Peppe Halti kirjoitti:Minä en usko suoran demokratian toimivuuteen suurimmassa osassa asioista. En minä ainakaan tajua suurimmasta osasta asioita, mistä päätöksiä tehdään riittävästi, jotta voisin tehdä niistä muita, kuin tunteen varassa tehtyjä päätöksiä. Väitän, että suuri osa ihmisistä tajuaa yhtä vähän. On myös kohtuutonta olettaa, että jokainen äänioikeutettu paneutuisi äänestettäviin asioihin riittävän huolellisesti tehdäkseen järkeviä päätöksiä.
Näin ollen päätökset tehtäisiin kansan mutu-tuntuman varassa pääasiallisesti puolueellisesta mediasta saatujen tietojen avuin, tai koska naapurin Pertti sanoo, että asia on näin.
Niin no, minä ainakaan en elä siinä uskossa että kansanedustajat (ei koske aivan kaikkia) olisivat automaattisesti älykkäämpiä/perehtyneempiä tai että paneutuisivat kaikkiin äänestettäviin asioihin riittävän huolellisesti. Vai missä ne järkevät päätökset sitten on? Otetaan tämmöinen jännä esimerkki: kumpi olisi pätevämpi äänestämässä vaikkapa talouspoliittisesta päätöksestä, päivi räsänen (kansanedustaja) vaiko jorma ollila (ei kansanedustaja)? Nykysysteemillä sen päätöksen takana todennäköisesti olisi isoksi osaa juuri tuo räsänen, koska sattuu eduskunnassa syystä tai toisesta olemaan.
Kun päätösvalta on jaettu pienelle ryhmälle, niin naapurin pertin sanomisten sijaan alkaa esimerkiksi korporaatioiden sanalla olla aika paljon painoarvoa, kun tarjotaan vaikkapa vähän etuuksia siihen kylkeen. 30 eduskuntalaisen äänen "osto" voisi vielä olla kannattavaa mutta miten olisi miljoona ääntä?
Siis miettikää nyt jumalauta vähäsen. On totta, että suurin osa ihmisistä on melkoisen tyhmiä. En laskisi itseäni sinne tyhmimpään päähän, mutta tiedän sentään että jos minun pitäisi äänestää asiasta josta minulla ole minkäänlaista hajua enkä jaksa siihen perehtyä, niin voin myös jättää äänestämättä. Miksi tekisin tahallaan hallaa yhteisölleni äänestämällä mitä sattuu? Onhan näitäkin ihmisiä, mutta ne ovat vähemmistö. Huomionarvoista lienee myös että näitä asioihin perehtymättömiä yhtä-vähän-tajuavia ihmisiä (Teuvo Hakkarainen, Tony Halme...) pääsee sinne eduskuntaankin asti nykytilanteessa, tällöin se on mielestäni pahempi asia kuin 100 idioottia äänestämässä mitä sattuu kansanäänestyksessä.
"siellä ne tekee niitä päätöksiä ja säädöksiä etuskunnassa enkä mie niistä sen kummemmi tiie, antaa viksumpien tehä nää jutut vaa..." tyylistä ajatteluakin tulee joskus vastaan, minkä tavallaan ymmärtää mutta useimmiten sen taustalla on lähinnä se, ettei ajattelijalla ole oikein käsitystä mistä on edes kyse. Eikai tässä kukaan nyt ole ehdottomassa että esimerkiksi valtion budjetti pitäisi laatia alusta loppuun jollain kansanäänestyksellä, edelleen kyllä tarvitaan julkista hallintoa, ministereitä sun muita, mutta nämä eivät saa olla se korkein päätäntäelin joka hyväksyy lopullisen päätöksen. Kaikki selän takana vähissä äänin tehtävät päätökset pitäisi ehdottomasti ainakin estää.