Kuva

kookos vastaan multa??

a1pp4013

kookos vastaan multa??

ViestiKirjoittaja a1pp4013 » 17.3.2019 9:36

Hei. Osaisiko joku kertoa kuka olisi multa kasvatuksesta siirtynyt kookoksen käyttöön. Haluisin tietää mitä eroja on ja onko ylipäätänsä eroja paljoa. Mulla alkais projekti ja en jaksais uutta 200l multaa enää roudata ku hävittäminen vaikeeta...

Onko helpompaa esim et alaosa kookosta ja päällä multaa jonkun verran et lähtew kasvamaan siitä?

Miten ravinteitten laita kun kookoksessahan ei taida ravinteita olls et joutuuko jotain eri litkuja hommata mitä mullas ei yleensäkkään käytetä?

Haluaisin opastusta tulevaan projektiin en haluis tuhlata aikaa. Kiitos kaikille jotka antavat oppia.

a1pp4013

Re: kookos vastaan multa??

ViestiKirjoittaja a1pp4013 » 17.3.2019 9:37

Ja se vielä että olen ajatellut juuritilaksi 17l mut pyörinyt mielessä 25l. Kannattaa varmaan niin isoa kun voi jos kookosta käyttää?

a1pp4013

ViestiKirjoittaja a1pp4013 » 17.3.2019 10:15

Toimiiko samat ravinteet kookoksessa niinkuin mullassa?

Tapionpoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Tapionpoika » 17.3.2019 10:22

a1pp4013 kirjoitti:Toimiiko samat ravinteet kookoksessa niinkuin mullassa?

Toimii, mutta voi tulla/tulee kalsium-magnesium -vajarit. Helpommalla pääsee kun hankkii kookosravinteet.
"I, as a responsible adult human being, will never concede the power to anyone to regulate my choice of what I put into my body, or where I go with my mind. From the skin inwards is my jurisdiction." ~ Alexander Shulgin

psyphish
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja psyphish » 17.3.2019 10:52

Kookos ja multa ovat täysin eri eläimiä, multa on turhaa paskaa jos ei sitä tee isolla vaivalla itse. Kookos on lähempänä vesiviljelyä ja kun juuristo on vallannut tarpeeksi ison osan kasvuastiasta/ruukusta voidaan se pitää kosteana ja kastella niin usein kuin siltä tuntuu.

Manageri89

ViestiKirjoittaja Manageri89 » 17.3.2019 16:59

Itse siirtynyt mullasta kookokseen sen helpon loistavan käyttöalustan sekä roudaamisen takia. Ravinteina Canna sarja. Pelittänyt hyvin.
kasvaa kasvaa.

Aaltonen

ViestiKirjoittaja Aaltonen » 17.3.2019 17:37

Iltaa.

Itse nykyisin kookos+perliitti. Bcuzz ravinteilla.
Myös Cannasta kokemusta ja toimii.
Kunhan muistaa mittailla sitä ph ja ec niin ei pitäisi tulla mitään ongelmia.

Tapionpoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Tapionpoika » 17.3.2019 19:03

Näitä kannattaa myös lukea

viewtopic.php?f=2&t=10504 Foorumilta kookoskeskustelua
https://forum.grasscity.com/threads/ask ... de.620656/ AskEdin kookos-faq
"I, as a responsible adult human being, will never concede the power to anyone to regulate my choice of what I put into my body, or where I go with my mind. From the skin inwards is my jurisdiction." ~ Alexander Shulgin

Manageri89

ViestiKirjoittaja Manageri89 » 17.3.2019 19:14

Aaltonen kirjoitti:Iltaa.

Tuo perliitti jäi viimekerrasta chileille laittamatta.Harmittelin jälkeenpäin kun ei tullut laitettua. Oletko tehnyt 40/60 suhteella ?
kasvaa kasvaa.

Aaltonen

ViestiKirjoittaja Aaltonen » 19.3.2019 17:42

Manageri89 kirjoitti:

Tuo perliitti jäi viimekerrasta chileille laittamatta.Harmittelin jälkeenpäin kun ei tullut laitettua. Oletko tehnyt 40/60 suhteella ?

Niin no.. Saa sitä siellä olla paljon.

Yllä olevassa linkissä foorumille oli hyviä huomioita kuinka CalMagia menee kookoksen kanssa. Olen huomannut saman.

Manageri89

ViestiKirjoittaja Manageri89 » 23.3.2019 19:14

Huomion arvoinen itsestäänselvyys tuo kirjoittamasi pH & ec mittailut. harmi, että en ajattelemuutani käyttänyt mittareita vaikka molemmat löytyy. Nyt chilit toipuu övereistään, hitaasti.katsonut kuinka jämähtänyt paikoilleen. Virhe
kasvaa kasvaa.

Hobgob
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hobgob » 24.3.2019 5:29

psyphish kirjoitti:Kookos ja multa ovat täysin eri eläimiä, multa on turhaa paskaa jos ei sitä tee isolla vaivalla itse. Kookos on lähempänä vesiviljelyä ja kun juuristo on vallannut tarpeeksi ison osan kasvuastiasta/ruukusta voidaan se pitää kosteana ja kastella niin usein kuin siltä tuntuu.

Kookoskuidussa viljely on lähinnä vesiviljelyä.

Mullassa kasvatus on helppoa, mutta mustamulta on aivan liian rikasta vain yhteen tai kahteen satoon &jatkuva mullan vaihto, jos ei kasvimaata omaa, on älytöntä. Ihme-hifistelykin on näin lyhyillä jaksoilla suht turhaa. Ei kasvualustassa tarvitse olla lehtiä, guanoa, madonpaskaa, lehtomultaa, jauhettua neitsyen luita &muuta..

Jos haluaa kasvattaa rennosti, niin multa &kookos kasvualustana on loistava. Osa multaa, toinen kookoskuitua &kolmas lecasoraa, perliittiä tai laavamursketta. Ravinteet riittää, mutta tarvittaessa voi antaa lisää.

a1pp4013

ViestiKirjoittaja a1pp4013 » 24.3.2019 8:33

Itel eka mieles olin osa multana no se on aina mut sit vaihto muille mullasta 80kookos/20multa. Lopulta tilasin multaa riittämään kaikkeen. Canna terran multasekotust siis käytän eli perliitti lanta jne....
Nyt miettinyt et teen osan n 40/60 kookos/multa tai sit mullast. Pelottaa toi kals magn vajaus että menee jotain pilalle kun olen ikuinen mullassa kasvattaja. En kertaakaan ole vedes kasvattanut. Nytkin multaa menee sisällä.n. 350 litraa mutts ei se oonpaha paris jätesäkis hävittää lopuksi.

Se vaan ettei ole aikaa opetella vedes kasvattas et teen ennemmin niin kuin osaan psrhaani mukaan. Kookos käsittääkseni olisi hyvä väliaine kun on niin ilmavaa et sitö kun sotkisnjonku 30+% Nii luulis ilmavaa olevan?.

Manalismiles

ViestiKirjoittaja Manalismiles » 24.3.2019 16:16

Mä taas sanoisin, että jos haluaa kasvattaa rennosti niin laittelee isoihin ruukkuihin pelkkää multaa. Sekaan vähän guanoa, ehkä biotabseja jossei halua litkuja käyttää. Ehkä jotain bacto liuosta kylkeen. Tarvii sen jälkeen muuta tehdä kuin katteella kun budit turpoo.

Tuntuu jotenkin vammaselta sotkea jatkuvaa kosteutta vaativaa kookosta multaan. Luomu on se juttu millä hyvän makuista lääkettä kasvatetaan keholle ja mielelle. :yes:

Edittinä, että multaahan voi kierrättää samoissa ruukuissa usealla rundilla, eikä sitä tarvitse kokoajan olla pois kantamassa. Itse raavin syysrundin ja kevät rundin välillä hieman pintamultaa pois ja junttasin uuden kasvin perään. Edellisen juuret mykorritsoineen jäivät maaperään.
take it acid is

natokalevi

ViestiKirjoittaja natokalevi » 24.3.2019 19:46

jos haluaa kasvattaa rennosti niin laittelee isoihin ruukkuihin pelkkää multaa.

Välineistö ja siihen panostaminen on olennainen asia joka vaikuttaa rentouteen.
Mielummin käytän kookos+vermikuliittia "tulvi ja viemäröi"-menetelmän kanssa, koska voin kerran viikossa lisäillä vettä ja ravinteita resoon ja antaa ajastimen hoitaa loput. Käsikasteltuna kookos on raskas, laitoin tyhmyyttäni chileille yijäämäkookokset ja nyt kastelen vähintään joka toinen päivä vaikka normaalisti chilejä pitää kastella kohtalaisen harvoin. Siksi siirränkin ne multaan kunhan jaksan, koska niille ei ole sijaa valupöydällä.
Mullassa on kuitenkin helpompi aloittaa kasvattaminen, siinä on vähemmän ymmärrettävää jos tarkoituksena on vain kasvattaa kannabista. Siitä pääsee helposti liikkeelle koska "kaikilla" on jonkin näköinen käsitys siitä mitä liiallinen sade tekee viljasadolle. Toki multaankin voi laittaa automaattisen kastelun, mutta sen säätäminen on käsittääkseni paljon tarkempaa kuin kookoksen kanssa ja kipoista vuotavia vesiä pitää tarkkailla tarkemmin.

Kokemukseni perusteella kookoksessa kasvaa paremmin kuin mullassa. Se voi myös johtua siitä että aloitin mullassa ja nyt kookoksessa sujuu paremmin osittain siksi että kasvatan kokonaisuudessaan paremmin kuin aloittaessa, mene ja tiedä.

Mainitsen vielä ettei tule väärinkäsitystä: Kaiken voi viedä pitkälle ja tehdä paremmin, mutta perus jannulle antaisin mielummin pussin multaa kuin briketin kookosta.

Se vaan ettei ole aikaa opetella vedes kasvattaa

Hyppää vain suoraan syvään päätyyn, se ei ole sen vaikeampaa kuin muukaan kasvattaminen. Aluksi laitat ravinteet vähän alle purkin kyljessä kerrotun ja siitä lähtee korjailemaan tilannetta. Se aika mikä menee oppimiseen on hyvin mitätön ottaen huomioon että vegettäminen kestää vähemmän aikaa. Luulin pitkään että vesikasvatus vaatii jotain syvempää ymmärrystä, mutta kaveri avasi silmäni sanomalla "Ei siinä ole mitään vaikeaa :guru: ".
Bublerilla on hyvä lähteä liikenteeseen, vesivahingon riski on olematon ja järjestelmä on kokonaisuudessaan yksinkertainen.

Palaa sivulle “Sisäkasvatus”