Kysy & Vastaa #15

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Big Smoke

Re: Kysy & Vastaa #15

ViestiKirjoittaja Big Smoke » 13.5.2017 14:06

Bolo kirjoitti:Tervehdys!

Ensi kesän ulkokasvatukset suunnitteilla, kysyisinkin aiheeseen liittyen paremmin tietäviltä/kokemusta omaavilta..

Eli, onnistuisiko kuivatus ilman homeita vanhassa mökissä/aitassa, jossa ei lämmitystä/aktiivista ilmanvaihtoa? Vastaavasti, voisiko kuivaus onnistua esimerkiksi harvaseinäisessä liiterissä jossa ilma pääsee vaihtumaan ja tuuli vinkuu nurkissa? Autoflower-puskia olisi näillä näkymin tarkoitus laittaa, joten valmistuminen ei välttämättä veny syyssateiden aikaan.

Luulisi onnistuvan molemmissa. Ei ne kovin herkästi homehdu jos eivät ole kasvaessaan homehtunut, kanattaa tarkastaa ne kasvit hyvin homeen varalta.

masterG

ViestiKirjoittaja masterG » 13.5.2017 21:04

masterG kirjoitti:Jep, kun ei se mun mielestäkään voi olla muutakun valovuodoista tai liiasta typestä.. Toi growi purkki pitää oikeesti viskata mehtään, meinannu pilata jo monta projektia. Ei pysty antamaan yhtään kun tulee suoraan överit ihan sama miten vähän annat, sit taas jos et anna niin tulee vajarit, ois pitäny uskoo jo edellisellä kerralla. Kai mä nyt vaan sit oottelen tän viikon loppuun ja jos ei mitään tapahu niin kokeilee vielä sitä 24h/48h pimeyttä ja sit vaikka 10/14. Jos sekään ei auta niin eikai tässä mitään voi tehdä. On kyllä todella hämärä homma, kyl ne normisti rupee kukkimaan aina viikossa..

Noniin, nyt rupes Skunkki ja Mazarikin kukkimaan.. :) Eli kaikki oli varmaan tosta typestä kiinni.

Bolo

ViestiKirjoittaja Bolo » 14.5.2017 12:44

Big Smoke kirjoitti:
Bolo kirjoitti:Tervehdys!

Ensi kesän ulkokasvatukset suunnitteilla, kysyisinkin aiheeseen liittyen paremmin tietäviltä/kokemusta omaavilta..

Eli, onnistuisiko kuivatus ilman homeita vanhassa mökissä/aitassa, jossa ei lämmitystä/aktiivista ilmanvaihtoa? Vastaavasti, voisiko kuivaus onnistua esimerkiksi harvaseinäisessä liiterissä jossa ilma pääsee vaihtumaan ja tuuli vinkuu nurkissa? Autoflower-puskia olisi näillä näkymin tarkoitus laittaa, joten valmistuminen ei välttämättä veny syyssateiden aikaan.

Luulisi onnistuvan molemmissa. Ei ne kovin herkästi homehdu jos eivät ole kasvaessaan homehtunut, kanattaa tarkastaa ne kasvit hyvin homeen varalta.

Kiitokset nopeasta ja asiallisesta vastauksesta!
“For even the very wise cannot see all ends.” -Gandalf

Revontuli

ViestiKirjoittaja Revontuli » 16.5.2017 2:56

Mullassa kasvattelijat:

* Kun otatte pH:n kasteluvedestä, otatteko sen ennen vai jälkeen kun kasteluvesi on seissyt yön yli hapettumassa?
* Kuinka hellästi vettä tulisi hämmentää, ettei ilman kertyminen veteen muuta pH:ta kasteluvedestä mutta että pH on silti tasaisesti koko vesisaavissa?

Itse oon käsittänyt ton ekan kohdan että vesi -> ravinteet -> pH:n säätäminen plussalla tai miinuksella sekä testaaminen -> veden seisottaminen -> kastelu seuraavana päivänä ja valuvedestä pH. Korjatkaa, jos oon väärässä.

Tohvelisankari

ViestiKirjoittaja Tohvelisankari » 16.5.2017 21:10

Revontuli kirjoitti:Mullassa kasvattelijat:

* Kun otatte pH:n kasteluvedestä, otatteko sen ennen vai jälkeen kun kasteluvesi on seissyt yön yli hapettumassa?
* Kuinka hellästi vettä tulisi hämmentää, ettei ilman kertyminen veteen muuta pH:ta kasteluvedestä mutta että pH on silti tasaisesti koko vesisaavissa?

Itse oon käsittänyt ton ekan kohdan että vesi -> ravinteet -> pH:n säätäminen plussalla tai miinuksella sekä testaaminen -> veden seisottaminen -> kastelu seuraavana päivänä ja valuvedestä pH. Korjatkaa, jos oon väärässä.

Itsellä näin: 10L ämpäri täyteen vettä, 1.2ml PH miinus litkua (itse tarvitsen siis tuon verran että saan PH:n laskemaan 7 samana päivänä kun lasken vedet). Seuraavana päivänä PH:n tsekkaus, yleensä näyttää vieläkin PH: 7 (+-0.1) ja siihen kun iskee Microt, Bloomit ja CalMg:t niin PH tulee sopivasti 6.5 tienoille.

Jos PH näyttää vielä seuraavana päivänä ennen ravinteiden laittoa väärältä, laitan lisää PH- kunnes mittari näyttää 7. Jos menee alle niin lisää vettä kunnes mittari näyttää seiskaa ja sitten ne ravinteet mitkä laskee sen 0.5 vielä lisää. Itse laitan ravinteet aina sen jälkeen kun saan PH:n tsekattua, koska enemmän tulee virheitä PH- litkujen kanssa kuin ravinteiden PH-säädön kanssa, halvempaa ja helpompaa laittaa uusi ämpäri PH-vettä kuin ravinnevettä.

Itse ainakin hämmennän ph- litkun veteen ihan kunnolla tommosella keittiökauhalla silleen että se varmasti sekottuu, eikä jää lillumaan pinnalle, pienimuotoisen spiraalin kun saan keskelle niin tietää että on ainakin sekottunut.

Toivottavasti tuosta ottaa jotain selvää.

Revontuli

ViestiKirjoittaja Revontuli » 16.5.2017 22:36

Tohvelisankari kirjoitti:
Revontuli kirjoitti:Mullassa kasvattelijat:

Itsellä näin: 10L ämpäri täyteen vettä, 1.2ml PH miinus litkua (itse tarvitsen siis tuon verran että saan PH:n laskemaan 7 samana päivänä kun lasken vedet). Seuraavana päivänä PH:n tsekkaus, yleensä näyttää vieläkin PH: 7 (+-0.1) ja siihen kun iskee Microt, Bloomit ja CalMg:t niin PH tulee sopivasti 6.5 tienoille.

Jos PH näyttää vielä seuraavana päivänä ennen ravinteiden laittoa väärältä, laitan lisää PH- kunnes mittari näyttää 7. Jos menee alle niin lisää vettä kunnes mittari näyttää seiskaa ja sitten ne ravinteet mitkä laskee sen 0.5 vielä lisää. Itse laitan ravinteet aina sen jälkeen kun saan PH:n tsekattua, koska enemmän tulee virheitä PH- litkujen kanssa kuin ravinteiden PH-säädön kanssa, halvempaa ja helpompaa laittaa uusi ämpäri PH-vettä kuin ravinnevettä.

Itse ainakin hämmennän ph- litkun veteen ihan kunnolla tommosella keittiökauhalla silleen että se varmasti sekottuu, eikä jää lillumaan pinnalle, pienimuotoisen spiraalin kun saan keskelle niin tietää että on ainakin sekottunut.

Toivottavasti tuosta ottaa jotain selvää.

Kiitos, ratkesi.

Budlaw

ViestiKirjoittaja Budlaw » 16.5.2017 23:26

Eli kuinka monta viikkoa ennen sadonkorjuuta Ripenin käyttö kannattaa aloittaa? Auttakaa miestä hädässä! :think:
Viimeksi muokannut Budlaw, 17.5.2017 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Revontuli

ViestiKirjoittaja Revontuli » 17.5.2017 3:03

-
Viimeksi muokannut Revontuli, 7.9.2017 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

öysti

ViestiKirjoittaja öysti » 17.5.2017 9:16

en tosta onageelistä tiedä mutta haisemaan tulee :cry: paista just ennen pullaa tai jotain ja toivo ettei hajut erotu :lol:

Tohvelisankari

ViestiKirjoittaja Tohvelisankari » 17.5.2017 10:59

Revontuli kirjoitti:Siirränpä tämän alkuperäisestä ketjusta tänne sillä epäilenpä että vastausta ei tulisi riittävän ajoissa.

Huoltomiehet käyvät luonani huoltoasioilla tämän tai ensi viikon aikana, mutta todennäköisesti ensi viikon puolella. Olen jo varautunut, mutta mietin että kun noilla kasveilla on vege jo aivan loppuvaiheilla
ja ei viitsisi vegeä venyttää liikaa hermisriskin takia kun kerran karvatkin näkyy. Scrogissa nyt, teltta itsessään on vaatehuoneessa jossa liukuovi (jossa rakoja), vaatehuone olkkarissa. Jos laitan kukitukseen jo nyt niin mitenhän paha mahtaa olla dunkkis toisen kukitusviikon kohdalla? Tarkoituksena on levitellä onageeliä teltan eteen lautaselle ja olkkariin jossa huoltotoimenpiteet tehdään. Lajikkeena NL x Skunk ja kasvit kyllä haisevat jo nyt mikäli ne esim. ottaa yksinään ulos teltasta. Eli odotellakos vai laittaa jo kukitukseen?

Itse luultavasti latvoisin kaikki kasvit ja latvomisesta palauduttuaan lollipoppaisin kasvit. Tuohon menee juuri sopivasti se extra kaksi viikkoa vegessä, ja saat hajut pidettyä huomattavasti pienempänä + saat luultavasti enemmän satoa kasveista irti kun enemmän kasvukärkiä latvustossa!

Budlaw

ViestiKirjoittaja Budlaw » 18.5.2017 20:39

Budlaw kirjoitti:Eli kuinka monta viikkoa ennen sadonkorjuuta Ripenin käyttö kannattaa aloittaa? Auttakaa miestä hädässä! :think:

OLISI HIENOA SAADA VASTAUS MAHD NOPEASTI Kasvit n.4 viikkoa kukkineet, ja pitäisi olla valmis 8-9 viikon kohdalla..?

Sam 1
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Sam 1 » 18.5.2017 21:44

Budlaw kirjoitti:
Budlaw kirjoitti:Eli kuinka monta viikkoa ennen sadonkorjuuta Ripenin käyttö kannattaa aloittaa? Auttakaa pojua hädässä! :think:

OLISI HIENOA SAADA VASTAUS MAHD NOPEASTI Kasvit n.4 viikkoa kukkineet, ja pitäisi olla valmis 8-9 viikon kohdalla..?

Luet sen purkin kyljestä annosteluohjeet, eli kukinnan 10 viimeisenä päivänä annat ripeniä.
Tai sitten voit käydä valmistajan sivuilla lukemassa, että mitä ripenin annostelusta sanotaan.
GHE:llä on kivat ja värikkäät annostelutaulukot, sieltäkin sama asia selviää.
Pikku tutkinnalla forumiltakin löytyisi samat tiedot.
Mikäli näillä neuvoilla ei annostus selviä, niin vasta sitten kannattaa kysellä "hätään" apua.
Jos niinku mahd.nopeesti haluaa tietoa, niin omatoimisuus on avain sana.

Itse en käytä kyseistä tuotetta enää kertaakaan, koska kukan maku muuttuu.
Kolmen vrk:n huuhtelu ei riitä poistamaan sitä karmeaa makua.
- Twerkkaus on ihan perseestä -

Tohvelisankari

ViestiKirjoittaja Tohvelisankari » 18.5.2017 21:46

Budlaw kirjoitti:
Budlaw kirjoitti:Eli kuinka monta viikkoa ennen sadonkorjuuta Ripenin käyttö kannattaa aloittaa? Auttakaa miestä hädässä! :think:

Vedät niinkuin ohje sanoo, viimeset 10 päivää kukituksesta ennen huuhtelua annat joka toisella kastelulla 4-5ml per Litra. Jos uskot että kasvit valmistuu yhdeksään viikkoon niin ala antamaan 5 viikkoa ja 4 päivää kohdalla ensimmäiset Ripenit. Oletan että mullassa ja 2vk huuhtelu.

apollo113

ViestiKirjoittaja apollo113 » 18.5.2017 22:06

Kiinostais tietää jos ostan mustaa multaa jossa ph 6.6 ja kastelen tasapainotetulla vedellä jonka ph 6.5 niin muuttaako tämä maaperän phta?

Tohvelisankari

ViestiKirjoittaja Tohvelisankari » 18.5.2017 22:37

apollo113 kirjoitti:Kiinostais tietää jos ostan mustaa multaa jossa ph 6.6 ja kastelen tasapainotetulla vedellä jonka ph 6.5 niin muuttaako tämä maaperän phta?

Jos kastelet aina tuolla Ph 6.5 vedellä niin ei sen maaperän ph:n pitäisi mitenkään hirveästi vaihtua.

Revontuli

ViestiKirjoittaja Revontuli » 19.5.2017 0:39

Tohvelisankari kirjoitti:
apollo113 kirjoitti:Kiinostais tietää jos ostan mustaa multaa jossa ph 6.6 ja kastelen tasapainotetulla vedellä jonka ph 6.5 niin muuttaako tämä maaperän phta?

Jos kastelet aina tuolla Ph 6.5 vedellä niin ei sen maaperän ph:n pitäisi mitenkään hirveästi vaihtua.

Voisin väittää että riippuu ihan mullastakin. Mulla on käytössä Guanokalongin multa, missä pitäisi olla lähtökohtaisesti pH about 5.7. Itse oon kastellut aina 6.5 pH vedellä. Kastelujen jälkeen mittasin että pH oli noussut 8:n tienoille juurista. Tuli oireita typpiövereistä ja sinkin puutteesta minkä arvelin johtuvan sekä mullan liiasta typpimäärästä että väärästä juuritason pH:sta. Flushasin kolme kertaa läpi ja pH mikä viimeisellä flushilla tuli läpi oli 6.5, vaikka olin työntänyt 4 pH vettä sisään kolmesti. En itse tiedä sen tarkemmin miten ravinteet vaikuttavat pH-tasapainoon, mutta näytti siltä että ainakin typen ylimääräisyys on erittäin emäksistä vs. pH miinus nesteeseen.

Kasvit näyttävät nyt erittäin hyviltä, koukut melkein kokonaan kadonneet mutta lehdet on vieläkin ihan helvetin tummat. Kelasin flushata vielä kerran ennen kukitukseen laittoa, mutta näin adektoottina suosittelen että jos kukaan ostaa ravinnerikasta multaa niin sekoittakaa se light-mixiin tai johonkin muuhun epäravinteiseen multaan. Vältytte turhilta flusheilta ja pH-ongelmilta eli ajan ja vaivan tuhlaukselta.

Manalismiles

ViestiKirjoittaja Manalismiles » 19.5.2017 11:04

Mullassa välttyy ongelmilta, kun jättää pht hyllylle ja opettelee lukemaan kasveja...
take it acid is

Iamnumber

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 19.5.2017 13:04

Tilanne..

Kasvit vegessä (vege spektrin valoa); 20h valo- ja 8h pimeäjakso. Kaikki toimii kuten suunniteltu eli kasvit pysyvät vegessä.

Muutos ..
Sattuneesta syystä tarvitsin mainittua vege spektrin valoa toisaalla ja korvasin valon toisella - 'koko kasvukauden' valolla.

"430~440nm, 450~475nm 620~630nm, 650~660nm, and white. This spectrum is suitable for all stages of growth " (en löytänyt enään speksejä/ spektri graaffia valmistajan sivulta, tuo eräästä arvostelusta.

Seuraus ..
.. Jokusen päivän jälkeen Kasvit olivat esikukinnassa / aloittamassa kukintaa.

Oma kuvitelmani oli että kukinta spektrin käyttäminen (kuitenkin selkeästi alle 12h pimeajaksolla) ei vaikuttaisi kasvin kasvuun eli vegessä pysymiseen. Onko kuvitelmani ollut virheellinen ja tämä on ns. peruskauraa eli kukitus spektri riittäisi laukaisuun ja/tai kukitus spektri lyhentää vaadittavaa pimeäjaksoa ja/tai jokin muu, mikä? Valaiskaa tietämätöntä ( pun intented ja kiitos jo etukäteen) :)

PS..
Korjaavat toimenpiteet ..
'koko kasvukauden' valo korvattu loisteputkella. Nyt 24/0 valaistus.
Siidusta kasvanut lääkekasvi (indica/ indica painoitteinen) paljasti pallinsa > pistokkaan otto testiä.
Irrational one

Valdemari33

Isommat prokkikset.

ViestiKirjoittaja Valdemari33 » 21.5.2017 11:45

Pientä jeesii tarvis . Olis tarkoituksena tehä vähän isompaa projektia ja mietin valaistusta millasilla valoilla laittas ? Ideana siis 10-20kpl auto ak47 mullassa . Paljon tarvii valoa ? Kiitos vinkeistä jo etukäteen ! :)

Spena

Re: Isommat prokkikset.

ViestiKirjoittaja Spena » 21.5.2017 11:52

Jos oot valmis näkemään projektiin vaivaa niin tutkippa hieman foorumia,lähes kaikki tieto on jo täällä tarjolla.
Alota vaikka lukemalla hupu läpi.

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”