Laillistaminen & autoilu
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Re: Laillistaminen & autoilu
tällanen näkökohta otsikon aiheeseen:
Pienen googlettelun jälkeen näyttäis siltä että tutkimusten mukaan kannabis ei ole läheskään yhtä merkittävä riski liikenteessä kun esimerkiksi vanha kunnon alkoholi. Sikäli kun riski on kohonnut, se näyttäis olevan kohonnut vain muutaman tunnin nauttimisen jälkeen. Lisäksi siinä missä alkoholi lisää käyttäjänsä riskinottoa, kannabis vähentää sitä. Eli ihminen harvemmin lähtee rattiin siinä kunnossa jossa kuosista olisi jo vaaraksi.
Valtamedia näyttää usein vihjaavan tai suorastaan väittävän että pilvi on myös liikenteessä alkoholia "pahempi" asia. Tämä taitaa siis olla harhakäsitys eli amerikaksi myytti.
Pienen googlettelun jälkeen näyttäis siltä että tutkimusten mukaan kannabis ei ole läheskään yhtä merkittävä riski liikenteessä kun esimerkiksi vanha kunnon alkoholi. Sikäli kun riski on kohonnut, se näyttäis olevan kohonnut vain muutaman tunnin nauttimisen jälkeen. Lisäksi siinä missä alkoholi lisää käyttäjänsä riskinottoa, kannabis vähentää sitä. Eli ihminen harvemmin lähtee rattiin siinä kunnossa jossa kuosista olisi jo vaaraksi.
Valtamedia näyttää usein vihjaavan tai suorastaan väittävän että pilvi on myös liikenteessä alkoholia "pahempi" asia. Tämä taitaa siis olla harhakäsitys eli amerikaksi myytti.
When the going gets weird, the weird turn pro
- Prostitute
- Viestit: 494
- Liittynyt: 24.11.2008
Re: Laillistaminen & autoilu
Hollannissa kavereiden kyydissä meillä palo big stick ajaessa, perus meisinki. Kertoivat että kytät ei tee mitään huumetestejä siellä. Jos on selvästi pajareissa niin ne huomaa kyllä mutta jos on pienessä olotilassa niin se ei vaikuta kyllä ajoon paskaakaan(joten kyttiä ei kiinnosta). Suomessa sen sijaan kytät hakemalla hakee niillä testeillänsä jotain jäämiä edellisillan poltteluista..
- Vihreevoima
- 2 tähteä
- Viestit: 1649
- Liittynyt: 18.10.2006
Re: Laillistaminen & autoilu
Ehdotan samankaltaista menettelyä kuin USA:ssa manuaalivaihteilla. Manuaalivaihteilla ajaminenhan lisää ajamisen vaativuustasoa, niinkuin pajareissakin ajaminen. Ehdotukseni on siis, että laillistamisen koittaessa ajokorttiluokkiin lisätään K (Kannabis) -luokka. Tällöin kirjalliset + insinööriajo tulee suorittaa jointti huulessa, ja K -luokkalaisille sallitaan tästä eteenpäin jointti huulessa autoilu (+ muilla moottoriajoneuvoilla ajelu).
Mikäli K -luokkaa suoritettaessa havaitaan arkuutta 120 km:n tuntinopeuden saavuttamisessa moottoritiellä, tulee ajokorttiin maininta ettei henkilö saa päräyksissä kuljettaa moottoriajoneuvoa moottoritiellä.
Mikäli K -luokkaa suoritettaessa havaitaan arkuutta 120 km:n tuntinopeuden saavuttamisessa moottoritiellä, tulee ajokorttiin maininta ettei henkilö saa päräyksissä kuljettaa moottoriajoneuvoa moottoritiellä.
Re: Laillistaminen & autoilu
Vihreevoima kirjoitti:Ehdotan samankaltaista menettelyä kuin USA:ssa manuaalivaihteilla. Manuaalivaihteilla ajaminenhan lisää ajamisen vaativuustasoa, niinkuin pajareissakin ajaminen. Ehdotukseni on siis, että laillistamisen koittaessa ajokorttiluokkiin lisätään K (Kannabis) -luokka. Tällöin kirjalliset + insinööriajo tulee suorittaa jointti huulessa, ja K -luokkalaisille sallitaan tästä eteenpäin jointti huulessa autoilu (+ muilla moottoriajoneuvoilla ajelu).
Mikäli K -luokkaa suoritettaessa havaitaan arkuutta 120 km:n tuntinopeuden saavuttamisessa moottoritiellä, tulee ajokorttiin maininta ettei henkilö saa päräyksissä kuljettaa moottoriajoneuvoa moottoritiellä.
Toi 120 nopeus testi vähän arveluttaa kun, en ainakaan minä tykkää ajella pajareissa kuin 80 tai korkeintaan 100.
Pajareissa kun ei ole kiirettä minnekkään ja on kiva körötellä sellaista leppoisaa vauhtia.
Sitten mitä humiokyky asiaan tulee niin itsellä anakin tarkkaavaisuus ja havaintokyky paranee kun on vähän poltellut heinää.
Auton hallintalaitteisiin tulee erilainen herkkyys tuntuma ja ajaminen on tasaisempaa ja joustavampaa.
Täysin selvänä ajaminen on minulla tökivämpää eli, tulee tehtyä nopeita kiihdytyksiä ja äkki jarrutuksia joista
on koitunut useita vaaratilanteita.
Cannabis Connecting People
Re: Laillistaminen & autoilu
Kunpa vain tämä olisi niin helppoa että vaikuttavien osien ainemäärä voitaisiin mitata nopeasti vaikka suoraan verestä (esim. neulalla sormenpäähän ratsiassa, niin ei poliisien tarvitse sohia verisuonia poikki) ja siitä mitata aktiivisten ainesosien määrä nopeasti ja luotettavasti.
Toinen vaihtoehto olisi myös perinteinen päihtymystesti jossa seurataan kordinaation ja reaktiokyvyn toimintaa, mutta ongelmallista subjektiivisuuden takia.
Tämän jälkeen lainsäädäntö olisi helppo saattaa ajan tasalle kun pitäisi enää määrittää raja arvo ainesosille veressä. Ymmärrän että pieni määrä vähän jumittavaa lajiketta voi saada ajamisen tuntumaan vaivattomammalta ja keskittyneemmältä, mutta toisaalta lain tulisi myös rankaista heitä jotka ottavat kannabista niin paljon että voivat vaikka uupua unten rajamaille tms...
Toki harvat menevät autoilemaan överien rajamailla, mutta näihin tapauksiin löytyy aina se valopää jonka avulla keltainen lehdistö voi tahkota myytyjä lehtiä ja kansalaisten asennoituminen kannabikseen muuttuu entistä epäedullisemmaksi.
Toinen vaihtoehto olisi myös perinteinen päihtymystesti jossa seurataan kordinaation ja reaktiokyvyn toimintaa, mutta ongelmallista subjektiivisuuden takia.
Tämän jälkeen lainsäädäntö olisi helppo saattaa ajan tasalle kun pitäisi enää määrittää raja arvo ainesosille veressä. Ymmärrän että pieni määrä vähän jumittavaa lajiketta voi saada ajamisen tuntumaan vaivattomammalta ja keskittyneemmältä, mutta toisaalta lain tulisi myös rankaista heitä jotka ottavat kannabista niin paljon että voivat vaikka uupua unten rajamaille tms...
Toki harvat menevät autoilemaan överien rajamailla, mutta näihin tapauksiin löytyy aina se valopää jonka avulla keltainen lehdistö voi tahkota myytyjä lehtiä ja kansalaisten asennoituminen kannabikseen muuttuu entistä epäedullisemmaksi.
Re: Laillistaminen & autoilu
hasakasa kirjoitti:
Toi 120 nopeus testi vähän arveluttaa kun, en ainakaan minä tykkää ajella pajareissa kuin 80 tai korkeintaan 100.
Pajareissa kun ei ole kiirettä minnekkään ja on kiva körötellä sellaista leppoisaa vauhtia.
No sitten sun kortissa olis maininta ettet saa ajaa moottoritiellä.
Mikäli K -luokkaa suoritettaessa havaitaan arkuutta 120 km:n tuntinopeuden saavuttamisessa moottoritiellä, tulee ajokorttiin maininta ettei henkilö saa päräyksissä kuljettaa moottoriajoneuvoa moottoritiellä.
Vihreellävoimalla hyvä pointti.
- Vihreevoima
- 2 tähteä
- Viestit: 1649
- Liittynyt: 18.10.2006
Re: Laillistaminen & autoilu
hasakasa kirjoitti:Toi 120 nopeus testi vähän arveluttaa kun, en ainakaan minä tykkää ajella pajareissa kuin 80 tai korkeintaan 100.
Eipä siin mittää, niinhän me useimmat. Meillehän just olisi tarpeen ajokorttiin merkintä, ettemme saa ajaa kuin 80km/h kantatieltä emmekä poiketa 120km/h moottoritielle silloin kun ajamme jointti huulessa. Muutenhan voisimme jatkossakin liikennöidä moottoritiellä. Eikä toi kantatiehomma mitään haittaisi, kun useimpien moottoriteiden rinnalla menee 80km/h kantatie. Näin ainakin silloin kun 80km/h riittää. Ja voihan sitä aina matka-aikaa rukata, niinkuin itsekin ilti toit.
Re: Laillistaminen & autoilu
Vihreevoima kirjoitti:...
Eipä siin mittää, niinhän me useimmat. Meillehän just olisi tarpeen ajokorttiin merkintä, ettemme saa ajaa kuin 80km/h kantatieltä emmekä poiketa 120km/h moottoritielle silloin kun ajamme jointti huulessa. Muutenhan voisimme jatkossakin liikennöidä moottoritiellä. Eikä toi kantatiehomma mitään haittaisi, kun useimpien moottoriteiden rinnalla menee 80km/h kantatie. Näin ainakin silloin kun 80km/h riittää. Ja voihan sitä aina matka-aikaa rukata, niinkuin itsekin ilti toit.
Mutta toisaalta eihän se 120 vahti ole ongelma ajaa pienissä savuissa ja muutenkin näkee moottoritiellä niitä "köröttelijöitä" jotka ajaa alle 100 vauhtia.
Rekat menee myös vain 80-100 vauhtia moottoritiellä.
Onhan moottoritillä se toinen kaista jota pitkin pääsee kiireisemmät ohi rekkojen ja muiden hitaammin kulkevien ajoneuvojen.
Lisäisin vielä että moottoripyörällä ajaminen on sama juttu.
Viimekesänä ajelin siskon miehen Honda CX 500 pyörällä kun itsellä ei ole varaa ostaa ja pitää sellaista peliä.
(enkä edes ollut poltellut heinää moneen viikkoon silloin)
Kyllähän se kiihtyy kivasti ja äkkiä ollaan yli 100 nopeuksissa mutta, en kokenut enää mitään
ajonautintoa yli 100 nopeudessa.
Mieluimmin ajelin 80 vautia niin ehti katselemaan maisemiakin.
En ymmärrä niitä jotka kaahaa moottoritielläkin jotain 140 tai enemmän.
Mitä hiton järkeä sellaisessa menemisessä on?
Cannabis Connecting People
Re: Laillistaminen & autoilu
Mä olen sitä mieltä että toi pilvessä autoilu vaan haittaa hampun laillistamista. Todella paljon nykyään myös hatsipäitä liikenteessä ja vihaset mummot saa siitä vaan lisää energiaa hamppun vastustamiseen. Muutenkaa en tajua et miks se autoilu pitäis hatseissa tehdä kun sen voi tehdä myös selvinpäin ja vetää ne savut sitte illalla himassa sohvalla tai kaverilla.
Re: Laillistaminen & autoilu
Musta näin laillistamiseen riittäis se päätös, että poliisi saa oman arviointikyvyn mukaan kattua. Siis jos tuo nousee yhdeksi huomattavaksi seikaksi, josta laillistaminen olisi kiinni, niin itse kyllä ainakin olisin valmis antamaan poliisille sen valtuuden. Lisäksi huomattavan ajokunnottomuuden luulisi jo näkevän aika herkästi useimmista ihmisistä.
Re: Laillistaminen & autoilu
mike420 kirjoitti:Mä olen sitä mieltä että toi pilvessä autoilu vaan haittaa hampun laillistamista. Todella paljon nykyään myös hatsipäitä liikenteessä ja vihaset mummot saa siitä vaan lisää energiaa hamppun vastustamiseen. Muutenkaa en tajua et miks se autoilu pitäis hatseissa tehdä kun sen voi tehdä myös selvinpäin ja vetää ne savut sitte illalla himassa sohvalla tai kaverilla.
Olen täysin samaa mieltä. Minä en ole ikinä ajanut millään moottoriajoneuvolla pilvessä, eikä se ole käynyt koskaan edes mielessä. Kännissä sitä hölmöillään ja lähdetään päihtyneenä ajelemaan, ei pilvessä! Muistakaapa se, pikku kotikokit siellä nahkatuolienne syövereissä!
"Kaikki muuttui kauniimmaksi silloin, kun savu syöksyi keuhkoihin."
- Vihreevoima
- 2 tähteä
- Viestit: 1649
- Liittynyt: 18.10.2006
Re: Laillistaminen & autoilu
Keijjo kirjoitti:Kännissä sitä hölmöillään ja lähdetään päihtyneenä ajelemaan, ei pilvessä!:
Kännissä sitä ihmisten alkaa tekemään mieli lähteä kokeilemaan kuinka Taunuksella driftaillaan. Pössypäitten sitä lähdetään ajamaan kun pakko on vaikkei yhtään tekis mieli kun just tuli vedettyä pössytkin. Kännissä sitä ajetaan tuhatta ja sataa, pössypäitten hirvittää ajaa edes jonon mukana.
- Idän Pikajuna
- 2 tähteä
- Viestit: 1087
- Liittynyt: 13.7.2007
Re: Laillistaminen & autoilu
Vihreevoima kirjoitti:...
Kännissä sitä ihmisten alkaa tekemään mieli lähteä kokeilemaan kuinka Taunuksella driftaillaan. Pössypäitten sitä lähdetään ajamaan kun pakko on vaikkei yhtään tekis mieli kun just tuli vedettyä pössytkin. Kännissä sitä ajetaan tuhatta ja sataa, pössypäitten hirvittää ajaa edes jonon mukana.
Mut ei se hissuttelukaan aina hyvästä ole . Pitäisi pyrkiä pysymään muun liikenteen rytmissä, ei häntä koipien välissä pelätä sitä. Jos kuitenkin pitäisi valita kännissä ja pilvessä olevan kuskin väliltä, istuisin mieluiten pilviveikon kyydissä. Alkoholi tekee monesti ihmisistä vastuuttomia kun taas kannabis saa ihmiset monesti pelkäämään ihan kaikkea mistä voi joutua vastuuseen. Siellä jossain välissä pitäisi osata olla.
Lehemiä sioille.
Re: Laillistaminen & autoilu
Vihreevoima kirjoitti:...
Kännissä sitä ihmisten alkaa tekemään mieli lähteä kokeilemaan kuinka Taunuksella driftaillaan. Pössypäitten sitä lähdetään ajamaan kun pakko on vaikkei yhtään tekis mieli kun just tuli vedettyä pössytkin. Kännissä sitä ajetaan tuhatta ja sataa, pössypäitten hirvittää ajaa edes jonon mukana.
Just näin, ei ole halua minullakaan lähteä huvikseen ajelemaan autolla kun olen polttanut.
Joskus vain on pakko mennä kun on velvollisuus huolehtia omien lasten menoista sun muista pakollisista asioista.
Mielestäni on monta kertaa turvallisempaa ajaa pienissä pössyissä kuin parin alkoholi paukun jälkeen.
Eteenkin jos on omat lapset kyydissä.
Kuuluttaisin vastuuntuntoa ihmisiltä.
Viimeksi muokannut hasakasa, 9.3.2010 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cannabis Connecting People
Re: Laillistaminen & autoilu
Hoitaa ensin päivän hommat alta pois ja polttaa sitten vasta ne savut niin ei tarvitse lähteä ajelemaan autolla savuissa
Menee sit taksilla tai julkisilla jos on pakko liikkua eikä jaksa kävellä niin kauas.
Menee sit taksilla tai julkisilla jos on pakko liikkua eikä jaksa kävellä niin kauas.
Sinuakin vaanii vakooja.
Vakooja ohjaa pommit kotiisi.
Vakooja ohjaa pommit kotiisi.
Re: Laillistaminen & autoilu
En nyt tarkalleen tiiä miten Hollannissa tohon suhtaudutaan.
Veikkaan, että mitään tarkkaa lakia ei ole säädetty.
Varmaan se autoilu on kielletty hatseissa, koska jotku kukkahattutädit on näin halunnut.
Varmaan poliisikin ymmärtää, että ei tollasta voi valvoa tarkasti, joten luulen, että siellä ei hampuusit paljoo sakkoja autoilusta saa.
Tai ehkä koko autoilu hatseissa on laillistettu, koska on olemassa tutkimus joka todistaa hatseissa ajamisen vähentävän riskiä joutua onnettomuuteen.
Ainahan sitä hatseissa kuumoilee niin en tota hirveesti ihmettele. Varmaan vauhtikin on hatseissa hitaampi
Hollannissa ei muuten autoilla niin hirveesti, koska siellä on tajuttu rakentaa pyöräteitä keskustaan.
Kantsis varmaan tännekkin, mutta ei täällä ajatella mukavuutta.
Veikkaan, että mitään tarkkaa lakia ei ole säädetty.
Varmaan se autoilu on kielletty hatseissa, koska jotku kukkahattutädit on näin halunnut.
Varmaan poliisikin ymmärtää, että ei tollasta voi valvoa tarkasti, joten luulen, että siellä ei hampuusit paljoo sakkoja autoilusta saa.
Tai ehkä koko autoilu hatseissa on laillistettu, koska on olemassa tutkimus joka todistaa hatseissa ajamisen vähentävän riskiä joutua onnettomuuteen.
Ainahan sitä hatseissa kuumoilee niin en tota hirveesti ihmettele. Varmaan vauhtikin on hatseissa hitaampi
Hollannissa ei muuten autoilla niin hirveesti, koska siellä on tajuttu rakentaa pyöräteitä keskustaan.
Kantsis varmaan tännekkin, mutta ei täällä ajatella mukavuutta.
Re: Laillistaminen & autoilu
Itsellä ainakin verenpaine nousee aina kun lukee näitä keskusteluja miten ajellaan pössyissä, miten suorituskyky on parempi, ei oteta riskejä ja niin edelleen. Parit pointit tulee mieleen mitkä pistän ylös.
1 - "Pakko lähteä nyt kuskiksi vaikka tuli otettua paukut" - Ei voi olla niin hankalaa suunnitella päivän ohjelma etukäteen ettei tarvitse lähteä kyydittään lapsia/kavereita paukuissa ja poltella velvollisuuksien jälkeen. Bussit ja taksit sitten on hätätilanteita varten tai voi myös kieltäytyä kyydittämästä kun ei olla selvinpäin.
2 - "Selvinpäin kaahailen/otan riskejä liikenteessä" - Jos selvinpäin ei kykene ajamaan autoa turvallisesti, kannattaisi miettiä miksi omistaa edes ajokortin. Lisäkursseja autokoulusta kaiketi on mahdollista ottaa. Tai sitten voi treenata itseluottamusta omatoimisesti.
3- "Pilvessä ajan rennommin" - Vaikea uskoa että reagointikyky olisi sama/parempi mitä selvinpäin. Mutta jos jotku väittävät niin so be it. Moni kuuleman/lukeman mukaan ajavat kuitenkin hitaampaa mitä rajoitukset sallivat. Pitää muistaa että liikenteen tukkona oleminen vaarantaa (ja erityisesti vituttaa ) liikennettä/liikenteessä myös. Ei ehkä samassa mittakaavassa kuin ylinopeudet mutta kuitenkin.
4 - Jos joku ajaa pössyissä oikeita nopeuksia ja mallikkaasti, kannattaa pohtia miten onnettomuuden kohdalla käy, ketä mahdetaan syyttää jos verestänne löydetään thcta? Itselle tuo on kyllä tärkein pointti miks ikinä en lähde ajamaan koskaan päihteiden vaikutuksen alaisena. Siinä on kiva kun kuolonkolari tapahtuu ja joudut vastuuseen vaikka kolari ei sinun syysi välttämättä ois ollutkaan.
1 - "Pakko lähteä nyt kuskiksi vaikka tuli otettua paukut" - Ei voi olla niin hankalaa suunnitella päivän ohjelma etukäteen ettei tarvitse lähteä kyydittään lapsia/kavereita paukuissa ja poltella velvollisuuksien jälkeen. Bussit ja taksit sitten on hätätilanteita varten tai voi myös kieltäytyä kyydittämästä kun ei olla selvinpäin.
2 - "Selvinpäin kaahailen/otan riskejä liikenteessä" - Jos selvinpäin ei kykene ajamaan autoa turvallisesti, kannattaisi miettiä miksi omistaa edes ajokortin. Lisäkursseja autokoulusta kaiketi on mahdollista ottaa. Tai sitten voi treenata itseluottamusta omatoimisesti.
3- "Pilvessä ajan rennommin" - Vaikea uskoa että reagointikyky olisi sama/parempi mitä selvinpäin. Mutta jos jotku väittävät niin so be it. Moni kuuleman/lukeman mukaan ajavat kuitenkin hitaampaa mitä rajoitukset sallivat. Pitää muistaa että liikenteen tukkona oleminen vaarantaa (ja erityisesti vituttaa ) liikennettä/liikenteessä myös. Ei ehkä samassa mittakaavassa kuin ylinopeudet mutta kuitenkin.
4 - Jos joku ajaa pössyissä oikeita nopeuksia ja mallikkaasti, kannattaa pohtia miten onnettomuuden kohdalla käy, ketä mahdetaan syyttää jos verestänne löydetään thcta? Itselle tuo on kyllä tärkein pointti miks ikinä en lähde ajamaan koskaan päihteiden vaikutuksen alaisena. Siinä on kiva kun kuolonkolari tapahtuu ja joudut vastuuseen vaikka kolari ei sinun syysi välttämättä ois ollutkaan.
Re: Laillistaminen & autoilu
Toivoisin, että kun kannabis laillistuu, ei autoillessa (tai työtä tehdessä) mitattaisi ollenkaan aineen määrää veressä, vaan arvioitaisiin ennemminkin kykyä suorittaa ko. toimenpide.
Olen omistanut ajokortin n. 3 vuotta ja tänä aikana ajanut huomattavasti enemmän savuissa kuin "selvinpäin". Saatan hyvinkin hiisata muutaman gramman ja hypätä vielä rattiin sen jälkeen. Kertaakaan ei ole mitään sattunut eikä kertaakaan ole ollut edes lähellä sattua. Olen kovissakin paukuissa ajellut yllättäviin tilanteisiin ja hoitanut ne ihan kunnialla turhia panikoimatta läpi.
Saatan olla siis siinä tilassa, että nauran vedet silmissä, selittelen päättömiä juttuja jne., mutta en ole _sekaisin_ pääni sisällä, vaikka se siltä ulospäin vaikuttaakin. Saatan myös olla siinä pisteessä että "kohta tipahdan"...
Suurin ongelma taitaa tulla maantieajossa, kun kaasujalka saattaa vähän keventyä ja ajelen huomaamatta hetken ~10-20km alinopeutta. Yleensä, niin paukuissa kuin ilmankin, ajelen pari km ylinopeutta. Joskus moottoritiellä kovempaakin jos on olevinaan kiire.
Kukaan, joka on kyydissäni ollut, vaikka olisin ihan överipaukuissa, ei ole ikinä maininnut mitään negatiivista ajamisestani. Positiivisia kommentteja olen kyllä saanut.
Tässähän on nyt kyse siitä, että jotkut ajavat pajapäissään paremmin kuin toiset. Sama esim. pimeällä/sumussa/sateella/muuten vaan...
Olen omistanut ajokortin n. 3 vuotta ja tänä aikana ajanut huomattavasti enemmän savuissa kuin "selvinpäin". Saatan hyvinkin hiisata muutaman gramman ja hypätä vielä rattiin sen jälkeen. Kertaakaan ei ole mitään sattunut eikä kertaakaan ole ollut edes lähellä sattua. Olen kovissakin paukuissa ajellut yllättäviin tilanteisiin ja hoitanut ne ihan kunnialla turhia panikoimatta läpi.
Saatan olla siis siinä tilassa, että nauran vedet silmissä, selittelen päättömiä juttuja jne., mutta en ole _sekaisin_ pääni sisällä, vaikka se siltä ulospäin vaikuttaakin. Saatan myös olla siinä pisteessä että "kohta tipahdan"...
Suurin ongelma taitaa tulla maantieajossa, kun kaasujalka saattaa vähän keventyä ja ajelen huomaamatta hetken ~10-20km alinopeutta. Yleensä, niin paukuissa kuin ilmankin, ajelen pari km ylinopeutta. Joskus moottoritiellä kovempaakin jos on olevinaan kiire.
Kukaan, joka on kyydissäni ollut, vaikka olisin ihan överipaukuissa, ei ole ikinä maininnut mitään negatiivista ajamisestani. Positiivisia kommentteja olen kyllä saanut.
Tässähän on nyt kyse siitä, että jotkut ajavat pajapäissään paremmin kuin toiset. Sama esim. pimeällä/sumussa/sateella/muuten vaan...
Re: Laillistaminen & autoilu
Hauskaa tulla noin 5 vuoden forum tauon jälkeen katsomaan tilannetta ja oma topic löytyy vielä ensimmäiseltä sivulta
Henkilökohtaiset kokemukset mitä tässä ajassa on kertynyt niin voin sanoa ajavani usein autoa vaikutuksen alaisena, mutta minulla ei ilmene monien mainitsemaa nopeuden alentamista missään suhteessa. Tulee ajettua normaalisti myös hieman ylinopeutta (<10km/h), juuri siinä rajoilla tuleeko sakkoja vai ei, niin näin tulee ajettua myös vaikutuksen alaisena. Tuo jotenkin semmoisen turvallisuuden tunteen, johtunee ehkä syystä kun minua ei ole kertaakaan sen 9 vuoden aikana pysäytetty tai sakotettu ylinopeudesta, mitä olen liikenteen seassa ollut.
Erotuksena alkoholin käyttöön kuitenkin voin todeta, että paukuissa sitä aliarvioi omia kykyjään todella paljon. Jos vähänkin tuntuu siltä, ettei ole niin skarppina niin ei kukaan saa suostuteltua ainakaan minua rattiin. Pari esimerkki kokemusta kun kaverin kanssa lähdetään kauniina päivänä metsästämään sitä täydellistä pajautuspaikkaa, sen löydyttyä ja asiat hoidettua hieman liian hyvin kumpikaan ei enää suostu ajamaan autoa, ja hyvä näin. Siinä sitten metsässä tai missä lie tulee hengailtua tunti tai sinnepäin, kunnes taas tuntee liikkuvansa jälleen maailman tahtiin. Humalassa tilanne on taas täysin päinvastainen, ikävä kyllä löytyy omakohtaisia kokemuksia nuorempana rattijuoppoilusta, todella tyhmää toimintaa, siis ihan käsittämätöntä kun miettii seuraavana päivänä tai kuulee miten oli ajanut ja mitä tehnyt. Luulee vaan hallitsevansa tilanteen vaikka se ei ole lähelläkään sitä.
Paras vaan olla ilman autoa niinkuin itse viimeiset pari vuotta, ei tarvii stressata enää yhtään asian suhteen. Kaikki porukalla tukemaan julkisia jos saatais hintoja vielä vähän alemmaks
Henkilökohtaiset kokemukset mitä tässä ajassa on kertynyt niin voin sanoa ajavani usein autoa vaikutuksen alaisena, mutta minulla ei ilmene monien mainitsemaa nopeuden alentamista missään suhteessa. Tulee ajettua normaalisti myös hieman ylinopeutta (<10km/h), juuri siinä rajoilla tuleeko sakkoja vai ei, niin näin tulee ajettua myös vaikutuksen alaisena. Tuo jotenkin semmoisen turvallisuuden tunteen, johtunee ehkä syystä kun minua ei ole kertaakaan sen 9 vuoden aikana pysäytetty tai sakotettu ylinopeudesta, mitä olen liikenteen seassa ollut.
Erotuksena alkoholin käyttöön kuitenkin voin todeta, että paukuissa sitä aliarvioi omia kykyjään todella paljon. Jos vähänkin tuntuu siltä, ettei ole niin skarppina niin ei kukaan saa suostuteltua ainakaan minua rattiin. Pari esimerkki kokemusta kun kaverin kanssa lähdetään kauniina päivänä metsästämään sitä täydellistä pajautuspaikkaa, sen löydyttyä ja asiat hoidettua hieman liian hyvin kumpikaan ei enää suostu ajamaan autoa, ja hyvä näin. Siinä sitten metsässä tai missä lie tulee hengailtua tunti tai sinnepäin, kunnes taas tuntee liikkuvansa jälleen maailman tahtiin. Humalassa tilanne on taas täysin päinvastainen, ikävä kyllä löytyy omakohtaisia kokemuksia nuorempana rattijuoppoilusta, todella tyhmää toimintaa, siis ihan käsittämätöntä kun miettii seuraavana päivänä tai kuulee miten oli ajanut ja mitä tehnyt. Luulee vaan hallitsevansa tilanteen vaikka se ei ole lähelläkään sitä.
Paras vaan olla ilman autoa niinkuin itse viimeiset pari vuotta, ei tarvii stressata enää yhtään asian suhteen. Kaikki porukalla tukemaan julkisia jos saatais hintoja vielä vähän alemmaks
Re: Laillistaminen & autoilu
Sekin varmaan vaikuttaa asiaan jos unohdetaan käytön näkyminen ja keskitytään siihen onko vaikutuksen alainen.
http://en.wikipedia.org/wiki/11-nor-9-carboxy-THC
"Some jurisdictions where cannabis use is decriminalized or permitted under some circumstances use such tests when determining whether drivers were legally intoxicated and therefore unfit to drive, with the comparative levels of THC, 11-OH-THC and 11-COOH-THC being used to derive a "blood cannabis level" analogous to the blood alcohol level used in prosecuting impaired drivers.[8] On the other hand in jurisdictions where cannabis is completely illegal, any detectable levels of 11-COOH-THC may be deemed to constitute driving while intoxicated, even though this approach has been criticized as tantamount to prohibition of "driving whilst being a regular user of cannabis" regardless of the presence or absence of any actual impairment that might impact on driving performance."
Onko tästä keskusteltu?
http://en.wikipedia.org/wiki/11-nor-9-carboxy-THC
"Some jurisdictions where cannabis use is decriminalized or permitted under some circumstances use such tests when determining whether drivers were legally intoxicated and therefore unfit to drive, with the comparative levels of THC, 11-OH-THC and 11-COOH-THC being used to derive a "blood cannabis level" analogous to the blood alcohol level used in prosecuting impaired drivers.[8] On the other hand in jurisdictions where cannabis is completely illegal, any detectable levels of 11-COOH-THC may be deemed to constitute driving while intoxicated, even though this approach has been criticized as tantamount to prohibition of "driving whilst being a regular user of cannabis" regardless of the presence or absence of any actual impairment that might impact on driving performance."
Onko tästä keskusteltu?
Palaa sivulle “Politiikka ja media”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa