Idätys

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
hullupää

Re: Idätys

ViestiKirjoittaja hullupää » 10.6.2015 21:17

Lumix kirjoitti:Nyt ois vihdoin af hindukushit ja af blueberry x blue streakit idättymässä vesilasissa. N. 1,5 päivää lillunut vesilasissa ja hirveitä muutoksia ei vielä näy. Olisiko sittenkin parempi jos vaihtaisi vielä sumutettuun suodatinpussiin ja minigrippiin?

Itsellä toimii joka kerta vesilasi. Yleensä viimeistään kolmantena päivänä alkaa juuri olla selvästi näkyvillä jolloin siirrän pavut suodatinpussin väliin. Sitten vain odottelen että juuri on sen pari senttiä ja multaan.

hampparimies

ViestiKirjoittaja hampparimies » 11.6.2015 7:17

Itse olen aina laiskana immeisenä idättänyt vaan vesilasissa hyvillä tuloksilla. Joskus voi mennä 3-4 vuorokauttakin, mutta kyllä ne siellä itää, jos on itääkseen! :pimp:

jesper

ViestiKirjoittaja jesper » 11.6.2015 13:58

DVD bokseissa Ak-48, psykedeliakukka ja himalayan gold * delta 9. Viimeinen on kyllä varmaan oikeasti delta9 siidupankin himalayan gold. Pussissa vaan hassusti nimetty.

aivansama

ViestiKirjoittaja aivansama » 6.7.2015 18:40

Jaahas.

Neljä vuotta vanhat feminisoidut PPP ja skunk kush siemenet olleet muutaman päivän vesilaseissa (lasi per laatu).
Pientä juuren nysää näkynyt muutamassa.

Nyt alkaa olo olla epätoivoinen että lähteenköhän noi tosta eteenpäin mihinkään, kun ei muuta ole tapahtunut.
No paiskasin noi nyt sitten märkien talouspaperien sisään, paperit lautasille ja kelmut päälle.

Nyt villejä veikkauksia, montako kymmenestä lähtee kasvuun?

9visa2

ViestiKirjoittaja 9visa2 » 21.4.2016 13:31

Laiton siidut vesilasiin. Mikä olisi ideaalinen lämpötila? Milloin olisi hyvä laittaa villaan? Milloin Hydroon?

Kayttaja 420

ViestiKirjoittaja Kayttaja 420 » 21.4.2016 14:12

9visa2 kirjoitti:Laiton siidut vesilasiin. Mikä olisi ideaalinen lämpötila? Milloin olisi hyvä laittaa villaan? Milloin Hydroon?

Viillaan siirtäessä itu kuolee helposti. Mielestäni kannattaa antaa kasvattaa vähintään sentin idun ennen siirtämistä. Juuri avautuneet siemenet kuolevat suurella prosentilla.

Max hyvä lämpötila lienee about 25. Vesilasissa mätänee helpommin mitä lämpimämpää on, vaikka idätyslämpötila voisikin muuten olla korkeampi.

Villat voi laittaa hydroon melko suoraan. Laittaisin itse viimeistään parin päivän päästä.

kallekalamies

ViestiKirjoittaja kallekalamies » 28.4.2016 12:28

ennen oon idättänyt ongelmitta talouspaperin välissä, mut nyt huomannu et noi jotku AF-siidut ei meinaa oikein itää samalla tapaa. eli miten kantsis tehä? vesilasissa en oo aikasemmin kokeillu. eli jos tekis niin että eka vuorokaudeks siidut vesilasiin upoksiin ja siitä sitten talouspaperien ja lautasten väliin? mitäs tuumitte? kiitos vastauksista.

finlux

ViestiKirjoittaja finlux » 28.4.2016 13:29

Toi ekaks vesilasiin 12-24h ja sitten talouspaperien väliin ainakin toimii. En tiedä onko paras mutta toimiva tapa on. Sit kookospelletteihin kun 3-4cm kasvanu itu. Kookoksessa ei ole ylikastelun vaara niin suuri kuin mullassa tai turpeessa.

Outdoor Grower

ViestiKirjoittaja Outdoor Grower » 28.4.2016 20:32

Yläosasta leikattu maitopurkki täyteen mustaamultaa, itse painelen sen suhteellisen tiukkaan, sitten kun maitopurkin seinät kaareutuu ulospäin paineesta on hyvä. :lol: Hater's gonna hate :laugh: Multaa kostutetaan vaan sen verran et on kostea, ei liikaa, itsellä eristyisesti tuo liika kastelu idätysvaiheessa oli pitkäkestoinen ongelma. Siidu viilattuna n. 1,5 cm syvyyteen, ja jopas 3- 5 päivää ja hymy nousee korviin :pimp:
Illuminati !

Musta Hunaja

ViestiKirjoittaja Musta Hunaja » 4.5.2016 21:56

Outdoor Grower kirjoitti:Yläosasta leikattu maitopurkki täyteen mustaamultaa, itse painelen sen suhteellisen tiukkaan, sitten kun maitopurkin seinät kaareutuu ulospäin paineesta on hyvä. :lol: Hater's gonna hate :laugh: Multaa kostutetaan vaan sen verran et on kostea, ei liikaa, itsellä eristyisesti tuo liika kastelu idätysvaiheessa oli pitkäkestoinen ongelma. Siidu viilattuna n. 1,5 cm syvyyteen, ja jopas 3- 5 päivää ja hymy nousee korviin :pimp:

Tollaset kertakäyttöset purkit on todettu hyviksi, jos ei pysty heittämään suoraan lopulliseen ruukkuun. Itse olen käyttänyt jogurttipurkkeja ja kertakäyttömukeja. Ämpärissä olevaan multaan/kookokseen mukiinemenevä reikä ja saksilla vaan spiraalimaisesti ylhäältä alas päin jogurttipurkit/kertakäyttömuki reuna auki. Jos kosteutta sopivasti koko hoito lähtee kokonaisena ja on helppo siirtää ruukkuun :guru:

xola

ViestiKirjoittaja xola » 16.5.2016 23:11

Mistäkäh'n ohtuu että josaku menee päivä ja joskus menny viikko. että mikä siinä siemenessä saa sen herää paljon myähemmin. onko se tiukka kuori sit tai itu on heikko eikä jaksa avaa sitä.
VIINA PIRU VEDÄTYS.......................!!!!!!!!!!!!!!!!

Kayttaja 420

ViestiKirjoittaja Kayttaja 420 » 18.5.2016 1:31

xola kirjoitti:Mistäkäh'n ohtuu että josaku menee päivä ja joskus menny viikko. että mikä siinä siemenessä saa sen herää paljon myähemmin. onko se tiukka kuori sit tai itu on heikko eikä jaksa avaa sitä.

Ne hitaat on ihan vaan huonoja siemeniä. "Kova kuori" on legendaa, sanoisin. Eli koottuja selityksiä miksi itsetuoetut siemenet itää huonosti.

Kun siemenet tuotetaan kunnolla, eli esim kilowatti valoa ja alusta kunnossa, siementen laatu on ihan eri luokkaa. Ihan samalla tavalla kuin tulee parempaa ja huonompaa budia, samat asiat kasvatuksessa vaikuttavat siementen laatuun.

sat1vax
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja sat1vax » 22.5.2016 10:53

SeTurvallisempi kirjoitti:Sellainen kysymys kuulkaas. Siemenet itänyt ja häntää puskee, laitoin pieniin kivivilloihin sit ja telttaan itään surkeen eslin alle että on ees jotain valoa. No lämpöjä kattelin sit. Parikymmentä päivällä, iltakahdeltatoista enää 16 ja aamulla kun ekana kävin, oli 12 astetta. Tämähän on aika varmasti liian vähän ja riski itämiselle, eikö? Siirsin lämpösempään tilaan välittömästi, tuskin siel ehti yhdessä "kylmässä" yössä tapahtumaan mitään peruuttamattomia kuolemia siiduille??

Tuskin kävi mitään peruuttamatonta, uskoisin näin. Ole huoleti ja tarkkaile hieman tilannetta. Lämmin on tosiaan siementen ja pistokkaiden etu.

-Sat1vax

pertus

Kysymys siementen säilymisestä

ViestiKirjoittaja pertus » 12.6.2018 19:44

Hei ! kokeneemmat saattaisivat osata vastata minulle seuraavaan epätavalliseen kysymykseen: jos idättää siemeniä alta vuorokauden mutta joutuukin peruuttamaan idätyksen ja haluaisi ne vielä säilyttää, ovatko siemenet enää idätyskelpoisia ? Eli itse olin ehtinyt jo idättää niitä märässä paperissa noin puoli vuorokautta mutta suunnitelmien mentyä vituiksi piti idätys keskeyttää ja ottaa siemenet talteen. Siemenissä ei ainakaan ole näkyvissä että kuoret olisi yhtään auki tai että idut tulisivat yhtään ulos. Kuivatin ne myös huolellisesti. Eli mitä luulette, ovatko siemenet vielä elinkelpoisia ? Kiitoksia mikäli joku pystyisi vastaamaan.
Allekirjoitus

Iamnumber

Re: Kysymys siementen säilymisestä

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 12.6.2018 21:34

pertus kirjoitti:Hei ! kokeneemmat saattaisivat osata vastata minulle seuraavaan epätavalliseen kysymykseen: jos idättää siemeniä alta vuorokauden mutta joutuukin peruuttamaan idätyksen ja haluaisi ne vielä säilyttää, ovatko siemenet enää idätyskelpoisia ? Eli itse olin ehtinyt jo idättää niitä märässä paperissa noin puoli vuorokautta mutta suunnitelmien mentyä vituiksi piti idätys keskeyttää ja ottaa siemenet talteen. Siemenissä ei ainakaan ole näkyvissä että kuoret olisi yhtään auki tai että idut tulisivat yhtään ulos. Kuivatin ne myös huolellisesti. Eli mitä luulette, ovatko siemenet vielä elinkelpoisia ? Kiitoksia mikäli joku pystyisi vastaamaan.

eipä ole kokemusta.. Mut eipä tuossa hävittävääkään ole eli kuivaa ( riisi, silica geeli tms - suola saattaa olla turhan rajua mut jos muuta ei ole niin sillä sitten). Kerro kokemuksista kun yrität idättää seuraavan kerran.

Voisin arvata että uusi idätys onnistuisi mut tuo on pitkälti mutuilua.
Irrational one

pertus

ViestiKirjoittaja pertus » 13.6.2018 16:50

Iamnumber kirjoitti:
pertus kirjoitti:Hei ! kokeneemmat saattaisivat osata vastata minulle seuraavaan epätavalliseen kysymykseen: jos idättää siemeniä alta vuorokauden mutta joutuukin peruuttamaan idätyksen ja haluaisi ne vielä säilyttää, ovatko siemenet enää idätyskelpoisia ? Eli itse olin ehtinyt jo idättää niitä märässä paperissa noin puoli vuorokautta mutta suunnitelmien mentyä vituiksi piti idätys keskeyttää ja ottaa siemenet talteen. Siemenissä ei ainakaan ole näkyvissä että kuoret olisi yhtään auki tai että idut tulisivat yhtään ulos. Kuivatin ne myös huolellisesti. Eli mitä luulette, ovatko siemenet vielä elinkelpoisia ? Kiitoksia mikäli joku pystyisi vastaamaan.

eipä ole kokemusta.. Mut eipä tuossa hävittävääkään ole eli kuivaa ( riisi, silica geeli tms - suola saattaa olla turhan rajua mut jos muuta ei ole niin sillä sitten). Kerro kokemuksista kun yrität idättää seuraavan kerran.

Kuivasin siidut talouspaperilla ja sen jälkeen huolellisesti hiustenkuivaimella ( en liian läheltä koska ilma on kuumaa ), saa sitten nähdä miten käy
Allekirjoitus

Iamnumber

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 14.6.2018 12:29

pertus kirjoitti:
Iamnumber kirjoitti:

Kuivasin siidut talouspaperilla ja sen jälkeen huolellisesti hiustenkuivaimella ( en liian läheltä koska ilma on kuumaa ), saa sitten nähdä miten käy

Tuo pyyhkiminen/ hiustenkuivaaja poistaa vain pintakosteuden. Se mitä kuori (/ siemen kokonaisuutena) on jo imenyt itseensä olisi hyvä saada pois. Tämä kosteus poistuu verkkaisesti koska kuori läpäisee vettä hyvinkin verkkaasti.

Kuvittelen että esim suolaa löytyisi kaapista. parempi jos on minigrip pussi tai pakaste rasia tms tiivis astia johon esim ruokalusikallinen suolaa ja siemen siihen sekaan.
Irrational one

räsänen

ViestiKirjoittaja räsänen » 19.6.2018 20:04

Taisin jo toiseen ketjuun vastatakkin, mutta itse olen tehnyt seuraavasti:

Otetaan pakasterasia, pari palaa vessapaperia ja siemenet. Rasian pohjalle pala paperia, kostutetaan, siemenet päälle, ja toinen pala paperia päälle. Sit rasia vaikka jääkaapin yläpuolelle komeroon. Oon kokeillu suorakylvöä, vesilasihommia sun muita mutta tuolla tyylillä on lähteneet parhaiten. Joku mainitsi että idun mikrojuuriin saattaisi jäädä paperista jotain paskaa tms, mutta en sitten tiedä.

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”