Artikkelin tarkisteleminen taitaa vaatia rekisteröitymisen, joten tässä:
Hanoi Rocksin keikkabussista löytyi kannabista
Yhtye vietti tunteja Norjan rajalla, kun tulli ratsasi keikka-autosta pienen läjän kannabista.
Andy McCoy ja Michael Monroe vakuuttavat syyttömyyttään. (JOHN PALMÉN)
Legendaarista Hanoi Rocksia manageroiva Jone Nikula kiirehtii vakuuttamaan, että keikka-autosta löydetyt kannabishiput eivät olleet bändiläisten jäljiltä.
- Ei tietenkään. Sitä paitsi se oli joku onneton muru, ei mikään maailmanluokan läjä, Nikula kuittaa.
Bändi oli matkalla Oslon-keikalle, kun keikkabussi pysäytettiin eilen Norjan rajalla. Ryhmä oli tulossa Etelä-Ruotsista. He ovat parhaillaan 30 keikan kiertueella Skandinaviassa ja Euroopassa.
Tullimies ratsasi bussista pienen määrän kannabista. Hanoi Rocksia ja kiertuehenkilökunta joutuivat kuulusteluun. Bändi päästettiin kuitenkin jatkamaan matkaansa, kun aineelle ei löytynyt omistajaa.
- Vähän olivat päätään pudistelleet ne tullimiehet, mutta totesivat sitten, että ei tässä sen ihmeellisempää, Nikula sanoo.
Huume ruotsalaisten kavereiden jäljiltä
Bändin selitys tullin löydölle on, että kannabis oli jäänyt autoon edellispäivänä siellä käyneiltä ruotsalaiskavereilta. Hanoi Rocksin keulahahmoilla, Andy McCoylla ja Michael Monroella, on paljon muusikkotuttuja naapurimaassa.
- Siellä oli ollut joku kourallinen tyyppejä bussissa ennen keikkaa. Joitain göteborgilaisia rockhahmoja hyppäsi kyytiin, ja siinä oli sellaista sukkulaliikenteen makua aina välillä, Nikula tietää.
Huumelöytö myöhästytti harmillisesti bändin aikataulua. Osloon oli buukattu iltapäiväksi monta pressitapaamista ja haastattelua. Suomesta käsin haastatteluja koordinoiva Nikula sai tietää ongelmista, kun saattue ei saapunut ajallaan haastatteluun.
- Ihmettelin, minkä takia he ovat myöhässä. Piti sitten aikatauluttaa koko homma uusiksi, kun kuvio selvisi.
Nikula vakuuttaa, että välikohtaus rajavartioston kanssa ei vaikuta keikkoihin.
- Tämmöistähän nyt sattuu ja tapahtuu.
Naisen avulla heroiinihelvetistä
Nikula vakuuttaa suojattiensa olevan syyttömiä.
Molemmilla Hanoi Rocksin johtohahmoilla on kuitenkin huumemenneisyyttä. Andy McCoy on kertonut päässeensä heroiinihelvetistä elämänkumppaninsa Angela Nicolettin avulla.
- Kyl mä poltan joskus jointin mut pulvereita mä en edes haluu nähdä. Mä olin vuoden kuivilla, sit mä retkahdin takas pariks vuodeks, sit taas kaksi vuotta ja lopulta oliks se viides yritys mä klaarasin sen koko matkan, Andy selosti Iltalehdessä lokakuussa 2001.
Solisti Michael Monroe ajoi poliisin ratsiaan joulukuussa 1999. Hänen verestään löytyi hasista ja taskusta vajaan viiden gramman käärö samaa ainetta.
Alkometriin rokkari puhalsi silloin puhtaan nollan, mutta ajokorttia hänellä ei ollut esittää.
SANNI GRAHN
sanni.grahn@iltalehti.fi
Aika harvinaisen naurettava artikkeli. Kyllä huomaa, että on jutuista pulaa. Iltalehden kannessa myös suuri teksti "HUUMESKANDAALI" tjsp.
"Hänen verestään löytyi hasista..."