Kysy & Vastaa #15

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Olenkos123

Re: Kysy & Vastaa #15

ViestiKirjoittaja Olenkos123 » 12.11.2017 9:36

Heippa, ajastimen perkele piti sammua klo 02.00. aamulla 8 aikaan huomasin paskan kuumenneen joten eipä se sammunutkaan.... joten tytöillä 18h valoa ja valot nyt pois. Kannattaako antaa 12h pimeetä ja sit uudestaan 12/12 valot? Vai jatkaa edelleen valoilla kahdesta kahteen? Kiire olisi ja apua tarvitaan :doh:

Sam 1
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Sam 1 » 12.11.2017 10:50

^^Sun ajastin on hitsannut kiinni, siksi virta ei ole katkennut.^^
Uutta ajastinta kehiin tai sitten käsipelillä.
Jos kasvisi ovat kukituksessa, niin 12h pimeyttä olisi suotavaa mutta ei pakollista.
Itse en viitsisi siirrellä kaikkia kellokytkimiä, vaan jatkaisin kuten normaalistikin.
Enpä kyllä tiedä ketään, jonka kasvit olisi friikanneet yhdestä kerrasta, muutaman tunnin ylimääräisestä valosta.
- Twerkkaus on ihan perseestä -

Olenkos123

ViestiKirjoittaja Olenkos123 » 12.11.2017 10:59

Kiitos vastauksesta, ei ollut hitsannu kiinni oli vaan kuumentuneet koskettimet ettei sammunutkaan enään.... eipä ihme kun yli kilowatin Olin siitä läpi antanut :eiei: nyt jaoin et menis Max 600w vaikka (gelia merkkinen digitaalinen kello kytkin) lupaa 8a ja 1800w :shock:

Awwyu

ViestiKirjoittaja Awwyu » 12.11.2017 11:44

Olenkos123 kirjoitti:Kiitos vastauksesta, ei ollut hitsannu kiinni oli vaan kuumentuneet koskettimet ettei sammunutkaan enään.... eipä ihme kun yli kilowatin Olin siitä läpi antanut :eiei: nyt jaoin et menis Max 600w vaikka (gelia merkkinen digitaalinen kello kytkin) lupaa 8a ja 1800w :shock:

Jos siellä on jotain muuta kuin ledejä niissä kiinni niin et voi oikein katsoa tuota tehonkestoa, koska

sala-ala kirjoitti:Tehonkesto kyllä siinä 3000w ja vähän päälle. Noin yleensä ajastimet ovat 16 ampeerin virralle kuitenkin. Suurpainenatriumvalaisimen virtalähde kuitenkin aiheuttaa virtapiikin joka ylittää tuon ajastimen 16A helposti. Ellen väärin muista magneetti sytytin aiheuttaa noin 30-50 ampeerin virran käynnistyessään.

Olenkos123

ViestiKirjoittaja Olenkos123 » 12.11.2017 11:50

2 x 600w natikat plus ufot, ledit ja Tuulettimet. Kontaktori hommiin alettava ettei mee enään yö unet.... :yes:

Normi tyyppi

ViestiKirjoittaja Normi tyyppi » 12.11.2017 23:19

Mikäköhän taimia vaivaa, kun lehdet ovat menneet tumman vihreiksi ja kääntyneet alas?

Tosiaan tekevät vasta toista lehtiparia. Mietin ettei ainakaan liiasta lämmöstä voi johtua, kun kaapissa taimille 39w loisteputki ja olin jättänyt viime yöllä kaapin oven auki tuuletukseen. Kasvit olivat myös muutama tunti sitten päässeet pimennosta, joten tuskin kyse kasvien pimentoonkaan valmistumisesta. Mieleeni tuli, että kyse on luultavasti liiasta kastelusta tai liian vähästä. Lannoitteitakaan en ole antanut, kekkilän kylvömullassa olleiden lannoitteiden lisäksi. Olin tökkinyt ruukkuen pohjiin reikiä, mutta ylimääräinen vesi ei näytä valuvan pois. Olen kastellut taimia niin, että mullan päälle on muodostunut ihan ihan pieni lammikko ja antanut sen imeytyä. Eli ei mitenkään nihkeästi tai poikkeuksellisen reilulla kädellä. Tänään kokeilin multaa ja se tuntui päältä sormen ensimmäiseen niveleen asti hieman kuivahkolta, joten lisäsin vettä. Kävi mielessä, että ehkä vesi on varastoitunut pahvimukien pohjaan ja sieltä kasvi saa liikaa vettä. Mitä epäilette onko kyse liiasta kastelusta vai liian vähästä? Vai onko kyse jostain ihan muusta ? :think:
EDIT: Pari päivää seisoneen kasteluveden ph on 7.6.

Selasin foorumia välttääkseni samojen kysymysten toistamisen. Joku muu oli jo kysynyt tätä, muttei ollut saanut vastausta.
Hohhoijaa

eskimoerkki

ViestiKirjoittaja eskimoerkki » 13.11.2017 19:41

Kuinkahan kauan aktiivihiili kestää? Tänään kotiin tullessani haisi kyllä koko kämppä ihan ganjalle. 240m3/h kokoa. Onhan tuo ollut nyt jatkuvassa käytössä n. 3.5kk. Uutta tulille?

Sam 1
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Sam 1 » 13.11.2017 20:42

eskimoerkki kirjoitti:Kuinkahan kauan aktiivihiili kestää? Tänään kotiin tullessani haisi kyllä koko kämppä ihan ganjalle. 240m3/h kokoa. Onhan tuo ollut nyt jatkuvassa käytössä n. 3.5kk. Uutta tulille?

Useat suodatinvalmistajat suosittelevat hiilien vaihtoväliksi 18kk.
Nyt taitaa sun IV-järjestelmässä olla vuoto, hiilet eivät ainakaan ole "lopussa".
- Twerkkaus on ihan perseestä -

eskimoerkki

ViestiKirjoittaja eskimoerkki » 13.11.2017 21:37

Sam 1 kirjoitti:Useat suodatinvalmistajat suosittelevat hiilien vaihtoväliksi 18kk.
Nyt taitaa sun IV-järjestelmässä olla vuoto, hiilet eivät ainakaan ole "lopussa".

Jees, kiitti. :respect:

En kyllä keksi miksi sitten haisi niin pahasti. Putket on ehjät, liitokset kunnossa ja ilmaa virtaa hyvin ulostuloaukosta. Ainoat jutut mitä tuli mieleen on, että jos ottoaukko oli liian suuri niin vähän pääsi leviämään sitä kautta hajut.. Pienensin vähän aukkoa. Voi olla, että tuon halppis 30e puhaltimen tehot vähän myös laskenut.

Olenkos123

ViestiKirjoittaja Olenkos123 » 14.11.2017 14:15

Kuuluuko aktiivihiilen Helistä kuin helistin? Ostin uuden ja Mietin että onko tää viallinen kun edellinen ei paljoa helise tai vuoda..... kyseisessä liikkeessä sanoivat että on ok jos sieltä vähän hiiltä imuaukosta tippuu... wtf eiks mun ufo hajoo jos sitä silppuu menee läpi? Anteeksi ja kiitos :doh:

Craken

ViestiKirjoittaja Craken » 15.11.2017 21:12

Olenkos123 kirjoitti:Kuuluuko aktiivihiilen Helistä kuin helistin? Ostin uuden ja Mietin että onko tää viallinen kun edellinen ei paljoa helise tai vuoda..... kyseisessä liikkeessä sanoivat että on ok jos sieltä vähän hiiltä imuaukosta tippuu... wtf eiks mun ufo hajoo jos sitä silppuu menee läpi? Anteeksi ja kiitos :doh:

Ah ssa normaalia että alussa irtoaa hiiltä ja liikutellessa, Eikä hajoa..

Palaa sivulle “Kasvatuksen ABC”