Lähestyvät Euro-vaalit

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Yooz

Re: Lähestyvät Euro-vaalit

ViestiKirjoittaja Yooz » 12.5.2004 16:56

Hmm... yhdelle ehdokkaalle äänten keskittäminen voisi olla hyväkin juttu kahdesta syystä. Ensinnäkin siten ainakin yksi pääsee virkaan. Sen lisäksi voi lähettää "signaalin" (kuulostanko huumesoturilta?), ettei mielipiteidensä kertominen automaattisesti tarkoita äänikatoa. Nythän tilanne on aivan selvästi sellainen, että vaikka haittojen minimoijaa on liikenteessä, ei juurikaan kukaan uskalla avata suutaan. Yllattävä "äänivyöry" järkevämpää huumepolitiikkaa kannattavalle avaisi takuulla taas keskustelua. Silmukka kiristyy propagandistien ja sensuuriväen ympärillä...

Eduskuntavaaleissa homma ei toimi maantieteellisten rajoitusten takia. Nyt olisi mahdollisuus käytännössä kokeilla onnistuisivatko verkostoituneet hampuusit järjestämään itselleen edustajan jonnekin. Muuten yhden asian äänestäminen on kyseenalaista (erityisesti koska ehdokas ei välttämättä ole yhden asian mies), mutta mehän ne olemme joita vastaan tässä maassa pelataan epäreilusti.

Itse olisin valmis äänestämään forumilla siitä ketä äänestetään, ja toimimaan varsinaisessa vaalikopissa hampuusienemmistön toiveen mukaan. Ajatuksia?

Yoozin tajunnanvirtaa

yaz
2 tähteä
2 tähteä

--more--

ViestiKirjoittaja yaz » 13.5.2004 20:42

Olen tutkinut asiaa hieman lisää. Suomesta europarlamenttiin valitaan tosiaan vain 14 edustajaa, kuten kalel sanoikin, ja sehän on aika vähän. Vihreille povataan yleisesti kai vain yhtä tai kahta paikkaa, Vasemmistoliitolle samoin. Muiden puolueiden listoilta ei varmaan ole toivoakaan saada läpi "hamppumyönteisiä" ehdokkaita.

Mitä tuohon ehdokkaan valintaan tulee (jos ääniä aletaan keskittämään), niin ehdokaslistoja katseltuani veikkaan, ettei kukaan muu kuin Länsipuro ole erityisen selvästi dekriminalisoinnin kannalla... eli hän luultavasti olisi vähän niinkuin itsestäänselvä valinta.

Pistän kohtapuoliin meiliä ja tiedustelen vieläkö hän kehtaa avoimesti olla samaa mieltä kannabikseen liittyen kuin eduskuntavaalien aikaan.

Länsipuro joutuisi joka tapauksessa läpi päästäkseen voittamaan aika kovia nimiä, kuten Satu Hassin, Matti Wuoren tai Uma Aaltosen (2 viimeksimainittua nykyisiä meppejä)... Hän ei ainakaan itse pidä sitä kovin todennäköisenä, ks. tämä Satakunnan kansan haastattelu. Mutta toisaalta mikäs sen siistimpää kuin jos Länsipuro tosiaan yllättäen ja vastoin odotuksia saisi ison tai pienen äänivyöryn ja pääsisi ainakin kärkipaikoille vihreiden listoilla... :)

Jotain suuntaa-antavaa käsitystä saanee edellisten eurovaalien tuloksista. Läpipääsyyn tarvittaisiin kai ainakin parikymmentä tuhatta henkilökohtaista ääntä. Vihreiden listalla kolmanneksi olisi viimeksi näköjään päässyt aika pienelläkin äänimäärällä (~5000). Eduskuntavaaleissa viime vuonna entuudestaan melko tuntematon Länsipuro sai 1746 ääntä (pelkästään Uudeltamaalta siis), joten koko maasta joku 5000 irtoaisi helposti..? ;) Kannattaa myös huomata, että äänestysprosentti on ollut hyvin alhainen eurovaaleissa, jossain 30:n tienoilla, joten pienikin "kansanliike" voisi saada näkyviä tuloksia aikaan. Ehkä tämä on vain turhaa haihattelua, mutta mikä tahansa olisi mahdollista, jos riittävän monet ihmiset innostuvat asiasta. :roll:

Hidas Hengitys
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hidas Hengitys » 14.5.2004 4:27

länsipuro \o

-Hid.l--:-
Nosta pH tuhkalla, joka putosi bongista illalla, kun olit pilven laidalla ja nauroit hymy naamalla. Tuhka talteen rikkalapiolla ja laimenna H2O:lla.

reijo hiller
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja reijo hiller » 14.5.2004 5:36

Pitäkäähän myös huoli, että jos kaverinne meinaavat äänestää nukkuvien puoluetta vaaleissa (joka sentään saa yli puolet kansan äänistä), he täyttävät kansalaisvelvollisuutensa tänä vuonna ja käyvät tiputtamassa Länsipurolle äänen, "ihan vaan äänestysprosentin nostamiseksi".

batize

ViestiKirjoittaja batize » 14.5.2004 5:42

http://koti.mbnet.fi/megam/vote.jpg

MÄÄ AINASKI ÄÄNESTÄN KOKOOMUKSEN VIIVII KUN SE ON NII IHQ!!!

Eli siis protestiääntä lähtee, luultavasti Mustanaamiolle, täydellinen vallankumous on ainoa ratkaisu (myös hamputteluun). :D

prophetta

Re: --more--

ViestiKirjoittaja prophetta » 14.5.2004 8:01

yaz kirjoitti:Pistän kohtapuoliin meiliä ja tiedustelen vieläkö hän kehtaa avoimesti olla samaa mieltä kannabikseen liittyen kuin eduskuntavaalien aikaan.

Anna toki kuulua, ääni lähtee sinne suuntaan mikäli näin on. Parempi se on yrittää vaikuttaa asioihin edes vähän, kuin istua kotona jointti huulessa peläten poliisia.. Vaikka sekin tosin on mukavaa. :pimp:
Look, I've never had a dream in my life. Because a dream is what u wanna do, but still haven't pursued.
I knew what I wanted and did it till it was done. So I've been the dream that I wanted to be since day one.

Jumipaa

ViestiKirjoittaja Jumipaa » 14.5.2004 13:40

jep vastaus on kiva kuulla häntä voisi äänestää jos kanta on sopiva, jos ei ole äänestään viiviä :P
ihmisraunio :(

Eetwartti

ViestiKirjoittaja Eetwartti » 14.5.2004 13:57

Esivaalit pystyyn vaan. Kaikki voisivat panna kommentteja yms. ehdokkaista jotka ovat hyviä vaihtoehtoja tai joita aikovat itse äänestää. Sitten pidettäisiin esivaalit joissa päätettäisiin "forumin kanta" :P Kaikki sitten nuodattaisivat linjaa ja äänestäisivät samaa ehdokasta. Niin ja kaippa tänne vois joku ehdokaski pistää kommenttia jos siltä tuntuu. Lisäksi tällainen esivaali sais ehkä äänten perässä juoksevat poliitikotkin ajattelemaan meidän asiaamme. :)
Jos ammut. Ammu kuin lehmä.

Majuri Tommi

ViestiKirjoittaja Majuri Tommi » 14.5.2004 16:06

En tiijä minkälainen ryhmäkuri on europarlamentissa, mutta tosivihreät eli kepulaiset kuuluu parlamentin liberaaliryhmään (hih), joka kannattaa vapaamielistä huumepolitiikkaa.

Kyllä vasemmistoliitosta löytyy suoraselkäsimmät poliitikot, en oikein luota mihinkään vihreisiin, vaikka olen ittekin "pipertäjä". Mutta puolueet on puolueita ja anarkismi on kaunein aatteen kukkanen.

jakr

ViestiKirjoittaja jakr » 14.5.2004 16:07

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.asp#id775971

""Vihreiden huumekohu saamassa jatkoa?

Vihreiden virallisesta linjasta poikkeavat huumenäkemykset jatkavat sitkeästi elämäänsä puolueen kärkipoliitikkojen omissa kannanotoissa.

Europarlamenttiin vahvoilla olevan kansanedustaja Satu Hassin varamiehenä eduskuntaan nousisi toimittaja Oras Tynkkynen, 26, joka vielä eilen ilmoitti kotisivullaan, että hampun kotikasvatus voitaisiin sallia omaan käyttöön.""

Melkein niinkuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla jos Hassi pääsee läpi. :D

Jokatapauksessa, muistakaa äänestää!

Jumipaa

ViestiKirjoittaja Jumipaa » 14.5.2004 16:08

mä laitan nyt vielä äänen viiville. perustelut: se on nuori, nätti ja sporttininen :laugh:
ihmisraunio :(

Esku

ViestiKirjoittaja Esku » 14.5.2004 17:11

hih onha se viivi tosi nätti ja kaikkee! Mut kyllä se aika ajoin känniääliöityy pahoin ja näkee kuvia kohulehdissä kuinka viivi bailaa stringit näkyen pitkin paikkoja :roll:
Veikkaan, että moinen typy oo kyl keskittyny politiikkaan läheskään niin paljoa kun nämä nuoremmat liberaalit joita politiikka oikeasti kiinnostaa.
En tietenkää tuomitse ollenkaa muiden äänestämistä sehän on jokaisen ihan oma homma ketä äänestää. Eikä tarvi kertoo ketä meinaa äänestää (vaalisalaisuus) :D

Kyllä vielä sekin päivä koittaa, kun europarlamentin tupakkapaikalla pössytellään yrttiä ja keskustellaan euroopan yhteisistä asioista :wink:

hemperialist

ViestiKirjoittaja hemperialist » 14.5.2004 17:43

Vihreitä kannattaa äänestää jo ihan senkin takia, että puheet, siitä miten Rosa Meriläisen tunnustus haittaisi vihreiden vaalimenestystä, osoittautuisivat täysin turhiksi.. Harva tuntuu muistavan, että viime eduskuntavaaleissa vihreät nostivat kannatustaan reippaasti Drake-kohusta huolimatta.
Itse suunnittelen äänestäväni professorismies Jyrki Käköstä. Äijä ainakin tietäisi jotakin EU:sta ja politiikasta yleensäkin, oppiala näet on kansainvälinen politiikka. Hamppukantoja en tiedä, mutta radikaali mies on ollut jo viimeiset 40 vuotta..

TriT

ViestiKirjoittaja TriT » 14.5.2004 18:33

Luultavasti äänestän, ehdokkaan suhtautuminen hamppuun ei kylläkään paina paskanvertaa

Zara

ViestiKirjoittaja Zara » 15.5.2004 16:25

Ihmemeininki kirjoitti:Lueskelin tassa EU:n perustuslakia ja siella on kohta, etta jos miljoona EU:n kansalaista allekirjoittaa lakialoitteen, niin silloin EU parlamentti sitoutuu kasittelemaan sita.

Erinomainen idea. Tosiaan organisointi ois varmasti suurin ongelma. Tarvittais joku, jolla olis hyvät yhteydet ulkomaille, ja joka osais mainostaa kampanjaa oikealla tavalla oikeissa paikoissa. Siinä se homma sitten oiskin, pitäis vaan väsätä tietysti virallisen kuulonen vetoomus asiasta ja listan, jonka kuka vaan vois tarvittaessa tulostaa, kerätä nimet ja lähettää oman maan vastaavalle, kuka sitten taas lähettäis ne koko kampanjan vetäjälle. Itse ainakin saisin kerättyä listoihin helposti sata nimeä.

Siipä, löytyykö foorumilta ketään kielitaitoista, julkisuudenhakuista aktiivikansalaista?

Ja sitten itse vaaleihin. Äänestin Länsipuroa eduskuntavaaleissa (tai oikeastaan äänestin puoluetta), mutta koska Eurovaaleissa on vähän erilaiset systeemit olen ajatellut äänestää Umayya Abu-Hannaa, koska hän on oikeasta puolueesta ja siis omaa samanlaiset arvot kuin minä, ja koska hän on nainen ja syntyperältään ulkomaalainen, eli siis hyvinkin lähellä kaikkea sitä mitä minäkin olen.

PL Saarinen

ViestiKirjoittaja PL Saarinen » 16.5.2004 16:40

skp:n olli "opa" hernberg oli turun hamppumarssilla mukana kyltti kädessä

ratto

ViestiKirjoittaja ratto » 16.5.2004 16:58

Ihmemeininki kirjoitti:
Lueskelin tassa EU:n perustuslakia ja siella on kohta, etta jos miljoona EU:n kansalaista allekirjoittaa lakialoitteen, niin silloin EU parlamentti sitoutuu kasittelemaan sita.

Nettiaddressi ainkin ekaks, englanniksi, saksaksi, ranskaksi, espanjaksi, jne.. +tulostettavia listoja joihin voipi jokainen kerätä kadulta nimiä -> joku osoite mihin niita voi lähettää. Tollasen vois toteuttaa suhteellisen pienellä vaivannäöllä, kun on tämä internet, jossa asiaa on suht helppo levittää...

Yooz

ViestiKirjoittaja Yooz » 16.5.2004 20:55

ratto kirjoitti:
Nettiaddressi ainkin ekaks, englanniksi, saksaksi, ranskaksi, espanjaksi, jne.. +tulostettavia listoja joihin voipi jokainen kerätä kadulta nimiä -> joku osoite mihin niita voi lähettää. Tollasen vois toteuttaa suhteellisen pienellä vaivannäöllä, kun on tämä internet, jossa asiaa on suht helppo levittää...

Tässä on vaan sellainen ongelma, että nettiaddresseihin tulee yleensä valtava määrä tekaistuja nimiä sekä jonkin verran samoja nimiä moneen kertaan. Kaiken maailman Aku Ankat ja "Ei hmppua, vitun somallit" ovat työläitä kitkeä. Vaan eivät toki mahdottomia. Erityisen vaikeaksi homma käy kansainvälistä addressia tehdessä. Jos joku fransmanni on "nimeltään" Foute LeCamp, osaako joku poistaa hänet listalta?

Yooz

FinSpydeR

ViestiKirjoittaja FinSpydeR » 17.5.2004 0:08

Kyllä mun ääni Länsipurolle menee. kokeilkaa maikkarin vaalikonetta jos ootte epävarmoja ;) Ja olen tuon äänten keskittämisen kannalla. Ja sen että kaikki nyt heti hop hop mars mars jannea äänestämään :)

Skanvantti

ViestiKirjoittaja Skanvantti » 17.5.2004 3:53

Minun perheessäni asuu 5 henkilöä.
Minun kerrostalokorttelissa asuu 500 henkilöä.
Minun kaupungissani asuu 500 000 henkilöä.
Minun kotimaassani asuu 5 000 000 henkilöä.
Minun euroopassani asuu lähes 500 000 000 henkilöä.
Tunnen itseni pieruksi saharassa, jopa jos äänestysprosentti on luokkaa 30% :? Kun otta vielä huomioon, että tässä valitaan edustajia europarlamenttiin, jolla ei ole juuri omaa päätösvaltaa, vaan se lähinnä vain näyttää joko vihreää tai punaista valoa ministerineuvoston ehdotuksille, taitaa olla yksi hailea äänestänkö Vihreitä, Kokoomusta vai Mustanaamiota. Vaaditaan suorempaa toimintaa, jotta saadaan oikeasti jotain aikaan, demokratian pitäisi olla paljon muutakin kuin vain äänestämistä!

Palaa sivulle “Politiikka ja media”