Kuva

Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Uutisia, tutkimustuloksia ja keskustelua hampun lääkinnällisistä sovelluksista
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu hampun lääkekäytöstä ja lääkinnällisistä vaikutuksista keskusteluun. Vakavan aihepiirin vuoksi asiattomia viestejä ei sallita ja moderointi on muita alueita tarkempaa.
Lisätietoja: LUE ENSIN: Kannabiksen lääkekäyttö.

Kannabiksen lääkekäyttö -alueen kirjoittajilla ei välttämättä ole tarkkaa lääketieteellistä tietoa tai koulutusta ja viestit sivuilla ovat kirjoittajiensa mielipiteitä, eivät sivuston ylläpitäjien ja siksi he eivät ole vastuussa näistä kirjoituksista. Vakavissa sairaudentiloissa on aina suositeltavaa keskustella sairauden hoidosta lääketieteen asiantuntijoiden kanssa.
med_runer

Kaksisuuntainen mielialahäiriö

ViestiKirjoittaja med_runer » 28.11.2011 20:26

Itse en epäile sitä seikkaa etteikö kannabis voisi lisätä riskiä sairastua kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Olen kuitenkin lukenut useista eri lähteistä että kannabista voisi käyttää myös lääkkeenä tähän kyseiseen sairauteen. Yleinen näkemys keskustelufoorumeilla kannabiksen käytöstä sairauden hoitoon tuntuu olevan että sativoita masennukseen ja indicoita maniaan. Kuitenkin joittenkin lajikkeiden kuten Sour Diesel (Leafly-kannabislajiketietokanta) sanotaan auttavan Bipolaarisuuteen yleisesti, ilmeisesti lajikkeen nähdään tasoittavan mielialanvaihteluita. Keskustelua, näkemyksi ja tietoa kannabiksen lääkinnällisestä puolesta suhteessa maanis-depressiivisyyteen.

med_maman

Re: Kaksisuuntainen mielialahäiriö

ViestiKirjoittaja med_maman » 19.12.2011 22:49

Omat kokemukset tästä lääkitsemisestä ovat aika negatiivisia.
Parilla tutulla on kyseisiä ongelmia, ja pilven poltto tuntuu vain pahentavan asiaa, tai ei ainakaan parantavan.
Tästä syystä en tarjoa heille.

Yleisesti pyrin olemaan tarjoamatta "mielenterveys" ongelmista kärsiville, tuntuu olevan parempi ratkaisu.

Sitä en voi sanoa onko asia näin kaikille.

med_hepap

ViestiKirjoittaja med_hepap » 1.1.2012 19:26

Vastaan tähän, vaikka bipo ei välttämättä ole sairauteni. Oireisto muistuttaa joka tapauksessa sitä, joten voin antaa empiiristä mutuilua itsehoidossa :) [minulla on diagnoosi ihan auki tällä hetkellä. Kovia ehdokkaita päänhäiriöihin on bipo II, II-tyypin traumaperäinen stressihäiriö, sosiaalistentilanteiden pelko paniikkikohtauksin, epävakaa persoona rajatilapiirtein, edellä mainittujen yhdistelmiä... tai jotain epätyypillistä mitä vaan. Eli "Aaltoja, vittu!"- meiningillä mennään. Ainoa varma EI diagnoosi on skitsoaffektiivinen häiriö]

Koska olen hamppua käyttänyt vasta viitisen vuotta ja siitä meni useampi vuosi ihmetellessä ylipäätään minkälaista pilvessä olo on ja miten hamppua käytetään, niin lääkinnälliset kokeilut on ihan alkutekijöissään. Lääkärin määräämina menee nyt Lamictal (juuri Deprakinesta vaihdettu) ja Sepram. (+bentsoja, bentsoja, betasalpaajaa, Zyprexaa) Erikseen mainittavaa tilanteessa on kaikkien oireiden alkaminen hyvin hyvin kauan ennen kannabiksen käytön alkamista.

Tällä hetkellä vaikuttaa mahdollisimman jumit savut olevan fiksu ratkaisu. CBD-pitoisuutta laajalti suositellaan korkeaksi ja oon nyt yrittänyt sellaisia haalia käyttöön. Kannabis jostain syystä aiheuttaa minulle hypomaniamaisen olotilan jotain afghania käyttäessäkin :D Eli masennus-apatiaan loistava!

Hypomanian tulkitsen itsessäni vähentyneenä syömisen tarpeena, ideavirtana, haluna tehdä koko ajan jotain hyvin ja huolellisesti (ei painostavana pakkotekemisenä). Tilan varjopuolina tulee hampun perusvaikutukset, eli hajamielisyys/lähimuistin takkuaminen, lisääntynyt kuumottelu ja kokemuksien syventyminen hyvässä kuin pahassakin. (-> *Paniikkikohtaukset) Annoskoko vaikuttaa ihan suorassa suhteessa noihin. Tietenkin.

Ikävä kyllä hypomaniaa ei saa pidettyä yllä monia tunteja. Jossain vaiheessa polttelusta seuraa vain jumitusta ja yleistä plääh-oloa, levottomuutta. Alkaa tehdä mieli dokata, koska se piristää ainakin nousuhumalassa. Ja tätä ei todellakaan kannata tehdä! Mulla ainakin pilvikännissä menee kontrolli täysin (tässäkin annoskoko olennainen) Tässä kirjotellessani tuli mieleen tohon jumioloon kokeilla sativaa.

Jatkuvasti käytettynä kannabis aiheuttaa masennusta/alakuloa, joten olen vältellyt putkia. Toletkin pysyy alhaalla kun ei joka päivä vedä aamusta alkaen. Itse asiassa tuntuu, ettei päivä käynnisty ollenkaan jos vetää aamusavut. Tuo vois olla paikka pysäyttää mania, jos se on lauennut. (!mutu!)

Poltteluvuosina mulla ei oo ollut kertaakaan kunnon maniaa (tiedät varmaan mitä tarkoitan) mutta kyllähän noilla reseptilääkkeilläkin on osuutta asiaan varmasti. Estolääkityksestä huolimatta keväisin tuppas lähteen räpylästä ennen hamppukuuria. Masennusta on ollut sitten senkin edestä.

Ihan pohjalla ollessa hamppu auttaa jos haluaa itseään auttaa. Voi pohdiskella neutraalimmin olojaan (todellisuuspako?) ja löytää toivoa tulevasta. Terapiaa ei kannata väheksyä noissa oloissa. Itse en oo kehdannut ikinä mennä pilvessä vastaanotolle, mutta bipo kaveri tekee sitä usein. Saa kuulemma helkkarin paljon enemmän irti hommasta.

Vahvat sativaiset (= :shock:) on sitten ihan biletyshuumeita -mikä on jees, paitsi että manian jälkeen seuraa ahdistus. Henkinen darra saattaa kestää päiviäkin. (jos tätä lukee joku tuttu, niin älkää nyt helkkari kumminkaan lakatko tarjoamasta skunkkia!)

En oo vielä kokeillut materiaalia syötynä. Siis tutkaillen lääkeominaisuuksia. Annokset pitää olla poltettuna pieniä ja tasaseen tahtiin vedettyjä, joten paakkelsit voisi olla päteviä.

Enemmän kuin kiitollisena miekin ottaisin vastaan kokemuksia ja vinkkejä. med_runer sanoi että pilven väitetään laukaisevan sairauden... en ota tota yhtään sen suurempana riskinä kuin skitsofrenian tai minkään muun sairauden puhkeamista. Jos on tullakseen, niin mikä tahansa vaikuttava kokemus voi sen laukaista.

*Oikeastaan kaikille panikoijille (sana? :D ) suosittelen terapiaa tai terapeuttista seuraa, jos haluaa pilveä vetää. Tästä ei tähän ketjuun enempää, koska kakssuuntanen ei yleensä kai paljon panikoi.

med_retet

ViestiKirjoittaja med_retet » 30.1.2012 4:17

Suvussani esiintyy kaksisuuntaista ja itsellänikin on epäilty sen olemassaoloa (epäilyt ei mutua vaan ammattilaisilta, ei kuitenkaan siis diagnosoitu). Käsittääkseni ensioireet alkavat näkyä kahdenkymmenen ikävuoden kieppeillä, joten siinä mielessä asiat natsaisi. Edellä mainittuja asioita vahvasti painottaen lisäten siihen henk.koht. kokemuksen olen itse tuntenut polttelun helpottavan oloani. Monesti mielen ollessa matala on pilvi saanut ikäänkuin käännettyä mielialan ja olo on parantunut jopa muutamaksi päivää.

Haluan painottaa kyseessä olevan vain minun näkemykseni tällä hetkellä :)

med_sotihe

ViestiKirjoittaja med_sotihe » 10.3.2012 11:15

Itse sain diagnoosin muutama vuosi sitten. Kaikki tähän tautiin saatavat ressulääkkeet kokeiltu ja niistä onneksi päästy eroon.

Kannabis toimii. Vapotettuna pieninä annoksina paras. Sativat ja indicat auttaa molemmat, hybridit parhaita. Mulla ei vahvakaan sativa ole laukaissut maniaa, ja masennusoireisiin on kaikki kokeiltua tulleet lajikkeet toiminut, vaikkakin eri tavoin. Esim. illalla tarpeeksi vahvan indican vapottelu suurempina annoksina pitää rauhallisen olon päällä vielä seuraavana aamupäivänäkin.

Toletauotkaan ei yllättäen ole olleet pahoja. Kahta viikkoa enempää en tosin ole pitänytkään siitä lähtien, kun aloin kokeilemaan hamppua lääkitsemismielessä.

med_hepap

ViestiKirjoittaja med_hepap » 22.5.2012 9:09

Mulla oli parisen kuukautta luontaisesti aktiivisempi ja pirteämpi kausi, jolloin tuntui pilvi useimmiten toimivan, niin kuin se muillakin toimii. Veti sohvan pohjalle ja mässytti.
Vaikea objektiivisesti sanoa, oliko lajikkeella ja lähtöolotilalla mitä merkitystä. ("katu"kukkaa joista ei voi aina edes tietää mitä se on ja oman olotilan arviointikin on toisinaan aika vaikeaa)

Mulla nuo maaniset kaudet on viime vuodet olleet lähinnä sitä, mitä ihmiset pitävät iloisen ja terveen ihmisen käyttäytymisenä. Juolahti mieleen, että jos mun aivokemiat onkin silloin balansissa ja manipulointi muilla kemikaaleilla antaa odotetun vastineen? Pitää varmaan etsiä kannabismyönteinen neuropsykiatri ja tunkea koekaniiniksi :)

med_sikar

ViestiKirjoittaja med_sikar » 19.7.2012 22:57

Pienillä annoksilla kannabis voi auttaa masennuksessa tai 2suuntasessa mielialahäiriössä. itse omistan niistä jälkimäisen. vielä impulsiivisena.
Minulla on myös muita fyysisiä vaivoja, lievä skolioosi+yliliikkuvanivel(kipu on melkein koko aikaista ellein pääse vaihtelemaan istumista ja seisomista ja jalassa hermo poikki.(joka tekee kipua juostessa)
Tämä on vaikeeta, koska kipuun auttaa isompi annos ja mieleen taas pienempi. En uskalla edes ehdottaa lääkäreille sitä?
Entisen sekakäyttöntakia, josta siellä löytyy varmasti minun tiedoissa maininta. Vai jos menen yksityiselle, näkyykö siellä psykpolin/arvauskeskuksen teksti?.
Itse sitä kyllä aijon jatkotta käyttää lääkkeenä luvan kanssa tai ilman. Kipulääkkeet ei auta(vahvoja ei ees myönnetä nuorille? kuulemma? näin sanottii yleiselpuolel.
Ja muutamavuos liikaa valkotakkiset syötti lääkkeitä(masennukseen, vaikka se ei sitä ollut pelkästään(väärälääkitys lisäsi vain huonoa oloa), mitkä ei auttanut edes. lopetin ne ja nyt mieli ok, jos vaan pystyy muutaman pienen annoksen käyttämään joka pv.

med_kumas

ViestiKirjoittaja med_kumas » 10.3.2013 2:41

Olen muutaman kerran lukenut ketjun, ennenkuin olen saanut kirjoitusoikeudet palstalle. Tosin nyt olen päihtynyt.

En henkilökohtaisesti usko, että kannabis voisi aiheuttaa kaksisuuntaista-mielialahäiriötä, koska näkisin sairaiden olevan jo ihmisessä. Mikä on sitten ympäristön vaikutus sairauteen ja sen kulkuun, niin tuskin kukaan tietää.

Ensimmäisenä pahoittelen lähteiden puutteita, mutta olen käsittänyt, että lääketieteellinen julkaisu tukee ajatusta kannabiksen aiheuttavan masennusta. Toisaalta kaksisuuntaisesta todetaan, että "pahentaa oireita" tai, että voi aiheuttaa maniaa. Eli ilmeisesti ei ole kovin kaukaa haettu, etteikö kaksisuuntaisen depressiossa kannabiksesta voisi olla hyötyä.

Ja vielä sen haluan tuota esille, että kaksisuuntaisten ihmisten ryhmä on todella monimuotoinen. Monilla on myös, ikävä kyllä persoonallisuushäiriöitä ja päihdeongelmia. Mutta joukkoon mahtuu varmasti ihmisiä joka sosiaaliluokasta ja vaikka mistä.

med_runer

ViestiKirjoittaja med_runer » 24.9.2017 16:27

Hei!

Paras lääke bipoon on oman kokemukseni mukaan se, että oppii elämään sen kanssa. Toisin sanoen kanavoimaan energiaansa vapaasti maniassa ja intohimon löytäminen ehkäisee masennusta sekä lisää merkityksen tunnetta. Maniaan liittyy vahvasti grandiositeetti eli kuvitelmat omasta kaikkivoipaisuudesta. On löydettävä keinot tuntea olonsa tärkeäksi jostain tosiasiallisesta syystä. Siten häviää mielen tarve kehittää harhoja omasta ylivertaisuudesta. Kuulemani mukaan maanisiin ihmisiin suhtaudutaan arabimaissa toteamalla: "Hänen sielunsa on Allahin kanssa." Näen tuossa tavassa tulkita näitä tiloja piilevän suuren totuuden. Kaksisuuntaisen pitäminen sairautena voi johtaa harhaan. Nyt vanhemmalla iällä näen sen eräänlaisena lahjana. Se liittyy minulla vahvasti luovuuteen ja kunnianhimoon. Kun on kokenut olevansa itse Jumala lihaksi tulleena on helppoa uskoa itseensä. Toki suhtaudun näihin hypomaanisiin messiaskomplekseihin nykyään varsin neutraalisti. Lähinnä koitan käyttää kaiken sen voimakkaan energialatauksen johonkin rakentavaan. Tulen menestymään haluamallani tavalla ja tiedän sen.

Mitä tulee kannabikseen niin sitä käytän satunnaisesti. Joskus koin vaikutuksen jokseenkin epämiellyttäväksi. Se toi esiin omat epävarmuuteni ja tulin tuskallisen itsetietoiseksi. Kaiken lisäksi itsekeskeisiä vainoharhoja saattoi ilmetä. Viereisestä huoneesta kuuluu vaimea puheensorina. "Ne puhuvat minusta." Olin useita vuosia raittiina ja suoritin perusteellisen itsetutkiskelun. Se on edesauttanut sitä, että paluu kannabiksen pariin on ollut kohtalaisen miellyttävä. Myös ensimmäinen polttelukertani oli aikanaan todella epämiellyttävä. Kaverit tietämättä mitä todellisuudessa aiheuttivat psyykkasivat minut aivan paskaksi. Voi olla siitä jäänyt jonkinlaiset "pajatraumat" pitkäksi aikaa. Pikkuhiljaa tunnen päässeeni sinuiksi yrtin kanssa. Muistakaa kyseessä olevan kohtalaisen vahva psykedeeli joten sillä on jotain kerrottavaa sinulle.

-VonHybel

Palaa sivulle “Kannabiksen lääkekäyttö”