Kuva

Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
kew
1 tähti
1 tähti
Viestit: 157
Liittynyt: 15.2.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja kew » 1.4.2015 20:38

Bollox kirjoitti:Ei pysty allekirjoittamaan noin puolivillaisesti kirjoitettua tekstiä. Helpompaa olisi ottaa suoraan jonkun laillistaneen osavaltion lakialoite ja kirjoittaa Suomeksi bulletpointit mitä halutaan saavuttaa, perustelut lähteä siitä työstämään Suomeen sopivaa mallia. Pääsääntöisesti tekstin pitää olla asiallisesti kirjoitettua ja mielellään vertaisarvioitu pariin kertaan ennen julkaisua. En usko että millään yksityiskohdilla puskien määrästä tai halussa olevista määristä on niin suurta merkitystä tällä hetkellä.

Olisi hienoa jos saataisiin mukaan mahdollisimman paljon ihmisiä lakialoitteen valmisteluun esim piraateista, joilla on vaaliohjelmassa laillistaminen sekä vihreistä jotka ilmeisesti kannattavat dekriminalisaatiota. Mitä ammattimaisemmin lakialoite on suunniteltu, kirjoitettu ja mikäli puolueet voivat lobata sitä vielä vaaliohjelmissaan saataisiin maksimaalinen uskottavuus sekä näkyvyys.


Tämä on järkevin ja parhaiten ilmaistu näkemys realistisesta suunnitelmasta mitä olen vähän aikaan lukenut.

Avatar
Tulintakas
Viestit: 532
Liittynyt: 25.11.2013

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 6.4.2015 5:19

Onko järkevää tavoitella yhtä, paljon ääniä saavaa aloitetta?

Miten ois 10 hieman toisistaan poikkeavaa aloitetta?

Itselläni ei ole taitoa tai kiinnostusta olla mukana tekemässä, mutta useamman allekirjoittamisessa ei kauaa mene. Tätä 2015 aloitetta en ole ees vielä vilkassu. Täytyy huomenna lukasta.

Avatar
Hiisaajahemuli
Viestit: 211
Liittynyt: 11.9.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja Hiisaajahemuli » 6.4.2015 14:34

Tulintakas kirjoitti:Miten ois 10 hieman toisistaan poikkeavaa aloitetta?

Oliko tuo nyt jokin post-aprillipila... 10 erillistä alotetta? Miksi?! :wall:

Avatar
Tulintakas
Viestit: 532
Liittynyt: 25.11.2013

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 6.4.2015 15:38

Hiisaajahemuli kirjoitti:...
Oliko tuo nyt jokin post-aprillipila... 10 erillistä alotetta? Miksi?! :wall:


Noista kymmenestä siis ois pari-kolme vakavasti otettavaa ja loput sisältäisi kirjoitusvirheitä jo otsikossa. :)

Mutta tosiaan kaipaan teidän mielipiteitä. Olen todellakin avoin sille mahdollisuudelle että on parasta keskittää voimavarat yhteen aloitteeseen, eikä tehä tästä mitään kilpailua josta joku saattaisi jopa nauttia.

Avatar
rehupekka
Viestit: 352
Liittynyt: 25.12.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja rehupekka » 15.4.2015 10:39

Kolme kasvia olis aika onneton määrä. Monella toi ei riitä edes emoihin, enkä minä ainakaan halua olla koko vuotta sidottuna kotiini vaan mieluummin kasvatan vaikka koko vuoden tarpeet kerralla.

Avatar
SpiderGrower
Viestit: 145
Liittynyt: 20.3.2015

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja SpiderGrower » 15.4.2015 11:36

rehupekka kirjoitti:Kolme kasvia olis aika onneton määrä. Monella toi ei riitä edes emoihin, enkä minä ainakaan halua olla koko vuotta sidottuna kotiini vaan mieluummin kasvatan vaikka koko vuoden tarpeet kerralla.


Kolme laillista kasvia on parempi kuin kolme laitonta kasvia idealistisesti katsottuna. https://www.youtube.com/watch?v=Zw8ZItc1FUk Hän kasvattaa laillisesti...

Näillä mennään mitä on jaettu. :mrgreen:
Spidersense tingling.....

Avatar
Putkonen
Viestit: 240
Liittynyt: 2.5.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja Putkonen » 22.4.2015 8:51

Tulipahan nyt tuokin allekirjoitettua kun sattui pankkitunnukset olemaan käsillä.
“Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.”

Bollox
Viestit: 17
Liittynyt: 8.12.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja Bollox » 29.4.2015 19:27

Foorumilla voisi ruveta joku jolla on enemmän kuin kerran kuukaudessa aikaa lukea foorumeita keräämään ideoita yhden topic alle ja muokata topic yleisön antamien ideoiden sekä korjausten pohjalta mitä etuja saavutetaan laillistamisesta verrattuna dekriminalisaatioon, miten se tulisi toteuttaa ja miten malli palvelee paremmin kansalaisia sekä. Saataisiin tällä kansalaisaloitteelle pohja mikä voitaisiin antaa piraateille / vihreille / ketä nyt sattuu kiinnostamaan, sillä kannabis vaatii lähinnä kansalaisten valistamista tällä hetkellä ja järkevästi muotoillulla sekä markkinoidulla lakialoitteella saataisiin ihmisiä samalla valistettua.

MasterBait
Viestit: 8
Liittynyt: 17.8.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja MasterBait » 30.4.2015 11:19

Bollox kirjoitti:Foorumilla voisi ruveta joku jolla on enemmän kuin kerran kuukaudessa aikaa lukea foorumeita keräämään ideoita yhden topic alle ja muokata topic yleisön antamien ideoiden sekä korjausten pohjalta mitä etuja saavutetaan laillistamisesta verrattuna dekriminalisaatioon, miten se tulisi toteuttaa ja miten malli palvelee paremmin kansalaisia sekä. Saataisiin tällä kansalaisaloitteelle pohja mikä voitaisiin antaa piraateille / vihreille / ketä nyt sattuu kiinnostamaan, sillä kannabis vaatii lähinnä kansalaisten valistamista tällä hetkellä ja järkevästi muotoillulla sekä markkinoidulla lakialoitteella saataisiin ihmisiä samalla valistettua.


Samaa mieltä, mutta sitä ei tarvitse mielestäni asetella dekriminalisaatio vs. laillistaminen. Tuntuu että kaikki vetää köyttä vähän eri suuntiin, joten voisi olla hyvä olla lanka jossa pohdittaisiin yhteisiä linjoja että kuinka kannattaa vaikuttaa ihan ruohonjuuritasolta järjestötasolle ja lobbaamiseen asti. Kannabis on tullut kaapista ulos ja on nykyisin jo ihan korrekti puheenaihe työpaikkojen kahvipöydissä (tosin itse pyrin edelleen välttämään leimautumista pitämällä ideologian kurissa ja ulosannin neutraalina näissä keskusteluissa).

Tähän liittyen toinen hyvä lanka voisi olla "Hampuusin argumentit" tms. jossa kerättäisiin argumentteja ja vasta-argumentteja kannabiksen puolesta. Siis sellainen helppo tietokanta josta voi käydä hakemassa kättä pitempää debatteihin :). Esimerkiksi psykoosi/skitsofrenia-argumentti pitäisi ampua nyt järjestelmällisesti alas missä se ikinä tuleekaan esille.

Laillistaminen ei tule itsestään, vaan ne foliohatut täytyy takoa kilviksi ja miekoiksi.
Aloittelija.

Avatar
Tulintakas
Viestit: 532
Liittynyt: 25.11.2013

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 30.4.2015 12:11

MasterBait kirjoitti:...

Siis sellainen helppo tietokanta josta voi käydä hakemassa kättä pitempää debatteihin :). Esimerkiksi psykoosi/skitsofrenia-argumentti pitäisi ampua nyt järjestelmällisesti alas missä se ikinä tuleekaan esille.

Laillistaminen ei tule itsestään, vaan ne foliohatut täytyy takoa kilviksi ja miekoiksi.


Oma "Wikipedia" hamppu.netille? En tiedä mikä sen varsinaisen ohjelmiston nimi on tai minkälaisia resursseja se vaatii.

Sinne voisi halutessaan tehdä myös hamppulajikkeista juttuja, ilman että foorumin ylläpitäjiä täytyy vaivata.



Edit: Luulis et Kalainfon sais kohtuu sievästi jotenkin automaattisesti muutettua Wikipedia-muotoon.

Avatar
Putkonen
Viestit: 240
Liittynyt: 2.5.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja Putkonen » 30.4.2015 21:51

Bollox kirjoitti: sillä kannabis vaatii lähinnä kansalaisten valistamista tällä hetkellä ja järkevästi muotoillulla sekä markkinoidulla lakialoitteella saataisiin ihmisiä samalla valistettua.


Samaa mieltä, mutta sitä ei tarvitse mielestäni asetella dekriminalisaatio vs. laillistaminen. Tuntuu että kaikki vetää köyttä vähän eri suuntiin, joten voisi olla hyvä olla lanka jossa pohdittaisiin yhteisiä linjoja että kuinka kannattaa vaikuttaa ihan ruohonjuuritasolta järjestötasolle ja lobbaamiseen asti. Kannabis on tullut kaapista ulos ja on nykyisin jo ihan korrekti puheenaihe työpaikkojen kahvipöydissä (tosin itse pyrin edelleen välttämään leimautumista pitämällä ideologian kurissa ja ulosannin neutraalina näissä keskusteluissa).

Tähän liittyen toinen hyvä lanka voisi olla "Hampuusin argumentit" tms. jossa kerättäisiin argumentteja ja vasta-argumentteja kannabiksen puolesta. Siis sellainen helppo tietokanta josta voi käydä hakemassa kättä pitempää debatteihin . Esimerkiksi psykoosi/skitsofrenia-argumentti pitäisi ampua nyt järjestelmällisesti alas missä se ikinä tuleekaan esille.

Laillistaminen ei tule itsestään, vaan ne foliohatut täytyy takoa kilviksi ja miekoiksi.


Helvetin hyviä ajatuksia! Laillistaminen vaatii sitä keskustelua ja näkemyksiä, ilman että asiasta puhutaan paljon, laillistaminen ei tapahdu. Toki muun maailman mallia Suomen päihdepolitiikka seuraa, eli jos riittävän moni valtio laillistaa niin meidän pieni Finlandia seuraa kyllä perässä kun silloin se keskustelu tulee väkisin.

Omalta osaltani aion lähitulevaisuudessa astua "kaapista ulos". Olen pitänyt huumeiden käyttöni salassa omilta vanhemmiltani, ystäviltäni jne. Tuon Jack Hererin Keisarilla ei ole vaatteita kirjan ajattelin lykätä vanhemmilleni luettavaksi ja kun sen ovat lukeneet niin voitais keskustella asiasta. Samalla voisi kertoa kuinka syvällä poika oli alkoholin kanssa ja mitä elämään kuuluu nyt, kannabiksen käyttämisen aloittamisen jälkeen. Vaimo on nähnyt mun kännäämisen ja elämäntyylin ennen hamppua, nykyinen huumeidenkäyttöä suosiva elämäntyyli käy kuulemma rouvallekkin paremmin. Häntä vaan huolettaa/kuumottaa niin pirusti laittomuus, Fobba ! Legalize it!

Edit. Tuntuu tyhmältä että mulla tuolla kaapissa on tarjota isäukolle helpotusta selkärankareuman kipuihin ja särkyihin, jotka itselläni ovat hampun käytön aloittamisen jälkeen jääneet käytännössä kokonaan pois. Muttakun laitonta...
Onneksi vanhempani ovat fiksuja ja kunhan vaimon avustuksella kerron hampusta niin uskoisin että isäukko haluaa kokeilla itsekin.
“Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.”

777
Viestit: 881
Liittynyt: 25.11.2008

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja 777 » 2.5.2015 16:58

Äänien määrä parissa kuukaudessa kertoo kaiken oleellisen tästä aloitteesta. Ikävä kyllä. Lääkinnälliseen käyttöön pitäs ensin saada vapaus. Kyllä se viihdekäyttö sieltä perässä sit tulee.

Avatar
neural_rust
1 tähti
1 tähti
Viestit: 2919
Liittynyt: 27.5.2008

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja neural_rust » 3.5.2015 10:03

Tuskyn sivuilla ollut teksti tuossa päivänä muutamana ois ollut ihan muokkaamattona paras mahdollinen aloite, eikä tää nykyinen..

Ja Putkoselle. elämä helpottuu heti kun tuut "kaapista ulos".. Ei tarvii selitellä kenellekkään ikinä mitään, ainakaan omia tekemisiä/valintoja..
Mä oon VAPAA.. :lol:

Avatar
Tulintakas
Viestit: 532
Liittynyt: 25.11.2013

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 3.5.2015 10:28

777 kirjoitti:Äänien määrä parissa kuukaudessa kertoo kaiken oleellisen tästä aloitteesta. Ikävä kyllä. Lääkinnälliseen käyttöön pitäs ensin saada vapaus. Kyllä se viihdekäyttö sieltä perässä sit tulee.


Sellainen lääkekannabisaloite olisi hyvä jossa hyvin selkeästi ilmaistaisiin se, että allekirjoittajat olettavat että lääkekannabiksen aseman parantamisen jälkeen aletaan arvioimaan voisko viihdekäytön ja itselääkinnän sallia.

Zidi
Viestit: 29
Liittynyt: 6.7.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja Zidi » 14.5.2015 16:54

Allekirjoitin, mutta kyllä tuon aloitteen ois saanut jättää kokonaan tekemättä! Tökerö, kirjoitusvirheitä. Vaikee uskoa että ainakaan tuo alote menis ikinä läpi.

Avatar
lizzy
Viestit: 732
Liittynyt: 31.8.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja lizzy » 14.6.2015 11:01

Portugalin mallia olisi hyvä tuoda esille. Eipä maa suistunut kaaokseen vaikka muuta ennusteltiin.

Avatar
rehupekka
Viestit: 352
Liittynyt: 25.12.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja rehupekka » 14.6.2015 11:52

lizzy kirjoitti:Portugalin mallia olisi hyvä tuoda esille. Eipä maa suistunut kaaokseen vaikka muuta ennusteltiin.

Jep, mun mielestä kaikki doupit pitäis laillistaa, en siitä jakelusta tiiä miten se pitäis toteuttaa. Lukemattomat kerrat oon vääntäny kättä ihmisten kanssa tästä aiheesta kun kaikki kuvittelevat että huumeongelma räjähtäisi käsiin jos kaikki olisi laillista. Siihen oon sit kysyny et pilaisitko sinä elämäsi heroiinilla tai amfetamiinilla jos se olisi laillista? Kyl syyt kovien huumeiden ongelmakäyttöön on aina jotain pahoja henkisiä ongelmia jotka vois monissa tapauksissa terapialla hoitaa. Niinkuin masennuskin, eikä mitään vitun kokeellisia masennuslääkkeitä jotka itsessään aiheuttaa itsemurhia jne.

Mulla on paljon tuttuja jotka käyttää työkseen kovia huumeita, ja ainakin kaikki naiset kenen kanssa olen asiasta keskustellut ovat joutuneet raiskatuksi. Miehillä tuntuu yleinen vitutus olevan yleisin syy.

Ju$ba
Viestit: 131
Liittynyt: 10.11.2008

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja Ju$ba » 14.6.2015 14:17

rehupekka kirjoitti:...
Jep, mun mielestä kaikki doupit pitäis laillistaa, en siitä jakelusta tiiä miten se pitäis toteuttaa. Lukemattomat kerrat oon vääntäny kättä ihmisten kanssa tästä aiheesta kun kaikki kuvittelevat että huumeongelma räjähtäisi käsiin jos kaikki olisi laillista. Siihen oon sit kysyny et pilaisitko sinä elämäsi heroiinilla tai amfetamiinilla jos se olisi laillista? Kyl syyt kovien huumeiden ongelmakäyttöön on aina jotain pahoja henkisiä ongelmia jotka vois monissa tapauksissa terapialla hoitaa. Niinkuin masennuskin, eikä mitään vitun kokeellisia masennuslääkkeitä jotka itsessään aiheuttaa itsemurhia jne.

Mulla on paljon tuttuja jotka käyttää työkseen kovia huumeita, ja ainakin kaikki naiset kenen kanssa olen asiasta keskustellut ovat joutuneet raiskatuksi. Miehillä tuntuu yleinen vitutus olevan yleisin syy.

Vitutus/turhautuneisuushan se syy päihteiden käyttöön tuntuu olevan(+harvinaisemmat mielenterveystapaukset/säryt). Vaihtoehtoja on kuulemma loputtomasti, mutta silti jotenkin tuntuu, että se oravanpyörä on ainoa keino. Hullu maailma, eikä siinä jaksa olla osallisena. Suomi on hieno maa joo, mutta kenen kustannuksella. Jos nallekarkit jaettais tasan niin ei varmasti elettäis näin ylellistä elämää. Yhteiskunnan romahtaminen tuottaisi varmaan loppupeleissä vähemmän tuskaa, kun sen ylläpitäminen. Miinuksiakin tässä olis ihan tajuttomasti tietenkin.
Alkaa alkuperänen aihe unohtua niin jätän ton tohon :think: . Kai tää maailma on niin stressaava ja ylivoimanen monelle, että on helpompi vaan narkata sossurahoilla. Ja huom! jos ei sossurahoilla niin siwan kassarahoilla. Yhteiskunnalle se on varmaan paljon kannattavampaa kustantaa narkkien päihteet, kun olla kustantamatta.
Toivottavasti joku päivä päättäjät tajuaa alkaa kokeilemaan jotain uutta vankilan sijaan. Hoidon/vankilan sijasta kun olis mahdollista vapaaehtoisestikkin mennä valtion tukemalle maatilalle tai vastaavalle elämään vähän yhteisöllisempää elämää, niin varmasti auttais monia. En väitä että kaikkia auttais todellakaan, mut väitän, että löytyy paljon ihmisiä, jotka kaipais jotain tämmöstä.
Nyt moni miettii neuvostoliiton kolhooseja :laugh: .

Nonni, semmoset aamuset.

Avatar
rehupekka
Viestit: 352
Liittynyt: 25.12.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja rehupekka » 14.6.2015 19:32

Ju$ba kirjoitti:...
Vitutus/turhautuneisuushan se syy päihteiden käyttöön tuntuu olevan(+harvinaisemmat mielenterveystapaukset/säryt). Vaihtoehtoja on kuulemma loputtomasti, mutta silti jotenkin tuntuu, että se oravanpyörä on ainoa keino. Hullu maailma, eikä siinä jaksa olla osallisena. Suomi on hieno maa joo, mutta kenen kustannuksella. Jos nallekarkit jaettais tasan niin ei varmasti elettäis näin ylellistä elämää.

Niin siis jos karkit jaettais koko maailman kesken, niin ei todellakaan elettäis näin ylellisesti. Ei olis varaa kymppitonnin läppäreihin jos niille afrikan orjille maksettais kaivostyöstään edes kohtalainen korvaus, ja fazerin sininen maksais 10e levy. Jos vain meidän suomalaisten kesken niin köyhimpien (työttömät vanhukset ja yh:t) elämä paranis pikkasen. Joo, mullakin on morkkis siitä et oon "länsimaalainen". Ei pitäis lukea voimaa.

Hoidon/vankilan sijasta kun olis mahdollista vapaaehtoisestikkin mennä valtion tukemalle maatilalle tai vastaavalle elämään vähän yhteisöllisempää elämää, niin varmasti auttais monia. En väitä että kaikkia auttais todellakaan, mut väitän, että löytyy paljon ihmisiä, jotka kaipais jotain tämmöstä.

Ainakin itse kaipaisin just jotain tommosta, niin pitkään kuin muistan oon haaveillu jonkinlaisessa hippikommuunissa elämisestä, siis ihan oikeasta isosta kyläpahasesta enkä mistään vallatusta homeisesta talosta.

Ja taas kerran sry offarista.

Avatar
bakedbaker
Viestit: 229
Liittynyt: 13.11.2014

Re: Kannabiksen dekriminalisointi kansalaisaloite 2015

ViestiKirjoittaja bakedbaker » 14.6.2015 19:44

Kyllä se on niin että parhaat bileet on keittiössä ja parhaat jutut on offarissa! :D Tai sitten koffarissa. :lol:


Palaa sivulle “Politiikka ja media”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa