Ilmeisesti taannoinen hamppumarssiuutinen oli liian neutraali, joten Kaleva lataa hamppumarssin alla kovat piippuun:
Kannabiksesta voi saada psykoosin
Kannabiksen käyttö voi lisätä riskiä sairastua psykoosiin, skitsofreniaan ja joidenkin tutkimusten mukaan myös masennukseen. Näin arvioi psykiatrian professori Raimo K. R. Salokangas Turun yliopistosta.
Australialaisen 14-15-vuotiaita koskeneen viiden vuoden seurantatutkimuksen mukaan kannabiksen päivittäiskäyttö nostaa masennuksen ja ahdistuneisuuden riskiä yli viisinkertaiseksi ja viikoittaiskäyttö noin kaksinkertaiseksi.
Heinäkuussa 2007 lääketieteellisessä Lancet-lehdessä esitetyssä tutkimuksesta kannabiksen käyttäjien tai kokeilijoiden riski sairastua psykoosiin kasvoi 40 prosenttia ja eniten käyttävien jopa 50-200 prosenttia. Lisäksi satunnainen ja yksittäinenkin kannabiksen käyttö lisäsi selvästi psykoosiriskiä.
A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Pekka Heinälän mukaan terveydenhuoltojärjestelmä on aliarvioinut kannabista. Se on jäänyt kovien huumeiden varjoon.
Psykoosi vaatii hoitoa
Kannabis aiheuttaa joillekin psykoottisia oireita käyttötilanteessa. Pienellä osalla käyttäjistä kannabis voi laukaista psykoosin. Psykoosi on mielenterveyshäiriö, jossa ihmisen todellisuudentaju on hämärtynyt.
Turun kaupungin päihdepsykiatrian ylilääkäri Teija Nummelin kertoo, että kannabis- tai hasispsykoosin harha-ajatukset vaativat hoitoa. Psykoosista toipuminen vie muutaman päivän tai viikon. Kannabiksen poistuminen kehosta voi kestää jopa kuukauden.
Joskus psykoottiset oireet eivät mene ohi. Tila pitkittyy ja käyttäjälle puhkeaa skitsofrenia tai muu pitkäkestoinen vakava mielenterveyden häiriö. Nummelinin mukaan skitsofreniassa oireena on harhojen lisäksi myös tunteiden latistumista ja eristäytymistä.
Kannabiksen ja psykoosien yhteyden ydinkysymys on, altistaako kannabis psykooseille vai psykoositaipumus kannabiksen käytölle? Hampun puolustajien mukaan käytön ja sairastumisten määrällinen yhteys väestötasolla ei todista syy-seuraussuhdetta.
Skitsofrenia lisääntyisi
Yksi sadasta suomalaisesta sairastuu elämänsä aikana skitsofreniaan. Nykyään Suomessa sairaalahoitoon tulee noin tuhat uutta skitsofreniapotilasta vuodessa.
Britanniassa arvioidaan, että 14 prosenttia psykoottisista sairauksista johtuisi kannabiksen käytöstä ja vuosittain ehkäistäisiin noin 800 skitsofreniatapausta, jos kannabiksesta luovuttaisiin.
Osalle käyttäjistä kannabis aiheuttaa depersonalisaatiota ja derealisaatiota, joissa ihminen tuntee joko itsensä tai ympäristön epätodelliseksi tai vieraaksi. Salokankaan mukaan epätodellisuuden kokemukset voivat olla psykoosin ennakko-oireita tai voimakkaan ahdistuksen oireita.
Runsaan kannabiksen käytön pitkäaikaisvaikutuksia ovat välinpitämättömyys, hidastuneisuus, alentunut keskittymiskyky ja puutteellinen motivaatio. Yksilölliset erot tällaisten oireiden ilmenemisessä ovat suuria.
Kannabiksen vaikuttavaa ainetta tetrahydrokannabinolia eli THC:ta käytetään monissa maissa lääkkeenä. Meneillään on tutkimuksia lääkekannabiksen mahdollisuuksista esimerkiksi Alzheimerin ja Parkinsonin taudin, MS-taudin, syövän ja hermokipujen hoidossa.
Kipua lievittävien vaikutusten kylkiäisenä voi tulla psyykkisiä vaikutuksia. Sveitsiläisen Bernard Farvatin raportin mukaan synteettinen THC aiheutti kahdeksasta koehenkilöstä kahdelle akuutin psykoosin.
http://www.kaleva.fi/plus/juttu794618_page0.htm
Mahtava otanta tuossa sveitsiläistutkimuksessa. Onneksi missään kohtaa psykoosiriskiä ei verrata alkoholin vastaavaan, joka on nelinkertainen. Ja lisää piisaa:
Mikko sairastui jo toista kertaa
Mikko, 28, on toista kertaa suljetulla osastolla kannabispsykoosin takia.
"Potilastovereiden kanssa olen käyttänyt lausetta, että tämä oli toinen psykoosi, mistä mä olen jäänyt kiinni. Oli mulla aiemminkin flippailuja, sellaista vuoristorataa", mies selvittää nyt aika "normioloon" toipuneena.
Mikon mielenkiinto kannabikseen heräsi murrosiässä.
"Ekat kokeilut oli 16-17-vuotiaana heinällä eli hamppukasvin lehdellä."
Polttelu oli me-henkistä hengailua, yksinäisyyden pakenemista. Kaveriporukka ei painostanut hampun käyttämiseen. Kotiolotkin olivat ihan kelvolliset.
Ensimmäiset psyykkiset oireet kannabiksesta tulivat ensimmäisten kokeilujen jälkeen, lukioikäisenä. "Tuli pelkoa ja vainoharhaa. Aika pian tuli masennus, ja siihen aloitettiin masennuslääkitys."
Mikon mukaan kannabistouhu muuttui vakavaksi täysi-ikäisenä. Hän käytti kukintoja ja myöhemmin katuhasista eli "peruslätkää", joka on toisinaan heikkolaatuista ja epämääräisillä aineilla jatkettua.
"Lopulta päiväannoksen saaminen rupesi vaatimaan niin paljon taloudellisia voimavaroja, että aloin viljellä itse. Siitä lähtien sitä oli saatavilla joka päivä. Sitä meni, kun oli hereillä."
Mikolta jäi lukio kesken. Armeijan jälkeen hän suoritti iltalukion ja oli pätkätöissä muun muassa vartijana ja rakennuksilla.
Viime syksynä Mikko aloitti opinnot ammattikorkeakoulussa, mutta ne jäivät kesken, kun omaiset toimittivat sairaalaan psykoosioireiden takia.
Psykoosin määritelmään kuuluu todellisuudentajun vääristyminen. "Mä itse olen käyttänyt sellaista termiä kuin jeesuspsykoosi. Nyt ja kesällä 2005 se oli samankaltaista: Tuli harhakuvitelmia ja vaikea-asteinen identiteettikriisi. Tuli kuvitelmia, että mä olen uskonnollisesti merkittävä henkilö. Luin Raamattua ja muita uskonnollisia kirjoja alusta loppuun."
http://www.kaleva.fi/plus/juttu794635_page0.htm
Laitoin molempiin juttuihin vastineet, vaikka en kyllä pidätä henkeäni sen suhteen, että niitä julkaistaisiin - kun ottaa huomioon artikkeleiden täydellisen asenteellisuuden.