Traumaperäinen stressihäiriö (ptsd)

Uutisia, tutkimustuloksia ja keskustelua hampun lääkinnällisistä sovelluksista
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu hampun lääkekäytöstä ja lääkinnällisistä vaikutuksista keskusteluun. Vakavan aihepiirin vuoksi asiattomia viestejä ei sallita ja moderointi on muita alueita tarkempaa.
Lisätietoja: LUE ENSIN: Kannabiksen lääkekäyttö.

Kannabiksen lääkekäyttö -alueen kirjoittajilla ei välttämättä ole tarkkaa lääketieteellistä tietoa tai koulutusta ja viestit sivuilla ovat kirjoittajiensa mielipiteitä, eivät sivuston ylläpitäjien ja siksi he eivät ole vastuussa näistä kirjoituksista. Vakavissa sairaudentiloissa on aina suositeltavaa keskustella sairauden hoidosta lääketieteen asiantuntijoiden kanssa.
med_kehure

Traumaperäinen stressihäiriö (ptsd)

ViestiKirjoittaja med_kehure » 19.4.2019 13:43

Moro! Olen 34 vuotias mies ja kärsinyt suurimman osaa elämästäni traumaperäisestä stressihäiriöstä(ptsd). Syihin en halua sen suuremmin mennä sillä vaivasta kärsiville ne ovat hyvin henkilökohtaisia asioita!! Mutta onko muita jotka painivat ahdistavien valveunien kanssa joka osoittautuu myös fyysisinä oireina kiihtymys, kohonnut syke, hikoilu, vapina jne... Hankaloittaa etenkin sosiaalista kanssakäymistä.

Luonnonlääkinnän löysin muutamia vuosia sitten ja aluksi olin järkyttynyt! En voinut uskoa että ahdistukseen olisi näin yksinkertainen lääke? Olen kokeillut useampia mieliala lääkkeitä, rauhoittavia ja olipa unensaantiinkin oma pillerinsä tai oikeastaan kaksi sekä tietysti pilleri epämieluisien haittavaikutusten varalla.. Olo oli siis hyvinkin lääkitty :x ja itseasiassa lääkkeistä saatu apu olematon. Vaihdoin pillerit hamppuun ja nyt koen voivani hyvin. Suurin ongelma on lainsäädännönlisäksi se etten varsinaisesti "nauti" olla pilvessä vaan pyrin pitämään tolet riittävän korkealla saadakseni lääkevasteen ilman päihtymystä jotta voin elää normaalia mukavaa elämää.

Minulla ei ole reseptiä enkä uskalla ajatellakaan puhuvani asiasta terveyspalveluissa joiden asiakkaana olen säännöllisenepäsäännöllisesti ollut yli 15 vuotti ilman sen suurempaa edistystä ongelmien kanssa voisi jopa sanoa muutamasta hoitokontaktista että päinvastoin :(

Odotan positiivisin mielin saisiko Kieltolaki kumoon kampanja nostettua ihmisläheistä keskustelua hamppulääkinnästä ja avun tarvitsevien ulottuville.

Jos muilla kokemuksia, mielipiteitä, tuttuja jotka olisivat avun saaneet yms keskustelua aiheesta sillä tällä hetkellä koen olevani asian kanssa yksin ja tiedon saaminen aiheesta kiven alla?! Suomeksi en aiheesta juuri ole löytänyt tietoa mutta englanniksi sekä YouTube videoissa (lähinnä amerikkalaisia sotilaita) käsittelevät aihetta ja kokemukset ovat hyvin samankaltaisia ja välillä tuntuu että puhuisimme samalla suulla. :shock:

Onko meitä täällä muita? Olisiko kokemuksia? Vinkkejä? Miten ne hemmetin mässyt saa kuriin?! Auttaako pelkkä CBD? Vaikka ihan jaksuhalia tai muuta mielipidettä aihetta liipaten.

Tehdään hyvä keskustelu sillä aihe voi monelle olla kipeä ja arka paikka! Tsemppiä älkääkä ainakaan hävetkö itseänne.
Viimeksi muokannut med_kehure, 22.4.2019 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

med_lasun

Re: Traumaperäinen stressihäiriö (ptsd)

ViestiKirjoittaja med_lasun » 19.4.2019 14:07

Hienoa että olet saanut toimivan avun vaivaasi. Yhdysvalloissahan useissa lääkekäytön laillistaneista osavaltioista PTSD on qualified conditions -listalla, eli yksi sairauksista joihin lääkekannabista voidaan määrätä.

med_nunav

ViestiKirjoittaja med_nunav » 20.4.2019 8:01

oireita on, mutta ei diagnoosia. meditointi auttaa lieventämään niitä.

med_kehure

ViestiKirjoittaja med_kehure » 20.4.2019 21:05

Väärässä paikassa lauetessaan (onko edes oikeaa? :doh:) oireet ovat harvinaisen V-mäisiä. Itse myös tutkinut meditaatioita mutta koen suurta vaikeutta tyhjentää mieli tai olla tarttumatta ajatuksiin oireiden ilmettyä.. Seesteisessä tilassa meditaatio tuntuu antavan paremman buustin kuin vaikka "powernap". Itsetutkiskelu muissakin muodoissa auttaa, päihteettömyys(krabula yksi pahimpia laukaisijoita), terveelliset elämäntavat ja liikunta! Vanha makkaranmussuttaja on herännyt epäilemään ettei nämä "Ruoka olkoon lääkkeesi" ja muut "hupiukot" olekkaan ihan pihalla asioista. :guru:

Entisenä Aktiivisena harrasteurheilijana ja rakennustyöntekijänä lääkitsin itseäni vuosikymmenen raatamalla aamusta iltaan! Ja kyllä se ku itteää oikee kuritti niin sai oireet rauhoittumaan?! Joskus se vaati 8-10h raksalla ja päälle lätkätreenit, hurjimpina kausina pelasin myös salibandya joten treenejä 4-5 viikkoon ja pelit päälle :laugh:
Nyt jälkikäteen ymmärsin että rääkkäsin itseni henkihieveriin sillä touholla joten onnionnettomuudessa yksi monista loukkaantumisista sai mut vihdoin lyömään hanskat tiskiin ja totuus pamahti kasvoille oireiden "villiinnyttyä" se oli aika hurjaa ku ei oikein tienny että mitä nyt tapahtuu mutta pää se vaa tekee jotain omiaa :eiei: Se mut sai etsimään selitystä asialle kaikenmaailman uskomushoitoja myöten kunnes törmäsin endokannabioidi järjestelmää koskevaan amerikkalais tutkimukseen ja sieltä pisti silmään endokannabioidi Anandamidi. Laajemman tutkimisen ja omien meta-analyysien perusteella sekä monien lääke kokeilujen jälkeen tartuin oljenkorteen (tietenkin lainsallimalla tavalla Hollannissa :pimp:)
En tietenkään missään tapauksessa kehota ketään kokeilemaan mutta minun kohdalla se onneksi toimi :yes:

med_kitone

ViestiKirjoittaja med_kitone » 8.5.2019 22:18

Minä olen aina ikäänkuin pärjännyt kaikessa, mutta mulla on myös ollut vastoinkäymisiä vähän joka saralla.
Parhaimmillaan kannabis toimii erittäin hyvin lääkkeenä kaikkeen. Fyysisiin ja psyykkisiin ongelmiin. Yliaktiivisuuteen ja epäsosiaalisuuteen, sekä helposti kipeytyviin ja jäykistyviin lihaksiin.
Välillä on kuitenkin ongelmia joita edes kannabis ei voi peittää tai hoitaa. Syynä kilpailu ja Suomen päihdepolitiikka, historia, asenteet ja fasismi. Monet ei viimeksi mainittua ymmärrä kun ovat siihen syntyneet, mutta suomi on realiteettien valossa maailman paatuneimpia maita siinä poliittisessa mielisairaudessa.
Nämä on kuitenkin ihmiskunnan yhteisiä ongelmia eikä siitä voi kannabista syyttää. Eikä voi syyttää jos se ei jaksa jatkuvasti pitää näiden asioiden yläpuolella. Tämä kannattaa ymmärtää. Pitkässä pilviputkessa meinaa välillä unohtua maailman pahuus ja omat ongelmat. Niin hyvää on kannabis.
Jos apua ei aina tunnu, niin kannattaa vaihtaa lajikkeita ja rutiineja hieman. Vaihtelu virkistää.
Itse olen joutunut tauottelemaan ja kärsimään enemmän, koska ei pysy riittävän hyvin lapasessa. Olenkin kertonut miten on meinannut rööki, kahvi ja Alkon tissuttelu aina tarttua, ja jumppa&ravinto heikentyä. Siinä syynä lähinnä huono seura, pakko tunnustaa faktat vaikkei sais muita syyttää. Terve itsekkyys on hyvä kolmas pyörä kannabis suhteessa. Silloin puhutaan kyllä maailman parhaasta lääkkeestä varmasti.
Joillakin paheilijoilla kannabis kuitenkin toimii hyvin, vähentää muita paheita. Itse en niin koe koska en muuten juurikaan paheile.
Uusimmassa smoke boxissa Tubella Rogan kehuu voiteita. Itselläni alkaa jotenkin juromaan ne. Tykkään eniten ehkäpä high CBD sativasta ja poltettuna, jossa on myös THC n. 50/50. En koe sitä suoraan kipulääkkeenä vaan omissa tekemisissä focuksena ja sosiaalisessa toiminnassa rentouttajana. Häiriötekijöissä on ikäänkuin unohdus, mutta en ikäänkuin tiedosta ongelmien poissaoloa. Kaikki vaan helpottuu.
Toki sit tykkään myös narkoottisista ja celebraleista, ihan huumeena. Silloin pitää vaan pysyä skarppina ettei tartu muita paheita. Näin mulla.

med_kitone

ViestiKirjoittaja med_kitone » 8.5.2019 22:20

.. Jaa, unohdin mainita että topicin ongelmankin olen kokenut melko pahana. Meni ohi ajan kanssa. Koitin vaan keksiä rentoa puuhaa ja jumpata sopivasti.

med_kehure

ViestiKirjoittaja med_kehure » 11.5.2019 12:02

Oma näkemykseni lääkekäyttöön on että tauot ovat pahasta ja lisäävät päihtymyksen tunnetta. Tauon jälkeen tolet ovat alhaalla ja annos joka täyttää lääkevasteen päihdyttää joka ei lääkinnällisesti ajateltuna tietenkään ole toivottua :x Parhaaksi koen jatkuvan lääkevasteen ylläpitämisen käyttäen pitkävaikutteisia (voi, öljy, piprut, teet yms) ja oireiden akuutisti ilmettyä vapolla nopea vaikutteisesti vastetta tukien. Tällä tavalla toimiessa viihdekäyttö on mahdollista Mutta vaatii selkeästi suurempia annoksia sitä kautta tulee kustannuksia yms.

Lääkevasteen täyttyminen myös vie kiinnostuksen muita elämää helpottavia lääkkeitä/päihteitä/tapoja kohtaan, joka osaltaan parantaa terveyttä ja kokonaisvaltaista elämänlaatua :yes:

med_kehure

ViestiKirjoittaja med_kehure » 11.5.2019 12:25

Yritin siis sanoa että itse koin valtavan propagandan aiheuttaman henkisen solmun löytäessäni lääkekäytön joka ilmeni aivan liian pieninä annoksina ja sitä kautta vasteen saavuttaessa päihtymyksenä. Aloittaessa lääkekäyttöä kannattaa varata muutamasta päivästä viikkoihin aikaa päräytellä ja tutustua "lääkkeeseen" :pimp: jos hampulla on sinulle lääkinnällistä arvoa niin toleranssin noustessa huomaat saavutatko lääkevastetta päihtymättä. Tämän itse opin koluamalla lukemattoman määrän kantapääopiston loppumattomia käytäviä.. :wanha:

med_kitone

ViestiKirjoittaja med_kitone » 11.5.2019 15:46

Lainaus:Oma näkemykseni lääkekäyttöön on että tauot ovat pahasta ja lisäävät päihtymyksen tunnetta. Tauon jälkeen tolet ovat alhaalla ja annos joka täyttää lääkevasteen päihdyttää joka ei lääkinnällisesti ajateltuna tietenkään ole toivottua :x Parhaaksi koen jatkuvan lääkevasteen ylläpitämisen käyttäen pitkävaikutteisia (voi, öljy, piprut, teet yms) ja oireiden akuutisti ilmettyä vapolla nopea vaikutteisesti vastetta tukien. Tällä tavalla toimiessa viihdekäyttö on mahdollista Mutta vaatii selkeästi suurempia annoksia sitä kautta tulee kustannuksia yms.

Lääkevasteen täyttyminen myös vie kiinnostuksen muita elämää helpottavia lääkkeitä/päihteitä/tapoja kohtaan, joka osaltaan parantaa terveyttä ja kokonaisvaltaista elämänlaatua :yes:

Tämä on totta. Viihdekäytöissäkin pitää koittaa välttää darroja yms. Ne negatiiviset ajatukset ei saata koskaan kadota, joita voi tulla itsensä turhasta rääkkäämisestä.
Itse olen vain ajautunut tilanteisiin joissa on pitänyt lopettaa, mutta olen mielestäni suht ok selvinnyt ns. kylmistä kalkkunoista liikunnalla ja kunnon ravinnolla.
Yleensä jos ihmiset rääkkää itseään, he alkavat vertailla muita itseensä ja halveksua jos eivät kykene sietoon. Sama työelämässä.
Selvää kuitenkin on että hyvinvointiin pyritään, joskin joskus suositellaan myös siedätyshoitoa, niin täytyy ymmärtää että pitää ainakin traumoja välttää.
Pakko myöntää että itselläni on melkoisia traumojakin, mutta ei ne mitään helpota vaikka niihin tottuiskin. Niiltä ois varmasti voinut välttyäkkin.
Mutta pitää saada päihtyäkin jos siltä tuntuu. Sekin katkeroittaa ehkä, jos muut saa mutta itse ei. Se altistaa vahingonilolle yms eikä siinä ole mitään järkeä. Jos nauraa sit vain kun muut kärsii enemmän tjs. Ois hyvä nauraa kun on hyvä olo eikä kukaan siitä kärsi.
En oikeastaan tiedä mikä on politiikka tai lääkärin mielipide. Saako potilaalla olla hauskaa vai vaan kivut poissa? Kannabishan ei ole kuten esim. extasy huume joka tyhjentää kehon hormivarastoja. Esim. CBD on melatoniinin esiaste ja lisää sitä elimistössä. On täysi syy olettaa että jotkin muut kannabinolit lisää joitakin muita hormoneja, esim. endoa ja dopaa. Tietääkö joku tästä? Lisäksi, kun kannabis on biolääke, niin pitää tietenkin kunnioittaa ja toteuttaa muutakin biolääketiedettä. Tämä synergia pitäis toimia positiivisesti ja luoda hyvinvointia.
Mutta kuten jo todettua, muut psykoaktiiviset aineet voi sekoittaa soppaa varsinkin THC suhteen, se kun on voimistaja ymmärtääkseni.
Jonkin verran olen näitä opiskellut, mutta varmaa on mullekin vielä vain epävarmuus :think: Siis teoriassa. Käytännössä kyllä tiedän miten nämä hommat menee. Sen verran kirkkaasti näen historiaan.

med_kitone

ViestiKirjoittaja med_kitone » 11.5.2019 15:49

...muilla aineilla tarkoitan lähinnä alkoholia, kofeiinia ja nikotiinia. Yleisimpiä psykoaktiivisia aineita.

med_kehure

ViestiKirjoittaja med_kehure » 11.5.2019 21:58

Muista aineista tulikin mieleen erikoinen huomio että hamppu tuntuu boostaavan maca jauheen piristävää vaikutusta?! :think:

med_kehure

ViestiKirjoittaja med_kehure » 26.5.2019 18:55

Onko kellään kokemuspohjaista tietoa ptsd:n diagnosoimisesta? Minun ongelma kun taitaa olla jotenkin näin että on oireita mutta voivat olla muutakin ja diagnoosi on kaikenkattavan epäselvä persoonallisuushäiriö.. :roll: Tuntuu että tuota selvemmät diagnoosit ovat kiven alla vaikka on rauhassa tutkittu ja hutkittu, pillereitä on kokeiltu ja nyt viimeisimpänä seronil joka kyllä teki jotakin muttei auttanut niihin oireisiin joihin sitä sain.. Muutama viikko sitten lopetin ja vieroitus oireet tuntuisi olevan pikkuhiljaa lusittu :? Tutkimuksia nimellisesti jatketaan mutta viimeksi jo kerroin lääkärille etten enää halua lääkekokeiluja ja ellei muuta hoitoa ole tarjolla hoidamme käynneillä tästä eteenpäin vain paperityötä.

Haasteita aiheuttaa tulevaisuus.. Kuinka työllistän itseni ja osallistun perheemme elättämiseen? Työttömien terveystarkastuksessa asioihini hoitaja suhtautui tympeästi tokaisten että eläkettä sun on noilla diagnooseilla (persoonallisuus häiriö ja niveltulehdus. Kemikaali/pöly/home herkustymää tutkittu ja oireita selvästi on sekä ilmiselvää haluttomuutta tehdä niistä diagnoosi lääkäreiden puolelta :lol:) turha yrittääkään vonkua ja jatkoi että miten elin tavat? Paljon juot? Poltat? Oletko kuullut lautasmallista? Jatkoin etten juo tai polta ja lautas mallia en pidä mitenkään erityisen ravinteikkaana vaikken huononakaan ruokavaliona mutten sitä ensimmäisenä kyllä suosittelisi eteenkään kroonisista tulehdus sairauksista kärsivälle henkilölle :wink:

Varmaankin jonkinlaisia heijastus häiriöitä foliohatussani mutta musta tuntuu että oon jäämässä yksin ongelmien kanssa ja eräänlainen väliinputoaja julkisessa terveyden huollossa kun huolestuttavan usein olen kuullut että oireita selvästi on mutta ne eivät nyt täytä diagnoosin kriteeriä ja ilman diagnoosia en oo oikeutettu mihinkään...?! :roll:

Eli pitäisi löytää työympäristö jossa lääkekäytöstä ei koituisi ongelmia minulle tai työnantajalle vaikka mieluiten olisin molemmat :laugh:

med_lalone

ViestiKirjoittaja med_lalone » 27.5.2019 8:29

Lainaus:Onko kellään kokemuspohjaista tietoa ptsd:n diagnosoimisesta? Minun ongelma kun taitaa olla jotenkin näin että on oireita mutta voivat olla muutakin ja diagnoosi on kaikenkattavan epäselvä persoonallisuushäiriö.. :roll: Tuntuu että tuota selvemmät diagnoosit ovat kiven alla vaikka on rauhassa tutkittu ja hutkittu, pillereitä on kokeiltu ja nyt viimeisimpänä seronil joka kyllä teki jotakin muttei auttanut niihin oireisiin joihin sitä sain.. Muutama viikko sitten lopetin ja vieroitus oireet tuntuisi olevan pikkuhiljaa lusittu :? Tutkimuksia nimellisesti jatketaan mutta viimeksi jo kerroin lääkärille etten enää halua lääkekokeiluja ja ellei muuta hoitoa ole tarjolla hoidamme käynneillä tästä eteenpäin vain paperityötä.

Haasteita aiheuttaa tulevaisuus.. Kuinka työllistän itseni ja osallistun perheemme elättämiseen? Työttömien terveystarkastuksessa asioihini hoitaja suhtautui tympeästi tokaisten että eläkettä sun on noilla diagnooseilla (persoonallisuus häiriö ja niveltulehdus. Kemikaali/pöly/home herkustymää tutkittu ja oireita selvästi on sekä ilmiselvää haluttomuutta tehdä niistä diagnoosi lääkäreiden puolelta :lol:) turha yrittääkään vonkua ja jatkoi että miten elin tavat? Paljon juot? Poltat? Oletko kuullut lautasmallista? Jatkoin etten juo tai polta ja lautas mallia en pidä mitenkään erityisen ravinteikkaana vaikken huononakaan ruokavaliona mutten sitä ensimmäisenä kyllä suosittelisi eteenkään kroonisista tulehdus sairauksista kärsivälle henkilölle :wink:

Varmaankin jonkinlaisia heijastus häiriöitä foliohatussani mutta musta tuntuu että oon jäämässä yksin ongelmien kanssa ja eräänlainen väliinputoaja julkisessa terveyden huollossa kun huolestuttavan usein olen kuullut että oireita selvästi on mutta ne eivät nyt täytä diagnoosin kriteeriä ja ilman diagnoosia en oo oikeutettu mihinkään...?! :roll:

Eli pitäisi löytää työympäristö jossa lääkekäytöstä ei koituisi ongelmia minulle tai työnantajalle vaikka mieluiten olisin molemmat :laugh:

Täydellisempi vastaus vie enemmän aikaa kuin mitä juuri nyt on.. Siis lyhyesti nyt.

Et ole yksin!!
Suomen th iso ongelma on että lääkäreitä mitataan tapausten läpimenoajalla tms väärällä mittarilla.. ei sillä että tuleeko asia kuntoon.. tästä syystä heille on parempi mikäli potilas käyt 40 kpl 30min lääkärikäyntejä vrt. 3 kpl 1,5h läpikäyntiä jossa mahdollisesti jopa 2 eri alan lääkäriä saman pöydän tai videokonfferenssi yhteydellä reaaliajassa.

Paras käytäntö on että rupeat kasaamaan karttaa tilanteestasi.. mikä on nykytilanne. mistä mikin johtuu (paras näkems) mitä on kokeiltu, mitä haittavaikutuksia / miksi ei toiminut / miksi lopetettu.

Itselläni erilainen .. hyvin monitahoinen tilanne. Kesti todella pitkään ennenkuin ymmärsin ( ja sain aikaiseksi) tehtyä tuon. Viimmeisin lekuri joka on suomen kärkeä alallaan kommentoi " tuo kuva oli todella hyvä". Ajatus on että .. lääkäri jonka kanssa käydään ensimmäistä kertaa asiaa läpi pysyy helpommin hahmottamaan missä ollaan, mitä kokeiltu jne + sinä potilaana muistat mainita kaikki tärkeät aisat ja jätät rönsyilyn vähemmälle ( tämä oli ongelma minulla .. lääkäri keskittyy johonkin ja sitten tuohon asiaa käytetään ehkä liikaa aikaa ja jotain tärkeää jää puhumjatta).

Tiedän että moinen projekti tuntuu ja monesti onkin mahdoton potilaalle kun tilanne on päällä. En kyennyt itsekkään piiiitkään aikaan eli en yritä ottaa 'olen parempi' viittaa vaan haluan kertoa oman ratkaisuni jotta sinulta säästyy x vuotta kärsimystä ennenkuin keksit kokeilla tuota.

yv llä ehkä juuri sinun tapaukseen jotain pointtereita.. tuossa kuitenkin pitää mennä hyvinkin yksilöiviin asiohin eli julkinen foorumi ei ehkä paras (?) ..

med_kehure

ViestiKirjoittaja med_kehure » 27.5.2019 13:18

Mulla on kartta kulkenut mukana sen puolitoista vuotta jonka työkyvyttömänä lääkäreitä olen kiertänyt. Päivitän aina uusien tietojen myötä mutta viime aikoina eivät ole halunneet siihen enää perehtyä? Minusta tuntuu että kartassa ahdistaa jokin eikä sitä haluta nähdä... Sen sijaan Vladimir niminen mukava mies lääkäri laittoi sillä käynnillä astma lääkitykseni ajantaselle vastusteluistani huolimatta sillä muutama vuosi sitten työterveys tutkimuksissa kävi ilmi ettei armeija aikana diagnosoidusta astmasta ole enää viitteitä?! Tätä mieltä olen itsekin sillä luovuin astma piipuista jo vuosia sitten, tapahtuiko se ennen vai jälkeen luonnonlääkinnän löytymisen ei ole tämän keskusteluaiheen asia mutta?! :wink:

Hoidan siis itseäni elämäntavalla Ravinto, liikunta, lepo ja olen jättänyt taakse kottikärry kuormallisen minulle määrättyjä lääkkeitä eri vaivoihin :laugh:

Olen parantumaan päin näin sanoisin ja jatkan löytämääni lääkintä! Seuraavaksi pitäisi alkaa miettiä tulevaa :think: Kela ja julkinen terveyden huolto pelaavat tennistä, kopittelevat ja heittelevät
Bumerangeja toisilleen... Koen itseni turhaksi tässä välissä ja aion alkaa työstämään suunnitelmaa "Kuinka lääke käyttäjä voisi avun saatuaan tehokkaasti integroitua yhteiskuntaan niin ettei joutuisi ongelmiin kun elämä muuten tuntuu vihdoin asettuvan :think: :laugh: Isoja kysymyksiä joiden äärellä huumori usein on mököttämistä tehokkaampi muoto lähestyä ongelmaa kuin ongelmaa.

med_lalone

ViestiKirjoittaja med_lalone » 27.5.2019 14:41

Lainaus:. Muutama viikko sitten lopetin ja vieroitus oireet tuntuisi olevan pikkuhiljaa lusittu :? Tutkimuksia nimellisesti jatketaan mutta viimeksi jo kerroin lääkärille etten enää halua lääkekokeiluja ja ellei muuta hoitoa ole tarjolla hoidamme käynneillä tästä eteenpäin vain paperityötä.

Tuossa aikaisemmin mainittu että loiva vähentäminen on oletusarvoisesti se paras tapa.
Lääkkeissä kannattaa harkita jos eri vaikutusmekanismilla olevia vaihtoehtoja vielä jäljellä.
ssri, snri tarjoavat yleensä hyvin nopeasti joten nuo varmaan kokeiltu?
trisykliset? mao-estäjä? jokin muu - Mikä?

Lainaus:.

Valitettava totuus on että noilla diagnooseilla en usko että tulet saamaan työkyvyttömyys päätöstä ilman että haastat kelan/ valtion oikeuteen. Kallis prosessi - Tarvitse todella hyvän juristin. Jos lähdet tälle polulle niin postaa tänne tai laita yv. kui etenee. En esim tiedä missä vaiheessa voi haastaa valtion/ kelän. ensimmäisen hylyn jälkeen vai vasta kun koko valituspolku on käyty läpi (~3v tms.)

Vakuutuslääkäreillä (ja kelalla/ vakuutusyhtiöillä joita he edustavat) on etu että he voivat sanoa mitä haluavat ilman että heillä on riskiä joutua oikeudelliseen vastuuseen sanomisistaan/ lausunnoistaan. Tämä ei IMHO ole oikeusvaltion periaatteiden mukaista.

1) mikä on työkuntosi/ kykysi pelkällä luonnonlääkityksellä? Mikäli löytyy riittävästi niin työnantaja joka ymmärtää asian. Sit yhtälöön tulee osaamisesi eli missä kaikissa tehtävissä pystyisit työskentelemään nyt tai kohtuullisella koulutuksella.

2) yrityksen perustaminen eli itsenäinen työllistyminen .. haastava polku - riippuu osaamisestasi.

edellä mainittuihin vaihtoehtoihin tulee lisää mahdollisia työnantajia jos sulla on mahdollisuus muuttaa maahan jossa ko. luonnonlääkitys on laillista käyttää. Suomessa käryäminen on hanurista mut ei murskaa elämää kuten esim. osassa jenkkien osavaltioita.

3) micro dosing eli käytät pieniä määriä ja pidät asian omana tietonasi. En henk. koht. pidä tästä vaihtoehdosta mutta kun on puun ja kuoren välissä niin tämäkin pitää huomioida. Toki jälleen kerran toimiala ja tehtävä vaikuttaa.

Onko sulla kui ansiosidonnaisen / sairaus päiviä jäljellä ?

4) mikä on taloudellinen/ elämän tilanne? tuo vaikuttaa kuitenkin niin voimakkaasti siihen mikä kaikki on mahdollista ja mikä turhan vaikeaa. (koulutus, ikä, kielitaito, erityis osaaminen (kokemus vuosina) .. noi kaikki vaikuttaa.. laita yv jos nappaa turista mahdollisuuksista.

med_kehure

ViestiKirjoittaja med_kehure » 27.5.2019 22:31

Sulla tuntuu olevan kokemuksia.. Laitan yv:t :) ettei juttu lähtis ihan rönsyilee niin pistänpä erään omia silmiä avaavan kokemuksen muutaman vuoden takaa :shock:

Olin jo tutustunut hampun terapeuttisiin puoliin ja mahdollinen potentiaali lääkkeenä oli tiedossa, silti pidin höyryttelyn ennemmin viimeisenä vaihtoehtona illalla rauhoittaa mieli kuin ennaltaehkäisevänä lääkkeenä kuten olen myöhemmin tietotaidon karttuessa ymmärtänyt oikeaksi tavaksi minulle. 8)
Oireet olivat olleet taas hyvinkin aktiivisesti läsnä läpi päivän ja olin aivan puhki! Hiki valui noroina ja sydän hakkasi.. Keskittymiskyky nollassa, korvissa soi ja unohtelin asioita.. :x Olin tapa uskollisesti myöhässä samalla verukkeella :töissä ei oikein sujunut ja jouduin ylitöihin... Ehdin kuitenkin kotiin ennen avopuolisoni veljen ja hänen tyttöystävänsä vierailua josta oli sovittu että nyt en voi perua tai vetäytyä omiin oloihini pohtimaan olojani koska olin ottanut sen lähestymistavaksi oireiden luettua päiväs aikaan sillä vaikka tiesin muutaman imaisun vaposta helpottavan välittömästi sallin sen itselleni ainoastaan iltaisin kun tiedän etten joutuisi enää kohtaamaan ihmisiä tai tekemään asioita. Nyt oli kuitenkin tilanne päällä! Vieraat ovella hetkenä minä hyvänsä ja minä vielä paskaset työhaalarit päällä naama kalpeana yritän rakkaalle avopuolisolle esittää että jos kuitenkin menisin makkariin ja vetäisin peiton korviin.. Ehkä huomenna on parempi päivä.. :oops: tuli aika hiljaista.. Mua vitutti oma pääni! Vilkasin eteisen peilistä itteäni ja totesin et vitut!! Nyt mä kokeilen toimiiko se sama päivisin mitä oon iltasin tutkinu niimpä nappasin kainaloon pyyhkeen, kouraan vapon ja painuin kylppäriin pistämään isännän tiptop valmiiksi viettämään mukavaa iltapäivää ystävien seurassa. Ja se toimi :lol vietimme pitkästä aikaa laatuaikaa ystävienkesken niin että pystyin rentoutumaan ja osallistumaan sosiaaliseen kanssakäymiseen :yes:

med_kehure

ViestiKirjoittaja med_kehure » 16.6.2019 10:51

Miten muilta onnistuu asioiminen julkisellath:lla? Mulla on ilmennyt pahoja haasteita mitä pidemmälle tutkimuksissa mennään :eiei: asiat joita käsitellään ovat kipeitä ja laukovat jatkuvasti näitä "triggereitä", siitä usein seuraa hyvin epärationaalista käytöstä kuten järkyttävää kielenkäyttöä, itkua, hikoilua, kiukkua yms.. Oireiden jyllätessä järki ikäänkuin jää takaalalle ja menen jonkinlaiseen ihme taistele tai pakene moodiin?! En ole väkivaltainen joten olen oman elämäni kolaolli ja tyydyn toteamaan että liian hapokasta ei pysty ja poistun paikalta usein kyllä teatraalisesti ovia paiskoen mutta edelleen toisen koskemuutta kunnioittaen, vaikkakin edellisen hoitavan lääkärin kommentti oireideni väliaikaisuudesta oli lähellä tuottaa hänelle niin kutsutun etuspoilerin uudelleen muokkauksen :oops: hänen mielestään jo nuoruudessa alkaneet oireet ovat vain ohimenevä ilmiö enkä hänestä täten edelleenkään ollut oikeutettu sairaslomaan josta olen puolitoista vuotta taistellut työkyvyttömänä työnhakijana alalleni jossa en triggereiden vuoksi kykene työskentelemään. Tämän hän myös ilmeisesti kirjasi kelan käsittelijöille menevään lausuntoon koskien työkykyäni ja sitä kuinka uudelleen työllistymistäni tuettaisiin yhteiskunnan puolelta ja ymmärtäessäni tämän kaiken hyvin voimakkaat henkiset, fyysiseksi pahaksi oloksi muuttuvat oireet ottivat vallan ja jouduin jättämään tilanteen kesken ja ystävällisen Vladimir tohtorin ihmettelemään että mikäs sille tuli.

Edellisen kaltaiset tilanteet ovat olleet ihan arkipäivää jo muutaman vuosikymmenen joten vois sanoa että hippasen on ollut haasteita :shock:

"haasteista" on tullut mun uus lempi sana! Se pelastaa monessa paikkaa.. Must tuntuu että kun sanoo on ollut haasteita niin ihmiset ymmärtää paremmin kuin silloin että alkaisin avaamaan olojani ja pääni mörköjä muille jotka sitte pahimmillaan säikähtää sekopäätä jollainen en oikeasti ole :roll: vaan herkkä ja hyväntahtoinen ihmisolento jolla sattuu olemaan enemmän haasteita kuin joillain toisella mutta varmasti on monia joille minun ongelmani olisi vain pisara meressä. :?

Nyt tulee neuvo joka auttoi mua suuresti! Jos sulla on luotettava kumppani ota hänet mukaan hoitamaan asioitasi julkiselle. Hänen on tunnettava tilanteesi niin että voit luottaa puhumisen pääasiassa hänellä ja itse vetäydyin taaemmaksi niin etten joutunut suoraan kohtaamaan minun asioitani kyseenalaistavan lääkäriä vaan sain istua sivummalla ja meillä oli ikäänkuin "aivoriihi" jossa pohdimme tilannettani niin etten kokenutkaan jääväni ala kynteen vaan kumppanini kanssa pidimmi keskustelun asioiden keskiössä rönsyilyn sijaan ja tämä tekniikka lopulta oikeutti minulle sairasloman :yes:

med_lalone

ViestiKirjoittaja med_lalone » 17.6.2019 11:23

Lainaus:
Nyt tulee neuvo joka auttoi mua suuresti! Jos sulla on luotettava kumppani ota hänet mukaan hoitamaan asioitasi julkiselle. Hänen on tunnettava tilanteesi niin että voit luottaa puhumisen pääasiassa hänellä ja itse vetäydyin taaemmaksi niin etten joutunut suoraan kohtaamaan minun asioitani kyseenalaistavan lääkäriä vaan sain istua sivummalla ja meillä oli ikäänkuin "aivoriihi" jossa pohdimme tilannettani niin etten kokenutkaan jääväni ala kynteen vaan kumppanini kanssa pidimmi keskustelun asioiden keskiössä rönsyilyn sijaan ja tämä tekniikka lopulta oikeutti minulle sairasloman :yes:

peukutusta tälle

med_kehure

ViestiKirjoittaja med_kehure » 19.6.2019 8:03

Mulla oireiden syyn aukeaminen on aiheuttanut lähes täydellisen erakoitumisen syystä että en halua ottaa yhteyttä ystäviini kun en koskaan voi etukäteen tietää olenko ns "normaali" vai oireiden riivaama sekopää :oops:
Vuosien aikana on sattunut paljon ja minusta olisi väärin altistaa muut omille ongelmilleni. Joku vois sanoa että tekevälle sattuu mutta oireiden(joita en tiedostanut) takia minulle on sattunut huomattavasti keskivertoa suurempi paskataakka kannettavaksi... Vieläpä hyvin pitkälti itse oireineni lapioituna :cry:
Elämästä teki aivan helvetin haastavaa kun luulin olevani ns normaali ihminen ja että kaikilla olisi nämä itseni kaltaiset haasteet.. Hyvin haitallinen ajatustapa.. :wanha:
Mä huomaan lähestyvän juhannuksen nostavan tunteet pintaan, on kova ikävä ihmisiä, ystäviä yhteisöllisyyttä(mitä lie sekin?) Aiemmin suunnitelmat oli tehty hyvissä ajoin, varailtu mökkiä tai muuta kesäjuhlan viettopaikkaa isommalla porukalla nyt tilanne on se etten yksinkertaisesti voi tarjota seuraani muille sillä oireineni olen kävelevä pommi josta ei kukaan tiedä milloin alkaa sattua ja tapahtua :( Hamppu kyllä rauhoittaisi oireet mutta se on laitonta enkä ole yrityksistä huolimatta VIELÄ saanut lääke lupaa (saamisen vaikeutumisen pelossa en uskalla ajatellakaan hoitaa itseäni minkäänlaisin laittomuuksin :guru:)

Kuinka muut hullut viettävät Jussia? Itse aion ulkoiluttaa fillariani mahdollisimman paljon, uida ja syödä terveellisesti. Tuskin siis ainakaan tulen näkymään hukkumistilastoissa :lol:

med_lalone

ViestiKirjoittaja med_lalone » 19.6.2019 8:24

Lainaus: Hamppu kyllä rauhoittaisi oireet mutta se on laitonta enkä ole yrityksistä huolimatta VIELÄ saanut lääke lupaa (saamisen vaikeutumisen pelossa en uskalla ajatellakaan hoitaa itseäni minkäänlaisin laittomuuksin :guru:)

useampi asia.. selkein vastaus eka..

lääkereseptin saaminen on suomessa lähes mahdotonta. Hyvä että yrität, mutta harkitse miten etenet jos/kun et saa sitä. Ymmärrykseni on että yhtään reseptiä ei ole kirjoitettu mt oireiden pohjalta.

eos kuinka pahoja oireesi ovat. Olisiko mahdollista kokeilla avautuista tilasta jollekulle hyvälle ystävälle tai sukulaiselle? selittää tilanne ja miten ilmenee kun oireet iskevät päälle. Toki kohteliasta pyytää anteeksi jos/kun sanoo pahasti / käyttäytyy huonosti oireiden ollessa päällä ( olettamalla että kun tilanne on ohi niin tajuaa että käytös ei ollut sopivaa ).

Edelleen hyvä antaa vinkkejä miten heidän tulisi käyttäytyä tai reagoida jos/kun ovat kanssasi kun oireet iskevät.

Palaa sivulle “Kannabiksen lääkekäyttö”