Julkisen polttelun tärkeys

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Nutka

Re: Julkisen polttelun tärkeys

ViestiKirjoittaja Nutka » 1.11.2006 19:28

Jerusalem kirjoitti:...

Hyvä, että sentään tajuat kirjoittaa mun näkemät julkipössyttelijät...Muutenkin analogiasi ontuu pahasti. Pitäisikö jokaisen millä tavalla tahansa päihtyneen olla mieliksesi komerossa piilossa? Eiköhän se mene niin, että toiset vaan osaa, toiset ei... :wink:

Ei onnu ollenkaan eikä minusta pidä mennä mihinkään komeroon eikä lastentarhoihin pidä saada heroiinia. Kuten olen aikaisemminkin varmaan sanonut, en ole tässäkään asiassa mikään jeesus. Kyseenalaistan vaan sitä käsitystä että olisi jotenkin imagollisesti pääasiassa positiivinen juttu viedä päihteily julkisiin tiloihin - kunhan ei vaan mutsi tai kytät näe ja läpsivät sormille.

Konan koo

ViestiKirjoittaja Konan koo » 1.11.2006 20:52

Julkinen polttelu.. :think: Kaksipiippuinen juttu. Periaatteessa erittäin kannatettavaa. Jotenkinhan hamputtelu tulisi arkipäiväistää.
Täytyisi vaan olla pokkaa elää niin kuin saarnaa. Ei tietenkään kyttäaseman portaille mennä polttamaan mutta ei myöskään häpeillä ja mystifioida hamppua. Vaan olla ylpeä siitä mitä on. Tyyliin..tää on mun elämä. Mä elän sitä näin.
Mutta perheellisenä asia ei vaan mene niin. Siispä jatkan elämääni, silloin tällöin partsilla pajauttaen.
So far, so good, so what?

Jerusalem

ViestiKirjoittaja Jerusalem » 3.11.2006 8:51

Nutka kirjoitti:...

Kyseenalaistan vaan sitä käsitystä että olisi jotenkin imagollisesti pääasiassa positiivinen juttu viedä päihteily julkisiin tiloihin - kunhan ei vaan mutsi tai kytät näe ja läpsivät sormille.

Itse kyseenalaistan välittömästi jalustalta asian tarkastelun; nytkin oli pakko viimeisessä lauseessa puhua kuin lapselle? Sanon aikuisena, keski-ikäisenä, että olen poltellut julkisesti ja ei-julkisesti reilut kymmenen vuotta tekemättä asiasta koskaan mitään numeroa. Jointin voi väsätä missä tahansa, kun tekee sen diskreetisti, katsoo esim. pöytäseuraansa samalla silmiin ja juttelee rauhallisesti, pysyy hauli kasassa eikä ala kieriskelemään lattioilla tai hihittelemään yksinään tahi näyttämään muuten vaan urpolta. Positiivista tässä on nimenomaan se, että kunhan on muuten yhteiskunnan täysivaltainen jäsen eikä näytä miltään seinästä reväistyltä hörhöltä, niin aina saattaa joku jäädä ihmettelemään perään jotta kas - sehän oli hauska ja sosiaalinen sekä ystävällinen ihminen, vaikka polttelikin sitä kaameaa kannabista.
Tärkeintä on puutarhan hoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

Insanick

ViestiKirjoittaja Insanick » 4.11.2006 6:28

Itse polttelen häpeilemättä pihalla (en asu kerrostalossa). Tunnen naapurit läpikotaisin ja naapurit tuntee minut ja tietää käytöstäni. Joskus olen jopa vitsaillut että voisi laittaa pari yrttiä kasvamaan yhteiselle kasvimaalle. Eräs naapuri halusi jopa kokeilla kun polttelin piippua pihalla. Kieltäydyin kumminkin, koska se naapuri oli jo ottanut sen verran monta kaljaa. Ymmärsi kyllä hyvin kun kerroin miksi en tarjonnut ja sanoin että ehkä joku toinen kerta sitten. Sääli kun kotikasvattelu kiinnostaisi ja naapuritkin varmaan sen hyväksyisi (en silti kertoisi hölötyksen pelossa), mutta sitten eräs toinen juttu rupeaisi kuumottelemaan liikaa. :?
"Hyvä matemaatikko heti, jos on synnin tuoksuakaan ilmassa, tarkistaa." -Armo Pohjanvirta

Nutka

ViestiKirjoittaja Nutka » 4.11.2006 20:14

Jerusalem kirjoitti:...

Itse kyseenalaistan välittömästi jalustalta asian tarkastelun; nytkin oli pakko viimeisessä lauseessa puhua kuin lapselle? Sanon aikuisena, keski-ikäisenä, että olen poltellut julkisesti ja ei-julkisesti reilut kymmenen vuotta tekemättä asiasta koskaan mitään numeroa. Jointin voi väsätä missä tahansa, kun tekee sen diskreetisti, katsoo esim. pöytäseuraansa samalla silmiin ja juttelee rauhallisesti, pysyy hauli kasassa eikä ala kieriskelemään lattioilla tai hihittelemään yksinään tahi näyttämään muuten vaan urpolta. Positiivista tässä on nimenomaan se, että kunhan on muuten yhteiskunnan täysivaltainen jäsen eikä näytä miltään seinästä reväistyltä hörhöltä, niin aina saattaa joku jäädä ihmettelemään perään jotta kas - sehän oli hauska ja sosiaalinen sekä ystävällinen ihminen, vaikka polttelikin sitä kaameaa kannabista.

Olet täysin oikeassa. Näin itsekin keski-ikäisenä vanhana piilohippinä voin sanoa käyttäytyväni hyvin samalla tavalla.

Mielestäni toi on suurinpiirtein sama kuin joisi punkkua julkisesti siistillä piknikillä. Kuten alkuperäisessä viestissä sanoin, ymmärrän hyvin että on aste- ja säveleroja kummassakin tapauksessa ja etten ole mikään jeesus.

Silti olen sitä mieltä että päihtymystilaa on vältettävä julkisesti. Minä en pidä päihtymistä minään rajattomana perusoikeutena. Minusta on ihan ok että yhteiskunta kontrolloi, tai pyrkii kontrolloimaan kansalaistensa päihtymishakuisuutta esimerkiksi päättämällä että se on niin vahvasti yksityisasia että sitä kuuluu harjoittaa vain yksityisesti, ei julkisesti. Minusta on myös ihan ok että tiettyjä substansseja kontrolloidaan erittäin rankasti. Minusta on jopa ok että kannabiksen käyttöä pyrittäisiin kontrolloimaan tasa-arvoisesti tupakan ja alkoholin tavoin, eli että on tilanteita ja alueita joissa ei tupakoida/tissutella/pajautella. Sellaiset alueet voisivat minun mielestäni olla kaikki julkinen tila. Esimerkiksi Kanadassa, erittäin kannabisystävällisessä maassa, tämä systeemi toimii loistavasti.

Veli Vihreä

ViestiKirjoittaja Veli Vihreä » 10.11.2006 2:02

En ole oikein niin ihmislauman edessä ganjaa poltteleva hippi. Tykkään itse polttaa ganjani
rauhallisissa paikoissa, jossa ei tarvitse paljoa pelätä toisten ihmisten pistäviä katseita ja
halveksuntaa. Kuitenkin valistan joitain ihmisiä innostumaan, mutta myös sanon kaiken
mitä voi olla pahaksikin, mutta heille jotka pitävät tätä julkistakin polttamista yllä. Pysykää vapaina ja rentoutukaa! :pimp:

MetsänNeito
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja MetsänNeito » 10.11.2006 9:10

Konan koo kirjoitti:Julkinen polttelu.. :think: Kaksipiippuinen juttu. Periaatteessa erittäin kannatettavaa. Jotenkinhan hamputtelu tulisi arkipäiväistää.
Täytyisi vaan olla pokkaa elää niin kuin saarnaa. Ei tietenkään kyttäaseman portaille mennä polttamaan mutta ei myöskään häpeillä ja mystifioida hamppua. Vaan olla ylpeä siitä mitä on. Tyyliin..tää on mun elämä. Mä elän sitä näin.
Mutta perheellisenä asia ei vaan mene niin. Siispä jatkan elämääni, silloin tällöin partsilla pajauttaen.

Tässä olikin mun ajatukset jo (:

Itse en (huom. täällä pienessä kylässä) vaan voi tehdä niin, että julkisesti polttaisin..
Suurimmaksi ongelmaksi poliisin ohella tulisi varmaan lastensuojelu.. Että "äiti vetää huumeita" :?
Joten.. tottakai minimoitava riskit, kun on kyse perheestään. :(
"It is your mind that creates this world"
The Buddha

LetTheMusicHit

ViestiKirjoittaja LetTheMusicHit » 12.11.2006 16:33

Itsekki olen poltellu varmaan yhtä usein ulkona kun sisälläkin.. Talvella tosin jää vähä toi polttelu ulkona tietenkin.. Mutta siis jointteja olen iha bussipysäkillä/baarin edustalla useasti poltellutkin, mutta bongia en liian julkisella paikalla kyllä uskaltais pössytellä :foil:

dagga
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja dagga » 13.11.2006 10:24

Eihän sitä baariin, pikkujouluihin sun muihin kissanristiäisiin ilman jointtia lähdetä. Lenkkipolullekin otetaan joskus jointti tuulipuvun taskuun. :wink: Eli voi sihtauttaa suht semi-julkisesti, kunhan asialla ei elvistele tai skitsoile jossain kuusen alla. Asiallinen käytös antaa paljon anteeksi.

jackass
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja jackass » 14.2.2007 19:05

julkisesta pajauttelusta kun puhutaan, niin pitää sanoa että suomen lainsäädännössä on jotain hyvääkin... ystäväni narahti joitain aikoja sitten (tyylin 3g kukkaa taskussaan eikä kotona ollut mitään), suomen oikeiuskoneisto lähti hitaasti pyörimään kotietsintöineen esitutkintoineen ja kuulusteluineen (siis ihan koko paketti). 6kk odottelun jälkeen kutsu käräjille... Lopputulos 60e sakkoja :think: jos lasketaan paljonko setäsinisiltä on mennyt työtunteja esitutkintaan, kuulusteluihin ja kotietsintään. tähän lisätään vielä tuomarin syyttäjän parin lautamiehen sekä valtion kustantaman puolustusasianajajan palkat, niin suhde menee tyyliin polttelija menettää 60e valtio ihan vitusti enemmän. varmaan aika turhauttavaa tämä huumesota. lisäksi suomen käräjäoikeudet ovat niin ruuhkautuneita että jossain vaiheessa niiden on pienemmistä rikkeistä (kuten pilven polttelu) tarjoiltava pikavoittoja. ei muuta kun kaikki joukolla ulos polttelemaan ja käräjille... 60-100e hyvään tarkoitukseen :twisted:

T: IRTI (mun) HUUMEISTA RY

heinahattu

ViestiKirjoittaja heinahattu » 14.2.2007 20:17

Kuten jo edellisessä viestissä mainittiinkin, ei todellakaan kannata riskeerata, mikäli katulamppu loistaa vaatekomeron oven raosta. Monet meistä varmasti polttelisi jointtia julkisemmin, ellei kotietsintä olisi lähes vääjäämätön seuraus poliisin saapuessa paikalle. Tietysti tilanne on heti toinen, jos kotona ei mitään piiloteltavaa ole. Polttelun julkinen yleistyminen on juuri se asia, joka ajaa meidän etujamme muiden kanssa ihmisten keskuudessa. Kun asiasta ei saarnata, vaan kääritään tyynesti se spliffi ja ollaan samalla asiallisia, ei meidän harrastustamme :mrgreen: mielletä enää lainkaan niin pahana.
vihreiden ihmeiden aika ei ole ohi

Lynx

ViestiKirjoittaja Lynx » 14.2.2007 20:25

Mä oon miettiny, että jos jättäis kaikki henkilöllisyystodistukset kotiin sun muut mistä voi saada selville kuka ihminen on kyseessä. Sit jos jäis julkipolttelusta kiinni ja poliisi vie mennessään, voiko ne tehdä mitään asialle jos ei vaan suostu kertomaan henkilöllisyyttään? Viettää sen päivän pari putkassa mitä ne nyt voi maksimissaan ihmistä pitää?
Lost In Moments

kiroilija

ViestiKirjoittaja kiroilija » 14.2.2007 21:02

Suomessahan ei ole henkilöllisyystodistus pakkoa (siis että pitäisi olla henkilötodistus)Mutta henkilöllisyytesi sinun on jotenkin todistettava joka tapauksessa.Epäilisin että et muutamalla päivällä putkaa selvisi jos eivät saisi henkilöllisyyttä selville,ethän välttämättä olisi suomalainen vaan voisit olla vaikka pelottava terroristi,jolloin sinuun voitaisiinkin kohdistaa jo vakavampia pakkokeinoja.Kiinniolo ajoista sen verran että 1 päivä kiinni otettuna jonka jälkeen pidätetään max.72h jonka jälkeen on vangittava jos syytä.
Ikäni kirosin vaikkei kiroilla saa. -J.M

Pipeworm

ViestiKirjoittaja Pipeworm » 8.5.2007 22:34

Olen miettinyt tätä asiaa monet kerrat ja olen tullut aina vaan siihen tulokseen, että ehdottomasti KYLLÄ! Mikään ei vaan voita sitä, kun ottaa jointin mukaan ja lähtee puistoon makoilemaan tai jonnekkin muualle luonnon lähelle ja polttelee kaveriporukassa. Kesä on sitä varten, että ollaan ulkona ja varsinkin sitä varten, että pajautetaan ulkona! Tietenkin on kuumottanut välillä ajatus siitä, että paikalle tulee joku tuttu joka ei tiedä asiasta mitään tai sitten jopa poliisi, muttä täällä päin ei paljon poliisit ilman syytä tule härnäämään joten suht rauhassa saa vaikkapa puistossa makoilla. Ehdottomasti kaikki vaan ulos pajauttamaan kesällä! :pimp:
"Politics is the art of controlling your environment." -Hunter S. Thompson

DubPassion

ViestiKirjoittaja DubPassion » 9.5.2007 16:42

Hamppumies polttaa missä haluaa. Itse polttelen ajellessani fillarilla, kävellessäni kadulla jne. En tosin koskaan mene kenenkään nenän alle polttamaan ja vältän turhia riskejä. Mutta kun tulee lähdettyä radalle vloppuna, tulee sitä poltettua oikeastaan missä vaan. Ei ole koskaan ongelmia tullut. Viimeksi joku 80v pappa katseli taluttajansa kanssa närkästyneenä ja joku trendipelle huuteli perään "uujee kukkaaa". Ja hyvät käytöstavat pätevät tässäkin, eli ei ala turhaan kenellekään tuputtamaan tai provosimaan. Jos joku sattuu haistamaan, ketä haittaa. Joskus joku mummeli huuteli perään "kyllä minä tiedän mitä te poltatte". Stadin kaikissa puistoissa kyllä blossi palaa kesäisin aika kiitettävästi. Yhdelläkin polkupyörä reissulla näin joku 4-5 eri porukkaa kyhväämässä paukkuja. Ei aina jaksa olla fiksu ja kiinnostua homman järkevyydestä, on aika paljon menetettävää siitä huolimatta.

Synesthesia

ViestiKirjoittaja Synesthesia » 9.5.2007 21:55

Itse en ole paljoa ulkona poltellut, en itse asiassa kai kertaakaan? Mutta muutaman kerran ollaan kavereiden kanssa baarissa vetästy jointti :D Ei kyllä selvinpäin uskaltais, kuitenkin ku paikalliset kuppilat on niin pieniä että yksikin jointti niin puoli baaria nuuhkii ilmaa ja katselee ympärilleen.. :D

kameleontti

ViestiKirjoittaja kameleontti » 22.12.2007 13:42

Lähetetty 22.12.2007 13:34:
Tätä ketjua oon etsiny koska oon ihan samaa mieltä! Eisen polttelun pitäs piilossa tapahtuu. Jengi lähtee dogaamaa vkloppusin ulos ni miksei sit polttelemaa ku se kerta on terveellisempää ja sitä täs on koitettu laillistaa. Jos on pokkaa nähä jotai asian etee ja laillistamisen etee ni on myös valmis jäämää kiinni siitä hommasta. (tosin ymmärrän jos on kasvatus käynnissä). Tosin se on VITUN ärsyttävää jos joku puol tuttu, vaikka tyttöystävän isosiskon kaveri bustaa sut ni sehän aattelee heti et oot joku nisti ni mikäs siin sitku kaikki maholliset naamat kattoo sua ku oisit joku yhteiskunnan loinen. mutse riski on otettava.
----------
Lisätty 7 minuutin jälkeen:

Joskus vois heittää kolikkoo et kuka joutuu vetää jointti suussa keskustan kaduilla niin kauan kuse palaa :D saattas kauempaa katottuna naurattaa ihmisten ilmeet ja eleet ku sieraimii iskee kannabiksen vaarat!
Oloi?!

Ironicci

ViestiKirjoittaja Ironicci » 23.12.2007 11:56

Mikäs sen mukavampaa kun talvisella ilmalla käydä iltakävelyllä, katsella kun lumihiutaleet peittää maan, ja imeskellä siinä jointtia. :) myönnettäköön että sen verran löytyy ''arkuutta'' että julkista polttelua varten tulee mieluiten väsättyä se ns. agentti, toisaalta piippu saattaa julkisella paikalla palaa, tosin sillon on blandiksena piipputupakkaa.

Mutta pääsääntöisesti kannatan julkista polttelua. Harmi vain että jotkut käsittävät sen niinkin että baari-illan jälkeen suhteellisen voimakkaassa humalatilassa aletaan käryttelemään, ja sen verran mitä yöelämässä näiden kolmen täysi-ikäisenä eletyn vuoden aikana on tullut kuljettua, siitä ei yleensä hyvää seuraa.. :?

Nautitaan talvesta, kohtahan se on jo kevätkin :D
*Pekka Routalempi -fanclub*

Nerppe

ViestiKirjoittaja Nerppe » 24.9.2008 1:39

Itse olen jopoa poltellut "tavallaan" julkisilla paikoilla. Eli sen verran kaukana, etteivät suuret massat haista, mutta sen verran lähellä, että voin itse katsella ihmisiä ja heidän toimintaansa. Esimerkkinä eräs mukava kukkula, jossa kyllä menee kävelytie metrin päästä. Siinä on tullut jopoteltua ja joskus siitä on porukkaa kävellyt ohikin ja siltä etäisyydeltä sitä ei kyllä voi olla haistamatta. :D Mutta pääpointtina, että "tässä minä istun ystävien kanssa omassa rauhassa kukkulalla naureskellen ja jopoa poltellen. Ei meistä ole haittaa, kuten ehkä huomaat". Kadulla en ole polttanut, kuin kerran ja sekin meni kyllä mainiosti eikä edes kuumottanut. Sitten käryissä kebabille, jossa oli koristeena hiton iso turkkilainen vesipiippu. En kuitenkaan ole ottanut tavaksi tuota "massojen keskellä pajauttelua".

daivan

ViestiKirjoittaja daivan » 24.9.2008 2:23

Onhan tota tullu yleisillä paikoilla polteltua, kerran ladattii lasibongi kauppakeskuksessa (vähän niinku sisäpihalla, jengi käy röökillä siinä) :D kerran kyhättii ja poltettii kaverin kanssa hiisit pikku akryylibongista kävellessä suhteellisen yleisellä kadulla laitakeskustassa. Ja kerran torilla poltettii chilumii... On noita varmaa muitaki mut ei nyt muistu mielee. Ja puistossa poltan usein bongia, jointtia, piippua, mitävaan. Ja on niitä jointteja ym tultu poltettua ihan niin yleisillä paikoilla vaa ku voi.

Kannatan julkipössyttelyä kuhan on asiallisesti! :pimp: :foil:

Palaa sivulle “Politiikka ja media”