Kannabiksen todelliset haittavaikutukset

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
SSH

Kannabiksen todelliset haittavaikutukset

ViestiKirjoittaja SSH » 25.2.2009 18:45

Hei!
Kannabiksen haittavaikutuksista on tällä foorumilla ja ympäri nettiä kiistelty paljon, joten mielessäni on muutama kysymys johon haluaisin vastauksen ja täältä sen uskon saavani :).

Aiheuttaako kannabis poltettuna kurkku/suu/keuhkosyöpää? Onko riski saada jokin noista syövistä suurempi kuin tupakalla?
Johtaako kannabis todella kovempiin aineisiin kuten amfetamiiniin ja heroiiniin? Jos ei, niin minkä takia niin paljon siitä puhutaan, onko näillä jokatapauksessa jokin yhteys?
Onko mahdollista saada psykoosi jo ensimmäisestä kokeilusta tai voiko ensimmäisellä kerralla jäädä fyysisesti koukkuun?
Tuhoaako kannabis alkoholin tavoin aivosoluja?

Nämä kysymykset askarruttavat kovasti ja toivoisin saavani jonkilaisia vastauksia. :)
Linkkejä (suomenkielisiin) tutkimustuloksiin myös kaipaan!

tyhmä?

Re: Kannabiksen todelliset haittavaikutukset

ViestiKirjoittaja tyhmä? » 25.2.2009 18:51

tuota hakua kannattaa todella käyttää?!

kukkarulla
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja kukkarulla » 25.2.2009 20:35

SSH kirjoitti:Hei!
Kannabiksen haittavaikutuksista on tällä foorumilla ja ympäri nettiä kiistelty paljon, joten mielessäni on muutama kysymys johon haluaisin vastauksen ja täältä sen uskon saavani :).

Aiheuttaako kannabis poltettuna kurkku/suu/keuhkosyöpää? Onko riski saada jokin noista syövistä suurempi kuin tupakalla?
Johtaako kannabis todella kovempiin aineisiin kuten amfetamiiniin ja heroiiniin? Jos ei, niin minkä takia niin paljon siitä puhutaan, onko näillä jokatapauksessa jokin yhteys?
Onko mahdollista saada psykoosi jo ensimmäisestä kokeilusta tai voiko ensimmäisellä kerralla jäädä fyysisesti koukkuun?

Nämä kysymykset askarruttavat kovasti ja toivoisin saavani jonkilaisia vastauksia. :)
Linkkejä (suomenkielisiin) tutkimustuloksiin myös kaipaan!

1. varmaan samassa määrin kun tupakanpoltosta, riippuu paljonko tupakkia sekaan laittaa vai laittaako ollenkaan, mutta kannabista poltetaan yleensä jointista miksattuna röökiin jossa ei ole lainkaan filtteriä filteroimassa saasteita pois. Aktiivihiilifiltterin läpi hengitelly on terveellisempää. Kaikkein terveellisimmät nautintomuodot ovat luultavasti syöminen ja höyrystäminen.

2.Esimerkiksi minä en koskaan ole mitään muuta huumeeksi luokiteltavaa päihdettä käyttänyt, kuin kannabista. Enkä ole myöskään koskaan lääkkeitä popsinut päihtymistarkoitukseen. Jotku sitten taas tykkää olla ihan vitun sekaisin, ja kun hampusta ei siihen kuntoon helpolla itteään saa niin vetelevät jotain
muuta. Kaikki on susta ittestään kiinni ja sun elämänarvoista. En sano niillä olevan mitään yhteyttä, kannabis = luonnontuote. Amfetamiini&heroiini = laboratoriopaskaa.

3.Tohon paha sanoa vastausta. ehkä se on mahdollista mutta tosi pieni todennäköisyys. Ennemminki se lähtee siitä jokapäiväisesta polttelusta

4. Kannabis ei tuhoa aivosoluja, ja muutkin vaikutukset (unisuus, pöhnä, mahdolliset uni ja keskittymishäiriöt säännöllisen käytön jälkeen) häviävät muutaman viikon tauon jälkeen/aikana.

Aamen
Yrtti on ihmiselle.

Kani Sativa

ViestiKirjoittaja Kani Sativa » 25.2.2009 20:44

SSH kirjoitti:

Ei aiheuta syöpää (tuhoaa syöpäsoluja, silloinhan on mahdotonta saada syöpää), mutta poltettuna samanlaisia hengityselin sairauksia kuin tupakkakin. Ei johda kovempiin aineisiin sen enempää kuin mikään muukaan päihde, se on lopulta vain itsestään kiinni mitä käyttää ja mitä ei.
Ei aiheuta fyysistä riippuvuutta, henkistä saattaa esiintyä (joskin monilla hyvin mietoa), jos pajauttaa viikkokaupalla putkeen.
Tuosta psykoosista.. saattaa se puhkaista jonkun mieleisairauden (esim. skitsofrenia),jos sellainen on jo piilevänä olemassa. Psykoosi on käsittääkseni oire, ei niinkään sairaus. Mä oon saanu alkoholista enemmän psykoosin tapaisia fiiliksiä.
Kannabis ei tuhoa aivosoluja, vaan suojaa ja lisää niiden määrää.

Tutkimustuloksia löytää foorumilta runsaasti, minäkin suosittelen hakua käyttämään.

edit. Hah, kyllä se heinä vapolla toimii, kirjoituskyky on hhhhidasss...
Join a hilarious adventure of a life-time. Work, buy, consume, die.

mielipiteeni

ViestiKirjoittaja mielipiteeni » 26.2.2009 9:39

Ei ihmisellä ole "piileviä" mielisairauksia, höpö höpöä. Kuinka hitossa oikeesti voi sanoa että on "piilevä" sairaus? Oikeesti. Peräisin valistusajalta "se on kuin venäläistä rulettia". Ihminen saadaan kyllä sekoamaan, jos halutaan. Mites kun runkkausta pidettiin sairautena, oliko silloin runkkaukseen liittyviä mielen ongelmia? Varmasti oli. Mutta olisiko runkkaus pitänyt kieltää siksi? Ei. En jaksa uskoa kannabiksen psykoosiväitteisiin ja mielipiteeni perustan yli 15. vuoden käyttöön ja satoihin tavattuihin lussuttajiin eri maissa perustuen. Jos se oikeesti jotain aiheuttaisi, olisin aivan varmaan kuullut edes yhdestä tapauksesta.

Sen sijaan tiedän useita piri, kola, heroiini ja alkoholiongelmaisia ja kukaan ei sekunnin sadasosaakaan arvo sitä että aiheuttaako joku noista em. aineista ongelmia. Hamppuun liittyvät ongelmat ovat kadonneet kun sen päivittäisen vetämisen on jättäny iltaan.

Mutta voi tajunnan leejeneminen saada nuoren ja herkän mielen järkkymään. Onhan se outo kokemus todeta että huh huh hitto mitä kaikea päässä liikkuukaan ja ei tää ookkaa yhtään sellasta ku mulle on kusetettu. Utelias ottaa asian innolla vastaan. Paapottu ressukka toteaa että nyt mä sekosin ja terkkari oli oikeessa. Maailma on sellainen millaiseksi sen luo omassa mielessään. Joillekin voi olla vaikeaa kohdata itsensä ja todellisuuden sellaisena kun se on. Yleensä vaan painetaan ja ei ajatella, sellasta järjestelmä tarvitsee.

Toki kaikesta voi kehittää ongelman. Kannabista enemmän vaikkapa erilaiset uskonnot ovat tuhonneet ihmisten mieliä ja ei siitä kukaan ole huolestunut. Kannabikseen liittyvän paskan jauhaminen johtuu siitä että jengillä ei ole mitään hajua siitä mistä ne puhuu.

Kohtuus KAIKESSA on hyvä ohjenuora kannabiksenkin kohdalla.

SSH

ViestiKirjoittaja SSH » 26.2.2009 10:29

Kiitos vastauksistanne! :)

Nämä auttavat todella, sillä itse olen joutunut viime aikoina väittelemään hyvin paljon tästä asiasta.
Mitä tahansa väitänkin, vastalause kuuluu: "Ei pidä ikinä edes kokeilla kannabista, koska se on vaarallista."
Ja tuo vaarallisuus perustuu siihen, että tämän henkilön mukaan "Kukaan ei voi tietää jos se käyttö lähteekin käsistä tai vahingossa sortuukin kovempiin. Ei pidä ottaa sitä riskiä."
Sitten on kuulemma päihdeosastot täynnä näitä pilvipäitä ketkä luulivat että käyttö pysyy hanskassa, mutta loppujenlopuksi ovatkin pahassa koukussa ja elämä pilalla. Eli hänen mukaansa kenenkään ei pidä ottaa sitä riskiä että lähitisi edes kokeilemaan kannabista.

Sinänsä kyllä ihan arvostettava kanta, mutta miten saisin hänet uskomaan, että kyllä käytön voi pitää kohtuullisena? :?
Vai onko se kenties niin yksilöllistä, että esimerkiksi joku on elänyt elämänsä vakaata elämää ja työt ovat sujuneet mallikkaasti päättääkin kokeilla pilveä ja rakkaus tähän syntyy ensisilmäyksellä. Tämän jälkeen hän päättää jatkaa kannabiksen käyttöä ja päättää pitää sen viikonloppukäyttönä ja töissä hän käy normaalisti arkipäivät. Voisiko tässä vaiheessa se käyttö yhtäkkiä lähteäkin käsistä? Tai no, kyllähän se tietysti voisi , mutta mikä se syy silloin olisi?

Haluaisin hänet ymmärtämään kannabista ja tällä hetkellä keskustelumme kulkevat kehää ja vastaan tulee yllämainittuja vastalauseita ja väittely on siksi suht turhauttavaa. :yes:

Kani Sativa

ViestiKirjoittaja Kani Sativa » 26.2.2009 10:42

SSH kirjoitti:

Eli hänen mukaansa kenenkään ei pidä ottaa sitä riskiä että lähitisi edes kokeilemaan kannabista.

Samalla logiikalla ei varmaan kannata maistaa kahviakaan, tai juoda sitä ensimmäistäkään saunakaljaa. Ei edes syödä suklaata, jos siitä alkaakin pitämään liikaa niin kertyy kuolettava määrä ylipainoa yms.
Jos se ei usko mitä sä kerrot sille, niin se ei edes halua uskoa. Hänelle on varmaan pinttynyt alitajuntaan ala-asteen huumevalistukset, ja jos ei omaa avointa mieltä, niin vaikea sitä mielipidettä on saada muuttumaan. :?
Join a hilarious adventure of a life-time. Work, buy, consume, die.

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 26.2.2009 11:05

Pistääpä jopa itteeki kiehuttamaan tommoset korvat vaikussa väittelevät.

"Kukaan ei voi tietää jos se käyttö lähteekin käsistä tai vahingossa sortuukin kovempiin. Ei pidä ottaa sitä riskiä."

Tämä on semmonen ihmistyyppi, minkä takia muutos mihinkään ei ole mahdollista. Lammas pahimmasta päästä.

Kuvitteleeko ihmiset tosissaan, että heti kun käyttää ihan mitävaan minkä valtio on kieltäny, lähtee ihmiseltä oma tahto kokonaan. Ei yhteiskunta ehkä ihan vielä ole ihmisiltä onnistunut kitkemään minyyttä (vaikka yritys on kovaa). Tuli tässä samassa mieleen tyyppi kenen kanssa väittelin kannabiksesta internetissä ja loppujen lopuksi hän julisti, että kannabiksesta myönteisesti puhumisesta pitäisi tehdä laitonta. Tämä on semmoista absurdiutta mitä päin ollaan kokoajan menossa.

Lex nokiat ja lisämokiat.
"Vapaus ei tarkoita elämää ilman vastuuta, vaan kykyä valita ja sitoutua siihen mikä on parasta ihmiselle itselleen."

// Paulo Coelho, Zahir

mielipiteeni

ViestiKirjoittaja mielipiteeni » 26.2.2009 11:08

Et sä saa sitä uskomaan, ainakaan järkeen vetoamalla. Se kyseenalaistaisi liikaa ressukan omaksumia totuuksia ja se joutuisi katsomaan peiliin, sitä ihminen kuitenkin aktiivisesti välttelee. Turha sille edes puhua mitään ja miksi puhuisit? Kumpaa yrität vakuuttaa, sitä vai itseäsi? Vai käykö se liikaa omalle itsetunnollesi että et saakaan sen hyväksyntää ja miksi tarvitset kenenkään hyväksyntää?

Mieti noita, ilman vihaa tai katkeruutta. Valitse oma polkusi ja uskalla kulkea sitä. Älä ikinä käytä sekuntiakaan kenenkään perseen nuolemiseen, vaan toimi kuten tunnet oikeaksi ja muista sallia se niille joita et itse ymmärrä. Ole se yksinäinen susi joka ei pelkää, vaan taistelee takaisin. Älä käännä poskea tai anna noiden masentaa sua. Muuta isompaan kaupunkiin missä sinulla on vapaus elää kuten haluat.

Sytytä jointti joskus sen edessä, silleen että sun on hyvä olla ja ole kuin sitä ei olisikaan. Älä tee numeroa, minkäänlaista. Jos se alkaa mussuttamaan, käske painua takaisin koloonsa ja jättämään sut rauhaan. Ota se viihteen kannalta, mikä ei tapa, se vahvistaa. Mikä on pahinta mitä sulle voi käydä? Leuka pystyyn.

SSH

ViestiKirjoittaja SSH » 26.2.2009 12:11

Jep, olen kyllä myös itsekin tullut siihen tulokseen, että ei hän vain halua/voi uskoa mitä sanon. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vaikka kuitenkin hän osan uskoisikin, ei hän ikinä voisi myöntää sitä.

Turha sille edes puhua mitään ja miksi puhuisit? Kumpaa yrität vakuuttaa, sitä vai itseäsi? Vai käykö se liikaa omalle itsetunnollesi että et saakaan sen hyväksyntää ja miksi tarvitset kenenkään hyväksyntää?

Häntä tässä olen yrittänyt vakuuttaa, mutta ei se tule onnistumaan. Olen kyllä päättänyt luovuttaa tämän taistelun, sillä ei poltteluni kenellekään kuulu. :)
Olet oikeassa, en tarvitse kenenkään hyväksyntää.

No, saa nähdä, ehkä jonain päivänä silmät aukenee hänellekin. :)

Iron lung

ViestiKirjoittaja Iron lung » 26.2.2009 14:00

SSH kirjoitti:Vai onko se kenties niin yksilöllistä, että esimerkiksi joku on elänyt elämänsä vakaata elämää ja työt ovat sujuneet mallikkaasti päättääkin kokeilla pilveä ja rakkaus tähän syntyy ensisilmäyksellä. Tämän jälkeen hän päättää jatkaa kannabiksen käyttöä ja päättää pitää sen viikonloppukäyttönä ja töissä hän käy normaalisti arkipäivät. Voisiko tässä vaiheessa se käyttö yhtäkkiä lähteäkin käsistä? Tai no, kyllähän se tietysti voisi , mutta mikä se syy silloin olisi?

Syynä tähän repsahtamiseen olisi oman mielen heikkous. Itsellä ei ainakaan ole mitään ongelmia pitää polttelua viikonlopussa. Yksi jointti perjantaina ja toinen lauantaina. Arkisin opiskelua/iltatöitä.
Joskus tulee jätettyä nuokin jointit polttamatta, jos ei vaan huvita sauhutella. Sanoisin, että se on ihan itsestä kiinni, että kuinka paljon tuota tavaraa polttelee tai että ratkeaako kovempiin aineisiin.
Let me fuck up your mind, please.

Keijo-Annikki

ViestiKirjoittaja Keijo-Annikki » 26.2.2009 14:11

SSH kirjoitti:
Vai onko se kenties niin yksilöllistä, että esimerkiksi joku on elänyt elämänsä vakaata elämää ja työt ovat sujuneet mallikkaasti päättääkin kokeilla pilveä ja rakkaus tähän syntyy ensisilmäyksellä. Tämän jälkeen hän päättää jatkaa kannabiksen käyttöä ja päättää pitää sen viikonloppukäyttönä ja töissä hän käy normaalisti arkipäivät. Voisiko tässä vaiheessa se käyttö yhtäkkiä lähteäkin käsistä?

Voi toki lähteä ja itsellä se on lähtenytkin siihen että tykkään poltella iltaisin työpäivän päätteeksi. Mutta sitä en ole keksinyt että miten se haittaa työelämää, joten ei ole syytä kieltääkään sitä itseltä. Olin siis työelämässä jo ennekuin aloitin kannabiksen käytön.

HL1979
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja HL1979 » 26.2.2009 14:56

Keijo-Annikki kirjoitti:Voi toki lähteä ja itsellä se on lähtenytkin siihen että tykkään poltella iltaisin työpäivän päätteeksi. Mutta sitä en ole keksinyt että miten se haittaa työelämää, joten ei ole syytä kieltääkään sitä itseltä. Olin siis työelämässä jo ennekuin aloitin kannabiksen käytön.

Itse aloitin polttelun ennen työelämään astumista. Stressaavimpina aikoina tulee poltettua savut iltaisin työpäivän jälkeen. Vaikkei verrata pitäisi, niin silti ajattelen sen olevan parempi, kuin kossupullo per ilta -taktiikan :) Seuraavana aamuna kuitenkin pystyy operoimaan normaalisti, toisin kuin krapulassa.
Hiisi vieköön!

Sarvi

ViestiKirjoittaja Sarvi » 26.2.2009 15:39

Onkohan kellään tarjota linkkiä johonkin tutkimukseen tuosta skitsofrenian tai psykoosin laukeamisesta?
Itse en ole moista löytänyt, vaikkakin kaikki sitä tuntuvat ilman lähdettä siteeraavan. "The Union"-dokkarissakin
siitä oli mainintaa, mutta lähdettä ei siinäkään annettu.

Tuntuu hassulta että kukaan tuttavistani jotka käyttävät kannabista eivät tunne ketään jolle olisi kannabiksen
käytöstä aiheutunut vakavia mielenterveydellisiä ongelmia, kun taas jokainen valistaja tai muutenvaan
kannabiksen käyttöä vastustava henkilö tuntee/tietää ainakin 5 ihmistä jotka ovat tälläkin hetkellä sidottuna
sänkyyn jossakin parantolassa.

Itse koitan olla mahdollisimman objektiivinen asian suhteen, mutta kyseisestä asiasta on vaikea muodostaa
mielipidettä ilman minkään näköistä lähdemateriaalia. Valitettavasti myöskään nykyinen koulutukseni ja
taloudellinen tilanteeni ei mahdollista oman tutkimuksen tekemistä. :lol:

Iron lung

ViestiKirjoittaja Iron lung » 26.2.2009 16:04

http://www.colorado.edu/alcohol/downloa ... havior.pdf

Kannabis on oma itsenäinen psykoosin aiheuttaja, mutta riski sairastua psykoosin kannabiksen takia (mikäli muuten on pääkunnossa eikä sukurasitteita löydy) on varsin pieni. Jos en väärin muista niin kerroin kannabista käyttämättömään verrattuna 0,44?
Tuossaoli muistaakseni jotain puhetta psykoosista ja semmoinenkin topikki taitaa olla kuin kannabispsykoosi.

Sarvi

ViestiKirjoittaja Sarvi » 26.2.2009 16:20

Iron lung kirjoitti:http://www.colorado.edu/alcohol/downloads/Cannabis_and_behavior.pdf

Kannabis on oma itsenäinen psykoosin aiheuttaja, mutta riski sairastua psykoosin kannabiksen takia (mikäli muuten on pääkunnossa eikä sukurasitteita löydy) on varsin pieni. Jos en väärin muista niin kerroin kannabista käyttämättömään verrattuna 0,44?
Tuossaoli muistaakseni jotain puhetta psykoosista ja semmoinenkin topikki taitaa olla kuin kannabispsykoosi.

Kiitän näistä! Pitänee kokeilla hakua uudestaan. :oops:

joo

ViestiKirjoittaja joo » 26.2.2009 16:59

Iron lung kirjoitti:http://www.colorado.edu/alcohol/downloads/Cannabis_and_behavior.pdf

No onko oikeesti joku riski se että on joku 0,41 kerroin psykoosille? Ihan oikeesti, kuka tosta nyt mitään johtopäätöksiä uskaltaa vetää? Ja vaikka olisi jossain määrin totta, on alkoholi paljon pahempi psykoosin aiheuttaja. En laske psykoosiksi sitä että joku teini pelästyy "nyt mä sekoo" ja menee sairaalaan. Sairaalassa sitten hysteerinen valistaja selittää "sekoominen on lähellä" ja totta kai teini kuuntelee auktoriteettia. Saattaa sitten seotakin jossain määrin, mutta varsinainen psykoosi ei mielestäni ole kyseessä.

Iron lung

ViestiKirjoittaja Iron lung » 26.2.2009 21:04

joo kirjoitti:No onko oikeesti joku riski se että on joku 0,41 kerroin psykoosille? Ihan oikeesti, kuka tosta nyt mitään johtopäätöksiä uskaltaa vetää? Ja vaikka olisi jossain määrin totta, on alkoholi paljon pahempi psykoosin aiheuttaja. En laske psykoosiksi sitä että joku teini pelästyy "nyt mä sekoo" ja menee sairaalaan. Sairaalassa sitten hysteerinen valistaja selittää "sekoominen on lähellä" ja totta kai teini kuuntelee auktoriteettia. Saattaa sitten seotakin jossain määrin, mutta varsinainen psykoosi ei mielestäni ole kyseessä.

Niin, tuo riski on olemassa, mutta jokainen saa itse päättää miten siihen suhtautuu. Minä ainakin vähät välitän tuosta riskistä, jos kerta ero polttamatta olemiseen on noin pieni. :)

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.2.2009 21:33

Mä oon sanonut tän ennenkin mut sanonpa nyt viel uudestaan. Mä oon joku 20v polttanut hatseja joskus enemmän ja joskus vähemmän, nähnyt paljon kavereita kun on polttanut hatseja ja sellanen mutu karkee yhteenveto on että noin puolet on jonkun sortin ongelmakäyttäjiä ja noin 2\3lla siitä porukasta on jonkun asteisia psyykkisiä ongelmia, alkaen perus passivisuudesta, syrjäytymisestä, epäsosiaalisuudesta vakaviin panikki, pelkotiloihin ja totaaliseen flippailuun, oireet kyllä ylensä häviää tai ainakin helpottaa joku puolenvuoden tauon jälkeen.

Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”