Kuva

Tyhmät kysymykset ja niihin vastaaminen

Sana on vapaa.
Ekalussa

Tyhmät kysymykset ja niihin vastaaminen

ViestiKirjoittaja Ekalussa » 3.2.2019 9:45

Tyhmiä kysymyksiä ei kuulemma ole, mutta silti kohtaan niitä päivittäin internettiä selatessani. Lisäksi monesti ihmiset myös tapaavat vastaamaan asiallisesti tyhmään kysymykseen, mikä on mielestäni hieno asia, mutta mihin en itse jostain syystä pysty.
Olen siis ollut ikäni internetkäyttäytymisessä sillä linjalla, että mielestäni tyhmään kysymykseen ei anneta suoraa vastausta vaan jotain, joka laittaa itse kysyjän miettimään, sillä monesti tyhmä kysymys on mielestäni aiheutuma ajattelun laiskuudesta. Määrittelin pitkän aikaa tyhmät kysymykset siis kysymyksiksi, jotka a) hetken haulla tulisivat vastatuksi, b) hetken mietinnällä tulevat vastatuksi tai c) eivät alunperinkään ansainneet tulla kysytyksi.

Ajattelin pitkään tyhmien kysymyksien sotkevat keskustelufoorumia luettavuuden ja haettavuuden suhteen ja silloin tapasin vastata (omasta mielestä) tyhmiin kysymyksiin vähintäänkin epäsuorilla vastauksilla, jolloin kysyjä joutuisi ehkä itse ajattelemaan enemmän ja samalla saatettaisiin välttyä uusien samantyyppisten kysymysten tulvalta.

Kauan aikaa vastailin siis mielestäni tyhmiin kysymyksiin ehkä kusipäisen oloisella asenteella, kuitenkin mielestäni tarkoittaen vain hyvää. Ikinään en ole ainakaan omassa päässäni vähätellyt kysyjää, vaan joskus jopa törkeän oloinen vastaus on kohdistettu itse kysymykseen.

Otan pari päästä esimerkkiä tähän väliin:
esimerkki 1(päästä keksitty):(päästä keksitty))Kysyjä avaa uuden ketjun kysyäkseen paljonka kukitusviikolla x kannattaa lisätä kukituslannoitetta tälle ja tälle puskalle?

Nopeasti ajateltuna kysymys on sikäli mielestäni tyhmä, että ensinäkin vastaus olisi löytyny minuutin haulla ja toisaalta kukaanhan ei voi tietää juuri sinun kasvisi ravinteiden tarpeesta, joten vastaus jokatapauksessa olisi mallia sinnepäin. Nyt vastaamalla itse kysymykseen avataan kysymyksen esittäjälle mahdollisuus kysyä kymmenen jatkokysymystä, joihin vastaus löytyy todennäköisesti myös hetken haulla/ajattelulla.

esimerkki 2: nimimerkki kynämiehen esittämä kysymys ketjussa vuoden 2019 yleinen keskustelu ulkokasvatuksesta:
"saanko kysyä miksi helvetissä jo tässä vaiheessa keskustellaan ulkoprojekteista?"

Tämä kysymys on itsessään mielestäni täysin järjetön, enkä ole ajatellut syitä siihen minkä takia kysyjä oikeasti kysymyksen esitti. Itse en voi uskoa, että kysyjä olisi oikeasti ihmeissään keskustelun aiheesta vuodenaikaan nähden ja odottelenkin itseasiassa jonkin näköistä vastausta itse kynämieheltä. Kynämiehelle pahoittelut, että otin esimerkiksi, mutta esimerkki sopii aiheeseen täydellisesti.

Mutta itse asiaan. Nämä ovat vain minun näkemyksiä ja pitkään ne olivat niin itsestäänselvyyksiä, ettei oikein osannut ajatella sen koommin kysyjän kantilta. Tietenkin tajuan, että kysymys on kysyjälle itselleen validi, eihän asioita tiedä ennenkuin niistä ottaa selvää. Se itsenäisen ajattelun puute, mikä paistaa näistä kysymyksistä tekee itse kysymyksistä tyhmiä. Sitten on ihmisiä, jotka vastaavat erittäin asiallisesti ja ystävällisesti tällaisiin kysymyksiin, jotka itse näen lähinnä vittuiluna. Ja näille vastaajille iso hatunnosto, tuollaista käyttäytymistä toivoisin itseltänikin enemmän sen sijaan, että käsittelisin kysymystä niin kuin kysyjä ei edes ansaitsi vastausta.
Lisäksi itse tuppaa olemaan asioissa useimmiten väärässä, niin tämä itselläni aiemmin valloillaan ollut vastauskäyttäytyminen tuntuu turhan ylimieliseltä.

Mitä siis te, forumilaiset, olette mieltä. Onko varsinkin keskustelufoorumeilla olemassa tyhmiä kysymyksiä? Miten määrittelette tyhmät kysymykset ja miten niihin tulisi suhtautua/vastata? Onko tyhmien kysymysten kysyminen omiaan vaikeuttamaan foorumin luettavuutta? Tulisiko vanha viisaus: "lue hupu", lasketella viimeiseen autuaaseen lepoon ja viimeinkin vastata itse kysymykseen?

Nopeasti näpytelty ajatelma, joten lanka saattoi karata hetkittäin. Keskustelkaamme!

Iamnumber

Re: Tyhmät kysymykset ja niihin vastaaminen

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 3.2.2019 15:51

pääsykoetta / tunnuksen luomista voisi mukauttaa ennaltaehkäisemään ongelmaa..

erityisesti extra pakkoläpäistä kysymys.. aseta oikeaan järjestykseen..

Sinulla tulee mieleen kysymys koristehapun kasvattamisesta.

Tarkista onko hupussa puhuttu asiasta.
käytä foorumin haku toimintoa ja/tai googleta asiaa.
Lähetä kysymys sisä-/ ulko-kasvatusalueen kysy & vastaa ketjuun.
Luo sisä- / ulko-kasvatusalueelle uusi ketju aiheesta.

.. eos kuinka työlästä modeille on siirtää nää yhden kysymyksen langat tuonne kysy ja vastaa ketjuun kun tuostakin huolimatta niitä varmasti tulee (toki yv vakiomuotoinen noottikirje tämän foorumin käytännöistä käyttäjille) .. ei mitään tylyttämistä vaan .. tämä on käytäntömme , olisi kiva jos jatkossa..
Irrational one

Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”