Tiedote: Sähköpostipalvelimella ongelmia, jonka vuoksi mm. aktivointiviestit eivät välttämättä tule perille. Pyrimme selvittämään vikaa ja aktivoimme uusia tunnuksia manuaalisesti, kunnes vika on korjattu. T: Ylläpito

Juuret resoon vai ei?

puoliaivo

Juuret resoon vai ei?

ViestiKirjoittaja puoliaivo » 26.1.2019 9:29

Jonkin verran löytyy haulla kommentteja kyseisestä aiheesta mutta ei varsinaista kattavampaa keskustelua. Toiset näyttävät pitävän asiaa sen verran huonona että esimerkiks jos nyt puhutaan vaikka Wilma-setistä niin ruukut on kirottu alimpaan helvettiin koska on niin suuret aukot pohjassa että juuret kasvaa resoon. Ja toiset ovat sitä mieltä ettei siitä haittaa ole vaikka niin käykin. Sen takia ajattelin kokeilla syntyykö aiheesta juttua koska itse oon ainakin täysin vakuuttunu siitä että siitä on enemmän hyötyä ku haittaa. Kasvit suorastaan räjähtää kasvuun aina siinä vaiheessa kun juuret on saavuttanu reson. Mitkä siis on ne painavimmat perusteet sille että jotkut pitää sitä niin kauheana että tukkivat esim. nyt vaikka tuon wilman ruukut pohjasta niin että juuret pysyy ruukussa. Pahoittelut jos nyt kävi niin etten vaan löytäny ketjua aiheesta jos sellainen tai sellaisia jo on.

vasy420

Re: Juuret resoon vai ei?

ViestiKirjoittaja vasy420 » 6.2.2019 12:43

Hyvää pohdintaa, itsekkin asiaa miettineenä. Kokemusta on Wilmasta juuret resoon kasvaneena ja ilman.
Isoja huomioita kasvussa en huomannut toki se rundi missä juuret olivat kasvaneet resoon oli himpun isompi, mutta muuttujia niin paljon että ei sovi vertailukohteeksi.

Wilmassa kannattaa kyllä vähän kuumotella, että systeemi ei mene tukkoon. Itselläni suuret määrät ravinteita tukkivat putket tasasesti varsinkin jos ei huuhtele tai puhdista letkuja kasvatuksen yhteydessä. On mahdollista, mutta en suosittele. Tämä on mielestäni isompi paha, kun juuret tukkimassa.

Olen koittanut pienellä vaivalla etsiä sopivaa verkkoa ruukkujen pohjalle, mutta en kupariverkkoa löytänyt hyllystä niin luovutin. Eli vetelen jatkossakin ilman.

Jos juuret kasvavat ruukuista resoon, ei ruukkujen paikkoja kannata varmasti enään vaihtaa koska pisimmät juuret menevät tietysti poikki, joka varmasti vaikuttaa kasvuun kriittisillä hetkillä. (Pitää kyllä aika pieniä kasveja kasvatella, että ruukkujen pyörittely on edes käytännössä mahdollista, mutta tyylejä on monia).
Juuret resossa kellumassa olet itse joutunut kuumottelemaan, että reso olisi aina mahdollisimman täysi vettä. Tällä ei välttämättä ole mitään merkitystä, mutta pienikin juurien kuivumisen mahdollisuus kauhistuttaa.
Mielestäni Wilman ruukkujen isot reijät harmittavat eniten, kun pienet sorapalat valuvat läpi ei ole kuitenkaan vielä mennyt tämäkään tunteisiin.

neural_rust
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja neural_rust » 6.2.2019 14:35

Vpluxilta saa verkkoja noihin ruukuihin, jos ei jaksa itse tehdä..

https://www.vplux.fi/fi/product/atami-1 ... kko/255670

Hobgob
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hobgob » 9.2.2019 6:39

Juuret resossa ei haittaa, jos ravinneliuos on tarpeeksi hapekasta, ettei juuret mätäne. Kolmanneksen juurista voi pätkäistäkkin suht huoletta.

Palaa sivulle “Sisäkasvatus”