Multa - merkkikohtaiset analyysit ja keskustelua aiheesta

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
räsänen

Re: Multa - merkkikohtaiset analyysit ja keskustelua aiheesta

ViestiKirjoittaja räsänen » 14.6.2018 16:18

Lisää tutkisteltuani, oisko huono idea lyödä Bcuzz Janeco light mix multaa ja kekkilän puutarhamultaa sekaisin, ja sinne vielä lecasoraa sekaan? Mun multakasvatukset on tosiaan menny enemmän tai vähemmän mönkään, niin vinkit olis tervetulleita. Vesihommissa olen onnistunut yli odotusten, mutta pitää nyt välillä kokeilla tätäkin 8)

Laiskimus

ViestiKirjoittaja Laiskimus » 14.6.2018 22:05

räsänen kirjoitti:Lisää tutkisteltuani, oisko huono idea lyödä Bcuzz Janeco light mix multaa ja kekkilän puutarhamultaa sekaisin, ja sinne vielä lecasoraa sekaan? Mun multakasvatukset on tosiaan menny enemmän tai vähemmän mönkään, niin vinkit olis tervetulleita. Vesihommissa olen onnistunut yli odotusten, mutta pitää nyt välillä kokeilla tätäkin 8)

Meikä on suosinu All Mixiä kera lecasoran. Yleensä mukaan on päätyny pari kourallista perliittiä vaikka sitä tuossa jo valmiiksi onkin. Suurinpiirtein kuukauden pärjänny pelkällä vedellä, sitten alkanut ujosti nakkailemaan Growia sekaan annosta vähitellen nostaen. :-)

Light Mixillä about sama setti mutta ravinteita alkanu antamaan parin viikon ikäsenä pienillä määrillä (1-2ml/l) aloittaen.

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 14.6.2018 22:41

Allmix johon sekoitetaan 30-50% kookosta.. nuff Said..

Ja kukitukseen sit itselle sopivat lisukkeet..

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 14.6.2018 22:47

Joltain foorumilta joskus luin missä oli sweet seedsin Jay kertomassa että hän lyö Itäneen siemenen suoraan plagronin batmixiin, ja niistä puskista otetaan kuvat nettiin..

Batmix on käsittääkseni stydeintä "multaa" mitä markkinoilla on saatavilla, jollei itse tee..

En oo uskaltanut kokeilla vielä.. allmix on riittänyt.

oscar dirlewanger

ViestiKirjoittaja oscar dirlewanger » 15.6.2018 7:53

Itse olen suosinut kekkilän mustaa multaa näin aloittelevana puutarhurina. Kestää laittaa itäneet taimet ei, övereitä/saati muitakaan huonoja merkkejä. Olen sekottanu lecasoraa joukkoon. Ravinteina biobizzin tuotteet. Ja hyvin kasvavat(nyt toinen setti tulossa) Suosittelen aloittelevalle tarhurille. Toki parempiaki varmaan löytyy, mutta itse olen todennut hyväksi :)

räsänen

ViestiKirjoittaja räsänen » 15.6.2018 12:49

Kiitoksia vastauksista kaikille. Taidan tehdä sekoituksen Kekkilän puutarhamullasta ja tuosta All Mixistä. Mahdollisesti myös perliittiä/vermikuliittia hieman sekaan soran lisäksi.Tähän mennessä mun multakasvattelut on onnistuneet enemmän tai vähemmän, yleensä vähemmän hyvin. Vesiviljelyyn tottunut kun se on niin helppoa, niin mielenkiinnosta kokeilla nyt jotain uutta

oscar dirlewanger

ViestiKirjoittaja oscar dirlewanger » 15.6.2018 14:22

Kannattaa laittaa salaojaksi lecasoraa pohjalle astiasta riippuen. Jos 10l ämpäri niin pohjaan reikiä ja noin 5cm lecaa pohjalle, sitte multa ja päälle vermikuliittia, hajottaa hyvin veden. Tällä reseptillä eka kasvatus onnistu kivuttomasti. Ja toinen setti tulossa ainaki vielä ongelmitta :laugh: Toki lajikkeetki helppohoitoisia, lr2 ja pehkuruder. Omien vähäisten (vielä) kasvatuskokemuksen perusteella, ainaki lr2 ja pehkuruder tykkää, kun oon sumutellu merileväseoksella lehtiä. Muuten olen kastellut jokatoinen päivä 1,25l per kasvi bloomia ja groowia. Sumuttelua päivittäin kerran pari. Enkä ole ongelmiin törmännyt, toki varmaan parempiaki reseptejä on, mutta tuo tuntuu toimivan hyvin ku opettelee multakasvatuksen salat. En oo turhia hifistellyt autoflowereita mitä kasvatan olen sitonut ja taitellut.

räsänen

ViestiKirjoittaja räsänen » 15.6.2018 17:47

oscar dirlewanger kirjoitti:Kannattaa laittaa salaojaksi lecasoraa pohjalle astiasta riippuen. Jos 10l ämpäri niin pohjaan reikiä ja noin 5cm lecaa pohjalle, sitte multa ja päälle vermikuliittia, hajottaa hyvin veden. Tällä reseptillä eka kasvatus onnistu kivuttomasti. Ja toinen setti tulossa ainaki vielä ongelmitta :laugh: Toki lajikkeetki helppohoitoisia, lr2 ja pehkuruder. Omien vähäisten (vielä) kasvatuskokemuksen perusteella, ainaki lr2 ja pehkuruder tykkää, kun oon sumutellu merileväseoksella lehtiä. Muuten olen kastellut jokatoinen päivä 1,25l per kasvi bloomia ja groowia. Sumuttelua päivittäin kerran pari. Enkä ole ongelmiin törmännyt, toki varmaan parempiaki reseptejä on, mutta tuo tuntuu toimivan hyvin ku opettelee multakasvatuksen salat. En oo turhia hifistellyt autoflowereita mitä kasvatan olen sitonut ja taitellut.

Mitä olet käyttäny ämpärin alla astioina, meinaan jos tuo vesi jossain vaiheessa valskaa läpi?

räsänen

ViestiKirjoittaja räsänen » 16.6.2018 4:59

Hetken tuumailtuani taidan päätyä seuraavaan:

Kekkilän puutarhamultaa, All mixiä, vermistä ja permikuliittiä sekaisin. Pohjalle soraa, mahdollisesti myös vähän multaseoksen sekaan. Saas nähdä miten käy...

Micolainen

ViestiKirjoittaja Micolainen » 16.6.2018 5:11

räsänen kirjoitti:Hetken tuumailtuani taidan päätyä seuraavaan:

Kekkilän puutarhamultaa, All mixiä, vermistä ja permikuliittiä sekaisin. Pohjalle soraa, mahdollisesti myös vähän multaseoksen sekaan. Saas nähdä miten käy...

Tuskin ainakaan huonosti :)

Ite ostin kekkilän kukkamultaa ja 3vk;n jälkeen näytti kalsium/magnessium vajarit jotka korjasin ghe:n microlla, taisin 1ml 2litraan laittaa. Toistaseks menny kyl erittäin hyvin ilman mitn soria ja perliittejä ja lannotteet ollu ghe;n bloomi/micro. Tiedä sitten tuleeko kukituksessa ongelmia. Kokeilemalla selviää moni asia.

räsänen

ViestiKirjoittaja räsänen » 16.6.2018 7:52

Lisää tyhmiä kysymyksiä, käykös tuo ph perfect sarja myös multaan vai pitääkö ostaa eri liemet?

oscar dirlewanger

ViestiKirjoittaja oscar dirlewanger » 16.6.2018 14:00

räsänen kirjoitti:
oscar dirlewanger kirjoitti:Kannattaa laittaa salaojaksi lecasoraa pohjalle astiasta riippuen. Jos 10l ämpäri niin pohjaan reikiä ja noin 5cm lecaa pohjalle, sitte multa ja päälle vermikuliittia, hajottaa hyvin veden. Tällä reseptillä eka kasvatus onnistu kivuttomasti. Ja toinen setti tulossa ainaki vielä ongelmitta :laugh: Toki lajikkeetki helppohoitoisia, lr2 ja pehkuruder. Omien vähäisten (vielä) kasvatuskokemuksen perusteella, ainaki lr2 ja pehkuruder tykkää, kun oon sumutellu merileväseoksella lehtiä. Muuten olen kastellut jokatoinen päivä 1,25l per kasvi bloomia ja groowia. Sumuttelua päivittäin kerran pari. Enkä ole ongelmiin törmännyt, toki varmaan parempiaki reseptejä on, mutta tuo tuntuu toimivan hyvin ku opettelee multakasvatuksen salat. En oo turhia hifistellyt autoflowereita mitä kasvatan olen sitonut ja taitellut.

Mitä olet käyttäny ämpärin alla astioina, meinaan jos tuo vesi jossain vaiheessa valskaa läpi?

Mulla on ämpäreitten alla isot lautaset, johon vesivaluu.

oscar dirlewanger

ViestiKirjoittaja oscar dirlewanger » 16.6.2018 14:04

räsänen kirjoitti:Lisää tyhmiä kysymyksiä, käykös tuo ph perfect sarja myös multaan vai pitääkö ostaa eri liemet?

Nuista en tiedä, mutta biobizzin grow ja bloom, sekä merileväuute, tuntuu toimivan mullassa hyvin. Muita litkuja en ole käyttänyt, kun nuokin toimii hyvin.

räsänen

ViestiKirjoittaja räsänen » 16.6.2018 17:22

Noh, kokeilemallahan se selviää. AF kasveja ois tarkotus laitella multiin, joten alun pärjääväät ilman mitään lannotteita. Pitänee kaupasta kipaista joku purkki jos näyttää ettei ph perfect toimi. En tiijä mikä siinä on, mutta noi multahommat on mulle niin pirun vaikeita. Vedessä kasvattelut onnistuu aina yli odotusten, mutta nyt pitäis tehdä pientä reviirin laajennusta.

edit: Pirkan kukkamultaa en enää käytä, siitä jäi aika huonot kokemukset vaikka näemmä jotkut on siinäki onnistuneesti kasvatelleet

Chiller

ViestiKirjoittaja Chiller » 17.6.2018 12:43

räsänen kirjoitti:Noh, kokeilemallahan se selviää. AF kasveja ois tarkotus laitella multiin, joten alun pärjääväät ilman mitään lannotteita. Pitänee kaupasta kipaista joku purkki jos näyttää ettei ph perfect toimi. En tiijä mikä siinä on, mutta noi multahommat on mulle niin pirun vaikeita. Vedessä kasvattelut onnistuu aina yli odotusten, mutta nyt pitäis tehdä pientä reviirin laajennusta.

edit: Pirkan kukkamultaa en enää käytä, siitä jäi aika huonot kokemukset vaikka näemmä jotkut on siinäki onnistuneesti kasvatelleet

Ilmava kompostimulta. Sit vähäinen lannoitus jos ollenkaan, mutta automaateilla pitäis kyetä ennakoimaan ravinteiden loppuminen. Merkin kun antaa niin on jo myöhässä, ei tietenkään myöhäistä.
Vasta jokin 4. sato niillä samoilla alkaa priimaa olemaan, kun pikkuhiljaa pääsee alusta asti max mikrobeilla vauhtiin.
Tuore taimimulta probiootteineen vaikuttaa kyllä kiireiselle todella hyvältä. On eloisan oloista kompostimultaa.
Ei varmaan ois huono, jos reilulla multatilalla menis ekan kerran sillä lannoittamatta. Loppuun vain kunnon kaliumsokeria. Jokin flawour tuote tai ihan sokerimelassi tjs.
Siinä mullassa pitää näkyä ja tuntua elämä.
Jenkeissä näkyy, kuinka ei meinaa eka sadot startata, kun ison kasan tilaavat multaa. Se kuolee enemmän tai vähemmän. Sit siihen kyllä priima eväät sekoittaavat, mutta mikrobien starttailu vie aikaa.
Viisas tekis nyt mullat muhimaan syksyksi. Syksyllä sit sisään jos indooria tekee. Samalla vegettää ulkona. Ei haittaa vaikka ois hidasta uusilla mullilla, hyvin vielä aikaa.
Jos elotonta käyttää kuten kookosta, niin kompostiteetä.
Hurjaa kuinka info voi enää nykypäivänä pimittyä. Kaupallisia kasvattajia jenkeissä, ei välillä älyä että mikä mättää. Tuurilla mammoth p:llä tjs startanneet, ja sit alkaneet pihtaamaan niin taimet jumii. Kk blackout heti videoihin ja sit on kaivettu jostakin varapuskat silläaikaa LOL

räsänen

ViestiKirjoittaja räsänen » 18.6.2018 3:44

No tää on mun tuleva ensimmäinen oikea multakasvatus, joten jännityksellä oletan miten käy. Lajikkeiksi tulee lr2, aurofiry 99 ja auto ak. Kasvattelen huumorilla, en ota touhua liian vakavasti. Kymmenen litran ämpärit ja kuussatanen natikka hohkaamaan. Olettaisin että noissa multasekoituksissa riittää ravinteet ainakin vähäksi aikaa, lisäillään sitten kun tarvii. Kompostimultaa ei juuri nyt ole saatavissa. Vermistä ja permikuliittiä sekaan tuomaan ilmavuutta

Jarii89

ViestiKirjoittaja Jarii89 » 21.6.2018 19:38

Kekkilän puutarhamulta vai mustamulta, Kumpi mielestänne parempaa?

Itse EHKÄ taivun kekkilään tuolla ulko hommissa ,MUTTA tuli laitettua eri paikkoihin,eri aikaan ja eri esikasvatus ajalla niin en osaa tarkkaan sanoa...
Ja osaan spoteista vielä kumpaakin laatua.

happyhippies

ViestiKirjoittaja happyhippies » 16.9.2018 19:28

Biobizz All mix johon kookosta 40-50% suhteella, todennu hyväksi comboksi. Pysyy mutkattomasti kuohkeena loppuun asti. :yes: Musta multa pelkästään tuntuu paakkuuntuvan liian helposti.

Tohvelisankari

ViestiKirjoittaja Tohvelisankari » 16.9.2018 20:47

happyhippies kirjoitti:Biobizz All mix johon kookosta 40-50% suhteella, todennu hyväksi comboksi. Pysyy mutkattomasti kuohkeena loppuun asti. :yes: Musta multa pelkästään tuntuu paakkuuntuvan liian helposti.

Tämä ollut itselläkin kaikista testatuista paras kombo. Tuohon vielä laittaisin todella hyvin huuhdeltua lekasoraa sekaan, todella halpa mutta toimiva maaperän kuohkeuttaja kun heittää multamixin sekaan itselleen toimivalla suhteella.

Manalismiles

ViestiKirjoittaja Manalismiles » 16.9.2018 21:59

Millä litkuilla ootte lannoitteet tuota allmix kookos settiä? Jos kookosta seassa olettaisin kastelutahdin olevan nopeampi, kuin pelkässä mullassa ?
take it acid is

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”