Suorakylvö maahan

Amatööri22

Suorakylvö maahan

ViestiKirjoittaja Amatööri22 » 9.3.2019 14:18

Kannattaako laittaa siemenet suoraan maahan, minulla ei ole esikasvatus mahdollisuuksia. Antakaa vinkkejä ja mitä lajiketta kannattaa suosia jos heittää suoraan maahan? :think:

strömming

Re: Suorakylvö maahan

ViestiKirjoittaja strömming » 9.3.2019 15:31

Jos sulla on reilummasti siemeniä niin http://www.hemprefine.fi/projects/kuitu ... ytekniikka

kynamies

ViestiKirjoittaja kynamies » 11.3.2019 22:22

viime kesänä heitin puolet suoraan ja puolet idätettyinä....suoraan kylvetyt nousi ylös 1,5vk päästä ja idätetyt 3pv päästä. idätyksessä kesti 1-2pv
edit. ymmärsin väärin....eli kyllä ne suoraan kylvetytkin sieltä hyvin lähtee kasvamaa jos se spotti on hyvä...itsellä aina itänyt ja lähtenyt kasvamaan 100%

Fomppuharum

ViestiKirjoittaja Fomppuharum » 12.3.2019 0:11

Amatööri22 kirjoitti:Kannattaako laittaa siemenet suoraan maahan, minulla ei ole esikasvatus mahdollisuuksia. Antakaa vinkkejä ja mitä lajiketta kannattaa suosia jos heittää suoraan maahan? :think:

Suorakylvö onnistuu. On omia kokemuksia.

Siemenen kasvuunlähtöä helpottaa se että esim idätät edes sisällä.

Itse tein näin viime kesänä:

-Idätys kookospelleteissä 5-7 päivää. Idätin pakasterasiassa mihin mahtui 14 kpl pellettejä.
-sotkin sähköpyörällä spoteille, repussa 30 litraa multaa, kookostiiliä, vettä, kumihanskat, kenttälapio ja idätetyt siemenet.
-käänsin maata spoteilla ja laiton tuotua maata ja kookosta pintaan. Siihen siemenet päälle.

Tein noita spotteja 7 kpl. Hyvällä prosentilla lähtivät. Yhden spotin hylkäsin, koska maanomistaja tuli paikalle. Toinen spotti kuoli kuivuuteen, kun en jaksanut kastella.

Jos kesä on normaali, sateita vaihtelevasti, voisin käyttää ”istuta ja unohda”- menetelmää. Spotilla 2 käyntiä. Istutus ja sadonkorjuu.
Viimeksi muokannut Fomppuharum, 12.3.2019 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Amatööri22

ViestiKirjoittaja Amatööri22 » 12.3.2019 19:00

Fomppuharum kirjoitti:
Amatööri22 kirjoitti:Kannattaako laittaa siemenet suoraan maahan, minulla ei ole esikasvatus mahdollisuuksia. Antakaa vinkkejä ja mitä lajiketta kannattaa suosia jos heittää suoraan maahan? :think:

Suorakylvö onnistuu. On omia kokemuksia.

Siemenen kasvuunlähtöä helpottaa se että esim idätät edes sisällä.

Itse tein näin viime kesänä:

-Idätys kookospelleteissä 5-7 päivää. Idätin pakasterasiassa mihin mahtui 14 kpl pellettejä.
-sotkin sähköpyörällä spoteille, repussa 30 litraa multaa, kookostiiliä, vettä, kumihanskat, kenttälapio ja idätetyt siemenet.
-käänsin maata spoteilla ja laiton tuotua maata ja kookosta pintaan. Siihen siemenet päälle.

Tein noita spotteja 7 kpl. Hyvällä prosentilla lähtivät. Yhden spotin hylkäsin, koska maanomista tuli paikalle. Toinen spotti kuoli kuivuuteen, kun en jaksanut kastella.

Jos kesä on normaali, sateita vaihtelevasti, voisin käyttää ”istuta ja unohda”- menetelmää. Spotilla 2 käyntiä. Istutus ja sadonkorjuu.

Kiitos vastauksesta, antoi vähän toivoa tulevaa kesää varten :lol: joo kyllä minä ne idätän sisällä. Toivotaan parasta tulevaa kesää varten :D.

Amatööri22

ViestiKirjoittaja Amatööri22 » 12.3.2019 19:01

kynamies kirjoitti:viime kesänä heitin puolet suoraan ja puolet idätettyinä....suoraan kylvetyt nousi ylös 1,5vk päästä ja idätetyt 3pv päästä. idätyksessä kesti 1-2pv
edit. ymmärsin väärin....eli kyllä ne suoraan kylvetytkin sieltä hyvin lähtee kasvamaa jos se spotti on hyvä...itsellä aina itänyt ja lähtenyt kasvamaan 100%

Kiitos vastauksesta, toivotaan parasta :lol:

Chiller

ViestiKirjoittaja Chiller » 14.3.2019 5:27

Vähän turhan optimistista ajattelua poistan, mulla toissa kesänä linnut tappoi kaikki nuoret taimet. Silloin kuoli linnun poikasia ravinnon puutteeseen. Kevät oli sellainen. Aivan kuin ne ois käyny nokkimassa nälissään kaikkea. Oli vain katkottu. Mustarastaan poikasia pomppi nälissään pitkin pihamaita.
Jotain suojausta vois pohtia.

Palaa sivulle “Ulkokasvatus”