Kunnallisvaalit 2004

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Laiska-aivo

Re: Kunnallisvaalit

ViestiKirjoittaja Laiska-aivo » 8.10.2004 17:21

tarkoitatko notkuja vai ihan "oikeita" näkyjä?

Oikeita näkyjä tarkoitan, muttei ole mitään havaintoja niiden todenperäisyydestä. Netistä löytyy nihkeänlaisesti tietoa oopiumin vaikutuksista. Sanotaan vain että se on opiaatti, "hidas" ja paha. Théophile Gautierin Hasis -novellissa sanotaan:

Jo kauan olimme kuulleet uskomattomia tarinoita hasiksen ihmeellisestä vaikutuksesta. Tunsimme vanhastaan oopiumin aiheuttamat hallusinaatiot; hasiksen vain nimeltä.

http://www.geocities.com/ewan9/cannabis/gautier.html

Tästä fiktiivisestä tekstistä olen saanut laiskaan päähäni ajatuksen oopiumin aiheuttamista näyistä. Hasista ja oopiumiahan on käytetty samoihin aikoihin päihteenä enkä yhtään ihmettele vaikka Venäjän mafialla olisi vanha sekakäyttöperinne tiedossa ja suomalaiset saisivatkin maailman "parasta" lätkää. :think:

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 8.10.2004 17:49

Laiska-aivo kirjoitti:Hasista ja oopiumiahan on käytetty samoihin aikoihin päihteenä enkä yhtään ihmettele vaikka Venäjän mafialla olisi vanha sekakäyttöperinne tiedossa ja suomalaiset saisivatkin maailman "parasta" lätkää. :think:

Ei, ei ja vielä kerran ei. Jos joskus joku tuo minulle venäläisen mafian painamaa lätkää jossa on ooppiumia seassa, niin maksan 50e.

Itseaiheeseen, niin ajattelin äänestää omaa äitiäni kunnalisvaaleissa.

DaiHAI

ViestiKirjoittaja DaiHAI » 8.10.2004 19:40

Eipä oo mun kohalle tommosta oopiumlätkää osunu.Eikait siinä ois ees mitään järkeä sekoittaa kalliimpaa ainetta halvempaan?Ehdottomasti suurin osa läsystä on ihan normilätkää joten tommonen mustamaalaaminen on aika paskaa.

dent

ViestiKirjoittaja dent » 8.10.2004 19:48

lääkeopiaatteja lätkässä voi kyllä olla. siis... sitähän ei tarvitse paljon sitä "vaikutusta" olla, kunhan se tavallaan täyttää sen "vaikutustyhjiön" jonka puuttuva hasis jättää...

ja yhteisvaikutus voi olla hyvinkin vahva, vaikka määrät olisivatkin pieniä. alkoholi ja hamppu yhdessä ainakin itselläni saavat aikamoiset örvellykset aikaan jos määrät nousevat sen marginaalisen yläpuolelle. en ole tosin kuullut että muilla olisi tälläinen sekakäyttö yhtä vakavaa...

ja vielä tuosta opiumista, en ole kuullut että siitä halluja saisi, tosin valveunet voivat olla hyvinkin todentuntuiset. itse olen enemmän morfiini ihminen, siitä on kokemusta, opiumia tullut pari kertaa poltettua...

dent

ViestiKirjoittaja dent » 10.10.2004 18:45

nyt reps...

"Porspakka, Jori:
Miedot ovat koukku vahvoihin. Ei käy."

näin siis Tuusulassa.

päistikka

ViestiKirjoittaja päistikka » 10.10.2004 23:08

"Mero, Jarmo:
Huume on aina huume. Mietojen käyttö johtaa kovempiin aineisiin. Nuorten kotikasvatuksella on tässäkin asiassa ratkaiseva merkitys. Mahtavatko nykypoliitikot tätä asiaa edes tiedostaa. Kaikenlaiset "kokeilut" jäisivät tekemättä jos nuori saisi kasvaa kotioloissa vanhempien valvonnassa motivoituina hyviin harrastuksiin. "

Nuorten kotikasvatuksella ratkaiseva merkitys :lol:
Faktat ovat tabuja, mutta mielipiteen saa vapaasti muodostaa
- C.P. Scott

C-unit
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja C-unit » 11.10.2004 0:06

"Unit, C:"
Huume on aina huume. Mietojen käyttö VOI johtaa kovempiin aineisiin. Nuorten kotikasvatuksella on tässäkin asiassa ratkaiseva merkitys. Mahtavatko nykypoliitikot tätä asiaa edes tiedostaa. Kaikenlaiset "kokeilut" jäisivät tekemättä jos nuori saisi kasvattaa kotioloissa vanhempien valvonnassa motivoituina hyviin harrastuksiin. "
"Then it came to me, what things in life are truly vital. Living to the fullest without being suicidal. I'd rather be a nobody than a foolish idol. It came to me what things in life are truly vital"

yaz
2 tähteä
2 tähteä

Helsingin ehdokkaat

ViestiKirjoittaja yaz » 13.10.2004 16:36

Alla oleva koskee Helsinkiä.

Kannabiskieltolakia kritisoivia tyyppejä löytyy monista puolueista, Helistön lisäksi esim. vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki kannattaa dekriminalisointia.

Panin myös merkille, että Simo Hämäläinen, joka oli eduskuntavaaleissa liberaalien ehdokkaana, ja joka on sanonut kannattavansa "harkitusti ja vastuullisesti kannabiksen laillistamista, aluksi esimerkiksi kotikasvatuksen dekriminalisointia", on nyt kokoomuksen ehdokkaana! Eikö nyt olisi paikallaan pieni mediakohu kokoomuksen "huumeongelmasta"... Kummallista muuten, että miehen vaalisivuilla ei nähdäkseni sanallakaan sanota, että hän on juuri kokoomuksen ehdokas, onko siinä hänestä jotain hävettävää? :roll: :P

Ja näiden kolmen lisäksi varmasti löytyy monia muitakin joilla on enemmän tai vähemmän järjellisiä näkemyksiä päihdepolitiikasta; ehdokkaita on sen verran paljon, ja mukana on runsaasti nuoria. Hesarin vaalikoneesta on tosiaan aika hyvä katsella kannabismielipiteitä sen yhden kysymyksen ansiosta. (monkeyman: ihmettelin samaa, jotkut tosiaan tainneet ymmärtää kysymyksen vähän miten sattuu.)

Henkilökohtaisesti olen hieman harkinnut vihreiden vaihtamista vasemmistoliittoon, mutta taidan nyt kuitenkin kallistua vihreisiin edelleen. Varsin asiallisia, eri yhteyksistä tuttuja henkilöitä on Helsingin vihreiden listoilla tosin sen verran monta, että on vaikea valita... No, oleellisinta tämän vaalitavan vallitessa onkin tietty se, mille puolueelle antaa äänensä. Helistöllä on toisaalta hyvät mahdollisuudet mennä läpi, ja ehkäpä häntä voisi tukea ihan vaan siksi, että hän uskaltaa sanoa suoraan mielipiteensä päihdepolitiikasta.

Asiaan mitenkään liittymättä: keräilin jotain mielestäni hyviä suomenkielisiä juttuja kannabiksesta yhdelle sivulle, jota täten mainostan. (Jos joku haluaa tuota esim. kommentoida, niin vaikka pm:ää tai meiliä voi laittaa, tämän threadin voisi koittaa pitää aihettaan eli kunnallisvaaleja käsittelevänä.)

yaz
2 tähteä
2 tähteä

Tampere

ViestiKirjoittaja yaz » 14.10.2004 11:12

Kannabispolitiikan toisinajattelijoita on ehdokkaana muissakin isoissa kaupungeissa Turun ja Helsingin lisäksi:

Tampere

Nämä eivät varmaan hirveästi kaipaa esittelyjä, ainakaan ensin mainittu. Kyseisten kansanedustajien kannabismielipiteet viime vuodelta ovat myös luettavissa täällä.

Meriläisen kannabiskohun yhteydessä monet tällä forumilla ilmaisivat tukensa Rosalle; nyt tamperelaiset voisivat tehdä niin myös äänen muodossa...

Luulisi että lisäksi nyt ainakin Espoosta, Vantaalta ja Oulusta löytyy vastaavia ehdokkaita... (Itse en tosin tiedä näistä tarkemmin enkä just nyt ehdi kummemmin perehtyäkään.)

TriT

Re: Kunnallisvaalit 2004

ViestiKirjoittaja TriT » 14.10.2004 11:31

Mä vaan ihmettelen että ihan oikeastiko olette valmiita äänestämään jotain henkilöä pelkästään sen ajaman päihdepolitiikan perusteella, ja jos näin on niin onkohan hampusta kuitenkin tullut vähän liian tärkeä juttu teidän elämässä ? Kunhan siis ihan vaan kysyin, en tuominnut tai mitään sellasta.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.10.2004 11:34

ajateles että olisi vielä kieltolaki päällä , niin eikö ihmiset äänestäisi silloinkin ehdokasta, joka mm. ajaisi viinan vapauttamista ?

voipi olla kyl.

dent

ViestiKirjoittaja dent » 14.10.2004 11:43

Christie & Bruun "Hyvä vihollinen"

se joka käyttää huumeita/huumeongelmaa poliittisesti "hyvänä vihollisena" ei saa minun ääntäni. se joka ei näe että tämän päivän huume-/päihdepolitiikka on täysin perseestä repäisty ei saa edes kädenpuristusta.

TriT

ViestiKirjoittaja TriT » 14.10.2004 12:00

amd kirjoitti:ajateles että olisi vielä kieltolaki päällä , niin eikö ihmiset äänestäisi silloinkin ehdokasta, joka mm. ajaisi viinan vapauttamista ?

Ehkä niinkin. Toisaalta päihdelainsäädäntöä ei juuri käsitellä kunnallistasolla.

dent

ViestiKirjoittaja dent » 14.10.2004 12:11

valistus. valistus on todella tärkeä osa päihdepolitiikkaa. väittäisin jopa että siitä se lähtee.

onko kukaan muuten huomannut että päihdevalistus on turhan kiinteästi yhteydessä kieltolakiin? tarkoitan siis sitä että siihen nojataan turhan paljon. mitä tapahtuu jos kieltolaki kaatuu mutta valistus ei ole tarpeeksi nopeasti oppimassa uutta?

yaz
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja yaz » 14.10.2004 19:29

TriT kirjoitti:Mä vaan ihmettelen että ihan oikeastiko olette valmiita äänestämään jotain henkilöä pelkästään sen ajaman päihdepolitiikan perusteella

Vastataan sitten kun kysytään: ei, en todellakaan, mutta kyllä se yksi kriteeri on, ja itselleni henkilökohtaisesti välillä aika tärkeäkin, sillä mua usein ärsyttää ns. ihan vitusti tapa jolla mediassa useimmat poliitikot puhuvat asiasta. Ja kun varsin usein harm reduction -politiikkaa / kannabiksen dekriminalisointia puoltavat henkilöt ovat muistakin asioista pitkälti samoilla linjoilla kanssani, niin ei olisi ollenkaan vaikeaa äänestää heitä. Ja se, että tällä palstalla puhutaan asiasta liittyy kenties siihen, että tämä on nimenomaan kannabista käsittelevä foorumi ja sen päihdepolitiikkaa käsittelevä alue. Asiaa ei mielestäni kannata kauheasti ihmetellä. Jos täällä ei keskustella mahdollisista "hamppumyönteisistä" ehdokkaista, niin missä sitten?

(Mulla on toki mielipiteitä muutenkin vaikka mistä, mutta en viitsi täällä juurikaan ryhtyä mihinkään puoluepoliittisiin vääntöihin tai jauhamaan jostain oikeisto-vasemmisto -ikuisuuskysymyksistä, koska moinen keskustelu ei yleensä johda mihinkään eikä ole kovin rakentavaa. Ja koska vieläpä uskon, että asiaan keskittyvänä tämä tämmöinen keskustelualue voisi, ainakin välillä, potentiaalisesti, olla hyödyllinen ja tarkoituksenmukainenkin. Oikeasti siis kun on olemassa muutamia tavoitteita ja asioita jotka yhdistävät lähes kaikkia forumin muuten erittäin heterogeenisestä lukijakunnasta. Nih.)

ilkikurki
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja ilkikurki » 15.10.2004 6:43

Muistetaan nyt kuitenkin että kunnallisvaalit ovat kunnallisvaalit.

Kunnallisella tasolla ei todellakaan päätetä huumepolitiikasta. Ei sitten millään tasolla. Kunnallisella tasolla huumepolitiikasta päättää virkavalta joka jahtaa hampparia enemmän tai vähemmän. Siihen ei kunnallispolitiikalla pysty vaikuttamaan. Ja paikallista nimismiestä apureineen ei valita vaaleilla.

Kunnallisella tasolla vaikutetaan lasten tarhasysteemeihin ja itse pidän tärkeimpänä kaavoitusasioita. Omassa kotikunnassani tämä tarkoittaa sitä että äänestän vihreitä.

Kas kun kunnanvaltuusto ei pysty tekemään kotikunnastasi Cristianiaa, vaikka kuinka haluaisit. Se on nyt vaan näin. Sori nou boonus.

ik

Edwin

ViestiKirjoittaja Edwin » 15.10.2004 9:52

dent kirjoitti:valistus. valistus on todella tärkeä osa päihdepolitiikkaa. väittäisin jopa että siitä se lähtee.

onko kukaan muuten huomannut että päihdevalistus on turhan kiinteästi yhteydessä kieltolakiin? tarkoitan siis sitä että siihen nojataan turhan paljon. mitä tapahtuu jos kieltolaki kaatuu mutta valistus ei ole tarpeeksi nopeasti oppimassa uutta?

No näinhän se valitettavasti on, asenne-sitäkautta asennekasvatus ja senmyötä syntyvä valistus ja sen tarkoitus, saavat muotonsa pinttyneestä kieltolakiajattelusta.

Rikos on rikos laiton on laitonta, kuin hevonen, jolla läpät täysin silmillä.

Ei edes ole tahtoa nähdä yksinkertaista käytännön todellisuutta jossa elämme, ja ymärtää, että on monia erilaisia vaihtoehtoja ja niiden yhdistelmiä, siis jopa kompromisseja, joilla voisi aidosti syntyä tulosta suuntaan parempaan.

Kyse ei ole high tec ratkaisujen oppimisesta, kyse ei ole kvanttifysiikan hallinnasta, kyse on vain poliittisesta tahdosta ja selkärangattomuudesta.

Selkärangattomuutta puhtaimmillaan kuvaa se, että on kyllä valtaa osattu hankkia, mutta ei osata sitä hyödyntää päätöksenteossa, vaan lampaina mielistellään suurta massaa joka äänet takaa, onnistuneen aivopesun tuloksena. Lintukoto illuusio roikkuu läppänä silmillä, kuvitellaan, että eise paha tellusplaneetta tänne pohjolaan (osa samaa planeettaa) yllä leviämään, olemme niiin turvassa täällä muilta roduilta ja kulttuureilta.

Totuutta ei pääse pakoon, tulee aika, jolloin tämän planeetan kantokyky tulee tiensä päähän, siihen mennessä olisi pitänyt ihmisten "silmäläpät" saada auki, kaikkien tulisi silloin olla jo ymmärtänyt, että toisiamme tappamalla, ja planeettaa riistämällä, teemme oman olemassaolomme mahdottomaksi. Olisi osattava keskittyä olennaiseen.
Kaikki kansat yhtenä joukkona. Sitän me olemme, pieni mitätön eliöjoukko, erittäin suuressa ja armottomassa tilassa. Kukaan ei meitä auta jos tieten tahtoen teemme kaikesta mahdotonta.

Tänään ei ole vielä myöhäistä, ...ajatella...

yaz
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja yaz » 15.10.2004 10:23

ilkikurki kirjoitti:Muistetaan nyt kuitenkin että kunnallisvaalit ovat kunnallisvaalit.

Kunnallisella tasolla ei todellakaan päätetä huumepolitiikasta. Ei sitten millään tasolla.

No joo, kunnan- tai kaupunginvaltuusto ei ole eduskunta, tämähän on tiedossa. Mutta kuten tässä on jo todettukin, on huumepolitiikkaan liittyviä alueita, joihin valtuutetut paikkakunnallaan todennäköisesti vaikuttavat:

- päihdeongelmaisten hoidon järjestäminen + tähän liittyvä politiikka
- huume- ja päihdevalistus kouluissa ym.
- kunnan työntekijöiden huumetestaus, koulujen huumetestaus

Voin kuvitella vaikka mitä edellisiin liittyviä typeriä valtuuston päätöslauselmia, joita "suoraselkäiset" kokoomuslaiset ja keskustalaiset (ja muut) tuottavat pyhän, kaikki keinot oikeuttavan huumesodan nimissä. Onko siinä sitten jotain väärää jos huomioi ehdokkaiden päihdepoliittiset kannat näissäkin vaaleissa, vaikka onkin hyvin tiedossa valtuutettujen rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa päihdepolitiikkaan? Mutta mutta, turha tästä kai sen enempää inttää. :)

Yooz

ViestiKirjoittaja Yooz » 15.10.2004 11:33

TriT kirjoitti:Mä vaan ihmettelen että ihan oikeastiko olette valmiita äänestämään jotain henkilöä pelkästään sen ajaman päihdepolitiikan perusteella, ja jos näin on niin onkohan hampusta kuitenkin tullut vähän liian tärkeä juttu teidän elämässä ? Kunhan siis ihan vaan kysyin, en tuominnut tai mitään sellasta.

Tämä on mielestäni hyvä kysymys, ja olenkin kysynyt samaa itseltäni. Asia on kuitenkin muodostunut minulle hyvin yksinkertaiseksi.

Mikä hyvänsä ehdokas, joka kannattaa nykyistä linjaa, on vihamielinen minua kohtaan. Hän haluaa että minut käräytetään, minua rangaistaan, minut leimataan ja mitä vielä. Siitä huolimatta etten ole vahingoittanut ketään tai kenenkään omaisuutta. Hän haluaa minun elämäntavasta puhuttavan pahaa ja perättömiä. Miksi hampuusin olisi edes harkittava muunlaisia ehdokkaita, kuin niitä jotka _muun ohella_ haluaisivat lopettaa tällaisen vainon? Pitäisikö maahanmuuttajan harkita muukalaisvihamielistä ehdokasta, koska tällä voi olla joitain hyviä ideoita?

Minä en aio äänestää kieltolakisakkia eduskuntaan, kunnanvaltuustoon, postimerkkikerhon hallitukseen tai edes vuoden maitotytöksi, jos muunlainen vaihtoehto on tarjolla. Kyse ei ole siitä, onko hampusta tullut liian tärkeä osa elämää. Kyse on siitä, että hampuusia tasavertaisena kansalaisena pitäviä ehdokkaita on sen verran vähän, että muista näkökulmista joutuu valitettavasti tinkimään ettei äänestäisi itseään vastaan. Toisaalta en äänestäisi ehdokasta, joka suhtautuu muihinkaan harmittomiin kansalaisiin vihamielisesti. Ehdokkaani ei tietenkään tarvitse olla yhden asian kieltolainvastustaja; riittää että hän hyväksyy elämäntapani ja on tarvittaessa valmis puolustamaan sitä.

Mitä te muut ajattelette tällaisesta perustelusta?

Yooz

qjis420

ViestiKirjoittaja qjis420 » 15.10.2004 12:07

Yooz kirjoitti:
TriT kirjoitti:Mä vaan ihmettelen että ihan oikeastiko olette valmiita äänestämään jotain henkilöä pelkästään sen ajaman päihdepolitiikan perusteella, ja jos näin on niin onkohan hampusta kuitenkin tullut vähän liian tärkeä juttu teidän elämässä ? Kunhan siis ihan vaan kysyin, en tuominnut tai mitään sellasta.

Tämä on mielestäni hyvä kysymys, ja olenkin kysynyt samaa itseltäni. Asia on kuitenkin muodostunut minulle hyvin yksinkertaiseksi.

Mikä hyvänsä ehdokas, joka kannattaa nykyistä linjaa, on vihamielinen minua kohtaan. Hän haluaa että minut käräytetään, minua rangaistaan, minut leimataan ja mitä vielä. Siitä huolimatta etten ole vahingoittanut ketään tai kenenkään omaisuutta. Hän haluaa minun elämäntavasta puhuttavan pahaa ja perättömiä. Miksi hampuusin olisi edes harkittava muunlaisia ehdokkaita, kuin niitä jotka _muun ohella_ haluaisivat lopettaa tällaisen vainon? Pitäisikö maahanmuuttajan harkita muukalaisvihamielistä ehdokasta, koska tällä voi olla joitain hyviä ideoita?

Minä en aio äänestää kieltolakisakkia eduskuntaan, kunnanvaltuustoon, postimerkkikerhon hallitukseen tai edes vuoden maitotytöksi, jos muunlainen vaihtoehto on tarjolla. Kyse ei ole siitä, onko hampusta tullut liian tärkeä osa elämää. Kyse on siitä, että hampuusia tasavertaisena kansalaisena pitäviä ehdokkaita on sen verran vähän, että muista näkökulmista joutuu valitettavasti tinkimään ettei äänestäisi itseään vastaan. Toisaalta en äänestäisi ehdokasta, joka suhtautuu muihinkaan harmittomiin kansalaisiin vihamielisesti. Ehdokkaani ei tietenkään tarvitse olla yhden asian kieltolainvastustaja; riittää että hän hyväksyy elämäntapani ja on tarvittaessa valmis puolustamaan sitä.

Mitä te muut ajattelette tällaisesta perustelusta?

Yooz

Ei tuon paremmin voisi oikeastaan edes perustella!

Palaa sivulle “Politiikka ja media”