Hempy Buckets kirjoitti:...
Ja tästä syystä Sveitsissä ei otettu suoraa demokratiaa käyttöön yli 100 vuotta sitten?
Ai niin. Sveitsissä tosiaan otettiin kyseinen järjestelmä käyttöön kansanäänestyksellä ja se on siitä lähtien ollut siellä käytössä. Sveitsin 4 virallista kieltä ja yli 20% ulkomaalaisten osuus ja suora demokratia eivät sovi yhteen?
Hienosti argumentoitu! On tosi hienoa, että naivia uskoa projektiin löytyy, koska sveitsissäkin 100 vuotta sitten, kun maahan demokratiaa luotiin, äänestettiin kansalaisten oikeuksista ja mahdollisuuksista. Jos, olet todella sitä mieltä, että eduskunta(puolueet, sekä yli 50% äänestävistä edustajista) tulee palauttamaan vallan kansalle, koska Sveitsissäkin näin tapahtui vuosisata sitten, niin ole hyvä vaan. Itse kyllä epäilen, ettei muutoksen aloite tule kantamaan pitkälle, koska mainitsemasi korruptiopuolueet eivät tule luovuttamaan saavuttamaansa valta-asemaa takaisin kansalle. Siihen ei pari muutoksen edustajaa riitä.
Suora demokratia = vastuu suomalaisen yhteiskunnan toimivuudesta ja oikeus yksityiskohtaiseen päätöksentekoon kuuluu kaikille kansalaisille. Talkoohenki on kadotettu nykyisten korruptiopuolueiden ansiosta, jotka pyrkivät vain aikaansaamaan yhteiskunnallista eriarvoisuutta, jotta ihmiset tappelisivat keskenään sen sijaan, että taistelisivat yhdessä sortajiaan (kapitalistit) vastaan.
Kauniisti kirjoitettu! Vielä kun perustelet, miten Sveitsin mallin hyvin epätodennäköinen läpivienti lisää näitä kauniita arvoja? Tässä nyt itsekin ryhdyit tappelemaan, se on varmasti kapitalistien vika!

Mä en oo missään vaiheessa sanonut, ettenkö olisi suoran demokratian kannalla. Olen itseasiassa hyvinkin suorien ja avoimien hallintomallien kannalla, mutta en usko että Muutoksen esittämä malli A) menee läpi B) toimii nykypäivän tarpeisiin nähden tarpeeksi tehokkaasti. Itse en näe mitään järkeä siinä, että Suomessa alettaisiin toteuttamaan jotain sata vuotta vanhaa mallia, kun meillä olisi teknologioiden ja ajattelun kehityksen kautta paljon parempia, avoimempia ja tehokkaampia malleja tarjolla.
Esimerkkejä ja suuntaa aiheeseen antavat vaikka seuraavat linkit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_source_governancehttp://next-generation-democracy.blogspot.com/http://blog.p2pfoundation.net/category/p2p-theoryGoogle kertoo lisää: open souce democracy, crowdsourcing, p2p theories, jne.
Puoluehan on profiloitunut vain ja ainoastaan suoran demokratian läpiviemiseksi suomalaiseen poliittiseen järjestelmään. Maahanmuuttojorinat ovat lähinnä ehdokkaiden omia mielipiteitä aivan samalla tavalla kuin kannabismyönteisyyskin joidenkin ehdokkaiden toimesta.
Puolue on PYRKINYT profiloitumaan vain ja ainoastaan suoran demokratian läpiviemiseksi. Puolue on kuitenkin profiloitunut ahdasmielisen Hommafoorumin synnyttämäksi pienpuolueeksi, joka pyrkii häivyttämään lyhyttä, sangen vahvasti muukalaisvihamielistä historiaansa. On se hassua, että puolueen perustaja ja 1. puheenjohtaja ilmoittaa luopuvansa lempilapsestaan, koska sinne on pesiytynyt liikaa rasistisia "öyhöjä". Olen myös saanut Hommaa lueskellessani mielikuvan, että puolueen kannattajakortit on hyvin pitkälti kerätty ulkomaalaiset ulos - argumenteilla, joten eikö siinä ole profiilia kerrakseen?