Kuva

Miten eläkkeelle masennuksen takia?

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
masentunut

Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja masentunut » 30.3.2011 12:11

Hei,

Olen nelikymppinen ja olen ollut koko elämäni masentunut.
Saan tehtyä itselleni ruoat ja pidettyä itseni joten kuten kuosissa, mutta muuhun eivät voimat riitä.

Olen lukenut viime päivinä, että tässä tilassa olisi mahdollista päästä myös eläkkeelle.
En enää jaksaisi tuota työkkärin pallottelua.

Osaisiko joku neuvoa, miten tällaisen prosessin saisi liikkeelle ja missä ja miten tämä asia tulisi hoitaa.

Hyviä lajikkeita masennukseen saa myös ehdottaa.

terveisin,

masentunut

kisaragi
Viestit: 86
Liittynyt: 6.2.2009

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja kisaragi » 30.3.2011 12:17

hommaat jostain lausunnon jossa todetaan, että et ole työkykyinen. kysy työkkäristä miten pitää edetä osaavat kyllä luultavasti neuvoa, tuskimpa ensimmäinen olet tuossa tilanteessa :lohtu:

Avatar
SmokeSignal
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 267
Liittynyt: 25.8.2009

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja SmokeSignal » 30.3.2011 13:25

masentunut kirjoitti:
Hyviä lajikkeita masennukseen saa myös ehdottaa.


Hawaiian Snow on itselläni ollut oiva apuvälinen masennus kausien sattuessa. Itselläni myös uniongelmia joissa kyseisellä lajikkeella on ollut erinomaisia tuloksia. http://greenhouseseeds.nl/shop/feminise ... nised.html

Day_Tripper
Viestit: 46
Liittynyt: 13.10.2010

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja Day_Tripper » 30.3.2011 14:20

Mikään yrtti ei kyllä yksinään pelasta ketään masennuksen kourista. Masennus on psyykkinen tila, jonka hoitoon tulisi soveltaa ensisijaisesti psykoterapiaa ja elämäntapojen muuttamista ja sitten vasta lääkitystä. Päihteitä käyttämällä ongelmat eivät häviä, korkeintaan pahenevat.

Mutta tsemppiä, toivottavasti löydät asiaan jonkinlaisen ratkaisun. :?

hydra
1 tähti
1 tähti
Viestit: 752
Liittynyt: 22.4.2004

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja hydra » 30.3.2011 14:36

Tuossa on jotain tietoja: http://www.takaisintoimeen.fi/tyokyvyttomyyselake
kelan sivu: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.ns ... enDocument

Itse en tiedä asiasta juuri muuta kuin että hylkäyksiä jaetaan herkästi ja hakemuksessa kannattaa selittää tarkasti miten sairaus haittaa toimintakykyä.

Avatar
SmokeSignal
2 tähteä
2 tähteä
Viestit: 267
Liittynyt: 25.8.2009

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja SmokeSignal » 30.3.2011 15:36

Day_Tripper kirjoitti:Masennus on psyykkinen tila, jonka hoitoon tulisi soveltaa ensisijaisesti psykoterapiaa ja elämäntapojen muuttamista ja sitten vasta lääkitystä. Päihteitä käyttämällä ongelmat eivät häviä, korkeintaan pahenevat.


Miksi kannabista ei voisi soveltaa psykoterapeuttiseen hoitomuotoon? Tai miksi kannabis ei voi olla avuksi elämäntapa muutoksissa? Mielestäni liian yleistävällä asenteella juttujas letkauttelet. Ei kaikki ole sinua, eikä kaikkea tietoa kirjoista löydy.
Jostainhan ne sinne kirjoihinkin päätyy ja siksi suosittelenkin itse käyttämään sitä omaa lähdettään itsensä ja ongelmien tutkimiseen, enkä niinkään paperille präntättyä tilastollista tutkimusta, jotka usein ovat hyvin yleistäviä...

Minulla ainakin tuo oman pääni tutkiminen luonnistuu kyseisellä paskalla. :guru:

Avatar
parker
1 tähti
1 tähti
Viestit: 254
Liittynyt: 13.11.2010

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja parker » 30.3.2011 17:15

Kyllähän noi terapiat lähinnä hyödyttävät terapeuttia itseään. Tietysti auttavat myös sellaisiin ongelmiin kuin:
"Muutettiin toiselle paikkakunnalle kun olin 10 ja mulla meni melkein kuukausi, ennen kuin sain uusia kavereita."

Olen itse käynyt pitkään (vuosia) terapiassa ja 2 eri terapeuttia on yrittänyt hoitaa ongelmiani.
Ovat kyllä hoitaneet hyvin monia pikkujuttuja kuntoon, mutta eivät sitä isointa mörköä, josta kaikki ongelmani kumpuavat.
Esittäisin vertauksen, että terapeuteista on hoitamaan flunssan tasoisia ongelmia, mutta eivät he syöpiä hoida.

Siksi päädyin itsekin siihen, että ryhdyin itse kasvattamaan omat lääkkeeni. Aion myös jossain vaiheessa muuttaa tästä masentavasta maasta pois.

Mutta tämä oli vain minun mielipiteeni. Jos jollain toisella natsaa terapeutin kanssa niin tosi hyvä juttu.
Ja aina siitä jotain hyötyä on, eli kyllä siellä monet pikkuongelmat saadaan ihan tolalleen. Kannattaako siitä sitten maksaa yli 50 euroa/45 minuuttia onkin sitten jo toinen juttu. Mielummin sijoittaisin rahat kasvatuskamoihin ja lääkelajikkeen siemeniin (esim BOGin lifesaver).

Voimia kaikille masentuneille! Meitä on valitettavasti tässä maassa todella paljon. Väitän, että johtuu maamme kylmyydestä, ihmisten välinpitämättömyydestä, kateudesta, koulutusjärjestelmän ahdasmielisyydestä ja sellaisen mukavan yhteisöllisyyden puutteesta.
Täällä ihmiset (ja varsinkin miehet) jätetään todella helposti ihan yksin.
sativa longa, indica brevis

Day_Tripper
Viestit: 46
Liittynyt: 13.10.2010

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja Day_Tripper » 30.3.2011 18:28

Kiitoksia vastauksistanne. Joo tarkoituksena ei ollut kuulostaa turhan yleistävältä, en epäile etteikö hampusta VOISI olla myös hyötyä erityisesti oireiden lievittämisessä, mutta harvoin se yksinään poistaa syytä siihen, miksi on masentunut ylipäänsä. Terapian avulla taas pyritään hahmottamaan juuri sitä pohjimmaista syytä, mutta uskon kyllä senkin, jos joku ei ole saanut siitäkään tarvitsemaansa apua.

Tuntuu vaan, että monet sortuvat "helppona vaihtoehtona" siihen, että alkavat masentuneina hiisailla päivät pitkät, ja lopputulos on se, että henkilö on paitsi masentunut, elää hän myös savun verhoamassa pilvilinnassa ja masennustunteet palaavat heti polton loputtua. Tunnen henkilökohtaisesti tälläisiäkin tapauksia.

Pään sisältä se muutos kuitenkin lähtee, jos tuntuu että elämässä kaikki vituttaa niin ei se polttelu (yleensä) siihen tuo muutosta kuin pilven ajaksi. Siinä en kylläkään näe mitään vikaa, jos on kokeillut muitakin vaihtoehtoja ja havainnut pilven auttavan parhaiten.

Mitä tulee edelläolevan viestin loppupohdintoihin, onhan se valitettavaa että maassamme on näinkin paljon masennusta. Siitä on tietysti helppo syyttää kylmää ilmastoa, mutta vastaava ilmastohan on myös esimerkiksi Kanadassa, jonka asukkaat ovat puolestaan mielettömän iloista ja rentoa porukkaa. Mistä tämä sitten johtuu, sitä on paha sanoa. Kaipa se on sitten juurtunut suomalaisten geeneihin ja kulttuuriin, että negatiiviset tunteet padotaan ja piilotetaan, kunnes joko purkaa ne kännissä tai sairastuu psyykkisesti :eiei: .

Kristallilapsi
Viestit: 341
Liittynyt: 3.1.2010

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja Kristallilapsi » 31.3.2011 9:24

masentunut kirjoitti:Hei,

Olen nelikymppinen ja olen ollut koko elämäni masentunut.
Saan tehtyä itselleni ruoat ja pidettyä itseni joten kuten kuosissa, mutta muuhun eivät voimat riitä.

Olen lukenut viime päivinä, että tässä tilassa olisi mahdollista päästä myös eläkkeelle.
En enää jaksaisi tuota työkkärin pallottelua.

Osaisiko joku neuvoa, miten tällaisen prosessin saisi liikkeelle ja missä ja miten tämä asia tulisi hoitaa.

Hyviä lajikkeita masennukseen saa myös ehdottaa.





terveisin,

masentunut





Ensinnäkin, työkyvyttömyyseläkkeelle joudutaan ei päästä. Edellä mainitut jo taisivat kertoa kaiken oleellisen.
Jatkossakin JOUDUT työkkärin/KELAN ja eläkevak.yhtiön pelinappulaksi vuosiksi, heidän ja mielenterveys palvelu-
paikkojen syynättäväksi, joita terve ihminen ei läpäise. Jos tuntuu yhtään, että voisit työllistyä niin tee se.
"jos metsään huumepoliisi haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt"

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja åke pakana » 31.3.2011 10:05

Ai miten eläkkeelle masennuksen takia.
aivan liian helposti.
joka päivä jää kyseisestä syystä 5 työikäistä eläkkeelle.
arvaa kuka maksaa? minä ja muut työssäkäyvät.
meillä on vitusti muutakin maksettavaa kuten koko vitun eu:n rahoittaminen.

Tee elämänmuutos. hanki harrastus ja ystäviä. hankkiudu koulutukseen alalta joka kiinnostaa.
polta sativapitoisia mieltä kohottavia lajikkeita, mutta älä sorru aamusta iltaan poltteluun.
mieti asioita, joissa olet hyvä tai edes kohtuullisen hyvä.
mene kirjastoon ja lue kirjallisuutta.

mitä vittua sinä luulet eläkkeellä tekeväsi? masennut lisää?
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Med.Dr P
Viestit: 291
Liittynyt: 12.5.2009

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja Med.Dr P » 31.3.2011 11:40

Pelkästään masennuksen takia ei pääse niin helposti eläkkeelle kuten luullaan. Yleensä
jopa 70% on jokin muu sairaus rajoittamassa elämää, esim.tuki ja liikuntaelinsairaus,
joka on saattanut sen masennuksen laukaista. Peräti 80%:lla kipupotilailla esiintyy
vähintään keskivaikeaa masennusta, eikä sekään riitä työkyvyttömyyseläkkeen puoltamista.
Vuositasolla rakkaassa suomenmaassa kivusta kärsiviä kipupotilaista n.300 hlö:ä päättää
elämänsä oman käden kautta, joten kaikesta päättellen työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse
todellakaan helposti. :|

blaze it

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja blaze it » 31.3.2011 11:47

åke pakana kirjoitti:Ai miten eläkkeelle masennuksen takia.
aivan liian helposti.
joka päivä jää kyseisestä syystä 5 työikäistä eläkkeelle.
arvaa kuka maksaa? minä ja muut työssäkäyvät.
meillä on vitusti muutakin maksettavaa kuten koko vitun eu:n rahoittaminen.

Tee elämänmuutos. hanki harrastus ja ystäviä. hankkiudu koulutukseen alalta joka kiinnostaa.
polta sativapitoisia mieltä kohottavia lajikkeita, mutta älä sorru aamusta iltaan poltteluun.
mieti asioita, joissa olet hyvä tai edes kohtuullisen hyvä.
mene kirjastoon ja lue kirjallisuutta.

mitä vittua sinä luulet eläkkeellä tekeväsi? masennut lisää?


Oikein!

Ihan jo sekin auttaa, että käy vaikka juoksulenkillä ja tekee jonkinlaisen suunnitelman, miten lähtee viemää elämäänsä eteenpäin. Kannattaa katsella esim. varastomiehen, postinjakajan, hyllyttäjän töitä, työt ovat helppoja ja itsenäisiä ja lisäksi niistä saa ihan ok palkkaa. Samoin erilaiset rakennustyöt. Jos siis sinulla ei ole millekään alalle pätevää koulutusta, etkä halua kouluttautua.

Mielenterveydelle pahinta on se, että ikään kuin hyväksyy oman surkeutensa ja jää kotiin masentumaan lisää. On totta, että elämäntapahtumista yms. johtuen on jaksoja, joilloin ei vain kykene tekemään töitä, mutta nämä ajat kyllä AINA menevät ohi - ja sitä nopeammin mitä enemmän on jotain muuta aktiviteettia kuin miettiä omaa masennusta. Tuo on sellainen noidankehä, joka on vain laitettava poikki. Aina neuvotaan, että päihteitä ei tulisi käyttää, jos on masennusta ja muuta ikävyyttä, joten en suosittele, että ainakaan siten yrität parantaa elämäsi. Tee enemmin vaikka niin, että kun olet saanut jonkin homman hoidettua niin palkitset itsesi sauhuilla.

Varsinkin jos olet vielä nuori ihminen, niin älä oikeasti heitä elämääsi hukkaan tai ainakin ennen eläkkeelle jäämistä yritä ihan tosissasi edes pari kuukautta. Kuten sanottu: ulkoile (mieluiten niin, että tulee hiki-->syntyy hyväolo hormooneja--->parempi mieli), siivoa kämppä, siisti itsesi (jos tarpeen), mene mol.fi ja etsi em. töitä ja kirjoita niihin asialliset hakemukset ja soita perään (älä masennu, jos heti ei tärppää, itsekin jouduin ennen nykyistä työpaikkaani lähettämään varmaan n. 20 hakemusta ennen kuin pääsin töihin). Eniten suosittelisin kyllä kouluttautumista ja jos lukeminen ei kiinnosta, niin esimerkiksi autoasentajilla ja lvi-alan tyypeillä on paljon töitä tarjolla.

Tsemppiä, äläkä anna periksi!

Salanimekäs

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja Salanimekäs » 31.3.2011 12:26

blaze it kirjoitti:Ihan jo sekin auttaa, että käy vaikka juoksulenkillä ja tekee jonkinlaisen suunnitelman, miten lähtee viemää elämäänsä eteenpäin.


Nyt on mennyt pahasti normaalin ihmismielen tuntema väliaikainen surumieli ja depressio sekaisin. Depressio on monimutkainen tauti, johon liittyy aivojen välittäjäaineiden epätasapaino, opitut negatiiviset ajattelutavat, traumaattiset lapsuusajan kokemukset, menetys, jne. Aivomme hakevat luonnostaan tasapainotilaa ja normaalisti mielialan kohdalla tuo on normijampan jeppisolo. Masentuneella säädin on liian pienellä ja mielialat vaihtelevat paskan ja tosipaskan välillä. Samalla masentunut sisäistää kaikki ongelmansa omaksi viakseen - vahvistaen jo ennestään vinoutuneita ajatusratoja. Tulevaisuus tuntuu toivottomalta, koska kaikki aiemmat kokemukset katsotaan paskalinssin läpi. Ilman kokemusta masennuksesta sitä on vaikea ymmärtää. Jatkuva väsymys, toivottomuus, olemisen tuska, viha, painostavat muistot, sosiaalinen eristäytyminen, syyllisyys ja somaattiset oireet kuten lihassäryt. Nämä kun ovat oireita, ei tulevaisuuden suunnittelu ole helppoa. Eikä moni muukaan asia, joka piristää tervettä mieltä.

(Yllä oleva ei ole kattava selitys masennuksesta.)

Lievään masennukseen auttaa "itseään niskasta kiinni nappaaminen" ja vähän lenkille lähtö. Vähänkään vakavammin masentunut haluaa napata kansanneuvojen jakelijaa pillistä kiinni, kun kuulee oman kuolemanvakavan sairauden olevan näin yksinkertaisesti voitettavissa - varsinkin jos sen kanssa on jo vuosia taistellut. "Eipä oo joo tullu miäleen lenkil lähtee".

Liikunta, säännölliset elämäntavat ja auringon tuijottelu auttavat, mutta eivät paranna. Työssä käyminen saattaa myös auttaa palauttamaan itsetuntoa ja estää sosiaalista eristäytymistä.

Kannabis? En tiedä. Olisi kiva trollata ja kysyä täällä Vapaavyöhykkeellä mikä lajike auttaa luunmurtumaan tai skitsofreniaan tai johonkin muuhun tautiin, jota masennus ei ilmeisesti taaskaan ole, koska jokainenhan meistä joskus on vähän masikses.

Jirmie
Viestit: 81
Liittynyt: 26.12.2006

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja Jirmie » 2.4.2011 18:42

Jos olet ollut palkkatyössä ja sen aikana ollut pitempiä jaksoja sairauslomalla masennuksen takia useasti, alkaa työkyvyttömyyseläkkeen ehdot täyttymään. Palkkatyö ei ole tarkoitettu ja hyväksi kaikille, toki työllistymiseen pitää pyrkiä ja suosia. Pyri olemaan rehellinen asiassasi, kertomasi työvoimatoimistopallottelu ei edistä yksilön eikä yhteiskunnan hyvinvointia. Voimia sinulle.

Jirmie
Walk on the wild side.

hydra
1 tähti
1 tähti
Viestit: 752
Liittynyt: 22.4.2004

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja hydra » 3.4.2011 1:05

Oikeasti masentuneelle on turha suoltaa noita mene töihin/liiku/harrasta -neuvoja. Kannattaisi lukea ensin perustiedot masennuksesta.

Sihaus
Viestit: 941
Liittynyt: 18.12.2008

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja Sihaus » 3.4.2011 16:35

hydra kirjoitti:Oikeasti masentuneelle on turha suoltaa noita mene töihin/liiku/harrasta -neuvoja. Kannattaisi lukea ensin perustiedot masennuksesta.


Näin on. Se ei ole mikään tahtotila vaan sairaus joka johtuu aivokemian häiriöistä. Ihan turha jauhaa sitä "mene lenkille" paskaa. Laiskuus on sitten erikseen. Masennusta nyt harvoin ajatuksen voimalla voidaan parantaa.
Kyllä aina pitää olla vähän Kekkilää, ei Kesää ilman Kekkilää!

Avatar
åke pakana
Avaruuskauppa Author
Viestit: 1212
Liittynyt: 2.12.2004

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja åke pakana » 4.4.2011 7:00

Suksikaa nyt jo metsään. en usko teitä.
mistähän ihmeestä johtuu, ettei ennen 90-lukua masennusta tunnettu ollenkaan?
yhtään sairaslomaa tai eläkettä ei annettu masennuksen vuoksi.
toki silloin tuli markkinoille erilaiset mielialalääkkeet. siitä asti ko. lääkkeiden myynti ja masennusdiaknoosit ovat nousseet lähes samaa tahtia. :think:
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

gpaonwjear
Viestit: 547
Liittynyt: 14.5.2003

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja gpaonwjear » 4.4.2011 7:34

Tää on paljon suurempi juttu ku kukaan voi ees tajuta, masennus on täysin illuusio, se on muiden avulla aikaansaatu tila jossa henkilö on manattu masennukseen sen avulla että kaikki on tätä kyseistä henkilöä vastaan, tätä kyseistä henkilöä ei haluta yhteiskuntaan koska jos tämä kyseinen henkilö olisi täysin terve, niin tämä kyseinen henkilö kyseenalastaisi syyt miksi kenenkään tulisi palvella jotain rikasta tyyppiä, siksi tämä kyseinen henkilö "tapetaan" henkisesti, ellei se onnistu niin fyysisesti, hauskinta tässä on se että ne jotka tekee sen konkreettisesti, ovat tämän kyseisen rikkaan tyypin köyhiä orjia. :laugh: siis vertauskuvallisesti jos joku ei tajunnut
omituisia aikoja ja vitunmoisia taikoja

Avatar
tuumamasa
Viestit: 238
Liittynyt: 16.3.2007

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja tuumamasa » 4.4.2011 12:55

Oli jo kadonnut alkuperäinen teksit uusi suomi sivulta mutta tässä on viel copy pastee..

"Intiassa syntynyt filosofi ja elämäntaidon opettaja Jiddu Krishnamurti toteaa:


Ei ole terveyden merkki, että on sopeutunut syvästi sairaaseen yhteiskuntaan.

Olen tehnyt viimeiset kymmenen vuotta töitä nyky-yhteiskuntaan sopeutumattomien ihmisten - nuorten ja aikuisten kanssa. Olen käynyt tapaamassa ihmisiä vankiloissa, lastensuojelulaitoksissa, mielisairaalassa, kadulla, kodeissa ja kouluissa. Kokemukseni perusteella olen täysin vakuuttunut siitä, että Krishnamurtin toteamus on täysin paikkaansa pitävä.

Tähän yhteiskuntaan sopeutumattomat ihmiset, eli niin kutsutut syrjäytyneet tai syrjäytymisvaarassa olevat henkilöt ovat muita herkempiä ihmisiä. He kyllä ovat sopeutumattomia yksilöitä. Mutta herää kysymys; sopeutumattomia mihin?
He ovat sopeutumattomia tämän rakkaudettoman yhteiskunnan rakkaudettomiksi jäseniksi.


Myös minä itse koen olevani sopeutumaton yksilö. Koko elämäni ajan minua on syyllistetty siitä, etten osaa toimia riittävän itsekkäästi. Vanhempani ovat epätoivoisesti opettaneet minua pitämään puoleni. Ihmiselämässä täytyy osata etuilla. Ihmiselämässä täytyy osata olla ahne. Ihmiselämässä täytyy oppia tekemään voittoa toisen kustannuksella. Toisin sanoen on opittava toimimaan rakkaudettomasti - muuten et pärjää.

Myös koulussa minua syyllistettiin siitä, etten lähtenyt mukaan armottomaan kilpailuun. Nyky-yhteiskunnassa lapsen tulee näet jo varhain oppia, ettei hän selviä elämästä ilman armotonta kilpailua. Kanssaihminen on sinulle kilpakumppani. Taistelu numeroista, opiskelupaikoista ja työpaikoista on kovaa. Myös kyynärpäätaktiikka on täysin hyväksyttävää. On opittava näkemään ne ihmiset, joista voi hyötyä, ja toisaalta hylättävä ne, joista hyötyä ei ole. Koululaiset opetetaan siihen, että auktoriteetin nuoleskelu on palkittavaa. Toisaalta auktoriteetin vastustaminen on rangaistavaa. Näin lapsia valmistellaan nyky-yhteiskunnan jäseniksi.

Se, joka ei sopeudu tähän hullunmyllyyn, on psykiatrien mielestä lääkityksen tarpeessa.
Minusta sopeutumattomuus on ennemminkin merkki terveydestä kuin sairaudesta.
Koska yhteiskuntamme on ilmeisen sairas, terveimmät yksilöt alkavat oireilla ensimmäisenä. Mielestäni yhteiskuntaan kohdistuva angsti on merkki yksilön terveydestä.

Enemmän siis tulisi olla huolestunut heistä, jotka eivät oireile kuin heistä, jotka oireilevat...

Kristallilapsi
Viestit: 341
Liittynyt: 3.1.2010

Re: Miten eläkkeelle masennuksen takia?

ViestiKirjoittaja Kristallilapsi » 5.4.2011 16:01

åke pakana kirjoitti:Suksikaa nyt jo metsään. en usko teitä.
mistähän ihmeestä johtuu, ettei ennen 90-lukua masennusta tunnettu ollenkaan?
yhtään sairaslomaa tai eläkettä ei annettu masennuksen vuoksi.
toki silloin tuli markkinoille erilaiset mielialalääkkeet. siitä asti ko. lääkkeiden myynti ja masennusdiaknoosit ovat nousseet lähes samaa tahtia. :think:


Niin.. eihän sitä terve ihminen uskokkaan. 90-luvulla tehtiin puolet enemmän itsemurhia kuin nyt 2010-luvulla.
Viimeksi muokannut Kristallilapsi, 6.4.2011 8:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"jos metsään huumepoliisi haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt"


Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa