Kysy & Vastaa #15

Aloittelevien viherpeukaloiden kysymyksiä
Alueen säännöt
Kasvatuksen ABC
Täältä voit kysyä ja etsiä vastauksia aloittelevien viherpeukaloiden ongelmiin.

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Phan

Re: Kysy & Vastaa # 15

ViestiKirjoittaja Phan » 30.11.2017 18:04

Tahveli kirjoitti:Mites lienee, kaks kohta kaatamista vajaata olevaa tyttöä ja vegevaiheeseen siirtyvä pistokas, ei haitanne enää jos vaihdan valojakson vegelle kukituksen sijasta?

Itse pidän viimeiset ~5pv valot kiinni samalla kun annan kasvin huuhdella itsensä, enkä todellakaan anna olla loppuun asti 12/12 valoilla. Tai millään valoilla.
Kyrpäsanko

Re: Kysy & Vastaa #15

ViestiKirjoittaja Kyrpäsanko » 1.12.2017 6:38

Kuinka nirsoja kasvit ovat valojakson epäsäännöllisyydestä?
Välillä laitan valot päälle jo aamu 6:00, toisinaan taas 10:30..
Sammutan sit siinä 20:30 - 22:00 (yöllä käyn taskulampulla pyörii niitten äärellä tai joudun pitää 23W Esliä päällä paristi yössä n. 5min pötköön).

On siis menossa (7 + 3 viikko), lajike: Critical Kush
Valona 660W SPNA + 250W MH

https://imgur.com/gv0RFst Kuva

PS. Mulla on 600w valo katossa ja 250w valo lattialla. Olisiko parempi asentaa kumpikin ylös vai haittaa kaksi isoa valonlähdettä eri spoteissa?
tä9 se8
Craken

ViestiKirjoittaja Craken » 1.12.2017 10:10

Ihmettelen jos ei friikkaa, mikset vain ostaisi legrandia saisi halvimmillaan kympillä..
Iamnumber

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 1.12.2017 13:33

Kyrpäsanko kirjoitti:

PS. Mulla on 600w valo katossa ja 250w valo lattialla. Olisiko parempi asentaa kumpikin ylös vai haittaa kaksi isoa valonlähdettä eri spoteissa?

Kasvi yhteyttää lehden yläpinnalla eli lattialle asetettu valo on surimmaksi osaksi hyödytön (kuluttaa sähköä ja tuottaa lämpöä telttaan ilman että kasvit saavat merkittävää hyötyä tuotetusta valosta).

Eli molemmat latvuston yläpuolelle on (peruskasvatuksissa) parempi.

PS. Joissakin juuri tähän asetelmaan suunnitelluissa kasvatuksissa voisi olla ok mutta kysymyksestä päättelen että tästä ei ole kyse vaan ns. perus setup.
Irrational one
Iamnumber

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 1.12.2017 13:42

Kyrpäsanko kirjoitti:Kuinka nirsoja kasvit ovat valojakson epäsäännöllisyydestä?
(yöllä käyn taskulampulla pyörii niitten äärellä tai joudun pitää 23W Esliä päällä paristi yössä n. 5min pötköön).

Tämä varmaan isoin ongelma. Puutarhurin tehtävään kuuluu hoitaa pyöriminen päiväjakson aikana - mikäli aivan pakko niin investointi vihreän spektrin lamppuun. Tuo ei ymmärrykseni mukaan häiritse kasveja.

Yöllä esliä ?? Kuulostaa että kasveilla ei ole telttaa tms. joten suosittelen moisen hankkimista tai rakentamista.
Irrational one
Kyrpäsanko

ViestiKirjoittaja Kyrpäsanko » 1.12.2017 16:40

Tein pitkän vegen ja kasveista tuli jättiläisia eikä ne mahdu kokonaan telttaan. Nukun periaatteessa pusikossa... pitäisikö kaataa muutama huonompi yksilö pois ja saisin teltan kiinni.
Sitten toi valohomma.. täytyy varmaan nostaa toi 250W jonnekin ylös sitten.. kestääköhän tollanen tokmannin perus ajastin noi 910W lamput?
tä9 se8
Probet

ViestiKirjoittaja Probet » 3.12.2017 13:13

Millä porukka lisää NFT:hen vettä? Toista pumppua olen miettinyt, mutta hitaaksi menee.. 50l sankollakin ku alkaa täytteleen, niin vedet pitkin poikin..
harrastelia123

ViestiKirjoittaja harrastelia123 » 4.12.2017 20:39

Kuumottelen varmaan turhaan mutta kysynpä silti. Löyty ~4viikkoa kukkineista kasveista tommosia palleja, joiden sisällä on pieni "siemen". Mutta käsittääkseni naaraat tekevät tommosia, että kyse ei ole siemenistä?

Kuva

Ylempään vastatakseen: eihän se olekku kaataa. Kyllä itse ainakin saan kaadettua 20-30 litran kanistereista että vettä pahemmin loiskuu.
Himokashampuusi

ViestiKirjoittaja Himokashampuusi » 4.12.2017 20:55

harrastelia123 kirjoitti:Kuumottelen varmaan turhaan mutta kysynpä silti. Löyty ~4viikkoa kukkineista kasveista tommosia palleja, joiden sisällä on pieni "siemen". Mutta käsittääkseni naaraat tekevät tommosia, että kyse ei ole siemenistä?

Kuva

Ylempään vastatakseen: eihän se olekku kaataa. Kyllä itse ainakin saan kaadettua 20-30 litran kanistereista että vettä pahemmin loiskuu.

Turvonnut verhiö, ei syytä huoleen.
Blazer

ViestiKirjoittaja Blazer » 5.12.2017 7:37

Voiko AN Sensi Cal Mag Xtra käyttää samaan aikaan kun lucas on käytössä siis kun ne ravinteet ovat altaassa? piti laittaa tilaukseen kun ilmeisesti puutosta? Kasvit tämän näköisiä ja kukkineet 5viikkoa? Ec 1.78 ja toisessa 1.83 PH 5.5 molemmissa. Anteeksi kysymykset mutta aika ensikasvattelija nii pistän sen piikkiin :D onneksi hupu on auttanut :pimp:
Kuva
Kuva
Kuva
Kyrpäsanko

ViestiKirjoittaja Kyrpäsanko » 6.12.2017 2:02

Teltastani löytyi kasvi joka hermisteli (oli kerennyt tekemään lukuisia n.5kpl siemenkotaryppäitä).. Minä sen siliäntien otin kasvin pois koko huoneesta, laitoin sileeks.
Kysymys kuuluu, Miten voin ehkäistä vahinkoa leviämästä? (Vaihdoin vaatteet tullessani takaisin teltalle jottei siitepölynsiirtoa tapahtuisi ja kostutin teltan ilmaa)
tä9 se8
sat1vax
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja sat1vax » 6.12.2017 17:30

Blazer kirjoitti:Voiko AN Sensi Cal Mag Xtra käyttää samaan aikaan kun lucas on käytössä siis kun ne ravinteet ovat altaassa? piti laittaa tilaukseen kun ilmeisesti puutosta? Kasvit tämän näköisiä ja kukkineet 5viikkoa? Ec 1.78 ja toisessa 1.83 PH 5.5 molemmissa. Anteeksi kysymykset mutta aika ensikasvattelija nii pistän sen piikkiin :D onneksi hupu on auttanut

Voit käyttää kyseistä lisää saman aikaan muiden ravinteiden kanssa. Pullon mukainen annostus on ehkä hieman liian vahva omaan makuun, suosittelen aluksi puolittamaan määrät, jos esim lisäät resoon ja annat olla viikon parin verran -----> loppu kasvatuksen ajan.

Toinen "huono puoli" tuossa Calmag- lisässä on se sisältää jonkin verran (suhteellisen paljon) TYPPEÄ. Joten tätä lisätessäsi kasvatuksen mukaiseen ravinneohjelmaan, tiputa samalla myös hieman bloomin ja micron määrä. En puhu nyt niiden puolittamisesta mutta ota aluksi esim 1/5 määristä pois, kunnes kasvisi/ systeemisi ovat tottuneet ja alkavat käyttämään tuota Calmag lisää. Palaa esim viikon jälkeen normaalilainnoitukseen

Voit myös käyttää kyseistä ravinnetta lehtiruokintaan. Nopea vaikutus, mutta juurien kautta annettuna ei ole paljoa eroa.

Kyrpäsanko kirjoitti:Teltastani löytyi kasvi joka hermisteli (oli kerennyt tekemään lukuisia n.5kpl siemenkotaryppäitä).. Minä sen siliäntien otin kasvin pois koko huoneesta, laitoin sileeks.
Kysymys kuuluu, Miten voin ehkäistä vahinkoa leviämästä? (Vaihdoin vaatteet tullessani takaisin teltalle jottei siitepölynsiirtoa tapahtuisi ja kostutin teltan ilmaa)

Kuullostaa siltä että olet tehnyt jo tähän mennessä kaiken voitavasi...

Hermahtaneen kasvin eristys/ terminaatio + yleissiivous on oikeastaan ainoat asiat mitä voi tehdä hemisten ilmestyttyä. Pallejakin voi yrittää repiä, mutta se ei ole mikään takuukikka, varsinkaan jos teltassa on muitakin kasveja.

Nyt vain seurailet silmä kovana muitakin leidejä, pysykööt he tyttöinä :lohtu:

-sat1vax
Kyrpäsanko

ViestiKirjoittaja Kyrpäsanko » 6.12.2017 21:30

Tähän mennessä jo 5 kasvia friikannu.. vuorokauden sisällä kaikki tämä. Onneksi kyseessä on ollut ns. toissijaiset puskat jotka tulivat jäljessä teltan äärelle.
Voiko tämä johtua siitä että kyseiset puut ovatt olleet suuren paineen alla (2 x siirretty eri alustaan, tavuteltu paljon ja pidetty ns. rasituksessa) Ehkä tämä vitsaus ei kuulu ollenkaan viidakkoni ykkös nartuille?

Miten tekisitte minun saappaissa? Antaisitte vielä teltan olla ovet auki jotta pienemmätkin saa valoa vai pienet suoraan pois tieltä ja ovet kiinni teltasta?

TARKENNAN: teltassa on [7+3vko] 15kpl isoja terveitä, ulkopuolella taas [7+2] 8kpl rimppakinttuja (4 x tälllästä vastaa 2kpl isoja)
tä9 se8
picardo

ViestiKirjoittaja picardo » 7.12.2017 9:17

Minulla on 4 kpl kasveja kasvamassa ja ne ovat juuri olleet 3 viikkoa kukituksessa. Yksi niistä on 10 cm muita korkeampi ja kysäisinkin mitä sille tapahtuu jos pätkäisen siitä sen 10 cm yläpäästä pois? En ole koskaan latvonut ennen joten en tiedä voiko sitä tässä vaiheessa enää leikata. Minulla on synttärit viikonloppuna ja poltot on loppunut niin olisi siis kaksikin eri hyötyä, saisi kasvit tasamittaisiksi ja edes jotain herkkua synttäreille :D
neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 7.12.2017 10:51

picardo kirjoitti:Minulla on 4 kpl kasveja kasvamassa ja ne ovat juuri olleet 3 viikkoa kukituksessa. Yksi niistä on 10 cm muita korkeampi ja kysäisinkin mitä sille tapahtuu jos pätkäisen siitä sen 10 cm yläpäästä pois? En ole koskaan latvonut ennen joten en tiedä voiko sitä tässä vaiheessa enää leikata. Minulla on synttärit viikonloppuna ja poltot on loppunut niin olisi siis kaksikin eri hyötyä, saisi kasvit tasamittaisiksi ja edes jotain herkkua synttäreille :D

itse taivuttaisin/croppaisin sen kärjen muiden tasolle, mutta joskus miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä..
pari pv ottaa tod.näk. itseensä, ja jatkaa sen jälkeen sivuhaarojen kukittamista
kyrmyniska

Kysy & Vastaa # 15

ViestiKirjoittaja kyrmyniska » 8.12.2017 12:14

Hei.tiedustelen että ku kävi tämmönen pokloomi,taivuttelin päävartta alaspäin että alemmat lehdet saavat paremmin valoa ja saan lamppua lähemmäs kasvia,niin päävarsi napsahti taivutuksen kohalta poikki,sain sen kötöstettyä jotenki teipillä kiinni.meneekö nytte koko kasvi pilalle vai tapahtuikohan tässä ns.latvominen? kiitos
öysti

ViestiKirjoittaja öysti » 8.12.2017 19:08

kyrmyniska kirjoitti:Hei.tiedustelen että ku kävi tämmönen pokloomi,taivuttelin päävartta alaspäin että alemmat lehdet saavat paremmin valoa ja saan lamppua lähemmäs kasvia,niin päävarsi napsahti taivutuksen kohalta poikki,sain sen kötöstettyä jotenki teipillä kiinni.meneekö nytte koko kasvi pilalle vai tapahtuikohan tässä ns.latvominen? kiitos

:D kyl latvoit ota vaan veks
ja pidä vähä pidempi vege ottaa viikon..kaks..kuin tykkää :)
kyrmyniska

Kysy & Vastaa # 15

ViestiKirjoittaja kyrmyniska » 11.12.2017 8:13

Hei.tiedustelen kun minulla paloi valo kytkennöistä sulake,ja kasvit olivat n.12h hämärässä,yksi valo päällä toisessa nurkassa,(eli ei täysin pilkkomipeässä)kasvit ovat vielä vege vaiheessa,kokivatko ne mitään ongelmia ton takia?
sat1vax
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja sat1vax » 11.12.2017 10:16

kyrmyniska kirjoitti:Hei.tiedustelen kun minulla paloi valo kytkennöistä sulake,ja kasvit olivat n.12h hämärässä,yksi valo päällä toisessa nurkassa,(eli ei täysin pilkkomipeässä)kasvit ovat vielä vege vaiheessa,kokivatko ne mitään ongelmia ton takia?

Tuskin kokivat. Saat rämpytellä valoja vegevaiheessa miltein miten sinua huvittaa eikä kasvit yleensä tästä nokkiinsa ota. Enkä usko mitään vahinkoa tapahtuneen vaikka toinen valosi jäikin päälle.

Edes pitkällä kukituksessa oleville puskille tuo ei tod. näköisesti koituisi mitenkään kohtaloksi. Ole siis huoelti.

-sat1vax
Craken

ViestiKirjoittaja Craken » 15.12.2017 17:14

kaverille tuli adjust a wing mutta ilman piuhaa ni millasen piuhan tarttis ja miten se kytketään ??.