Löysin tutkimuksieni aikana tälläisen väitöksen, jossa puntaroitiin kannabiksen ja kofeiinin käytön vaikutusta paniikkiin:
Linkki keskusteluun:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8749765
"
Kofeiinipsykoosi, jonka kannabis laukaisi. Nyt myrkytyksesi on edennyt niin pitkälle, ettet tarvitse edes kannabista herkistämään keskushermostoa. Jos jatkat käyttöä, seuraava vaihe on, että paniikkikohtaus on päällä 24/7. Been there. Siitä kun mennään eteenpäin, katoaa todellisuudentaju niin, että saat skitsofreniadiagnoosin. Olisiko järkevämpää pysytellä täydellisesti erossa aineesta, joka sinun geeneilläsi säätää aivokemiaa psykoosia kohti?"
Henkilökohtaisesti en mahda uskoa tuohon kofeiinipsykoosiin, ja mikäli käyttöä jatkaisi että saisi kokoaikaisen paniikkikohtauksen. Tosin en voi tukea, sillä en tiedä tarpeeksi asiasta.
Itseäni on jonkin aikaa huolettanut oma terveys. Uskoisin että minulla on ahdistuneisuushäiriö, ainakin oireet täsmäävät: sydämen tykytys, epätodellinen olo, hermostuneisuus&stressaantuneisuus. Olen aikaisemmin poltellut kannabista ilman että minua alkaa ahdistaa, mutta nyt jonkin aikaa (kuukausi tai pari) ahdistus iskenyt, ja pelko jostakin vakavasta sairaudesta. En tosin polttele kovin paljoa, noin 6 krt kuukaudessa suunnilleen, jointin tai pari illassa tupakkaan sekoitettuna.
Ja voi kyllä, laatu on hyvää(ja siitä olisi kiva nauttia, ilman että ahdistaa joka väliin).
Olen pohtinut mahdollisia syitä näille ahdistuskohtauksille, ja kofeiini vaikuttaisi olevan syypää tähän. Toki on muitakin kuten tupakka, ja laiskan elämäntapani, mutta en uskoisi olevan niillä yhtä suurta faktoria ahdistukseen liittyen kuin kahvilla. Olen joskus nuoruudessani juonut aika huolella kahvia, ja nykyisin parisen kuppia päivässä. Joskus aikaisemmin jopa 8-6 kupposta, mutta sitten piti lopettaa kun yöuneni kärsivät.
Yritin katsoa kofeiinimyrkytysestä tietoa internetistä, ja tuollaista sitten iskettiin tiskiin.
Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä, miten saisin ahdistukseni loppumaan, tai miten voin yrittää ehkäistä sitä?