteyksissä, jotka ovat usein yhteiskunnan marginaalissa. Ja silloin tietysti tulee mieleen, että kannabista käytetään myös muiden huumeitten yhteydessä.

Kannabiksen käyttö on yleistä
Kannabis on hyvin yleinen päihdeaine, sitä on kokeillut arviolta joka viides eurooppalainen aikuinen. Kuluneen kuukauden aikana sitä on käyttänyt yli 13 miljoonaa eurooppalaista.

Maailmassa tuotetaan käyttöön lähes 50 000 tonnia kannabisruohoa tai -hartsia joka vuosi.

(MTV3)

EU raportti: A cannabis reader: global issues and local experiences

reaper.

Re: EU-julkaisu: kannabis haitattomampi kuin alkoholi ja tup

ViestiKirjoittaja reaper. » 4.7.2008 12:22

Pitänee odotella, että omat vanhemmat kotiutuu ulkomaanmatkaltaan ja iskeä EU-raportti sitten nenän eteen. Loistava uutinen! :yes:
Peace tai tulee turpaan.

Pakanasoturi

ViestiKirjoittaja Pakanasoturi » 4.7.2008 12:29

Tämä oli kyllä erittäin hieno uutinen. Nyt olen jonkun verran levitellyt tuota ihmisille ja tuntuu että on kyllä melkeenpä paras uutinen kääntämään ihmisten päitä asian suhteen kuin mitä ikinä on nähty. Omakin kannabismyönteisyyteni lähti siitä että sain tietää kuinka harmiton päihde itseasiassa hamppu onkaan, ja sen jälkeen vasta aloin ottamaan selville asioita sen laittomuuden/laillistamisen vaikutuksista asioihin jne...

Minä kun taas kerroin omalle isälleni uutisesta(isäni on hyvin kannabis ja -huumevastainen ja näkee työssään vaikka minkälaisia narkkeja jne.), hän oli jopa hieman yllättyneenä ja jotain epämääräistä koitti sopertaa "hmm niin kaikki haitat lasketaa yhtee, nii hmm nii, en mä kuitenkaan usko".

somlo

ViestiKirjoittaja somlo » 4.7.2008 12:58

Eilen tämä uutinen oli levinnyt jo ainakin mtv3:men sivuille, ja monilla keskustelu palstoilla käytiin keskustelua. toivotaan että tästä tulee iso juttu.

hank

ViestiKirjoittaja hank » 4.7.2008 14:41

Laitoin uutisvihjeen Kalevaan ja mtv3:lle heti luettuani tän threadin muutama päivä sitten. Onneksi ainakin maikkari tuon uutisen poimi. Kaleva, tuo Pohjois-Suomen Seiska, ei sen sijaan juttua ole noteerannut.

Pulitrukki
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja Pulitrukki » 4.7.2008 16:21

hank kirjoitti:Laitoin uutisvihjeen Kalevaan ja mtv3:lle heti luettuani tän threadin muutama päivä sitten. Onneksi ainakin maikkari tuon uutisen poimi. Kaleva, tuo Pohjois-Suomen Seiska, ei sen sijaan juttua ole noteerannut.

Myös iltapaskalehdet, YLE, Nelonen ja pienemmät alueelliset lehdet ovat jättäneet koko tutkimuksen huomiotta siitä huolimatta, että useisiin olen tuon MTV3:n uutisenkin linkittänyt. Tottahan lehdet saavat uutisoida mistä haluavat, mutta tämä alkaa haiskahtaa sensuurilta... :|
kuumotukset ei oo kuumotuksia jos kuumottelija ei kuumotu

anderec

ViestiKirjoittaja anderec » 4.7.2008 21:42

itse kans kirjoitin palautetta helsingin sanomille asialliseen ja ystävälliseen sävyyn. Lisäksi annoin uutisvinkin lapin kansalle ja kirjoitin sen yleisönosastolle kyseisestä asiasta ja hampusta muutenkin. :guru:
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson

GuestoSupriso

ViestiKirjoittaja GuestoSupriso » 5.7.2008 0:34

Toivotaan tosiaan että näkyisi mediassa laajemmin tuo uutinen... siten kestäisi paremmalla mielellä ne seuraavat 20 suureen ääneen otsikoitua päämedioiden uutisjuttua, joissa pienellä otannalla on sata vuotta polttaneella koeryhmällä saatu esiintymään pari mahdollista haittavaikutusta. :?
Kasvaa se mua muatessaki.

AndreTheMighty

ViestiKirjoittaja AndreTheMighty » 5.7.2008 3:01

Oikeistomedian sensuuria, perkele. Mitä muuta meille ei kerrota?

Maailma se on omin silmin vaan nähtävä, että tietää missä mennään. Harmittaa tämmöinen..

Gartargor

ViestiKirjoittaja Gartargor » 5.7.2008 15:28

Toivottavasti tän myötä saadaan vähän totuuden mukaisuutta mukaan huumevalistukseen, ja ehkä jopa se laillistuminen on lähempänä kun koskaan :yes: .
You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
John Lennon - Imagine

Mougli

ViestiKirjoittaja Mougli » 5.7.2008 17:46

Todella hieno uutinen! Tällä on helppo lyödä epäilijöille luu kurkkuun.
tuulipuvun tuolla puolen jossain on maa /
kuin unta tai elokuvaa / siellä murjotut ilakoi / siellä henkien humina se soi / siellä sillat poltetaan illoin / ja ne aamulla rakennetaan

Ronkeloinen

ViestiKirjoittaja Ronkeloinen » 6.7.2008 3:21

Onko kukaan muu vielä uutisoinut tätä kuin mtv3? Laittakaa muuten tähän niitä viestejänne mitä olette lehdille lähettäneet, olisi kiinnostavaa lukea. Ja todellakin - tästä aiheesta voisi SKY lähestyä kansanedustajia!
"But Homer, you can't let a single bad experience scare you away from drugs" - Dr. Julius Hibbert

Riku
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Riku » 7.7.2008 13:39

Lähti palautetta;

Hei,
en voinut olla huomaamatta, että muutoin laadukas lehtenne jätti täysin uutisoimatta EU:n tuottaman julkaisun huumausaineiden vaarallisuudesta, jossa todetaan kannabiksen olevan selkeästi alkoholia ja tupakkaa vaarattomampi.

Julkaisu on sen verran korkealta ja luotettavalta taholta tullut, että uutiskynnyksen olisi pitänyt varmasti ylittyä, niin kuin se useissa muissa aikakausilehdissä tekikin. Te kuitenkin ohititte sen täydellisesti, ja haluaisinkin tietää tähän syyn. Onko kyse lehden poliittisesta kannanotosta, yleisestä kokoomuslaisesta linjauksesta vai pelkästä huolimattomuudesta? Yksikään näistä syistä ei kuitenkaan ole anteeksiannettavaa puolueettomassa journalismissa, joten asia kiinnostaa minua henkilökohtaisesti.

Uutinen on varmasti saapunut teillekin - mutta kuka toimituksessanne kielsi sen julkaisun ja miksi?

Vastaustanne (ehkä turhaan) odotellen,
Riku
"Huumeissa minulla on nollatoleranssi. Alkoholissa ei." -Timo Soini (ps)

Jarppa1

ViestiKirjoittaja Jarppa1 » 7.7.2008 17:05

On kyllä hieno uutinen, täytyy näyttää vanhemmille tämä raportti ja katsoa tuleeko hymy vai suru, mutta ne tietävät mitä teen ja ei ollut mitään ratkiriemukkaita. :D

Palaa sivulle “Politiikka ja media”