Kuva

Paikkoja

Kampela

Paikkoja

ViestiKirjoittaja Kampela » 10.1.2003 16:45

Tervehdykset tohtori Kampelalta

Millaiset paikat olette todenneet hyviksi kasvatuspaikoiksi ? Mikä on oudoin paikka jossa olette onnistuneet kasvattamaan ? Istutatteko kasveja miten tiheään (teettekö semmoisia pikkupeltoja vai kasvi tuonne ja tuonne toinen - tekniikalla )

EzMigrated!

Merkonomi
1 tähti
1 tähti

Re: Paikkoja

ViestiKirjoittaja Merkonomi » 10.1.2003 19:01

Yleensä hyviä paikkoja ovat ne, joihin aurinko paistaa mahdollisimman paljon. Eli vaikkapa keskellä peltoa.. (?) No ehkä kasvit voi sijoittaa vähän ennemmän piiloon kuten hakkuualuueelle. Kallion reunalle, rannalle, ojan penkkaan... Kyllähän niitä paikkoja on.

Viimekesänä oli ensimmäinen ulkokasvatusprojekti mulla. En tiedä oliko niin outo paikka, mutta saaressahan ne hamput paistattelivat päivää. Paikka oli piilossa ja muuta mukavaa, mutta aurinko ei oikein paistanut kunnolla, koska puita oli jonkin verran ympärillä..
Axé!

Kampela

Huu

ViestiKirjoittaja Kampela » 10.1.2003 19:33

Saari, miksen sitä heti keksinyt! Tuohan on ovela paikka

Harmi, ettei täällä oikein ole saaria, muuten toki loistava idea. Minkälaisen kasvillisuuden sekaan hamput naamioituvat hyvin ? Kun keväällä ei vielä kunnolla näe miltä se hamppu siinä näyttäisi niin osaatteko sanoa jotain tähän

tvuori

ju

ViestiKirjoittaja tvuori » 10.1.2003 21:10

ja korkealle, ah niin korkealle sijoittakaa ne hamppuloiset. muuten korjaa halla satoaan. vesistöjä olisi todella näppärä olla lähistöllä jos on yhtään suurempi puutarha pystyssä.

kannattaa istuttaa ne semmoiseen aurinkoon nähden optimaalisesti kaivettuun ojaan, niin varjostavat mahdollisimman vähän toisiaan ja on helppo kaivaa.
hyvä kasvatuspaikka mahdollisia vierailijoita silmällä pitäen on tiheän kasvillisuuden keskellä sijaitseva aukio. jotain nuorta koivikko/saniaistyyppistä kasvustoa kun on kunnolla ympärillä niin harva eksyy kasvien luokse.

naamiointi on ihan jees, mutta käytännössä aika vaikea toteuttaa näin lähietäisyydellä. parempi melkein yrittää etsiä kasvupaikka, jonne ihmiset eivät liiemmälti eksy. tai sitten voi yrittää naamioida syksyn tullen kaksimetriseksi kasvaneita hirviöitä.. naamiointia ei muutenkaan oikein voi tehdä kuin pohjoispuolelle, sillä pitäähän heidän valoakin saada.

Artzi

Artzin Ässät hihasta

ViestiKirjoittaja Artzi » 11.1.2003 1:43

Täs tulee outoja ja ehkä osa hyviäkin kasvatus paikkoja:

1.Suolle tai saman tyyppiselle alueelle minne aurinko paistaa mut on kosteeta kokoajan oikestaan. Ei tosin istuteta suoraan suohon vaan vähän muokataan maastoo ja laitetaan siihen multaan jonkun verran alle.Eikä istute suohon joka on melkein lampi eli ui vedessä.

2.Tätä en oo ite kokeillu luin yhen jenkin vinkin...

Puuhun.NIIN VITUN PUUHUN! Eli hampun tunget ämpäriin jos on multaan paljon(ämpärin väri mielellään tumman vihreä/ruskea).Sitten sidot hamppuköydellä sen kiinni puuhun ja laitat sen siten et se ämpäri on oksan päällä. Leikkaat härskisti pari oksaa pois, jotta sun söpöliini saa auringonvaloa. HUOM! Muista älä leikkaa liikaa oksia pois, muuten sun idean saattaa joku huomata.
Niistä laikatuista oksista on hyötyä ku laitat pari pientä oksan tynkää kiinni ämpäriin ni se on viel paremmin peitossa.
Sijoita kasvi mahdollisimman korkealle, koska sieltä sit on vaikeampi huomata ja se saa helpommin valoa.Tosin mitä ylemmäs sijoitat sen kasvisi, sitä vaikeampi sun on kans ite päästä sinne
Kasville pitää käydä usein antamassa lisäravinteita ja vettä, koska miten se muuten selviää yksin siellä ylhäällä.

Muita yleis vinkkejä:

Vanhat peltoalueet on uskomattoman hyviä kasvatus paikkoja

Muista: aurinko nousee idästä ja laskee länteen. Eli suojakasvien tulisi olla etelä- ja pohjoispuolella kasviisi nähde jolloin ne peittävät näkyvyyttä maksimaalisesti, mutta eivät haittaa auringonvalon saantia.

Koskakohan oon viimeks kirjottanu noin "paljo" viimeks

Sinsemilla fun club

Re: Paikkoja

ViestiKirjoittaja Sinsemilla fun club » 11.1.2003 2:20

Minullakin oli saaressa. Suurella aukealla. Siellä oli koivuntaimia joten kasveja ei paljon erottanu. Hyvin kasvoivat kananpaskalla.

tvuori

höm

ViestiKirjoittaja tvuori » 11.1.2003 5:39

tuo suohan on muuten ihan jees, mutta tuppaavat olemaan alavilla mailla, missä on aikamoinen hallanvaara. myös maaperä ja veden happamuuden kanssa saattaa tulla ongelmia. ja varjoisaakin suolla saattaa hyvin olla.

tvuori-huuhuu-stoned

Kampela

hum

ViestiKirjoittaja Kampela » 11.1.2003 12:05

Jep, olen suota kans itse funtsinu, mutta sinnekkin pitäisi melkein kaivaa ämpäri turpeeseen ja täyttää mullalla koska se maa on niin vetistä. Tuota puuhunistutusideaa kans mietin aikoinaan, mutta olin unohtanut sen... hum nyt vaan etsimään hyviä kiipeilypuita.

Newski

Re: hum

ViestiKirjoittaja Newski » 12.1.2003 0:23

Pitääkin myös piruuttaan kokeilla tuota puuhun laittamista.
Saattaapi olla hauskan näköistä kun yritän hilata rojuja puuhun

Eli mitäs puukasvatuksessa tarvitaan...hmmm...
No ainakin iso puu johon on helppo kiivetä vaikkapa kuusi.
Sitten tarvitaan ämpäri ja multaa, ämpärin voisi tyhjillään kiinnittää puuhun köydellä ja mullan voisi kantaa repussa puuhun ja sitten jälkeenpäin tökkäisi pienen taimen multaan.
Ja sitten voisi kehitellä tyhjistä vihreän ruskeaksi maalatusta kanisterista vesi säiliön. Eli kanisteriin letkua jossa on pieniä reikiä, vesi valuu pikku hiljalleen mullan päälle.
Täytyy testata tota.

Oikeastaan voitte kertoa omia kasvatus ideoitanne niin minä voin kokeilla miten ne toimii, jos itse ette jaksa kokeilla. Minulla nimittäin riittää intoa

Kampela

tjuuh

ViestiKirjoittaja Kampela » 12.1.2003 0:48

Ite ajattelin tehdä tuon niin, että laitan semmoisen 10l ämpärin, jossa on tukeva rakenne (ei semmosta kivikovaa muovia vaan semmosta taipuvaa) puun oksan ympäri niin, että se roikkuu siinä (sen kahvan saa toivottavasti irti ja takas). Sitten laitan sen täyteen multaa ja narulla kiinni sen puun runkoon ettei lähde livohkaan.

Bongailkaa Helsingin Keskuspuistosta ämpäreitä

Newski

Re: tjuuh

ViestiKirjoittaja Newski » 12.1.2003 2:14

Minulla oli taas jotain tämmöistä mielessä, eli ämpärin yläkulmiin tehdään kaksi köyden mentävää reikää.
Ja sitten kösi vedetään kuusen ympäri sillä lailla että köysi kiertää yläpuolelta siis verrattuna ämpärin tasoon.
Eli kuvitelkaa että tämä keno viiva on / se köysi ja köyden alapäässä on ämpäri. Tietenkin hätätilassa voi turvautua ilmastointi teippiin jonka voi spraymaalilla maalata sitten vihreäksi.

Kaikkea hupsua sitä sitten keksii.

Buska

Re: tjuuh

ViestiKirjoittaja Buska » 12.1.2003 3:09

Noh, ei niin puuystävällinen tapa, mutta mutta
Muutaman lankun/vanerin pätkät naulaa kiinni puuhun että ämpärin voi asettaa siihen päällä, tai luulisi sen onnistuvan ilman nauloja, kestävyydestä en olis sitten niin varma

Kampela

hum

ViestiKirjoittaja Kampela » 12.1.2003 12:05

Puuystävällinen ja tehokas tapa on varmaankin oksahaarakohtaan sitoa hamppuköydellä tukevia kepakoita lankkujen sijaan ja sitten laittaa ämpäri niiden päälle ja sitoa se kiinni runkoon ja noihin pölkkyihin.

Ainoa rasittava juttu tossa on niiden vesien raahaaminen sinne Mahdollisesti 1,5 litran pulloja joista jokaisesta lähtee kaulasta piiitkä naru. Sitten vaan ottaa nipun naruja (jokaisen päässä pullo) ja hilaa niitä yksitellen sinne ylös ja kaataa kasville.

Tai sitten rakentaa puumajan ja siellä kasvattelee
Aah, sitten siellä vaan käryttelisi semmoista 40 cm pitkää piippua...

Artzi

puussa kasvatus

ViestiKirjoittaja Artzi » 12.1.2003 16:01

Mä aijon laittaa 10l ämpärin istuu oksalle ja viel sitoo se runkoon hamppuköydel kiinni. Sit leikkaa varmaan pari oksaa pois, jotta mun kasvi saa kunnol valoa ja liitä ne oksat siihen ämpäriin niin et sitä on viel vaikeempi huomata.

Ei vesiä oo vaikeeta roudata!Reppuun 1,5l pullo ja sit kiipeet sinne. Hitto sentään, mä oon 195cm pitkä ja painan 83kg ja kiipeen puuhun ku puuhun muutamas minsas ni en usko et teilläkään tulee hirveesti ongelmii olee

Newski

Re: hehe

ViestiKirjoittaja Newski » 13.1.2003 0:33

Kuuseenhan on kaikkein helpointa kiivetä, kun yleensä kuusen oksat lähtee viimestään siinä kahdenmetrin kohdalla kasvamaan. Siis ei tarvitse ollenkaan kiivetä ilman oksien apua.

EPuutarhuriE

ongelma

ViestiKirjoittaja EPuutarhuriE » 13.1.2003 20:53

mitäs sitten tapahtuu kun tulee rankka sade ämpäri täynnä vettä ainakin alkuvaiheessa

vituttaa kun heinäkuussa armeijaan jää kesken kasvatus eikai siinä aita kun iltalomilla hoitamaan/korjaamaan sato mutta kasvattaa aion sitähän EI systeemi estä. huolettaa muos missä mahdollinen sato säilyisi kunnes armaija loppuu tai sit ne pitää polttaa lomilla

Artzi

hehe

ViestiKirjoittaja Artzi » 13.1.2003 21:08

"hehe, kun luin tuota Artzin ekaa kappaletta niin mietin "vittu, pilkkaako se meidän ideaa"

Minä en osaa kyllä kuusipuuhun kiivetä. Mäntyihin on helppo jos oksia vaan on. "

Mä oon perusrehti suomalainen, en kuseta ...ainakaan kovin usein Se on kuusi johon on helppo kiivetä!Männys ei oo oksii ku vaan oikestaan latvas.

EpuutarhuriE ei se ämpäri kovin täynnä vettä voi olla ku laitat ämpärintäyteen multaa. Sitä paitsi se köllöttelee siel oksien suojis, joten hyvä jos edes kastuu koko kasvi. On sul jotain frendii joka vois hoitaa noit sun kasvei ku oot armeijas?Ite nimittäin kasvatan frendin kans yhes.Siin on se hyvä puoli et kustannukset on puoliks ja hoito puoli on aina kunnos. Tosin kyl on toi polttelu tavarakin puoliks, mut mielummin niin, koska mua ainakin vituttais paljo enemmän jos tekisin yksin paljo duunin ja uhraisin plajo rahaa johonkin projektiin ja sit kaikki kusis.

lehtimies

Re: Huu

ViestiKirjoittaja lehtimies » 14.1.2003 12:55

Muahhahahaaa, porukat asuu tuolla 40km päässä, ja siinä virtaa joki heti vieressä.. Jokea pitkin pääsee ylävirtaan soutamalla järvelle, ja n. kilometrin päässä on pari isoa saarta. Saarilla on sekalaista mänty-koivu-kuusimetsää ja kivikkoa. Sinne ajattelin jotain kivaa.. =) Seutu on muutenkin ihanteellinen; metsää silmänkantamattomiin, soramonttuja, hakkuuaukeita, saaria, järviä, peltoja, kosteita, aurinkoisia sademetsämäisiä joenuomia läpitunkemattomien ryteikköjen keskellä jne jne.. Mitä voi pieni hippi enää toivoa?

Rhesus m
1 tähti
1 tähti

Re: Iih

ViestiKirjoittaja Rhesus m » 14.1.2003 18:12

ÄLKÄÄ NYT PRKELE MIHINKÄÄN PUUHUN NIITÄ KIIKUTTAKO.
kiva kun hipit kiikuttaa puskia puuhun kasvamaan ja pikku tuulessa tipahtaa tuulipukuisen sauvakävelijän päähän hamppu taivaasta.
Tappaa tuon poloisen kuntoilian siinä sitten luetaan aamupäivänlehtisanomista että Cannabis tappoi taas viattoman eläkeläis ulkoilian.
laittakaa ennemmin vaikka johonkin ranta pöheikköön kasvamaan sinne vaan ruokojen ja kortteitten sekaan.

Artzi

prkl

ViestiKirjoittaja Artzi » 14.1.2003 18:51

Uskokaa jo EI se sieltä puusta tipu !!!
miksi?

1.Köytät sen kunnolla hamppuköydel kiinni ni ei voi tippua

2. Jos nyt vähän tuulee ni mitä se haittaa??Siin on oksii jotka suojaa sitä pieniltä puuskilta.

3.Ja vitun tyhmii sauvakävelijöitä saa saatana olla jos kävelee keskellä vaikea kulkust metsää !!Ei niit ämpäreit nyt mihinkään yleisiin puiston puihin tietenkään voi laittaa.

Palaa sivulle “Ulkokasvatus”