Kuva

Kuun kierto hampun kasvatuksessa

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
oldirty
2 tähteä
2 tähteä

Re: Kuun kierto hampun kasvatuksessa

ViestiKirjoittaja oldirty » 17.7.2014 9:17

Täällä kukaan mitään irvaile. Eikös noista keijuistakin se yks professori julkaissut kuvan jokuaikaa sitten..

Tossa linkki "uutiseen" http://www.huffingtonpost.com/2014/04/0 ... 93880.html

Kohta joku tietysti tulee vänkäämään että ei ne oikeasti ole keijuja. :laugh:

Edit. Irvaileva vänkäyshymiö lisätty.
the Effects are very strange, and, at first hearing, frightful enough) is very general and frequent: and the Person, from whom I received it, hath made very many Trials of it, on himself, with very good Effect.

stupp

ViestiKirjoittaja stupp » 17.7.2014 9:33

oldirty kirjoitti:Eikös noista keijuistakin se yks professori julkaissut kuvan jokuaikaa sitten..

Tossa linkki "uutiseen" http://www.huffingtonpost.com/2014/04/0 ... 93880.html

Hieman off-topicia:

People can decide for themselves what they are.

Näin voidaan toimia, mikäli ei olla vähääkään kiinnostuneita siitä, mitä ne todellisuudessa ovat. Jos halutaan elää valheellisessa haavemaailmassa, voidaan tietenkin vakuutella itselle todeksi ihan mitä asioita tahansa. Jossain vaiheessa vain voi tulla ikävä ristiriita todellisuuden kanssa...

The message to people is to approach them with an open mind

Tietenkin on hyvä pitää mieli avoimena, mutta ei niin avoimena, että aivot tippuvat pois.

Fuckmuffin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Fuckmuffin » 18.7.2014 13:10

stupp kirjoitti:
Tietenkin on hyvä pitää mieli avoimena, mutta ei niin avoimena, että aivot tippuvat pois.

Off-topic: If You Open Your Mind Too Much Your Brain Will Fall Out

Simppa Hurkus

ViestiKirjoittaja Simppa Hurkus » 18.7.2014 14:19

Esitän esimerkin kautta oman teoriani siitä miksi kuunvaiheiden huomioonottaminen parantaa kasvatustulosta: eräs vanha toveri löysi pyykkikonetta tyhjentäessään housuntaskusta hyvään itämisen alkuun päässeitä siemeniä, ja nakkasi ne sopivasti käsillä olleeseen kukkapurkkiin anopinkielen seuraksi. Toinen vanha toverini seurasi kuunvaiheet tarkkaan ja niinpä hänen kukkasensa menestyivätkin paremmin.

Teoria siis kuuluu: päätön sohlaaminen ei ole yhtä hyvä metodi kuin hyvä huolenpito. Mikä sitten onkaan huolellisuuden motivaattorina, tod. näk. sillä on positiivista vaikutusta. Tieteellisen maailmankuvan korostaminen on rikkaruohoja kasvattaessa aika tasaveroinen keppihevonen kuukalenteriin verrattuna. Kasvaa ne voikukat joka tapauksessa.

stupp

ViestiKirjoittaja stupp » 18.7.2014 16:56

Simppa Hurkus kirjoitti:Teoria siis kuuluu: päätön sohlaaminen ei ole yhtä hyvä metodi kuin hyvä huolenpito. Mikä sitten onkaan huolellisuuden motivaattorina, tod. näk. sillä on positiivista vaikutusta.

Eli olet nyt itsekin sitä mieltä, että kuunkierrolla ei ole mitään vaikutusta kasvien kasvatuksessa?

Simppa Hurkus kirjoitti:Tieteellisen maailmankuvan korostaminen on rikkaruohoja kasvattaessa aika tasaveroinen keppihevonen kuukalenteriin verrattuna. Kasvaa ne voikukat joka tapauksessa.

En ymmärrä tuota keppihevosjuttuasi tässä, nimenomaan tieteen avulla ne kasvit hyvin kasvavat. Jos sohlaa päättömästi jonkun kuunkierron kanssa sen sijaan, että sen tieteellisen ymmärryksen mukaan, mikä meillä biologiasta ja fysiikasta on, takaa kasveille niiden tarvitsemat asiat, kuten valon ja ravinteet, voi sato olla helposti kertaluokkaa, mahdollisesti jopa useita, parempi. Kasvit kun eivät todellakaan kasva "joka tapauksessa".

Avaravalo

ViestiKirjoittaja Avaravalo » 18.7.2014 21:37

stupp kirjoitti:...
En ymmärrä tuota keppihevosjuttuasi tässä, nimenomaan tieteen avulla ne kasvit hyvin kasvavat. Jos sohlaa päättömästi jonkun kuunkierron kanssa sen sijaan, että sen tieteellisen ymmärryksen mukaan, mikä meillä biologiasta ja fysiikasta on, takaa kasveille niiden tarvitsemat asiat, kuten valon ja ravinteet, voi sato olla helposti kertaluokkaa, mahdollisesti jopa useita, parempi. Kasvit kun eivät todellakaan kasva "joka tapauksessa".

"Sohlaa päättömästi kuunkierron kanssa"
Luulisin, että tämä "kuu-asia" kuuluu niihin edistyksellisempiin tekniikoihin, jotka tulevat järjellisyydestä nauttivalle puutarhurille vasta mainitsemiesi nykytieteen mukaisten tekniikoiden, kuten valo ja ravinteet jälkeen.

Toisaalta, ei tarvitse mennä pitkällekään historiaan, että ymmärtää kasvien kasvaneen eri kulttuureissa hyvin, ilman tieteellistä selitystä kasvien tarvitseman ravinteen tai valon määrästä tai niiden käytön mekanismeista. Ottavat edelleen huomioon kuukaudet ja vuodenajat.

Tai vertauskuvallisesti meditaation vaikutuksista kehoon ei ollut paljoakaan näyttöä ennen aivokuvannusta. Ei tarkoita, etteikö meditaatio olisi taannut väylää mielenrauhaan jo 5000 vuotta sitten.

stupp

ViestiKirjoittaja stupp » 18.7.2014 22:20

Avaravalo kirjoitti:Luulisin, että tämä "kuu-asia" kuuluu niihin edistyksellisempiin tekniikoihin, jotka tulevat järjellisyydestä nauttivalle puutarhurille vasta mainitsemiesi nykytieteen mukaisten tekniikoiden, kuten valo ja ravinteet jälkeen.

Ovatko homeopatia ja magneettihoidot edistyksellisempiä tekniikoita, jotka tulevat järjellisyydestä nauttivalle ihmisille nykytieteen mukaisten lääketieteen tekniikoiden jälkeen?

Parvati
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Parvati » 19.7.2014 6:44

Kyllä mä luulen että joku viisaampi osaa tieteellisesti selittää sen miksi kuulla ON vaikutusta.

Ja muutes, olisin kauheen hyvilläni jos menisitte filosofoimaan siitä jumalastanne jonnekin muualle.
Siitä aiheesta löytyy kyllä ketjuja loputtomiin, noi uskon-en usko väitelmät voi siirtää sinne, sillä kuun kiertoon niillä ei ole mitään vaikutusta, siispä off-topic.

On totta etten minäkään kykene liittämän ketjuun mitään faktaa, sanonpahan vain että niin kauan olen asunut ympäristössä jossa kuun kierrolla on aina katsottu olevan vaikutusta.
Kuunnellut vanhempia ihmisiä jotka asioista kertoilevat ja olen nähnyt että heidän neuvojensa ansiosta moni juttu on helpompaa ;).

Mutta jollei kuun kierrolla ja planeetoilla ole vaikutusta maapalloon, niin miten te selitätte avaruuden ja sen synnyn.Voimat jotka vetää, työntää, räjähtää, tihentyy mustiksi aukoiksi taintuen omasta painostaan?
Itse mietiskelin että merivirrat syntyy paljolti kuun ansiosta ja tämä artikkeli ja tutkijat yllättäen sen vahvistavat.Samoin kuulla on vaikutusta maan magmaan ja tektoonisiin laattoihin, lämpöön jne...
Kuinka se ei siis vaikuttaisi kaikkein pieninpäänkin elolliseen jollakin pallolla? Ehkä painovoiman kautta, ehkä muuta kautta.
http://www.astrobio.net/topic/explorati ... d-no-moon/

Toinen artikkeli oli hauska, siinä todistettiin että kuulla on vaikutus taiteeseenkin ;). Kuis te sen selitätte? Ei ainakaan painovoimalla ;).
En viitsi linkittää, käyttäkää mielikuvitusta ;).

Kuu ja sen kaveri aurinko
http://scienceblogs.com/startswithabang ... ve-a-moon/

Kasvit ja kuunkierto
http://www.gardeningbythemoon.com/lunarfacts.html

Kuunvalo ja kavit
http://www.howplantswork.com/2009/07/25 ... iorhythms/

Vaan ei se ihan niin yksinkertaista olekaan:
http://www.isoaidinkasvit.fi/pdf/kuun_vaikutus.pdf
http://olemmepuutarhassa.fi/yleinen/201 ... nhoidossa/

Ja kaiken tämän jälkeen jokainen voi kylvää ja niittää silloin kun haluaa.Nyt pitäsi ainakin tietää mitä tekee sit.

Avaravalo

ViestiKirjoittaja Avaravalo » 19.7.2014 9:39

stupp kirjoitti:
Ovatko homeopatia ja magneettihoidot edistyksellisempiä tekniikoita, jotka tulevat järjellisyydestä nauttivalle ihmisille nykytieteen mukaisten lääketieteen tekniikoiden jälkeen?

Miten käytät homeopatiaa ja magneettihoitoja kuun kiertoon perustuvassa puutarhanhoidossa?

stupp

ViestiKirjoittaja stupp » 19.7.2014 12:37

Parvati kirjoitti:Kyllä mä luulen että joku viisaampi osaa tieteellisesti selittää sen miksi kuulla ON vaikutusta.

Sitähän tässä ollaan odoteltu. Se viisaampi ei oo vaan jakanut viisauttaan edes internetiin, joten ilmeisen salaisesta tiedosta on kysymys.

Parvati kirjoitti:Toinen artikkeli oli hauska, siinä todistettiin että kuulla on vaikutus taiteeseenkin ;). Kuis te sen selitätte? Ei ainakaan painovoimalla ;). En viitsi linkittää, käyttäkää mielikuvitusta ;).

Tässä on ilmeisesti nyt jokin hankalasti ymmärrettävä vitsi.

Parvati kirjoitti:http://www.gardeningbythemoon.com/lunarfacts.html
http://www.isoaidinkasvit.fi/pdf/kuun_vaikutus.pdf

Lunar "Facts"... "He established a relationship between the elements of earth, air, fire, or water that corresponded to specific parts of the plants. Earth corresponds to root, water to leaf growth, fire to seed production, and air corresponds to flowers. Hence, when planting crops for their fleshy roots, you would plant them in an earth sign, and so forth."

Ja kuun vaikutus: "Jokainen eläinradan merkki vaikuttaa voimallaan eri kasvinosiin. Tulimerkit -- vaikuttavat hedelmään --. Maamerkit -- vaikuttavat puolestaan juureen --. Ilman merkit -- suuntaavat voimansa kukkaan -- ja vesimerkit -- vaikuttavat lehteen --."

Luitko ollenkaan tarjoamiasi linkkejä ja toitko nämä kaksi ihan vakavissasi puoltamaan ja tukemaan kuun vaikutusta puutarhanhoidossa?

Parvati kirjoitti:http://www.howplantswork.com/2009/07/25/does-the-moon-affect-plants-part-2-moonlight-and-biorhythms/
http://olemmepuutarhassa.fi/yleinen/201 ... nhoidossa/

Näissä taas mainittiin suoraan, ettei ole tieteellistä näyttöä kuun vaiheen vaikutuksesta kasvatuksiin.

Parvati kirjoitti:Ja kaiken tämän jälkeen jokainen voi kylvää ja niittää silloin kun haluaa.

Tähänkin asti on jokainen voinut kylvää ja niittää silloin kun haluaa.

Parvati kirjoitti:Nyt pitäsi ainakin tietää mitä tekee sit.

Jos tarkoitat, että nyt pitäisi olla selvää, ettei ole mitään järkevää syytä olettaa kuunvaiheella olevan jotain vaikutusta kasvatuksiin, eli tietää olla siitä välittämättä, niin ei se ole kyllä muuttunut. Mikäli haet päinvastaista, niin millä logiikalla?

Avaravalo kirjoitti:Miten käytät homeopatiaa ja magneettihoitoja kuun kiertoon perustuvassa puutarhanhoidossa?

Älä viitsi leikkiä tyhmempää kuin olet.

Parvati
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Parvati » 19.7.2014 15:22

stupp...
kyse ei ollut siitä puollanko linkkejä, vaan siitä että asetin ne luettavaksi.
Taisin jo sanoa alkumetreillä ettei mulla ole tieteellistä faktaa laittaa luettavaksi.

Isaac Newton oli kanssasi samaa mieltä ettei tiettellistä näyttöä ole.Se ei silti tarkoita etteikö kuu vaikuttaisi ;)

Ja kuten sanoin, jokainen voi valita taktiikkansa ;) joskushan epäuskoisenkin on kylvettävä, vai kuinka?
Se joka huutaa lujimmin, ei välttämättä ole oikees?

Olisin tykännyt et vaikka kuinka olet vastakkaista mieltä, ottaisit edes harkintaan sen että toiset on toista mieltä, etkä esittäs omaa mieltäsi ainoana oikeana.Harvoin meistä kukaan on 100 % oikeassa.
Tykkäisin nyt jotta esittäist itse ne faktat joiden mukaan kuu ei vaikuta mihinkään? Tähän asti olet vain kiistänyt muiden havainnot?

P.s muutenkaan en tajua miksi pitää olla vittumainen ja alentuvainen jos on keskustelussa aihe josta olet eri mieltä? Miksi ei voi keskustella siltä pohjalta että toisellakin voisi olla jotain kiinnostavaa esitettävää?
Muutenkin oma ajatukseni on jotta tällaisilla foorumeilla ollaan sitä varten jotta asioista keskustellaan ja jotain opitaankin toisten kokemuksista, ei stä varten että hitosti buustataan omaa egoa.
Ja huudetaan lujimmin jotta minä tiedän mutta te ette.se on oppimisen este, sellanen?

stupp

ViestiKirjoittaja stupp » 19.7.2014 16:18

Parvati kirjoitti:Isaac Newton oli kanssasi samaa mieltä ettei tiettellistä näyttöä ole.Se ei silti tarkoita etteikö kuu vaikuttaisi ;)

Ei tietenkään, ja olen tuonkin asian tuonut jo useita kertoja keskustelussa esiin.

Parvati kirjoitti:Ja kuten sanoin, jokainen voi valita taktiikkansa ;)

Ja tämän. Minusta tuntuu, että et ole edes lukenut, mitä olen sanonut, vaan kiihkoissasi vain päätät mitä mieltä toinen on.

Parvati kirjoitti:Olisin tykännyt et vaikka kuinka olet vastakkaista mieltä, ottaisit edes harkintaan sen että toiset on toista mieltä, etkä esittäs omaa mieltäsi ainoana oikeana.Harvoin meistä kukaan on 100 % oikeassa.

Tässä vaiheessa se alkaa näyttää jo erittäin todennäköiseltä. Nimittäin:

Parvati kirjoitti:Tykkäisin nyt jotta esittäist itse ne faktat joiden mukaan kuu ei vaikuta mihinkään?

Miksi odotat minulta faktoja sellaisen väitteen tueksi, jota en ole esittänyt?

Parvati kirjoitti:Tähän asti olet vain kiistänyt muiden havainnot?

Mitkä havainnot? Tähän asti olen pyytänyt näyttöä esitetyn väitteen (kuunkierrolla on vaikutusta kasvattamiseen) tueksi, ja ilmaissut, että ilman mitään näyttöä ei ole järkeä uskoa asioihin.

Parvati kirjoitti:P.s muutenkaan en tajua miksi pitää olla vittumainen ja alentuvainen jos on keskustelussa aihe josta olet eri mieltä?

En minä eri mieltä olemisesta mitenkään vittumainen ole mielestäni ollut. Mahdollinen ärsyttävä asia voi olla se, että sanomisiani jatkuvasti vääristellään ja väitetään minun väittäneen asioita, joita en ole sanonut, tai jos tahallaan perseillään, jolloin asiasta mainitessani ei sävy välttämättä ole mielistelevä, kuitenkaan en liene sortunut puhtaaseen asiattomaan vittuiluun?

Parvati kirjoitti:Miksi ei voi keskustella siltä pohjalta että toisellakin voisi olla jotain kiinnostavaa esitettävää?

Totta kai voi, tähän asti on ollut vain perusteettomia väitteitä ja naureskelua niille, jotka eivät usko asioihin, joihin esi-isätkin uskoivat, ilman muuta syytä kuin, että ei ne tuhansia vuosia sitten ihan tyhmiä olleet, vaikka kaikki mitä tiedämme asiasta viittaa siihen, että perusteettomasti asioihin uskoivatkin. Tarjotut linkit olen lukenut mielenkiinnolla läpi (mikä on jotain, mitä harva oikeasti vaivautuu keskustelupalstoilla tekemään btw. [veikkaanpa myös, ettei linkkien tarjoajatkaan ole niitä ajatuksella läpi lukeneet, kunhan vaan tarjoavat lukemista {miksi?}]) ja yhä edelleen odotan mielenkiinnolla näyttöä väitteen tueksi, jotta mahdollisesti sen ollessa paikkansapitävä, voisin siihen uskoa hyvin perusteluin. Täysin perusteettomat väitteet eivät ole erityisen kiinnostavaa.

Parvati kirjoitti:Muutenkin oma ajatukseni on jotta tällaisilla foorumeilla ollaan sitä varten jotta asioista keskustellaan ja jotain opitaankin toisten kokemuksista, ei stä varten että hitosti buustataan omaa egoa.

Jep, ja kannattaa myös hieman panostaa siihen luetun ymmärtämiseen.

Parvati kirjoitti:Ja huudetaan lujimmin jotta minä tiedän mutta te ette.se on oppimisen este, sellanen?

Nimen omaan.

Parvati
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Parvati » 19.7.2014 16:35

"Parvati kirjoitti:
Ja kuten sanoin, jokainen voi valita taktiikkansa

Ja tämän. Minusta tuntuu, että et ole edes lukenut, mitä olen sanonut, vaan kiihkoissasi vain päätät mitä mieltä toinen on. "

Kaikkein vähiten olen kiihkoissani, koitin kysyä mitä mieltä itse olet, mut sitä ei esiin saatu.Kykenit vain kiistämään toisten kertomat asiat, muttet mitenkään perustellut niitä :D.
Joh, olisin mielelläni keskustellut ihmisen kanssa jolla on mielipiteitä ja jotain niiden tueksi, mutta se ei näköjään tapahdu.
Jätetään sit tää tähän.

stupp

ViestiKirjoittaja stupp » 19.7.2014 17:14

Parvati kirjoitti:koitin kysyä mitä mieltä itse olet, mut sitä ei esiin saatu.

Olen maininnut jo sata kertaa tässä ketjussa, kuten edellisessä viestissäkin, että niin kauan kuin kuunkierron vaikutuksesta ei ole näyttöä, ei minulla ole mitään järkevää syytä uskoa sillä olevan vaikutusta. Tämä ei tarkoita, että uskoisin kuunkierrolla olevan vaikutusta, tai että olisin varma että sillä ei olisi. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?

Parvati kirjoitti:Kykenit vain kiistämään toisten kertomat asiat, muttet mitenkään perustellut niitä :D.

Mitä minä nyt tarkalleen ottaen olen kiistänyt? Mitä minun olisi pitänyt perustella?

Parvati kirjoitti:Joh, olisin mielelläni keskustellut ihmisen kanssa jolla on mielipiteitä ja jotain niiden tueksi, mutta se ei näköjään tapahdu.

Mielipiteeni on edelleen se, että ilman järkevää syytä ei ole järkevää syytä uskoa asioihin. Tämän tueksi on hyvä perustelu esimerkiksi se, että jos uskoo asioihin ilman järkevää syytä, on todennäköistä että uskoo asioihin, jotka eivät pidä paikkaansa. Asiat, joihin ihminen uskoo taas vaikuttaa ihmisen tekoihin, ja mikäli teot pohjautuvat järjettömyyksiin, voivat seuraukset olla ikävät. Esimerkiksi vaikka nuo homeopatiat ja magneettihoidot, voivat johtaa vaikka kuolemaan, mikäli niiden takia jää oikea hoito saamatta. Kaikki järjettömät uskomukset eivät tietenkään suoranaisesti välttämättä aiheuta vahingollisia tekoja, mutta mitä enemmän uskoo asioihin ilman järkeviä syitä, sitä helpommin uskoo myös mahdollisesti ja todennäköisesti vahinkoa aiheuttaviin järjettömiin uskomuksiin ilman järkevää syytä.

Mikäli et ymmärtänyt, niin kysy ihmeessä tarkennusta tai lisäperusteluita. Nyt, kun olet päässyt sanomasta, että keskustelua ihmisen kanssa jolla on mielipiteitä ja jotain niiden tueksi ei näköjään tapahdu, ja olen kertonut mielipiteeni ja perustellut sen, päässet miettimään sekä vastaustani, että omia perusteettomia mielipiteitäsi. Odotan edelleen innolla!

Parvati kirjoitti:Jätetään sit tää tähän.

Niinhän heidän keskustelussa yleensä käy, joilla on vahvoja mielipiteitä ilman mitään niiden tueksi.

Weedio

ViestiKirjoittaja Weedio » 19.7.2014 17:51

stupp kirjoitti:Mielipiteeni on edelleen se, että ilman järkevää syytä ei ole järkevää syytä uskoa asioihin.

Mielipiteesi on tullut selväksi jo ensimmäisessä postauksessasi. Miksi tämä offtopic jatkuu?

Tämän tueksi on hyvä perustelu esimerkiksi se, että jos uskoo asioihin ilman järkevää syytä, on todennäköistä että uskoo asioihin, jotka eivät pidä paikkaansa.

100% mutua.

Brotip: kaltaisesi robotin kannattaa pysyä kaukana aiheesta "kasvien kasvatus". Forumin taso on masentava.

Parvati
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Parvati » 19.7.2014 17:55

Se on se ego jota pitää buustata, minen jaksa leikkiä sellasia,
Hää tykää et jos en vastaa juttuihinsa niin minulla ei ole perusteita.Minä taas olen puolestani ketonut oman näkemykseni enkä jaksa siitä kinata.
Meillä naisilla toi pippeli ei tule niin paljon eteen näis keskusteluissa...

stupp

ViestiKirjoittaja stupp » 19.7.2014 18:21

Weedio kirjoitti:Mielipiteesi on tullut selväksi jo ensimmäisessä postauksessasi. Miksi tämä offtopic jatkuu?

Sitä minäkin olisin toivonut ja olen iloinen, että edes yksi on sen ymmärtänyt, joten ei voi vika täysin olla omassakaan ulosannissa. Jatkokysymyksesi sen sijaan on tuon huomioon ottaen käsittämätön, mutta ehkä vain lakkasit lukemasta tätä ketjua sen ensimmäisen viestin jälkeen. Vastauksena siis, että muut ovat tehneet selväksi, etteivät ole asiaa käsittäneet.

Yksinkertaista todennäköisyyslaskentaa.

Weedio kirjoitti:Brotip: kaltaisesi robotin kannattaa pysyä kaukana aiheesta "kasvien kasvatus". Forumin taso on masentava.

Olen samaa mieltä foorumin tasosta.

Parvati kirjoitti:Se on se ego jota pitää buustata, minen jaksa leikkiä sellasia,
Hää tykää et jos en vastaa juttuihinsa niin minulla ei ole perusteita.Minä taas olen puolestani ketonut oman näkemykseni enkä jaksa siitä kinata.
Meillä naisilla toi pippeli ei tule niin paljon eteen näis keskusteluissa...

Touché! :D

Käsittämätöntä tuo teidän henkilöön menevä alentava vittuileminen. Jos ei pysty asioista keskustelemaan, niin miksi on pakko avata sitä sanaista arkkuaan ollenkaan?

Avaravalo

ViestiKirjoittaja Avaravalo » 19.7.2014 19:05

Stubb,

Mun mielestä sun pointti tuli jo selväksi ensimmäisestä postauksesta. Hienoa, että teit kaikille selväksi, ettei "oikeaa" tieteellistä näyttöä ole.

Siten kaikki he, jotka sellaista odotti löytävänsä voivat tyytyä siihen, ja jatkaa istutuksiaan, välinpitämättöminä kuun sijainnista, tai vaikutuksista (kuinka pieniä sitten ovatkaan).

Ei siihen tarvita kuitenkaan magneettihoitoja tai homepatiaa. Miksi oletit, että tietäisin näistä jotakin, ja miten se liittyi aiheeseen?

Eli, on ihmisiä, jotka uskovat asioihin (kaikki). Jotkut haluavat elää ja ylläpitää kulttuuria, joka on mahdollisimman kokonaisvaltainen.
Välittämättä suuremmin siitä, onko keksitty mittaria tukemaan tätä, vai ei. Uskominen itsessään ei ole tyhmää, eikä skeptisyys välttämättä seuraa järkeä.

Uskonasoita, taas on kovin vaikea tieteellistää, siinä mielessä kuin luulen sinun tieteeseen uskovan.
On siis täysin turhaa yrittää saada meitä(minua) uskomaan, että tämä tieteellisesti perustelematon
kantasi olisi kuun vaikutuksiin uskovan kantaa millään tavalla parempi.
Ainoastaan jää usko, että kaikki päivät vuodesta olisivat yhtä hyviä,
Tällekään uskolle liene suuremmin näyttöä. Suon sen teille, ja itse jatkan kuten parhaaksi näen.

stupp

ViestiKirjoittaja stupp » 19.7.2014 19:39

Väärin.

Avaravalo kirjoitti:Hienoa, että teit kaikille selväksi, ettei "oikeaa" tieteellistä näyttöä ole.

Mitä tarkoitat "oikealla"? Siis kuitenkin on tieteellistä näyttöä, muttei jotain epämääräistä "oikeaa" tieteellistä näyttöä? Hienoa, olen ehdottoman innostunut kuulemaan tuosta ei-"oikeasta" tieteellisestä näytöstä!

Avaravalo kirjoitti:Ei siihen tarvita kuitenkaan magneettihoitoja tai homepatiaa. Miksi oletit, että tietäisin näistä jotakin, ja miten se liittyi aiheeseen?

Jos mielestäsi kuunkierron vaikutus on edistyksellisempää tekniikkaa kasvatuksessa, niin samalla logiikalla homeopatia on edistyksellisempää tekniikkaa terveydenhoidossa. Kummankin toiminnasta on täysin vastaava näyttö, eli ihmisten uskominen siihen, ja jotain vahvistusharhaisia tapauskertomuksia. Mutta jos et tiedä homeopatiasta tai magneettihoidoista mitään, niin tämän analogian esiintuominen ei tietenkään tee hullua hurskaammaksi, mutta ehkä ei sen niin väliksikään. Voit miettiä asiaa ja sen yhtäläisyyksiä tähän kuunkiertoon jos se kiinnostaa, mutta ei tästä sen enempää.

Avaravalo kirjoitti:Eli, on ihmisiä, jotka uskovat asioihin (kaikki). Jotkut haluavat elää ja ylläpitää kulttuuria, joka on mahdollisimman kokonaisvaltainen. Välittämättä suuremmin siitä, onko keksitty mittaria tukemaan tätä, vai ei.

On myös ihmisiä, jotka välittävät siitä, mikä on totta ja mikä ei. Heitä ei ehkä myöskään haittaa, vaikkei kulttuuri olisikaan mahdollisimman kokonaisvaltainen, vaan tähtäävät enemmän vaikkapa siihen, että kulttuuri olisi mahdollisimman oikeudenmukainen. Helppona esimerkkinä tietenkin vaikkapa uskonnolisten itsemurhapommitusten häviäminen kulttuurista ei heitä häiritsisi, vaikka tiettyä kokonaisvaltaisuutta menetettäisiin.

Avaravalo kirjoitti:Uskominen itsessään ei ole tyhmää, eikä skeptisyys välttämättä seuraa järkeä.

Sikäli kun puhutaan uskomisesta siinä merkityksessä, että ei ole järkeviä perusteita uskoa, se taitaa määritelmällisesti olla tyhmää. Mikä ei toki tietenkään tarkoita sitä, että henkilö, joka uskoo johonkin asiaan x ilman järkeviä perusteita olisi henkilönä kokonaisvaltaisesti 'tyhmä'.

Avaravalo kirjoitti:Uskonasoita, taas on kovin vaikea tieteellistää, siinä mielessä kuin luulen sinun tieteeseen uskovan.

Tätä/tämän pointtia en ymmärtänyt. Ehkä en ole varma mitä tarkoitat "tieteellistämisellä", mutta en myöskään tiedä, kuinka luulet minun tieteeseen uskovan. =?

Avaravalo kirjoitti:On siis täysin turhaa yrittää saada meitä(minua) uskomaan, että tämä tieteellisesti perustelematon kantasi olisi kuun vaikutuksiin uskovan kantaa millään tavalla parempi.

Ei minulla ole mitään tieteellisesti perustelematonta kantaa. Siinä määrin kuin tarkoitat, että on täysin turha yrittää saada uskovaista ymmärtämään, että ilman järkevää syytä ei ole järkeä uskoa asioihin, niin lienet oikeassa.

Avaravalo kirjoitti:Ainoastaan jää usko, että kaikki päivät vuodesta olisivat yhtä hyviä, Tällekään uskolle liene suuremmin näyttöä.

Ei ole suuremmin näyttöä, ja onkin täysi non sequitur, aivan käsittämätöntä miten edes pääsit tuollaiseen johtopäätökseen! Mietitkö hetkeäkään tuota loogista ketjua ennen kuin kirjoitit sen ylös? Eikö mieleen tullut mitään muita tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa siihen, ovatko kaikki päivät vuodesta yhtä hyviä kasvatukseen? Helpoimpana esimerkkinä vaikka vuodenajat? Ehkä tässä oli vain joku juttu, jota itse en nyt ymmärrä, mutta tuntuu välillä uskomattomalta ajattelun laiskuudelta.

Avaravalo

ViestiKirjoittaja Avaravalo » 19.7.2014 20:41

stupp kirjoitti:...
Ei ole suuremmin näyttöä, ja onkin täysi non sequitur, aivan käsittämätöntä miten edes pääsit tuollaiseen johtopäätökseen! Mietitkö hetkeäkään tuota loogista ketjua ennen kuin kirjoitit sen ylös? Eikö mieleen tullut mitään muita tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa siihen, ovatko kaikki päivät vuodesta yhtä hyviä kasvatukseen? Helpoimpana esimerkkinä vaikka vuodenajat? Ehkä tässä oli vain joku juttu, jota itse en nyt ymmärrä, mutta tuntuu välillä uskomattomalta ajattelun laiskuudelta.

Meinasitko ettei vuodenajoilla, ja kuulla ole juurikaan tekemistä toistensa kanssa?
Entä mitkä olisivat ne muut tieteellisesti validit seikat valita päivämääriä kasvatuksen suhteen?

Selittäisitkö oman tieteellisesti pätevän metodisi valita idätyspäivämäärä?

Edelleen olen sitä mieltä, että muinaiset pyhät tietokirjat ovat se referenssi, johon näissä asioissa on syytä tukeutua.
Tämä kuitenkin vaatinee lukijalta ensinnäkin tietoisuuden näistä referensseistä, ja toisekseen luottamuksen siihen tietoon.

Mikä olisi omaa henk.koht. kokemusta järjellisempi perusta uskoa johonkin asiaan?

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”