Kokemuksia huumepoliisin katupartioinnista?

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Pellon Pekko
3 tähteä
3 tähteä

Kokemuksia huumepoliisin katupartioinnista?

ViestiKirjoittaja Pellon Pekko » 15.5.2013 3:21

Kirjoitin blogiini noin tuhatsivuisen eepoksen tapaus "Rotuaarin Gestaposta", eli Oulun poliisin lähinnä käyttäjiin kohdistuvasta huumekoirapartioinnista kaupungilla. Ja vähän muustakin mielestäni siihen liittyvästä, nimittäin perustuslain edellyttämästä kansalaisten yhdenvertaisuudesta lain edessä, sekä Poliisihallituksen taannoisista lupauksista huumausainerikosten seurausten yhdenmukaistamiseksi - eli käytännössä huomautusmenettelyn lisäämisestä sakottamisen sijaan esimerkiksi myös Oulussa.

Kirvestä olisi voinut vielä käyttää tekstiin, myönnän, mutta joku sen oli kuitenkin jaksanut lukeakin, ja kertonut kommentteihin oman kokemuksensa vastaavasta. Näitä kokemuksia huumepoliisin toiminnasta - niin kielteisiä kuin myönteisiäkin, mikäli sellaisia löytyy - kaipaisin kovasti mielellään lisää. Jos niitä tulisi riittävästi, niistä voisi nimittäin kasata ihan oman juttunsa.

Jos et tahdo kommentoida tähän ketjuun etkä blogiin/sen jäljennökseen Usarissa ( http://mikkoilmaripekkola.puheenvuoro.u ... sihallitus ), minulle voi myös laittaa suoraan sähköpostia: suviko.tuli (äeti) gmail.com

Ja jos joltakulta löytyisi halua avautua laajemminkin, sähköpostiin voipi jättää yhteystietoa. Folioitumisasteen laskemiseksi tähdennän: katson itseäni sitovan lähdesuojan, eikä mahdollisia yhteystietoja tai muutakaan arkaluontoista julkaista eikä luovuteta kolmansille osapuolille, eikä edes poliisille.

Ystävällisesti kunnioittavasti,
Mikko Pekkola aka Pekko

Pellon Pekko
3 tähteä
3 tähteä

Re: Kokemuksia huumepoliisin katupartioinnista?

ViestiKirjoittaja Pellon Pekko » 23.6.2013 9:25

Hyvää jussia, vähän myähässä mut kuitenki. Kuvia perinteistä ja taioista, tuskin laskevasta aurinkosta nurtsipalleroihin. :)

http://suviko.blogspot.fi/2013/06/jussit.html

Kippari
1 tähti
1 tähti

Poliisi syyllistyy vainoamisrikokseen

ViestiKirjoittaja Kippari » 6.8.2013 10:43

nietcrimineel kirjoitti:Minun nimeni on siis Ville Honkala ja minulla on kerrottavaa vanhan kotikaupunkini Seinäjoen huumevalvonnasta. Siellä minua vainottiin järjestelmällisesti poliisin toimesta. Kun aloin kirjoittamaan nettiin kannabiksesta omalla nimelläni, taskut kollattiin mennen tullen ihan vaan ruokakauppaan mennessä. Kävellen tai polkupyörällä olin liikkeellä, ajokortti kun oli hyllyllä yhden käyttörikoksen takia. Se oli sellaista että kun kävelin ihan rauhassa ja selvinpäin, ilmestyi poliisiautoja. Niitä oli joskus 1, joskus 2 ja joskus 3 kpl. 6 poliisia yhden käyttörikoksesta sakotetun takia. "Hei kaveri, pysähdy vähän", huusivat auton ikkunasta. "Onko henkkarit, onko hakuja päällä, onko mitään päällä, oletko koskaan ollut poliisin kanssa tekemisissä?" Vastasin että joo, olen ollut viimeksi pari päivää sitten kun tämä sama tilanne viimeksi tuli eteen. En edes pysty muistamaan kuinka monta kertaa tuon tekivät, kymmeniä kertoja joka tapauksessa. En pitänyt lukua koska en usko että tässä maassa voi saada oikeutta kun poliisi vainoaa. Poliisi on suomalaisen yhteiskunnan pyhä lehmä. Minun oli pakko muuttaa pois koko kaupungista että saisin elää ihmisarvoista elämää. Tämä on kokonaan julkaisuvapaa nimineen ja kaikkineen. Sen verran meinaan vieläkin ahistaa.

Minusta tämä yllä kuvattu poliisin toiminta täyttää uuden vainoamisen kriminalisointia koskevan lakiesityksen määritelmän vainoamisesta.
Raskauttavana tekijänä on se että vainoajana on viranomainen. Näillä näkymin laki olisi tulossa voimaan vuonna 2014.

HE 19/2013:

Vainoamiseen syyllistyisi se, joka toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muuten näihin rinnastettavalla tavalla oikeudettomasti vainoaa toista siten, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta. Vainoamisesta voitaisiin tuomita sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Vainoaminen olisi virallisen syytteen alainen rikos.

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rikoslain, pakkokeinolain 10 luvun 7 §:n ja poliisilain 5 luvun 9 §:n muuttamisesta

Lakivalmistelussa mukana ollut oikeuspsykologi Helinä Häkkänen-Nyholm on kirjoittamassa kirjaa vainoamisesta.

pullapoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja pullapoika » 6.8.2013 17:37

nietcrimineel kirjoitti:No tuota, minulla on aika paljon juuri tuollaisia kokemuksia. En edes tiedä mistä aloittaa. Minulla on nimikin ja sen saa kertoa julkisesti. On bannit Usariin, niinpä joudun kommentoimaan siellä Hassan Bong-nimellä ja se tullaan bannaamaan muutaman päivän sisällä myös. Naamakirjaa boikotoin koska niin monesti on poistettu profiili. Kirjoitan siis tällä hetkellä anonyymisti, moni sanoo ettei se ole uskottavaa ja oikeassa he ovat. Ei sille mitään voi että omalla nimellä ei anneta kauan olla juuri millään sivustolla. On huonoa käytöstä paljastaa foorumilla toisen kirjoittajan toisella foorumilla käyttämä nimimerkki tai oikea henkilöllisyys mutta kai oman nimensä saa kertoa? Varsinkin jos se lisää uskottavuutta näinkin tärkeässä asiassa.

Minun nimeni on siis Ville Honkala ja minulla on kerrottavaa vanhan kotikaupunkini Seinäjoen huumevalvonnasta. Siellä minua vainottiin järjestelmällisesti poliisin toimesta. Kun aloin kirjoittamaan nettiin kannabiksesta omalla nimelläni, taskut kollattiin mennen tullen ihan vaan ruokakauppaan mennessä. Kävellen tai polkupyörällä olin liikkeellä, ajokortti kun oli hyllyllä yhden käyttörikoksen takia. Se oli sellaista että kun kävelin ihan rauhassa ja selvinpäin, ilmestyi poliisiautoja. Niitä oli joskus 1, joskus 2 ja joskus 3 kpl. 6 poliisia yhden käyttörikoksesta sakotetun takia. "Hei kaveri, pysähdy vähän", huusivat auton ikkunasta. "Onko henkkarit, onko hakuja päällä, onko mitään päällä, oletko koskaan ollut poliisin kanssa tekemisissä?" Vastasin että joo, olen ollut viimeksi pari päivää sitten kun tämä sama tilanne viimeksi tuli eteen. En edes pysty muistamaan kuinka monta kertaa tuon tekivät, kymmeniä kertoja joka tapauksessa. En pitänyt lukua koska en usko että tässä maassa voi saada oikeutta kun poliisi vainoaa. Poliisi on suomalaisen yhteiskunnan pyhä lehmä. Minun oli pakko muuttaa pois koko kaupungista että saisin elää ihmisarvoista elämää. Tämä on kokonaan julkaisuvapaa nimineen ja kaikkineen. Sen verran meinaan vieläkin ahistaa.

Aivan kuin omia tapauksia lukis vaikka en julkisesti mitään ole kertonut itsestäni.. Kerrankin hyökkäsi kaksi poliisiautoa yllättäen kaivamaan taskuja, useita kertoja pyörii ympärillä ja pysähtyy kaivamaan taskut ja takavarikoi puhelimet kun en kerro suojakoodia. Suurin osa tästä poliisitoiminnasta on ollut vesiperä ja en ole edes koskaan vankilassa ollut vaan siis käyttörikos ja kasvatusrikoksista tuomittu ihminen ja kasvatuksesta olen huntin tai pari sakkoja maksanut per kerta.. Olen asunut monella paikkakunnalla, ensimmäisen kerran poliisin kanssa jos joutuu tekemisiin vaikkapa muuten vain.. Alkaa taas sama vainoaminen. Joskus siviilipukuiset kytät, joskus eivät, joka kerta melkein on aina kämppäkin käännetty ympäri. Aloin epäilemään jo, että onko joku puhunut poliisille minusta, mutta jälkeenpäin kun miettii, kunhan tekevät yllätyshyökkäyksiä josko olis jotain taskussa. Mut empä mene varmaksi sanomaan etteikö joku minusta olisi voinut itse kiinnijäädessään kertoa kun poliiseilla on tapana kysellä "tunnetko tätä ja tätä henkilöä?" suoraan syöttäen nimiä ihmisille itsekkin. Tyttöystäväni kerran oli otettu kiinni ja näytetty hänelle minusta poliisin ottamia valokuvia kadulta ja kyselty mitä teen ja kenen kanssa liikun ja miksi.. Enkä tosiaan ole poliisille kärynnyt muusta kuin kannabiksesta vaikka "kaveriporukka" on ollut ties mitä nistejä. :think:
lol apua :foil:

somnamnaa
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja somnamnaa » 6.8.2013 21:26

Kannattaisko muuttaa sieltä maalta johonkin riittävän isoon kaupunkiin jossa poliisilla on muutakin tekemistä kuin jahdata jotain käyttörikoksen tehnyttä?

pullapoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja pullapoika » 7.8.2013 3:13

somnamnaa kirjoitti:Kannattaisko muuttaa sieltä maalta johonkin riittävän isoon kaupunkiin jossa poliisilla on muutakin tekemistä kuin jahdata jotain käyttörikoksen tehnyttä?

Kannattaako poliisin prioriteettien takia alkaa muuttamaan toisaalle jos on elämä jo muualla kuin isossa kaupungissa? mikä on sulle se "maalla oleminen"? 150, 300, 3K vai 30K asukasta per kylä/kaupunki?

Kaksipiippuinen juttu, itse olen muutellut yleensäkkin naisten perässä, yhteen ja erikseen, sukulaisten luona asustanut taikka muuten vain katsonut minkälaista on asua missä haluttaa.. samalla huomasin, että uuteen kaupunkiin muuttaessa homma alkaa täysin alusta eikä poliisi tunne sinua ollenkaan ennenkuin henkkarit tarkistaa jos jostakin syystä joutuu tekemisiin.. Vaikkapa rutiinilla tehty liikennepysähdys jos autolla liikkuu.. Sen jälkeen alkaa tulla näitä kotietsintöjä viimeistään jonkin ajan päästä jos ei heti..

Itse olen sopeutunut moiseen vainoamiseen poliisin toimesta asuessani eri paikoissa, nykyisin kun en kannabista edes käytä kuin tosi harvoin johtuen kiinnostuksen lopahtamisesta päihteilyyn, eipä ole poliisistakaan ollut haittaa sen jälkeen kun toimitin 6kk:n ajalta puhtaat paperit päihdeseurannasta hakiessani ajokortin takaisin.

Lähti se ajokorttikin komerokukkien takia ilman yhtäkään liikennerikkomusta. :D
lol apua :foil:

roudari

ViestiKirjoittaja roudari » 13.8.2013 16:28

Pelkkää negatiivista sanottavaa!
Joten nyt on päästettävä höyryjä!!

Paikkakuntana Porvoo (50K asukasta)
Täällä pyörii nuo poliisit aika tiuhaan tahtiin, ja kun on vähän isommat housut jalassa vähän reilu parikymppisellä miehellä, niin silloin olet ''epäilyttävä''
Kaduilla pysäytellään, julkisesti pengotaanm taskut ja sörkitään jopa munat läpi. Sairasta toimintaa. Syynä aina ''epäilyttävyys'' Minä ja kaverini olemme niin saatanan kurkkuamme täynnä tätä toimintaa.

Kotietsintöjä tehdään ja luvat ei muka ole mukana. Sitten alkaa vasta luvat löytymään kun sieltä nyt väkisin jotain laitonta keksitään jälkeenpäin. Piippu tai rizla paketti on jo huumausainerikos.

Kaikenhuippuna Porvoon katuseuranta yksikkö taannoin seurasi minua kotiin asti (siviilivaatteissa) ja suoritti kotietsinnän kauhealla poliisilaumalla. Ei ollu mitäään lupia näyttää, vittuilua vain tuli omassa kodissani. (sieltä löytyi 5 kpl kannabis taimea) Edes puolivuotta jälkeenpäin en saanut lupaa siihen. Minulle kerrottiin että '' se oli porvoon katuseurantayksikön SUULLINEN lupa, syytä emme voi kertoa''

Sitten takavarikoidaan kaikki perkeleen omaisuus, rahatkin veivät viimeksi. Jouduin todistamaan että olin myynyt AUTONI juuri (480e)

Sitten pysäytellään ihmisiä ja viedään kyttikselle riisuutumaan munasilleen ja vitsailklaan vielä että ''ollaan vähän irstaampia poliiseja''

Saatana sotkevat aina koko asunnonkin ja pistävät pariksi vuorokaudeksi putkaan jostain ihan saatanan turhasta.

KIEHUU, pitäisi nousta kapinaan!!

EDIT

Lisään vielä sen, että kun löytyy taskusta 0,1 grammaa hasista tai yksi kasvi komerosta niin joutuu päihdeseurantaan ajokortista.
Aina on tikkari ollut liikenteessä puhdas, mutta silti uhkaa viedä kortin ellen käy kolmea kuukautta huumetesteissä joka viikko.
3 KK päihdekliniikkaa ajokortin takia, siksi että pössytän VAPAA-AJALLA??
Ei se liity edes liikenteeseen. Enkä ole tosiaan ainut, joka helvetin paikallinen kokee tuon kun jämähtää mitä pienemmästä asiasta.

JA EDIT 2.
Kerran jouduin putkaan kavereiden kanssa yöksi, koska olimme kaverin luona jolla oli 2 kukkivaa puskaa kaapissa.
Aamulla minulle sanottiin, että allekirjoita sakko niin saat lähteä. Sakossa oli huumausaineen hallussapito, vaikka olin täysin puhdas. Minulla ei ollut mitään mukana päällä. EI MITÄÄÄÄÄÄN

Myös muut kaverit kokivat saman paskan, joku sai ''oston yrityksen'' ja joku vielä jonkun en edes muista minkä.

Perkele mitä pelleilyä ja vainoamista. Ihan kuin ihmisellä ei olisi yksityisyyttä tai kunniaa edes kävellä rauhassa.
Baareissakin kiertelee kaikki poliisien säännöt. Ei tee valeostoja vaan kysyy ''mistäs mahtaisi löytyä sitä ja tätä?'' ''Keltä, kuka myy?''

nzg

ViestiKirjoittaja nzg » 13.8.2013 18:18

Ihan turha valittaa jos ei uskalla viedä tällaisia väärinkäytöksiä oikeuteen. Henkilöntarkastuksista saa ja pitää pyytää pöytäkirjat ja kotietsintöjen laillisuutta on voinut jo pitkään selvittää käräjillä jälkikäteen. Jos itse ei ole lainsäädännöstä perillä, niin luulisi tajuavan edes soittaa asianajajalle.

roudari

ViestiKirjoittaja roudari » 14.8.2013 10:04

nzg kirjoitti:Ihan turha valittaa jos ei uskalla viedä tällaisia väärinkäytöksiä oikeuteen. Henkilöntarkastuksista saa ja pitää pyytää pöytäkirjat ja kotietsintöjen laillisuutta on voinut jo pitkään selvittää käräjillä jälkikäteen. Jos itse ei ole lainsäädännöstä perillä, niin luulisi tajuavan edes soittaa asianajajalle.
. Sinä et ole selvästi ollut ikinä poliisin kanssa tekemisissä tai sitten olet itse tekopyhä paskalakki. Luuletko tosiaan että "huumerikollinen" voi missään nimessä voittaa poliisia oikeudenkäynnissä? Ei todellakaan vaikka poliisi sanoisi että taivas on vihreä ja nurmikko sininen. Turhaa. Poliisit käyttävät valtaa väärin törkeästi ja tekopyhittelevät itseään. Nzg annoit viikon tyhmimmän mielipiteen korvilleni. Olet samaa tasoa kuin Päivi Räsänen. Häpeäisit elämääsi

Kippari
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Kippari » 14.8.2013 10:48

roudari kirjoitti:.... Sinä et ole selvästi ollut ikinä poliisin kanssa tekemisissä tai sitten olet itse tekopyhä paskalakki. Luuletko tosiaan että "huumerikollinen" voi missään nimessä voittaa poliisia oikeudenkäynnissä? Ei todellakaan vaikka poliisi sanoisi että taivas on vihreä ja nurmikko sininen. Turhaa. Poliisit käyttävät valtaa väärin törkeästi ja tekopyhittelevät itseään. Nzg annoit viikon tyhmimmän mielipiteen korvilleni. Olet samaa tasoa kuin Päivi Räsänen. Häpeäisit elämääsi

Pojat pojat! Yksi tälle foorumille ominainen piirre on se että täällä ei juurikaan näy trollausta tai epärakentavaa kommentointia. Siitä kannattaa pitää kiinni.

Kolikolla on kaksi puolta. Roudari olet oikeassa siinä että suurella todennäköisyydellä poliisi voittaa kun oikeuteen mennään. Yksilötasolla on ihan ymmärrettävää että suostuu esim. pieneen sakkorangaistukseen välttääkseen suurempia ongelmia.

Toisaalta sekin on ihan totta että mikään ei muutu jos aina niellään kaikki paska poliiseilta mistä täällä on saanut lukea eikä tehdä mistään väärinkäytöksistä kanteluja. Jos näitä tapauksia riittävästi viedään eteenpäin niin kyllä niillä jossain vaiheessa joku vaikutus on. Kyllä esimerkiksi Pekkolan sakkovankeus näkyy mediassa ja omalla tavallaan vie asiaa eteenpäin. Vastaavaa kansalaistottelemattomuutta tarvittaisiin paljon enemmän.

Myönnän että puhun tässä itse teoriapohjalta koska omat kokemukset poliiseista liittyy lähinnä pariin ylinopeustapaukseen ja virallisten asiakirjojen hakuun. :guru:
Pointtini on kuitenkin se että energiaa ei kannata haaskata henkilötason nokitteluun asiassa josta ollaan loppupeleissä aika yksimielisiä.

Pun Worg
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Pun Worg » 15.8.2013 13:34

roudari kirjoitti:
Täällä pyörii nuo poliisit aika tiuhaan tahtiin, ja kun on vähän isommat housut jalassa vähän reilu parikymppisellä miehellä, niin silloin olet ''epäilyttävä''
Kaduilla pysäytellään, julkisesti pengotaanm taskut ja sörkitään jopa munat läpi. Sairasta toimintaa. Syynä aina ''epäilyttävyys'' Minä ja kaverini olemme niin saatanan kurkkuamme täynnä tätä toimintaa.

Eikö kannattaisi käyttää pienempiä housuja, jos epäilyttävyys kerran johtuu housuista? Eihän se tietenkään poliisin isojen housujen kollaamisesta sen hyväksyttävämpää tee, mutta ainakin itse omaa elämääni kyllä helpottaisin jos se olisi mahdollista vain housuja vaihtamalla. Veikkaan kuitenkin, että teidät spottaa epäilyttäviksi nisteiksi Porvoon katukuvassa noin kilometrin päästä, oli jalassa millaiset housut tahansa.

roudari kirjoitti:Kotietsintöjä tehdään ja luvat ei muka ole mukana.
...
'' se oli porvoon katuseurantayksikön SUULLINEN lupa, syytä emme voi kertoa''

Jokohan sinullekin vihdoin valkeni, ettei kotietsintälupaa tarvitse esittää kuin Hollywood-elokuvissa.

roudari kirjoitti:
Lisään vielä sen, että kun löytyy taskusta 0,1 grammaa hasista tai yksi kasvi komerosta niin joutuu päihdeseurantaan ajokortista.

No shit? Ehkä se päihdeseuranta on ihan hyvä juttu ihmisille, jotka jää poliisille toistuvasti kiinni huumausainerikoksista?

roudari kirjoitti:Aamulla minulle sanottiin, että allekirjoita sakko niin saat lähteä. Sakossa oli huumausaineen hallussapito, vaikka olin täysin puhdas. Minulla ei ollut mitään mukana päällä. EI MITÄÄÄÄÄÄN

Myös muut kaverit kokivat saman paskan, joku sai ''oston yrityksen'' ja joku vielä jonkun en edes muista minkä.

Oletko tosissasi, että poliisi ehdotti teidän myöntävän rikoksia joita ette olleet tehneet, ja te muina miehinä tietysti nämä tekemättömät rikokset sitten myönsitte?

Kippari
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Kippari » 15.8.2013 16:13

Onko se päättyneet kesälomat vai syksyisessä ulkoilmassa leijuva homepöly joka saa porukalla vittuiluvaihteen päälle?

Liberal

ViestiKirjoittaja Liberal » 17.8.2013 10:01

Poliisi-tv tarttui aiheeseen. Edellisessä jaksossa oli juttua huumekaupan katuvalvonnasta.

http://areena.yle.fi/tv/1972858

Juttu alkaa tuossa 3:18 kohdilta. Katseltavissa Areenassa 28 vuorokautta.

YesICannabis

ViestiKirjoittaja YesICannabis » 17.8.2013 12:44

Liberal kirjoitti:Poliisi-tv tarttui aiheeseen. Edellisessä jaksossa oli juttua huumekaupan katuvalvonnasta.

Juurikin olin laittamassa ko. linkkiä. Ja ton pätkän eilen katoin ja kävi oikeen huolella vituttamaan, mikrosirut ja viivakoodit kaikille niskaan ni on turvallisempi olla. :think:
Man, if you had a second brain, it would die of loneliness, man.

Chilipappa

ViestiKirjoittaja Chilipappa » 31.8.2013 19:07

Duoda, se foliohattu edellyttää, että folio on kiedottu oikein. Faradayn-häkki ilmiö on semmonen, että radioaallot menee oikariin sitä foliota pitkin, jolloin aallot ei mene käyttäjän aivoihin. vaikka uskokaa te vain, sillä senttimetriaallot on koko piruja tunkevaisuuden suhteen.

Kaikkein fiksuinta on jäädä sivuun suurista radioasemista. Meinaan aikoinaan lahden radioaseman alla musaa tuli vaikka kahvipannusta ja loistelamput valaisivat, vaikka sähvöä ei ollu kytketty.

En silti tykkää katupartioinnista, vaikka meikä on niin vanha pappa, että poliisi ei paljoa kiinnostu. Mitäpä siitä.

Haju-Mysteeri

ViestiKirjoittaja Haju-Mysteeri » 21.9.2013 22:04

Liberal kirjoitti:Poliisi-tv tarttui aiheeseen. Edellisessä jaksossa oli juttua huumekaupan katuvalvonnasta.

Poistunut areenasta mutta löytyy youtubesta.
http://www.youtube.com/watch?v=QKSbx_r8SoU
fnord

Rambutan

ViestiKirjoittaja Rambutan » 24.9.2013 19:41

Haju-Mysteeri kirjoitti:...

Poistunut areenasta mutta löytyy youtubesta.
http://www.youtube.com/watch?v=QKSbx_r8SoU

Huh huh, nyt tuli itselle uutta informaatiota. Voiko olla millään tasolla laillista että jos koira merkkaa ja ihmiseltä ei löydy mitään, on oikeus suorittaa kotietsintä... Tässä tulee mieleen lähinnä että voidaan vaan sanoa että koira merkkasi tai käskyttäjä pistää koiran merkkaamaan jonkun henkilön... :foil:

italypasta

ViestiKirjoittaja italypasta » 25.9.2013 5:02

Laillista tai ei niin poliisilla on käytännössä rajattomat oikeudet tehdä mitä huvittaa perusteella "on syytä epäillä". Eli jos jeparien koira merkkaa niin sitten ruumiintarkastus ja hyvässä lykyssä kotietsintä. Luonnollisesti jos mitään ei vaikkapa kotietsinnästä löydy niin valituksen voi tehdä, mutta ei siitä mitään seuraamuksia tule kenellekkään. Oikeuden puolella vaan todetaan poliisin syyllistyneen virkavirheeseen tms, mutta ei mitään sanktioita. Lisäksi jos poliisi vaikkapa tilaa lukkosepän avaaman kämpän oven niin asukas maksaa oven avauksen, riippumatta siitä löytyikö mitään vai ei.

Brainless

ViestiKirjoittaja Brainless » 27.9.2013 0:49

italypasta kirjoitti:Laillista tai ei niin poliisilla on käytännössä rajattomat oikeudet tehdä mitä huvittaa perusteella "on syytä epäillä". Eli jos jeparien koira merkkaa niin sitten ruumiintarkastus ja hyvässä lykyssä kotietsintä. Luonnollisesti jos mitään ei vaikkapa kotietsinnästä löydy niin valituksen voi tehdä, mutta ei siitä mitään seuraamuksia tule kenellekkään. Oikeuden puolella vaan todetaan poliisin syyllistyneen virkavirheeseen tms, mutta ei mitään sanktioita. Lisäksi jos poliisi vaikkapa tilaa lukkosepän avaaman kämpän oven niin asukas maksaa oven avauksen, riippumatta siitä löytyikö mitään vai ei.

Aivan ihmemeininkiä. Olen todennutkin että Suomi on venäjää "demokratian" kannalta lähempänä kuin eurooppaa. Juuri ensi viikolla Barcelonaan matka, jossa on eri tuulet... eikä ole ainut maa euroopassa joka on kyllästynyt pään seinään takomiseen. Monet sivistyneet maat ovatkin siirtyneet tai siirtymässä valvottuun tuotantoon ja lailliseen jakeluun. Suomen poliisi taistelee kovien huumeiden puolesta kynsin hampain. Luin juuri kirjan addiktioista, jossa sivutaan myös huumeita lääkkeet ml. Lainaten Stanton Peelen kirjasta " sairaaloiden ensiapuun joutui vuonna 2001 reseptilääkkeiden tähden noin puoli miljoonaa henkilöä. " Siis Usassa ja laittomien huumeiden takia n.200 000.

Onneksi pääsee täältä viinan ja psyykelääkkeiden huuruisesta maasta vähän tauolle.
''Fight for your rights''

KougiKougi

ViestiKirjoittaja KougiKougi » 28.9.2013 11:47

Toi poliisi-tv:n jakso kiteyttää aika hyvin millasta se meininki on. Eikös se Aro-Heinilän mulkku siinä loppua kohden todennut kyseisen maanantaipäivän saldoksi saaneensa kaksi pientä hallussapitoa joista toinen oli ensikertalainen? Kokonaisen poliisiryhmän kokonaisen työpäivän saldo. Ainakin yhdelle nuorelle saatiin rikosrekisteri aikaseks. Tärkeää työtä tekevät, voi jummi :x
Veikkaisin että talvella vähän rauhoittuu tuo katuvalvonta, tuskin kusipäinen kyttäkään viittii aamusta iltaan tuiskussa ja parinkympin pakkasessa tarpoa. Näin ainakin toivon. On meinaan vitun kuumottavaa kun tyyliin kauppareissulla näkee koirapartion jahtaamassa hippejä. Mä oon tähän ikään selvinny ilman mitään merkintöjä ja mitään vääntöjä poliisin kanssa ja siinä kohtaa kyllä menee mulla kuppi nurin jos joku kaunis päivä koira yllättää takaapäin ja kotivisiitille lähdetään vaikka päältä ei löydy mitään.
Tarkotus ois taas alkutalvesta laittaa kasvit pöhiseen mut en tie uskaltaako kun on tää meno lähteny täysin käsistä nuitten kyttien kanssa. Torilla partioidaan, kävelykadulla, kirjastossa, puistoissa...

Palaa sivulle “Politiikka ja media”