Kuva

valojakso

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
RVR

valojakso

ViestiKirjoittaja RVR » 12.11.2008 19:22

en loytynyt mistään tai oli sit liian lähellä vastaus et olisin sen huomannut mutta mitenkäs valojakso pitäisi siis asettaa.
onko siis tuntimäärällisesti miten tarkkoja valoajat kasveille?
pyytäisin esimerkkejä vege vaiheen valoajoista.
ja siitä siirtymä kukitus vaiheen valoaikoihin.
eli miten lamppuja pidätte päällä koko elinajan.
Kiitos jo etukäteen! :o
rauhaa vai rautaa?

konsta-aapeli

Re: valojakso

ViestiKirjoittaja konsta-aapeli » 12.11.2008 19:28

tässä linkki hupuun, sieltä löytyy lähestulkoon kaikki tarvittava tieto kasvattelusta. http://fi.wikibooks.org/wiki/Koristehampun_kasvatusopas

-Konsta
Fear leeds to anger, anger leeds to hate, hate leeds to suffering.

Klosetisti

ViestiKirjoittaja Klosetisti » 12.11.2008 19:30

Voi hyvä isä sentään... :(

Hobgob
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hobgob » 12.11.2008 20:14

vege = 75% valoa 25% pimeää (ei yli 10 h pimeitä jaksoja mielellään)

kugu = 50% valoa 50% pimeää (ei yli 12 h pitkiä valojaksoja mielellään)
.

RVR

ViestiKirjoittaja RVR » 12.11.2008 21:00

kiitos näistä. aika lähelle muistin oikein. :roll:
rauhaa vai rautaa?

liiteri

ViestiKirjoittaja liiteri » 13.1.2016 11:01

Terve!

Alkaa taas uus projekti, Jock Horroria tällä kertaa. Aiemmin olen vegettänyt aina 24 h valolla, eli lamput päällä koko ajan. Onko kellään tietoa/kokemusta jos vegetyksen hoitaisi 21/3 valoilla, 18/6 tai jollain muulla jaksotuksella? Minua kiinnostaa ainoastaan lopputuotteen (kukka) laatu ja määrä. Nitkuja ei ole eikä tule, eikä kiinnosta meneekö sadon valmistumiseen 10 vai 20 viikkoa. Eli onko kasville parempi pieni pimeä jakso vuorokaudessa vegetyksessä? Kasvatustilan lämmöt on hallinnassa, eli lämmön alentamisen takia en mitään jäähdyttelytaukoja tarvitse (toki valojen säteilylämmölle en mahda mitään muuta kuin pitää tila valkoisena/alumiinifoliovuorauksella--mustat ja tummat pinnathan absorboi valon energiaa ja liikkumaan kun eivät pääse niin muuttavat energian lämmöksi).

Kukituksessa olen käyttänyt aina alusta loppuun 12/12 valojaksoa sen kummemmin miettimättä. Onko tässä hyötyä alkaa lyhentelemään kukittamisen loppupuolella asteittain valojakson pituutta?

Tämmöstä tänään, kommenteista jo etukäteen riemuiten.

pöllömies

ViestiKirjoittaja pöllömies » 13.1.2016 16:58

liiteri kirjoitti:Terve!

Alkaa taas uus projekti, Jock Horroria tällä kertaa. Aiemmin olen vegettänyt aina 24 h valolla, eli lamput päällä koko ajan. Onko kellään tietoa/kokemusta jos vegetyksen hoitaisi 21/3 valoilla, 18/6 tai jollain muulla jaksotuksella? Minua kiinnostaa ainoastaan lopputuotteen (kukka) laatu ja määrä. Nitkuja ei ole eikä tule, eikä kiinnosta meneekö sadon valmistumiseen 10 vai 20 viikkoa. Eli onko kasville parempi pieni pimeä jakso vuorokaudessa vegetyksessä? Kasvatustilan lämmöt on hallinnassa, eli lämmön alentamisen takia en mitään jäähdyttelytaukoja tarvitse (toki valojen säteilylämmölle en mahda mitään muuta kuin pitää tila valkoisena/alumiinifoliovuorauksella--mustat ja tummat pinnathan absorboi valon energiaa ja liikkumaan kun eivät pääse niin muuttavat energian lämmöksi).

Kukituksessa olen käyttänyt aina alusta loppuun 12/12 valojaksoa sen kummemmin miettimättä. Onko tässä hyötyä alkaa lyhentelemään kukittamisen loppupuolella asteittain valojakson pituutta?

Tämmöstä tänään, kommenteista jo etukäteen riemuiten.

Onnea rojektiii, vegetin myös ennen 24h pääl vaihdoin 18/6 ei valittamista, käytän jatkossakin.
Jätä foliot mieluiten kokonaan pois, valkoinen maali heijastaa paremmin. En osaa tuosta yön lisäämisestä sanoa, ei oo kokemusta. Kokeilemallahan se selviää! Ei siitä haittaa pitäs olla.
Time you enjoy wasting is not a waste of time.

liiteri

ViestiKirjoittaja liiteri » 13.1.2016 17:23

pöllömies kirjoitti:...

Onnea rojektiii, vegetin myös ennen 24h pääl vaihdoin 18/6 ei valittamista, käytän jatkossakin.
Jätä foliot mieluiten kokonaan pois, valkoinen maali heijastaa paremmin. En osaa tuosta yön lisäämisestä sanoa, ei oo kokemusta. Kokeilemallahan se selviää! Ei siitä haittaa pitäs olla.

Kiitän vastauksesta ja onnentoivotuksesta, sitäkin aina hivenen tarvitaan. Eli tämä alkaa räpläämään ajastimen asetukset moodiin 21/3, koitetaan sillä. Itse asiassa eipä mulla kaapissa olekaan kuin kahvipakettien "mylar"- puoli lecasoran päällä ruukuissa, muutoin kaappi on valkoinen ( ja tummat ruukut niin olen teipannut valkoiset A4-paperit ympärille ja hyvin on toiminut).

Kertokaahan toki muutkin jos on kokemuksia tästä valojaksosta. Jostakin luin että tämä pimeä jakso tehostaa fotosynteesiä, mutta kokemusperäinen tietohan on aina parasta.

psyphish
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja psyphish » 20.1.2016 18:19

liiteri kirjoitti:...

Kiitän vastauksesta ja onnentoivotuksesta, sitäkin aina hivenen tarvitaan. Eli tämä alkaa räpläämään ajastimen asetukset moodiin 21/3, koitetaan sillä. Itse asiassa eipä mulla kaapissa olekaan kuin kahvipakettien "mylar"- puoli lecasoran päällä ruukuissa, muutoin kaappi on valkoinen ( ja tummat ruukut niin olen teipannut valkoiset A4-paperit ympärille ja hyvin on toiminut).

Kertokaahan toki muutkin jos on kokemuksia tästä valojaksosta. Jostakin luin että tämä pimeä jakso tehostaa fotosynteesiä, mutta kokemusperäinen tietohan on aina parasta.

Olen pitänyt nyt ( :think: nyt) kasveja 24h valossa, koska ajastin tipahti puuhaillessa ja hajosi. Kasvu on selvästi hitaampaa kuin 18/6 valoilla joita olen tavallisesti käyttänyt. Kasvua saattaisi nopeuttaa korkeampi ilmankosteus, mutta pidän jatkossakin pimeän jakson kasveilleni jahka saan aikaiseksi hankkia ajastimen.

swazitime

ViestiKirjoittaja swazitime » 20.1.2016 18:37

Vedätkö psyphish ledillä vai natikalla? Vois kuvitella et natikan "paaahto" vaatii tosiaan pimeän tauon? :think:

psyphish
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja psyphish » 20.1.2016 22:42

swazitime kirjoitti:Vedätkö psyphish ledillä vai natikalla? Vois kuvitella et natikan "paaahto" vaatii tosiaan pimeän tauon? :think:

Noi 24h vegettyvät on LEDien alla, toiset 2x80w Hans panelien ja osa 6500K "150w" COBin alla. Molemmissa kasvu on tukevaa ja tiheää, mutta nopeus puuttuu.

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”