Mä suunnittelen ja valmistan plug and play -kasvatuskaappeja ja sain äskettäin ensimmäisen tuotteeni valmiiksi. Se on nimeltään Vilby Green 1. "Nollasarja" on ollut maailmalla jo jonkin aikaa ja nyt vihdoin ensimmäinen varsinainen tuotantokappale alkaa olemaan valmis. Vielä jotain pientä on kesken mutta melkein kaikki on jo tehty.

Vilby Green 1 tärkeimmät ominaisuudet:
- Portaattomasti säädettävä tehokas valaisin, Cree COB, (esiim. 3500K CRI90, verkon tasalla yli 25 000 luksia, 10cm verkon yläpuolella yli 36 000 luksia, 20cm verkon yläpuolella yli 77 000 luksia, 22cm verkon yläpuolella ja 10cm ledin alapuolella yli 100000 luksia)
- Aktiivihiilisuodattimella varustettu aktiivinen ilmanvaihto (ei erikoissuodattimia tai työkaluja hiilen vaihtoon)
- Suojatakki heijastavalla sisäosalla, Orca / Mylar
- Ajastin valolle: 24-0, 18-6, 12-12, 10-14, 8-16 ja 0-24
- Hiljainen
- Vilby Greenin käyttökustannukset on pari euroa kuussa sähkön osalta (keskimäärin, ja riippuu toki paljonko maksat sähköstä)
- Korkeutta kaapilla on 65cm ja se vie pöytätilaa lautasen verran. Sitä voi käyttää vaikka työpöydällä tai kirjahyllyssä ja sitä voi siirrellä todella helposti paikasta toiseen.
- Siinä voi kasvattaa yrttejä, emokasveja, vegettää, kukittaa, chilejä, kissanminttua jne.. Suuremmat kasvit voidaan sitoa vaikkapa verkkoon.
Mun tarkoitus on tehdä mahdollisimman hyviä high end -tuotteita. Käytän aina niin hyviä osia kun löydän. Cree, Mean well, Adafruit... muutamia valmistajia joiden osia käytän. En käytä mitään brändittömiä kiina-osia tai mitään minkä laadusta en ole varma.
Tuotteet valmistetaan Suomessa hyvin pitkälti käsityönä. Tuotteissa on 3 vuoden takuu. Mukaan tulee kaikki paitsi multa ja siemen ja tuote on käyttövalmis. Pistoke seinään ja kasvattamaan. Tuotteet on osin räätälöitävissä mm. ledien osalta. (3000K, 3500K, 4000K, CRI 80 tai CRI90 jne..)
Vilby Green -tuotteet on huollettavissa. Esim. ledin vaihto on helppoa tehdä kenen tahansa. Tai jos ei yhtään osaa tehdä mitään, niin mulla on edullinen huolto Vilby Green tuotteille. Yritän suunnitella tuotteita joita ei tarvitsisi huoltaa mutta esim. ledit ja tuulettimet kuluu ajan kanssa, sille ei vaan voi mitään. Mä oon sen verran luontoihminen etten halua enkä pysty suunnittelemaan lyhytikäisiä tuotteita. Pyrin mahdollisimman pieneen hiilijalanjälkeen niin Vilby Greenin valmistuksessa kuin sen käytössäkin. Mä haluaisin että Vilby Green kaappia voisi käyttää vuosikymmeniä. Ja uskon että kun siitä pitää hyvin huolta niin se on mahdollista.
Aikatauluja ja tulevia tuotteita:
Nyt joulukuussa 2019 tulee todennäköisesti myyntiin hyvin pieni erä Vilby Green 1 -kaappia hintaan 490€ (ovh. 590€)
Tammikuussa 2020 lisää kaappeja saataville ovh. hintaan.
Keväämmällä / alkukesästä uusituote: Vilby Green Stealth 1 DIY -kit

Lisätietoja kaapista ja yrityksestä löytyy täältä: vilbygreen.com

Suojatakkia voi käyttää joko niin että vetoketju aukeaa ylhäältä tai alhaalta.

Kaappi kiinni

Vilbyä voi käyttää myös ilman takkia jolloin se toimii sisustusvalaisimena. Tässä kuvassa Moruga Scorpion -chili jota EN ajatellut maistaa kun se tekee joskus palkoja!

Kysykää ja esittäkää toiveita!
Mun rooli on suunnitella kaappeja ihmisille. Mitä ominaisuuksia olisi kiva nähdä esim tulevassa Vilby Green Stealth 1 DIY -kitissä, tai jo olemassa olevassa Vilby Green 1 -kaapissa?