Savon Sanomat 20.7

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
huono-onni

Savon Sanomat 20.7

ViestiKirjoittaja huono-onni » 20.7.2004 19:18

Eli SS:ssä oli ihan hyvä ja suht iso juttu kannabiksesta otsikolla "Kannabis lailliseksi - järkeä vai ei?" Mutta en pysty rekkaa SS:n sivuille, enkä jaksa, nyt ainakaan, sitä lehdestä tähän kirjoittaa... Mutta minusta siinä tuli ihan hyviä mielipiteitä kannabiksen laillistamisen puolesta!
drugs make your cereal taste really good

Piimätuoppi

Re: Savon Sanomat 20.7

ViestiKirjoittaja Piimätuoppi » 20.7.2004 21:02

Rekisteröidyinpä äkkiseltään tuonne ja kävin hakemassa lukemista kansalle. Mielestäni ihan positiivinen artikkeli.

Kannabis lailliseksi – järkeä vai ei?
Huumeet: Laillistamiselle löytyy kannattajansa ja vastustajansa.

KUOPIO
Anna Kivinen

Kannabis luetaan Suomessa samaan kastiin muiden huumeiden kanssa, ja niinpä siihen pätee sama kokonaiskielto kuin muihinkin. Asia nousi jälleen näyttävästi julkisuuteen, kun kansanedustaja Rosa Meriläinen (vihr.) sai syytteen kannabiksen käytöstään.

Joidenkin mielestä kannabis pitäisi laillistaa, mutta olisiko siinä oikeasti järkeä? Aihe on arka, eikä siitä juuri ole julkisesti keskusteltu. Tässä jutussa puheenvuoron saavat sekä laillistamista puolustava, että sitä vastustava osapuoli.

Kyösti Ylikuljun, toimivampaa päihdepolitiikkaa Suomeen ajavan Vapaamieli-ryhmäläisen mielestä kannabiksen käytöstä rankaiseminen tulisi lopettaa:

– Kieltolaki tekee ihmisistä, joille kannabis ei ole minkäänlainen ongelma ja joilla se ei vaikuta millään erityisellä tavalla elämään, rikollisia, Ylikulju painottaa.

Päihdehuoltoa ja päihteiden käytön ja riippuvuuksien ehkäisyä tekevän A-klinikkasäätiön tiedotuspäällikön Teuvo Peltoniemen kanta kannabiksen laillistamiseen on puolestaan päinvastainen.

– Laillistamisesta olisi hyötyä ainoastaan melko pienelle ryhmälle, mutta haitat kohdistuisivat koko väestöön.

Vapauttamisen puolesta

Kyösti Ylikulju on sitä mieltä, että kokonaiskielto ei ole oikea suhtautumistapa kannabikseen, vaan kääntyy itseään vastaan:

– Se tapa, jolla Suomessa asiaan suhtaudutaan aiheuttaa ongelmia ennemminkin kuin vähentää niitä, Ylikulju lataa.

Ylikuljun mielestä Suomessa pitäisi keskittyä vahvojen huumeiden käytön vähentämiseen ja kontrollointiin sen sijaan, että käytetään varoja niiden tavallisten kannabiksen käyttäjien tai kasvattajien kyttäämiseen, joille käyttö ei ole mikään ongelma.

– Rahaa laitetaan hirvittävät määrät ihan hukkaan, kun poliisit kyttäävät kannabiksen käyttäjiä. Samalla todellinen järjestäytynyt rikollisuus kukoistaa, ja aineiden kanssa ongelmissa olevat alkoholistit, narkomaanit ja muut jäävät rahanpuutteessa ilman hoitoa.

– Jos kannabis olisi laillista, myös ihmiset, joilla on sen kanssa ongelmia, uskaltaisivat mennä hoitoon, ilman, että tarvitsisi pelätä menettävänsä esim. työpaikkansa, Ylikulju perustelee.

Ylikuljun mielestä huumeet ovat hyvä vihollinen yhteiskunnalle, sillä niillä pelottelemalla saadaan ihmisten huomio pois yhteiskunnan epäkohdista, esimerkiksi työttömyydestä.

Ylikulju peräänkuuluttaa todellista demokratiaa ja toivoo tulevaisuudessa kunnon keskustelua kannabiksesta:

– Myöhemmin pitäisi lopettaa kotikasvatuksesta ja käytöstä rankaiseminen, ja saada ihmiset ajattelemaan kannabista osana suomalaista päihdekulttuuria.

– Uskon, ettei kannabiksen laillistaminen vaikuttaisi sen suosioon mitenkään oleellisesti, Ylikulju kiteyttää näkemyksensä.

”Vierasta kulttuuria”

A-klinikkasäätiön tiedotuspäällikön Teuvo Peltoniemen mukaan kannabiksen laillistamiseen ei pidä Suomessa mennä, sillä se vain kasvattaisi päihteiden kokonaiskulutusta. Hän uskoo, että kannabis ei tulisi minkään muun päihteen tilalle vaan vanhojen rinnalle:

– Esimerkiksi 60 – 70 luvuilla, kun Suomeen tuli keskiolut, kuviteltiin, että viinan juominen vähentyisi.

– Kuitenkin viinan kulutus pysyi ennallaan, ja oluen ja viinin kulutus kasvoi. Parin vuoden aikana alkoholin kokonaiskulutus moninkertaistui.

Kannabiksen käyttö on Peltoniemen mukaan muista kulttuureista tullutta päihdekäyttöä, ja ihmisten suhtautuminen siihen on kauhean tiukkaa:

– Itse asiassa se loukkaisi hyvin monia ihmisiä jos kannabista sallittaisiin käytettävän vapaammin, hän toteaa.

”Haitat ylittävät hyödyn”

– Minusta haitat ylittävät sen hyödyn jota laillistamisesta voisi tulla, Peltoniemi pelkistää.

Hän ei myöskään allekirjoita näkemystä, jonka mukaan kannabis ei yleistyisi, vaikka se laillistettaisiinkin:

– On päivänselvää että kannabiksen käyttö lisääntyisi, jos se laillistettaisiin. Se tietysti houkuttelisi monia.

Vaikka Peltoniemi ei liputakaan kannabiksen laillistamisen puolesta, ei hän pidä sitä kovin suurena yhteiskunnallisena ongelmana, eikä usko kannabiksen johtavan kovempien aineiden käyttöön:

– Korostan sitä, että pitää osata suhteuttaa erilaiset huumeongelmat keskenään, eikä yrittää ampua kaikkia samalla hirvikiväärillä, hän toteaa.
Elämä hymyilee kuin silakka piimätuopissa.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.7.2004 23:03

oli hyvää tekstiä.
tuollaista asennetta saisi löytyä valtakuntamme muistakin julkaisuista.

ja arvauksena ihan villapiposta, tekstin luonteen perusteella heitän että
ylikulju taitaa hengata seuranamme hamppuforumilla..

Yooz

ViestiKirjoittaja Yooz » 21.7.2004 11:38

"– Itse asiassa se loukkaisi hyvin monia ihmisiä jos kannabista sallittaisiin käytettävän vapaammin, hän toteaa."

Uskomatonta, että tätäkin paskaa "argumenttia" saa kuulla vieläkin. Sillä ei ole mitään merkitystä, loukkaako minun oikeuteni hamputella jonkun herkkänahkaisen kukkahattutädin tuntoja. Senkus pillittää vaikka lopun ikäänsä. Ei kenenkään oikeuksia pitäisi voida rajoittaa muiden mielivaltaisten tuntemusten vuoksi.

Mua ahdistaa kaikki seksi, kun mä en itse saa. Teidän pitäisi nyt kyllä olla paneksimatta, tai mä loukkaannun. Pamppua ja sakkoa jos ette muuten usko. Ja työpaikka pois.

Yooz

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.7.2004 11:41

Laillistamisesta olisi hyötyä ainoastaan melko pienelle ryhmälle, mutta haitat kohdistuisivat koko väestöön.

En oikein ymmärrä millähän tavalla haitat koskettaisivat koko väestöä.? Päinvastoin, sehän hyödyttäisi koko väestöä, sillä poliisi voisi kytätä oikeita rikollisia ja kohdentaa varoja enemmän muuhun.....

On päivänselvää että kannabiksen käyttö lisääntyisi, jos se laillistettaisiin. Se tietysti houkuttelisi monia.

Enpä oikein usko että lisääntyisi, onhan tuosta eläviä esimerkkejä jo olemassa ---> Hollanti, ei käyttö siellä lisääntynyt mihinkään laillistamisen jälkeen, kovien huumeiden käyttö taas puolestaan väheni....

No joka tapauksessa vallan hyvä teksti, paljon huonompiakin on nähty....

huono-onni

ViestiKirjoittaja huono-onni » 21.7.2004 13:15

Budgrinder1 kirjoitti:
On päivänselvää että kannabiksen käyttö lisääntyisi, jos se laillistettaisiin. Se tietysti houkuttelisi monia.

Enpä oikein usko että lisääntyisi, onhan tuosta eläviä esimerkkejä jo olemassa ---> Hollanti, ei käyttö siellä lisääntynyt mihinkään laillistamisen jälkeen, kovien huumeiden käyttö taas puolestaan väheni....

No suoraan sanottuna, mä uskon että hampun poltto SUOMESSA lisääntyisi aivan helvetisti. Mutta väliaikaisesti! Jengi, mm. amikset, huomaa että eihän tää ookkaa nii kivaa ku ei oo koko ajan ihan övereissä, että kyllä sitä on mukavempi vetää piriä. tai siis että se ois vähän alun innostus, mikä lisäisi sitä suomessa. Mutta uskon että 5vuodessa asia olisi jo korjaantunut oikein, eli pirinistit käyttää piriä ja H-O(+forumin väki) polttaa yhdessä puistossa hamphua, eikä nettiä enää tarvita

Jumipaa

ViestiKirjoittaja Jumipaa » 22.7.2004 0:04

huono-onni kirjoitti:
Budgrinder1 kirjoitti:

No suoraan sanottuna, mä uskon että hampun poltto SUOMESSA lisääntyisi aivan helvetisti. Mutta väliaikaisesti! Jengi, mm. amikset, huomaa että eihän tää ookkaa nii kivaa ku ei oo koko ajan ihan övereissä, että kyllä sitä on mukavempi vetää piriä. tai siis että se ois vähän alun innostus, mikä lisäisi sitä suomessa. Mutta uskon että 5vuodessa asia olisi jo korjaantunut oikein, eli pirinistit käyttää piriä ja H-O(+forumin väki) polttaa yhdessä puistossa hamphua, eikä nettiä enää tarvita

mun käsittääkseni jo nyt hamppua röpöttelee/on kokeillut ne joita se kiinnostaa..
ihmisraunio :(

huono-onni

ViestiKirjoittaja huono-onni » 22.7.2004 9:11

Jumipaa kirjoitti:
huono-onni kirjoitti:
Budgrinder1 kirjoitti:

mun käsittääkseni jo nyt hamppua röpöttelee/on kokeillut ne joita se kiinnostaa..

no esimerkiksi mulla on tuttuja joita se kiinnostaisi, mutta eivät sitä ole polttaneet koska se on rikollista. Eli kyllä minä olen ainakin melko varma että räjähdysmäisesti "käyttäjät" lisääntyisivät. Mutta kyllä ne luvut ajan kanssa siitä tasaantuisivat. Juhannuksena, kun olin melko hyvissä, rupesin ajattelemaan, että toivottavasti kannabista ei laillisteta koskaan suomessa. Syitäni en enää oikein muista, mutta silloin ne kuulosti kyllä järkeviltä :oops:

Skanvantti

ViestiKirjoittaja Skanvantti » 24.7.2004 2:05

Olipa hyvin kirjoitettu artikkeli, lisää tälläisiä.

Minun kokemusteni mukaan hyvin monelle, etenkin nuorille ihmisille, syy kannabiksen käyttöön on puhtaasti sen laittomuus. Itsekin joskus aloitin polttamisen koska se oli tapa toimia vallitsevan järjestelmän käskyjä vastaan, ja itse aineen vaikutuksilla oli aluksi aika vähän merkitystä. Joillekkin taas kannabiksen laittomuus saattaa olla tapa pitää yllä "kovan kaverin" imagoa ystäväpiirissä tai vastaavaa. Tälläista käyttöä laillisuus (tai pikemminkin sosiaalinen hyväksyntä) ainakin vähentäisi. Ja monelle himohiisaajalle, joka on ajautunut enemmän tai vähemmän ulos yhteiskunnasta sen luokiteltua hänet nistirikolliseksi, polttelun sosiaalinen hyväksyntä antaisi mahdollisuuden miettiä elämäänsä uutta sisältöä ja polttelu varmaankin vähenisi.

Mutta todellakin, siitä vähentäisikö laillisuus käyttöä on näkemystä kyllä moneen suuntaan, ja varmaan jokainen mielipide kuten tämäkin perustuu puhtaasti mutu-pohjalle.

Niue

ViestiKirjoittaja Niue » 24.7.2004 8:15

Joo en minäkään usko että käyttö lisääntyisi laillistaessa. Ne joita kiinnostaa savuttelu, savuttelee. Eipä ole iso asia.
"Jos pää poistetaan ja säilötään se etikkaan, niin miettiikö se oikeaa ja väärää?"

monkeyman

ViestiKirjoittaja monkeyman » 24.7.2004 13:15

En usko olevani ainut forumilla pyörivä, joka ei ole vielä pössytellyt. Syy on ainakin osaksi kannabiksen laittomuus. Ja kyllä, uskon käytön tai ainakin kokeilujen lisääntyvän suuresti jos ei vielä dekriminalisaation, niin ainakin täyden laillistamisen jälkeen. Muita syitä ovat mm. että laiskottaa niin perhanasti, ettei jaksa hankkia "niitä" tuttavia, eikä jaksa/uskalla itse kasvattaa.

Mutta itse artikkelista. Sinällään ihan hyvä, että lehdissä annetaan nykyään tilaa myös tälle vaihtoehtoiselle näkökannalle (liekö 1. kerta Savon Sanomien historiassa, kun näin suhtautuva juttu julkaistaan?), mutta ainakin tämä juttu vaikuttaa hampaattomalta. Herrat kommentoivat asioita liian "yleispätevistä" näkökulmista ja jättävät konkreettisuuden ja esim. Itse olisin kaivannut selvitystä siitä, miten kannabiksen laittomuus aiheuttaa koviin aineisiin siirtymistä. No, kaikkea ei voi saada.

Kaikeksi onneksi yleiseen perustelemattomuuteen sortuu enemmän Peltoniemi. Keskiolut-vertaus on siinä mielessä epäonnistunut, että kyseessä on kuitenkin sama huumausaine, vain eri muodossa.

Tuota loukkaavuus-perustetta minä en ymmärrä ensinkään. Peltoniemeä ei ilmeisesti huoleta se, kuinka paljon hampuuseja loukkaa se, että heitä pidetään rikollisina ja sen vuoksi heidän ihmisoikeuksiaan rikotaan päivittäisellä tasolla, muun muassa kotietsinnöillä. Enkä oikein tiedä, kelpaako minkään lain perusteeksi se, että asia loukkaa jo(i)taku(i)ta.

Vaikka kyllä Peltoniemeltä irtosi järkeevääkin kommenttia. Kehoitus yleiseen suhteellisuudetajuun tuolta taholta on jotain edistyksellistä.
Puhukaa kovempaa, olen huonokuuloinen.

krimi666

ViestiKirjoittaja krimi666 » 24.7.2004 13:51

Budgrinder1 kirjoitti:Enpä oikein usko että lisääntyisi, onhan tuosta eläviä esimerkkejä jo olemassa ---> Hollanti, ei käyttö siellä lisääntynyt mihinkään laillistamisen jälkeen, kovien huumeiden käyttö taas puolestaan väheni....

Ja toi narkkarit katukuvaan ja häiritsemään normaaleja ihmisiä. Tuota kuulee aina kun verrataan hollantiin
*Who need a few ideas where you can enjoy sexy smoking women in your real life!*

Arvo Vihreä

ViestiKirjoittaja Arvo Vihreä » 27.7.2004 19:45

Piimätuoppi kirjoitti:? Esimerkiksi 60 ? 70 luvuilla, kun Suomeen tuli keskiolut, kuviteltiin, että viinan juominen vähentyisi.

? Kuitenkin viinan kulutus pysyi ennallaan, ja oluen ja viinin kulutus kasvoi. Parin vuoden aikana alkoholin kokonaiskulutus moninkertaistui.

Eikös tuo olutkin sisällä alkoholia? Tietysti vähemmän kuin viina...

Vai oliko ne Olut ja Viina jotain eri huumeita sitten...Hmm...

Ja huh huh...

Tässäpä jonkun Tädin vastaus lukijapalstalta savon sanomista 27.7

Kannabiksen puoltajan perustelut ontuvat.

Kyösti Ylikulju Vapaamieliryhmästä puolustaa kannabiksen laillistamista (SS 20.7). Mielestäni hänen perustelunsa tälle ovat vähintään kyseenalaiset. Ylikulju väittää, että laillistamisen myötä ongelmakäyttäjät uskaltautuisivat hoitoon, jonka hän näkee positiivisena asiana. Miksi meidän pitäisi kannabis laillistamalla hankkiutua tilanteeseen, että hoidontarvitsijoita olisi varmasti nykyistä enemmän? Toisekseen jos Ylikuljun teoria toimisi, miksemme soveltaisi samaa vaikka perheväkivaltaan syyllistyville tai raiskaajille? Tekemällä näistäkin toimista laillisia, nykyisin vielä rikolliset siis hakeutuisivat vapaaehtoisesti hoitoon? Toisen Ylikuljun väitteen mukaan huumeista on tehty "hyvä vihollinen" yhteiskuntaan, että saadaan ihmisten huomio pois työttömyyden kaltaisista epäkohdista. Ei tarvitse paljoa seurata yhteiskunnallista keskustelua ja vaikkapa nykyisen hallituksemme tavoitteita huomatakseen, että päihdehuoltoon liittyvät asiat jäävät selvästi vähemmälle huomiolle esimerkiksi työttömyyteen verrattuna. Näin oikein onkin, vaikka enemmin näkisin itseni tai lähimmäiseni työttömänä kuin huumeriippuvaisena. Kolmanneksi Ylikulju arvostelee yhteiskunnan varoja käytettävän kannabiksen käyttäjien kyttäämiseen ja samalla alkoholistien ja narkomaanien jäävän rahan puutteessa hoitamatta. Todennäköistä on, että kannabiksen laillistaminen lisäisi sen käyttöä, jolloin myös ongelmakäyttäjien määrä lisääntyisi. Haluammeko yhden käyttäjäryhmän kasvavan ja vievän aiempaa suuremman osan rajallisista hoitoon tarkoitetuista varoista? Eikö kuitenkin pitäisi keskittyä ennaltaehkäisemään kaikkea päihteiden ongelmakäyttöä, vaikka joskus se halutaankin tyrmätä kyttäämisenä? Onneksi olemme todella kaukana kannabiksen laillistamisesta, jos nämä olivat puoltajien perusteet!

Neeta Röppänen
Kuopio

Meinasin pyörtyä kun luin tuon.... ollaan vaan niin innoissaan pulpattamassa että ei edes tajuta mitä on luettu..HUH HUH..
ja mitenkähän se raiskaaja nyt liittyy tähän...

Edwin

ViestiKirjoittaja Edwin » 27.7.2004 23:43

v g p kirjoitti:oli hyvää tekstiä.
tuollaista asennetta saisi löytyä valtakuntamme muistakin julkaisuista.

ja arvauksena ihan villapiposta, tekstin luonteen perusteella heitän että
ylikulju taitaa hengata seuranamme hamppuforumilla..

Olen käsittänyt, että Ylikulju olisi Oulun hamppumarssin syntymässä mukana ollut, voi olla että sekoitan jo ihmiset, sitä se yrtti teettää 8)

Slabredgu

Asiaa sivuten mutta kuitenkin...

ViestiKirjoittaja Slabredgu » 28.7.2004 10:30

Itse muistan kultaisen kahdeksankymmenluvun puolivälin jälkeistä aikaa jolloin mitään nettejä ei ollut,ei ollut hamppuaiheisia paitoja lippiksiä koruja mitään, jos ei oltu ulkomailta tuotu.
Nyt kun kävelee Tampereen asematunnelissa, löytyy myyntikojusta silumia bongia ym. ihan tuosta vaan...
...Eli periaatteessa näin vanhan-liiton miehenä voisi ajatella että kannabis on jo vapaata jos ei ihan vapautettu, kun siemenet ja lamput saa hankittua netin avulla kätevästi tilaamalla.Nyt kun vielä politiikka olisi kunnossa niin jaksaisi tämän maan lehtiä lukea,olisi siinä ihmettelemistä mitä uutisia kannabiskahviloista tulisi,varmaan vaan bändien keikka ilmotuksia ja hinta vertailut vois lukasta...
...heh heh,kallion Vihreessä lehdessä iso jopo 6 egee...
Että tämä kakskymppinen sukupolvi tällähetkellä on kaiketi ihan hyvissä asemissa,ei oikein enää mee porttiteoria läpi kun kotikasvatusvermeiden hankkiminen on niin hirveen helppoo...Toista se oli silloin ennen, kukkaakaan en varsinaisesti nähnyt ennenkuin itse kasvatin ja silloin oli jo huumeita käytetty kauan..että miedoin lääke tuli sitten viimeisenä.Kattokaas muuten Bob Marleyn dokkari tänään tulee myöhään vissiin kakkoselta.Ei mulla muuta...
Peace and Love.
Ai niin ja " Say no to hard drugs" ....
Say no to hard drugs!

How High?

ViestiKirjoittaja How High? » 28.7.2004 13:46

Arvo Vihreä kirjoitti:ja mitenkähän se raiskaaja nyt liittyy tähän...

Joo mäki jäin sitä vähän ihmettelemään...eli on samanlainen RIKOS kyseessä jos minä poltan himassa jointin ja pötköttelen sohvallani tai jos makaan väkisin jonkun naisen (tai miehen) tuolla kadunpientareella.

Minä uskon, että hamputtelijoiden määrä kasvaisi jonkin verran jos kotikasvatus ja käyttö nyt laillistettaisiin, mutta mitään räjähdysmäistä kasvua ei varmasti tulisi. Ei ne suomalaisten asenteet hUUUmeita kohtaan muuttuisi hetkessä pelkän dekriminalisoinnin avulla. Kyllä varmasti katottaisiin paheksuen vielä pitkään jos puistossa bongia revittäisi, vaikka kuinka olisi laillista. Kyllä se asennevamma on niin syvällä. Ja niin kauan kun nämä dinosaurukset hallitsee Suomen maata eduskunnasta käsin, on aivan turha odottaa, että Alkossa olisi koskenkorvan vieressä budeja myynnissä.
Mutta vielä joskus se päivä koittaa, vielä joskus...
Kolme grammaa hassista, amfetamiinia muutama viiva, parisenkymmentä tuoppia.

gpaonwjear

ViestiKirjoittaja gpaonwjear » 28.7.2004 15:51

Offtopic: Heh, ei kukaan sattunut näkemään eilen maikkarilta mainosta siitä uudesta tv-sarjasta joka alkaa syyskuussa? siinä oli muistaakseni PP-Petelius ja joitain muita, no kuitenkin siinä oli jotain läppää joka meni näin: Isä ja äiti jutteli pojastaan ja äiti kysyi missä se on? isä vastas että maassa jossa on paljon tuulimyllyjä, seuraavassa kohtauksessa poika soittaa kotiin coffee-shopista ja sanoo että tulee maanantaina kotiin, kunnes semmonen afrojäbä tulee pyytämän tulta _isoon_ jointtiin, poika sanoo puhelimeen että tuleekin keskiviikkona ja lyö luurin korvaan :lol:

edit. just tuli uus mainos, missä poika oli tullut kotiin ja vanhemmat huusivat sille, että liftaaminen on vaarallista. En kyllä nähnyt kokonaan kun pistin juuri tv:n päälle. Sen ohjelman nimi taisi olla Me Stallarit.

Oiskohan tuo jotakin Suomen kansan pehmittämistä, kun kohta ne huumelait kuitenkin uudistuu euroopan myötä?

Tuolla vastineen kirjoittajalla on kyllä hieman outo logiikka. Kuitenkin jointin polttaminen ei vahingoita ainakaan suoraan ketään, mutta raiskaus vahingoittaa.

En kyllä usko että käyttäjät lisääntyisivät kovin radikaalisti, jos se nyt laillistettaisiin. Suurin osa ei edes kiinnostuisi, ne joilla kiinnostaisi, he kokeilisivat miltä se tuntuu ja osa heistä jatkaisi käyttämistään, kun taas osa lähtis takaisin parsimaan tuulipukuja television ääreen.
Viimeksi muokannut gpaonwjear, 28.7.2004 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
omituisia aikoja ja vitunmoisia taikoja

Edwin

ViestiKirjoittaja Edwin » 28.7.2004 19:09

ikös tuo olutkin sisällä alkoholia? Tietysti vähemmän kuin viina...

Kyllä miedollakin oluella saa humalan, pitää vain juoda enemmän.
Vapaasti Ode Soininvaaraa lainaten.

Enkä usko alkuunkaan mihinkään "räjähdysmäiseen" hamputteluun, lakien kehittyessä haittoja vähentävään suuntaan.

Toki selkeästi havaittavia kulutushuippuja alussa nähdään, mutta kokonaistilanne huomioiden, muutos tulee osoittautumaan paljon peloteltua hillitymmäksi.

Yrtti kun on ihan eri aine kuin viina, erilaiset ovat ominaisuudet, jo sekin hillitsee monia, kun on niin erilainen vaikutus, kun mitä odotti.

Kun on kansa viinaan tottunut, ei sekään kulttuuri kaikiltaosin katoa minnekään, mutta selkeää "muuttoliikettä" varmasti viinasta yrttiinpäin tulee tapahtumaan.On jo tapahtunutkin.
Moni alko-ongelmissa painiva, on "vierottanut" itsensä ratkaisevasti, tai jopa kokonaan viinakierteestä.
Alkoholikierre on tappavan vaarallinen vaihtoehto, jopa poltettuna nautitulle yrtille, mutta, eipä ole pakko polttaa, jos voi kasvattaa itse, riittää leivontaan ja muuhunkin...

MC Ripuli

ViestiKirjoittaja MC Ripuli » 29.7.2004 1:04

Minäkin hieman epäilen tuota räjähdysmäistä käytön kasvua laillistumisen yhteydessä. Suomalaiset on ''hieman'' varautuneita kaikkea uutta kohtaan.

Ellei kyse sitten ole Corollan uusimmasta mallista.
Let's smoke that bowl, hit the bong and then take that finger off of that hole. Plug it, unplug it. Don't strain, I love you Mary Jane...

Edwin

ViestiKirjoittaja Edwin » 30.7.2004 1:03

Kun muistelee aikaa ennen veroalea, piti medianmukaan valtavan viinarallin olla valmis, mutta kuinkas kävikään, samaa hysteriaa lietsottiin myös viron suuntaan alkavaksi, kuinkas kävikään...

Edes wiiina ei saa suomalaista "syttymään" enää samassa hengessä, kuin esimerkiksi kaljan tullessa kioskeihin.
Ajat muuttuvat, niin tekee suomalainenkin, hitaasti mutta varmasti.

Mutta edelleenkin jos suomalaista holhoamaan ryhdytään, on kapina valmis heti, siispä arvoisat päättäjät olkaahan tarkkana, kun mietitte seuraavia päätöksiä.

Järjenkäyttö ei maksa mitään.Käyttämättä jättäminen tulee poikkeuksetta törkeän kalliiksi, ellei itselle, niin seuraavalle hallituskaudelle valituille.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”