Itse olen nyt vähän reilu kaksi viikkoa asunut Amsterdamin suunnalla, ja vaikka olenkin siellä käynyt useamman kerran, niin vasta eilen koin ensimmäisen kokemukseni coffee shopissa.
Kävelin central stationilta Rembrandtpleinille, joka on siis kiva aukio keskustassa.
Matkalla näin useampia coffee shoppeja, värikkäitä kylttejä, oheiskamaa ja polttavia ihmisiä. Jokaisen coffee shopin läheisyydestä löytyi ruokapaikkoja, oli roskaruokaa, leivoksia, karkkia... Kun kunnon mässyt iskee, on A'dam erittäin hyvä paikka
Itse menin perus turistimaiseen coffee shoppiin, joka on ihan tuon aukion lähellä. Nimi oli Smokeys, ja se oli samalla mehubaari varustettuna biljardipöydällä.
Menin sisään, huumaava tuoksu tuli heti nenään. Baaritiskin jälkeen löytyy lasinen pöytä, jossa on erilaisia lajikkeita, jointteja, space cakeja, hasista, you name it. Henkilökunta oli todella mukavaa ja auttavaista! Itse valitsin valmiin jointin, lajike oli cheezy buddha or something. Ehkä muistan väärin. Anyway, jointti maksoi 10 euroa ja toimi kyllä oikein mainiosti.
Menin pöytään istumaan, sytytin valkoisen kaunokaiseni ja nautin. Tarjoilija tuli kysymään haluaisinko jotain juomaa, ja siinä vaiheessa suu oli niin hemmetin kuiva, että vastapuristettu kiwimehu kuulosti erittäin taivaalliselta. Ja sitähän se olikin. Istuin varmaankin jonkun tunnin siellä, poltin puolet jointistani ja olin erittäin päihtynyt. Oli niin rentouttavaa katsella sisään tulevia ihmisiä, ja jotenkin luulin heti tietäväni ketkä ovat turisteja ja ketkä ei. Analysoin ihmisiä ja luulin olevani erittäin järkevä. Onneksi minulla oli kynä ja vihko mukana. Koska olin yksin, en voinut kenellekään purkaa tuntemuksiani, joten nyt ne ovat vihkossa muistuttamassa minua ekasta laillisesta polttamisestani. Hassua.
Jossain vaiheessa nälkä iski oikein lujaa, muttei huolta, olinhan mässäilijän paratiisissa! Menin läheiseen roskaruokapaikkaan, mistä saa pelkkää vegeruokaa ja löysin itseni taas onnellisena. Kävin ostamassa läheisestä karkkikojusta maailman parasta suklaata, ja sitä syödessä luulin oikeasti olevani taivaassa. Se maistui aivan täydelliseltä.
Syömisen jälkeen menin Coco's nimiseen baariin, mikä on siinä ihan lähellä. Tupakkakopissa ihmiset polttivat pilveä, mikäs siinä.

Tilasin pari rosekaljaa (herkkua!) ja kävin itsekin polttamassa jointtini loppuun, puuh. Kylläpä taas kolahti. Polton jälkeen suuntasin ulos aukiolla istuskelemaan ja nauttimaan Amsterdamin kauneudesta. Aikaa oli kulunut vain 2,5 tuntia, mutta tuntui kuin olisi mennyt viisikin tuntia.
Oli kyllä erittäin positiivinen kokemus!