Kuva

VESIVILJELY

Scrogit, sogit, hydrot, aerot ja muut maallikoilta yli hilseen menevät menetelmät
the hamppari

Re: VESIVILJELY

ViestiKirjoittaja the hamppari » 7.10.2017 13:31

Ziliacus kirjoitti:Olen vesiviljelyssä aloittelija mutta tunnen tekniikan melko hyvin ja olen hampun kanssa jo aika hyvä tuttu.
Mietin tässä itsekseni että mitä miehet kokemuksen kartuttua ovat mieltä kumpi on parempi alusta kookos vai kivivilla.
Ajattelin taimet tuottaa dripfeedillä ja tehdä isoiäksi kasveille syvänveden bubblerin(pelkkää ilmaa veden sekaan ilman veden lisäsyöttöä), ja siis ihan kivivillaan tai kookokseen taimina syöttää tippavettä(ja eikös tää nft ole).
Siis kivivillaa, kookos kuituu vai jotain muuta??
Kaikki muutkin ideat tulevat kuulluiksi jos jollain on kommenttia.

Omakohtaisiin kokemuksiin perustuen suosittelen ehdottomasti kookosta alustaksi ja kasvastustyyliksi drip to waste. Itse käytän Atamin wilma alustaa pienellä modauksella, En siis kierrätä kasteluvettä vaan pumppaan sen erillisestä tankista 3 litran airpotteihin. Kasvuvaiheessa kastelen 1-3 kertaa päivässä(kookosta ei kannata päästää kuivumaan liikaa kasteluiden välissä, ettei suoloja keräänny alustaan ja aiheuta ravinnelukkoja ym. Muuta mukavaa. käytännössä kun kasvi on juurtunut kunnolla ruukkuun niin mitä enemmän kastelet, niin sitä enemmän juuristo saa happea ja voi paremmin) Kukitus vaiheessa kastelen jopa 5 kertaa päivässä, kastelut ajastimella jotain minuutin luokkaa( sillein että ruukujen läpi valuu aina jonkuverran kasteluvettä)

Kookos on siitä jännä alusta, että et tarvitse isompia kuin 3 litran ruukkuja päästäksesi hyvään tulokseen. Kasvattelin joskus 8 ja 10 litran airpoteilla ja ainoa ero 3 litrasiin verrattuna oli pidempi vege aika ja enemmän säätöä. 10-litran airpoteilla kookoksessa kasvattelee +500g puita.

Greenpeace79

ViestiKirjoittaja Greenpeace79 » 7.10.2017 17:19

Revontuli kirjoitti:Mietin tässä että ostanko hydron vai aerohydron seuraavaan projektiin. Kasvatuskaupan jannu sanoi, että aerohydrossa tulee liian kuuma juurille ja niille joutuu ostamaan jonkun jäähdyttimen. Itellä on tosin ledit, ja lämpötilat näyttää menevän max. 28C nyt kuumimmalla kesällä. Varoitteli että root rotin riski on Aerossa suurempi, tosin oon itse kuullut että nimenomaan aerohydrossa fusariumit ja muut saatanat pysyvät varmemmin loitolla. Aerossa tosin kasvit kasvaa huomattavasti nopeammin. Kumpi oikein kannattais?

Aerossa kasvaa vegessä 1.5 - 2 kertaa nopeammin kuin hydrossa. Lopputulos muuten lähes sama. Aeron miinukset ovat siinä, että juurimädän sattuessa se leviää myös muihin kasveihin. Samoin pumpun hajotessa, kasvit kuolevat päivässä. Hydrossa voi pitää joka kasville omaa säiliötä, jolloin vahingon sattuessa vain kyseinen kasvi kärsii. Ennen kasvatin vain aerossa, eikä ollut ongelmia juurimädän kanssa. Sen välttämiseen on erittäin hyvä keino. Nostaa ravinnesäiliön vastaista päätä hieman ylöspäin, jolloin putket viettävät kohti säiliötä ja virtaus paranee. Lisäksi pumppu kannattaa vaihtaa 1500-2000 l/h kiertävään. Pieni pumppu on pulassa, kun putket ovat täynnä juuria. Paras ( lue anteeksiantavin ) järjestelmä on kannellinen Orthexin 30 litran saavi, jonka kanteen ( keskelle ) tekee 76mm reiän koteloporanterällä sekä 7mm reiän saavin yläreunaan, ilmaletkua varten. Kanteen voi lisäksi porata 51mm reiän, josta täyttö käy nostamatta kantta sekä arvojen mittaus kätevästi myös. Saavin pohjalle 4 ilmakiveä, joihin kytketään tehokas ilmapumppu ( 3,5 l/min riittää ). Saavi kannattaa olla tumma ja kanteen kerros mustaa jesaria tms. Kunhan ei läpäise valoa. Kasvi villassa tai ilman lecasoralla täytettyyn 8 cm verkkoruukkuun. Kasvi saa rauhassa kasvattaa juuria viikon, jonka jälkeen voi laittaa vähän lantojakin. 3 viikkoa vegessä riittää yhden kasvin saamiseksi ( 500g/600w ) megalomaanisiin mittoihin. Eli tehokas bubleri on helpoin, varmatoimisin ja erittäin tuottoisa järjestely. Yksi iso kasvi bublerissa imee saman verran litkuja ( 10-15 l/vrk ), kuin kymmenkunta aerossa. Hydrossa sekä aerossa lisäksi vesivahingon riski, jos sattuu vesiletku irtoamaan. Tulipahan taas tarinaa kerrakseen ja vähän aihetta sivutenkin, mutta toivottavasti vastaa edes osittain kysymykseen.

Ziliacus

ViestiKirjoittaja Ziliacus » 8.10.2017 10:01

Mulla oli tällanen harha/unelma. (Päätä sinä omasi!!!)
Kelasin että hommais aeron just pistareille/emoille ja käyttäs isoi kivivilloi pohjana.
Siirtelis sitten tarpeeks tuuheet kunnon vegen käyneet taimet mega bubbleriin kukkimaan.(25-35L)
Modailua toi aero tarttis muttei remonttireiskaa kummempaa.
Haluanhan toki kasvit hyvässä kunnossa kukkimaan.
Se vaan että tää vois auttaa just optimi kasvussa (aero) Optimi kukan määrä ja laatu kasvussa(BBler).
Valoiks eslei kelannu vegeen.
Ja 2x600 säädettävii spna lamppui plus pari-kolme sarjallista itekoottuja ledejä. N.450w
Onks täs jutus jotain johon joku haluis ottaa kantaa?
Tätä kelannu koska fim-latvonta, scrogitus ja vain muutama kasvi paljolla tuotolla olis unelmaa olla.

Suomies

ViestiKirjoittaja Suomies » 8.10.2017 10:20

Ziliacus kirjoitti:Mulla oli tällanen harha/unelma. (Päätä sinä omasi!!!)
Kelasin että hommais aeron just pistareille/emoille ja käyttäs isoi kivivilloi pohjana.
Siirtelis sitten tarpeeks tuuheet kunnon vegen käyneet taimet mega bubbleriin kukkimaan.(25-35L)
Se vaan että tää vois auttaa just optimi kasvussa (aero) Optimi kukan määrä ja laatu kasvussa.
Ja 2x600 säädettävii spna lamppui plus pari-kolme sarjallista itekoottuja ledejä. N.450v

1. Mä näin sen eka!
2. Aero + iso kivivilla = juurimätä.
3. Hyvät aerojuuret = huonot bubblerjuuret.
4. Jos sulla on _kunnon_ ledit, niin voit myydä natikat vaikka museoon.
5. Saisko nyt yhden ilmaisen kannan?

Greenpeace79

ViestiKirjoittaja Greenpeace79 » 8.10.2017 11:26

Suomies kirjoitti:
Se vaan että tää vois auttaa just optimi kasvussa (aero) Optimi kukan määrä ja laatu kasvussa.
Ja 2x600 säädettävii spna lamppui plus pari-kolme sarjallista itekoottuja ledejä. N.450v

1. Mä näin sen eka!

Taimet kannattaa aluksi pitää 10 litran ämpäreissä, saavat enemmän ilmaa juurten muodostamiseen ( 2 kasvia, pumppu 3,5 l/h ). Suosittelen kuitenkin jo aluksi käyttämään isomman saavin kantta, sillä verkkoruukku on paskamainen irrottaa ämpärin kannesta, kun juuret ovat suuret. Saa leikellä kannen palasiksi, jottei juuret vahingoitu. Paras valo vegeen on ehdottomasti ledi, joissa yleensä myös valon punaista aallonpituutta ( juuret kehittyvät paremmin ). Lisäksi kasvi tekee tiheämmin ja pienemmillä väleillä haaroja, joihin myöhemmin kukat tulevat. Emokasvin pitäisin ennemmin kookoksessa tai mullassa ( tosin multakasveissa herkemmin ötököitä ) sillä sen tarkoitus on vain pysyä hengissä pitkään. Eslejä en suosittele kuin pistoille.

Kivivilla ei aiheuta juurimätää, ellei se kastu ja saa valoa. Itselleni ei vielä sellaista lediä ole tullut vastaan, joka natikan hakkaisi. Huippuledit lisäksi maksavat toista tonnia, jolla rahalla saakin jo rikkiplasmalampun, jonka hyötysuhde vrt. natikka on noin kuusinkertainen.

Ziliacus

ViestiKirjoittaja Ziliacus » 8.10.2017 12:04

Greenpeace79 kirjoitti:
Suomies kirjoitti:

1. Mä näin sen eka!

Taimet kannattaa aluksi pitää 10 litran ämpäreissä, saavat enemmän ilmaa juurten muodostamiseen ( 2 kasvia, pumppu 3,5 l/h ). Suosittelen kuitenkin jo aluksi käyttämään isomman saavin kantta, sillä verkkoruukku on paskamainen irrottaa ämpärin kannesta, kun juuret ovat suuret. Saa leikellä kannen palasiksi, jottei juuret vahingoitu. Paras valo vegeen on ehdottomasti ledi, joissa yleensä myös valon punaista aallonpituutta ( juuret kehittyvät paremmin ). Lisäksi kasvi tekee tiheämmin ja pienemmillä väleillä haaroja, joihin myöhemmin kukat tulevat. Emokasvin pitäisin ennemmin kookoksessa tai mullassa ( tosin multakasveissa herkemmin ötököitä ) sillä sen tarkoitus on vain pysyä hengissä pitkään. Eslejä en suosittele kuin pistoille.

Kivivilla ei aiheuta juurimätää, ellei se kastu ja saa valoa. Itselleni ei vielä sellaista lediä ole tullut vastaan, joka natikan hakkaisi. Huippuledit lisäksi maksavat toista tonnia, jolla rahalla saakin jo rikkiplasmalampun, jonka hyötysuhde vrt. natikka on noin kuusinkertainen.

Taidan toimia seuraavasti:
-Rakennan kasvihuoneen. (Early Girl)
-Ekan sadon jälkeen investoin rikkiplasmavalaisimeen.
-Rakennan bubblerit itse. Lajeina Brainstorm ja New Purple Power.
?Onko oikein pitää siemenistä tulleet parhaat kasvit emoina? Kyllä kai. Minulla kun aikaa on.
-Poistan ilman hajun ufolla ja aktiivihiilellä kasvihuoneesta.
-Teen siemen ja jalostutoiminnan kasvihuoneessa. Oma projekti josta aattelin raportit ja reportaasin+myyntisiemeniä tehdä.
-Sisä kukitustilaan hiilidioksidi buketti. Auttanee terveyden ja bud-densityn kanssa.
-Hukka ilman ja kosteuden annostelu-järjestelmä. Ei liene mahdoton tehtävä kahdella ufolla ja aktiivihiilellä. (Tuskin sisältä liian kuiva on.)
-Nämä(sisä tilat) joko vaatehuoneeseen tai sitten alkoviin.

Kiitos.

Toteutukoon Vuodet Tähtineen

Humppa

ViestiKirjoittaja Humppa » 15.2.2018 8:41

Dolomiittikalkki ja vesiviljely. (näin otsikoituna haku löytää tulevaisuudessa :wink: )

En jaksanut hakea calmagia ja iskin puolitoista teelusikallista dolomiittikalkkia noin 80l resoon.
Täällä o pehmeä vesijohtovesi ja pari vuotta takaperin eräs tuttava kertoi etenkin talviaikaan taimien kuolevan. Varmaankin monen asian summa, mutta puutarhakaupan myyjän kanssa epäiltiin syyksi calsiumin ja magnesiumin puutosta.
Resoon oli jo aiemmin lisätty mineral magicia mikä riitti pk-seudulla ahf/ahh lucaksen kanssa.
Liukeneminen ei ollut mitenkään täydellistä, ei sinnepäinkään, pohjalle jäi läjä tavaraa.
Liuetkoon sieltä pikkuhiljaa, katsotaan mitä tapahtuu.

EDIT. TOIMII KU HÄKÄ!!

jesper

ViestiKirjoittaja jesper » 6.4.2018 13:14

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista ... 631360.htm

Kaikki aeroponiset viljelijät sitten kotona kasvattavat perunaa eikä hamppua, eiks jee?

Enkeksimitn

ViestiKirjoittaja Enkeksimitn » 16.4.2018 13:17

Ensinmäinen viesti tänne ja ensinmäinen kasvatus käynnissä! juhlatunnelmaa ^^ vesiviljelyllä ja kukitusvaihe pistetty juuri käyntiin :think: täältä lukenu kaikki mitä oon tarvinnu ja jopa kasvit on vielä elossa ja näyttää ainaki itteni mielestä ihan ookoo setilt :yes: :yes: kyseessä critical kushhhh :pimp:

Kuva
sometimes when i close my eyes, i cant see :eiei:

räsänen

ViestiKirjoittaja räsänen » 14.5.2018 14:57

Enkeksimitn kirjoitti:Ensinmäinen viesti tänne ja ensinmäinen kasvatus käynnissä! juhlatunnelmaa ^^ vesiviljelyllä ja kukitusvaihe pistetty juuri käyntiin :think: täältä lukenu kaikki mitä oon tarvinnu ja jopa kasvit on vielä elossa ja näyttää ainaki itteni mielestä ihan ookoo setilt :yes: :yes: kyseessä critical kushhhh :pimp:

Kuva

Aika pieni kuva, mutta äkkiseltään katsottuna näyttää meininki olevan ihan kohdillaan. Haiskahtaa onnistumiselta, tosin itse olisin laittanut verkon ehkä vielä hieman alemmas jolloin verkko olis jo melkein tukossa. Tosin tuohan tuosta räjähtää silmille kun kerran olet valojakson vaihtanut 8)

Enkeksimitn

ViestiKirjoittaja Enkeksimitn » 20.5.2018 14:23

räsänen kirjoitti:
Enkeksimitn kirjoitti:Ensinmäinen viesti tänne ja ensinmäinen kasvatus käynnissä! juhlatunnelmaa ^^ vesiviljelyllä ja kukitusvaihe pistetty juuri käyntiin :think: täältä lukenu kaikki mitä oon tarvinnu ja jopa kasvit on vielä elossa ja näyttää ainaki itteni mielestä ihan ookoo setilt :yes: :yes: kyseessä critical kushhhh :pimp:

Kuva

Aika pieni kuva, mutta äkkiseltään katsottuna näyttää meininki olevan ihan kohdillaan. Haiskahtaa onnistumiselta, tosin itse olisin laittanut verkon ehkä vielä hieman alemmas jolloin verkko olis jo melkein tukossa. Tosin tuohan tuosta räjähtää silmille kun kerran olet valojakson vaihtanut 8)

Kuva about 40 päivää nyt kukitusta
Jaahas en osaa liittää kuvaa......
sometimes when i close my eyes, i cant see :eiei:

Hassu Myssy

ViestiKirjoittaja Hassu Myssy » 3.3.2019 15:12

Hei. Olen vielä uusi tähän vesiviljelyyn. Päätin joka tapauksessa pyöräyttää pari bubleria tollasista Tokmannin 35l säilytyslaatikoista.
Kysymys kuuluu: kun täytän reson ensimmäistä kertaa lisäänkö kaikki tarvittavat ravinteet heti? Mulla on käytössä toi AN sarja. An purkissa lukee annostus pienille kasveille 2ml per litra. Eli Sensi Grow A:ta ja B:tä yhteensä 140ml 35 litran resoon? Kuulostaa aika paljolta :think:

Porkku

ViestiKirjoittaja Porkku » 3.3.2019 15:39

Hassu Myssy kirjoitti:Hei. Olen vielä uusi tähän vesiviljelyyn. Päätin joka tapauksessa pyöräyttää pari bubleria tollasista Tokmannin 35l säilytyslaatikoista.
Kysymys kuuluu: kun täytän reson ensimmäistä kertaa lisäänkö kaikki tarvittavat ravinteet heti? Mulla on käytössä toi AN sarja. An purkissa lukee annostus pienille kasveille 2ml per litra. Eli Sensi Grow A:ta ja B:tä yhteensä 140ml 35 litran resoon? Kuulostaa aika paljolta :think:

Jep oikein menee. Voit tietenkin alkuun esikasvatella pienemmässä ämpärissä esim 10/20l niin saat ravinteiden kulutuksen pysymään maltillisempana. Jos kasvit vielä sen verran pieniä, etteivät päivässä litra tolkulla juo niin menee isommassa vaan ravinteita hukkaan. AN Sensi pitää sen ph:n tasaisena viikon verran, minkä jälkeen viemäriin.

peltonko

ViestiKirjoittaja peltonko » 6.3.2019 20:30

Auttakaa aloittelijaa, voiko jo alla olevat suirot siirtää hydroon? (Wilma + lecasora ja 400w)
Kuva

natokalevi

ViestiKirjoittaja natokalevi » 9.3.2019 1:53

peltonko kirjoitti:Auttakaa aloittelijaa, voiko jo alla olevat suirot siirtää hydroon? (Wilma + lecasora ja 400w)
Kuva

Voit, mutta monet odottavat että juuret tulevat kunnolla ulos kuutiosta. Jos heität nuo nyt hydroon jossa ei ole ravinteita niin ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Itse teen näin, koska siten on helpompi tähdätä kasveille sopivat ravinteet.

Manageri89

ViestiKirjoittaja Manageri89 » 24.3.2019 18:52

natokalevi kirjoitti:
peltonko kirjoitti:Auttakaa aloittelijaa, voiko jo alla olevat suirot siirtää hydroon? (Wilma + lecasora ja 400w)
Kuva

Voit, mutta monet odottavat että juuret tulevat kunnolla ulos kuutiosta. Jos heität nuo nyt hydroon jossa ei ole ravinteita niin ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Itse teen näin, koska siten on helpompi tähdätä kasveille sopivat ravinteet.

Itse en pitäisi kiirettä, antaisin juurien kasvaa reilusti 15-30cm
kasvaa kasvaa.

juuretpunajuuret

ViestiKirjoittaja juuretpunajuuret » 9.4.2019 17:04

Hei,
Vedin ekan ja vikan setin NFT:llä onnistuneesti, nyt kysyn että voinko tehdä tai käyttää jotain muuta, että saisin enemmän satoa?
Voisiko joku ystävällinen sielu suositella :) Haluaisin lähes yhtä helpon kuitenkin kuin NFT:llä.
Viimeksi löin kivivillassa itäneet sidut suoraan isoon kivivillaan ja NFT, homma onnistui mahtavasti. Kannattaako siis kokeilla muuta? Buppler vai mitä ne on?
GHE waterfarm? tämä on kyllä melko hintava jos meinaa vetää 10kpl...

Tohvelisankari

ViestiKirjoittaja Tohvelisankari » 9.4.2019 17:57

juuretpunajuuret kirjoitti:Hei,
Vedin ekan ja vikan setin NFT:llä onnistuneesti, nyt kysyn että voinko tehdä tai käyttää jotain muuta, että saisin enemmän satoa?
Voisiko joku ystävällinen sielu suositella :) Haluaisin lähes yhtä helpon kuitenkin kuin NFT:llä.
Viimeksi löin kivivillassa itäneet sidut suoraan isoon kivivillaan ja NFT, homma onnistui mahtavasti. Kannattaako siis kokeilla muuta? Buppler vai mitä ne on?
GHE waterfarm? tämä on kyllä melko hintava jos meinaa vetää 10kpl...

Opettele se nft vaan kunnolla, turha sitä on kaikkea hetpi testata. Bubblerit sitten joskus testiin vaikka sivuprojektiksi niin tiedät miten se pelittää, ghe waterfarmit jättäisin hinnan puolesta kauppaan. Ja ajattelit 10kpl pistää pönttöjä ilman aiempaa kokemusta?

juuretpunajuuret

ViestiKirjoittaja juuretpunajuuret » 10.4.2019 17:16

Minulla onnistuin kyllä todella hyvin NFT:llä ja optimoin kaiken mitä voin:
Vedenlämmitin, ilmakiviä ja pumppu, automaatti täyttö yms yms.
Ajattelin vain, että saako sitä nyt jollain muulla enemmän. Ei tämä mun eka kertani ole ja sanoin muuten väärin, tämä olisi kolmas kertani siis. Vähän toi muisti pätkii :D
Tokalla kerralla vaan eräs kusetti täällä ja möi kuituhampun siemeniä! puolet oli kuitua ja pari onnetonta paskaa jotka katui loppuun asti.
Pysyn NFT siis

broomer

ViestiKirjoittaja broomer » 1.9.2019 10:15

Moi! Tietäskö joku miten voisin tiivistää reson liittimen vesitiiviiksi. Eli mulla on siis 4 resoa ja yksi master reso, jotka on kaikki yhteydessä toisiinsa. Jokaisessa resossa on reikä johon laitetaan kierteellä liitin kiinni ja ulkopuolelle letku, joka yhdistyy toiseen resoon. Tämä kierteellä laitettava liitin kuitenkin vuotaa joissain resoissa. Olen koittanut tiivistää putkiteipillä, mutta ei auta :cry: Voiko tuollaisen tiivistää ihan sikaflexillä tai muulla vastaavalla vai täytyykö pelätä, että siitä erittyy jotain kemikaaleja yms veteen ?

https://pavunvarsi.fi/vesiviljelyjarjes ... aster.html

Tuollainen järjestelmä kyseessä. En voi kyllä suositella kyseistä härveliä kun vanhan rundin vedin ihan 10 l ämpärillä yms muilla härpäkkeillä jonka hinnaksi tuli ~15 €/ämpäri ja hyvin toimi :roll:

Palaa sivulle “Erikoisjärjestelmät”