City lehti "poliisin arkistoista"

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Expandor

City lehti "poliisin arkistoista"

ViestiKirjoittaja Expandor » 3.1.2004 22:53

Kattokaapas hampuusit tämä:
http://www.city.fi/artikkelit/artikkeli ... rea=ilmiot

Etenkin juttu epäilyttävien henkilöiden tietojärjestelmästä oli aika kuumottava. Pelkkä käyttörikosepäily voi oikeuttaa poliisin pitämään rekisteriä sinusta. En tiennyt, että ne olivat jo tuollaisenkin mennyt säätämään käyttäjiäkin koskemaan. huh...

Tuntomerkkirekisteriksi kutsuttuun tietokantaan talletetaan kaikenlaista tutkinnan kannalta hyödyllistä, kuten jalanjälkiä, valokuvia ja tietoja erityistuntomerkeistä, kuten tatuoinneista. Vastaavaa tarkoitusta palvelee myös ns. epäiltyjen rekisteri.

"Epäiltyjen tietojärjestelmä voi sisältää poliisilain 1 §:n 1 momentissa säädettyjen tehtävien suorittamiseksi hankittuja rikostiedustelu-, tarkkailu- ja havaintotietoja henkilöistä, joiden on syytä epäillä myötävaikuttavan tai myötävaikuttaneen rikokseen, josta saattaa seurata enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta, tai huumausaineen käyttörikokseen", toteaa poliisilaki.

AL

ViestiKirjoittaja AL » 4.1.2004 3:45

Tämän kaiken (mukaanlukien Cityn muka poliisintoimet kyseenalaistava kirjoitus) tarkoitus on vain ja ainoastaan luoda pelkoa. Aivan kuten valtion tahallaan köyhänä pitämät köyhät, on heidän tarkoitus pelotella ihmisiä olemaan kunnolla (ai että töissä vituttaa, työt lisääntyy mutta palkka laskee, työnantaja polkee duunarin oikeuksia, älä valita, ainakin sulla on duunia!).

Faktaahan nyt on, ettei sillä poliisilla ole niitä resurssejaan, se onkin varmaan ainut absoluuttinen fakta. Kuvia voidaan ottaa, nimiä voidaan kirjotella, mutta eri asia onkin tullaanko tietoja koskaan löytämään silloin kun tarvitsisi.

Pelko siitä että isoveli valvoo tai siitä, että kaikki mitä teet tullaan myöhemmin kääntämään sinua vastaan työhaastatteluissa yms. on pelkkää luikuria. Eläkää, ja sanokaa myöhemmin että olette sinut menneisyytenne kanssa, katsokaa minne Halme pääsi tuolla porsaanreiällä. Sitten kun sekään ei enää riitä, päästäkää herra sydämeenne! :)

Ei pelkoa, toverit. Kyllä tästä selvitään.

AL

Expandor

..

ViestiKirjoittaja Expandor » 4.1.2004 15:36

Joo, olihan tuossa AL ihan hyvää pointtia. Pelossa ei kannata elää.

Tuo Cityn teksti ei kyllä mun mielestä ollut pelottelua van enemmänkin ihmisten herättelyä siihen, mitä kaikkea Arkadianmäellä puuhataan turvallisen yhteiskunnan nimmissä. "Tavalliselle" kuuliaiselle taapertajallle tuo saattaa kyllä olla pelottelua, mutta jättäisikö joku metsäbilettäjä menemättä kemuihin pelätessään, että pääsee poliisin kataloogiin? Tuskin.

Katsoitteko muuten tuota tekstin alla olevaa keskustelua? Hyvä tuo juttu huvilupahakemuksen "mekaanisesta musiikista". Taas on poliisiasemalla ruutia keksitty :idea:

hooj

ViestiKirjoittaja hooj » 6.1.2004 0:12

Poliisin toiminta on välillä aika jännää. Eräänä lauantai-iltana pari mun kaveria pysäytettiin kun he olivat tulossa autolla leffasta. Poliisit tietysti tutki taskut ja auton. Poliisit myös kysyivät, missä minä olin ja lisäsivät, että yleensähän minä olen ollut kuskina(?) Mulla ei ole rikosrekisteriä, eikä poliisilla pitäisi olla mitään syytä kysellä mun tekemisiä. Aika hyvin poliisit olivat seuranneet mun tekemisiä.

Samana syksynä poliisiauto lähti seuraamaan mua kun olin lenkillä ja ne seurasivat minua melkein koko lenkin ajan ihan kotiin asti, tai siis parkkipaikalle. Mua hivenen ihmetytti moinen toiminta ja teki mieli kysäistä sediltä, oliko niillä jotain asiaa.

Expandor

ViestiKirjoittaja Expandor » 6.1.2004 18:09

No, kai niillä on syy vahdata sua jos kerran tällä foorumilla käyt :wink:
Käy poliisiasemalta kysymässä, että oliko niillä jotain tärkeätäkin asiaa kun sun perään kyselivät. Kuulostaa suhteellisen mielenkiintoiselta tapaukselta. Minkä kokoisesta paikkakunnasta on muuten kyse?

hooj

ViestiKirjoittaja hooj » 6.1.2004 18:46

Silloin kun mua "kytättiin", noin kaksi vuotta sitten, asustelin Helsingin lähistöllä n. 40 000 asukkaan kaupungissa enkä tiennyt tästä foorumista yhtikäs mitään. Yksi tuttu silloin kyllä kasvatteli ja jäi siitä kiinnikin. Yritin käydä poliisilaitoksella kyselemässä miksi minusta oltiin niin kiinnostuneita, mutta eipä mulle mitään kerrottu.

tmotion

Kuvatkaa poliiseja

ViestiKirjoittaja tmotion » 8.1.2004 14:33

Kamera aina mukana ja kun poliisi näkyy niin RÄPS! RÄPS!. Kuvatkaa poliiseja ja poliisiautoja aina.

Etenkin jos poliisilla näkyy kamera niin RÄPS!

mr. doctor

ViestiKirjoittaja mr. doctor » 9.1.2004 4:10

Jep. :wink:

Palaa sivulle “Politiikka ja media”