Kokoomuksesta...

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
ilkikurki
2 tähteä
2 tähteä

Kokoomuksesta...

ViestiKirjoittaja ilkikurki » 10.3.2003 3:38

Taannoin piitu paljasti kokoomksen luonteen...

Alkuvuodesta 2000 ilmestyi Helsinginsanomien viikkoliitteessä Piia-Noora Kaupin haastattelu. Asia on edelleen ajankohtaista:

Kokoomuksesta päivää
PIITU, NUORI KONSERVATIIVI

"Jos ihmisen elintaso on liian heikko, yhteiskunnan kuuluu turvata minimi, mutta ei sellaista elämää, jossa viihtyy ja nauttii", sanoo Piia-Noora Kauppi, uuden sukupolven porvari kokoomuksen oikealta laidalta.
Aloitetaan perusasioista.
Piia-Noora Kauppi on porvari. Sen näkee jo päältä:
Napakka jakku, suorat housut, sievät kengät, pitkät kynnet, kevyt meikki, kultainen sydänkoru kaulassa. Ja nuttura päässä - 25-vuotiaalla tytöllä!
Piia-Noora Kauppi on paitsi
porvari myös kaupunkilainen nuori nainen, eli sitä porukkaa, jolla menee nyt lujaa politiikassa.
Viime kesänä nuorten äänet nostivat Kaupin europarlamenttiin, ja nyt ne samat äänet luultavasti ratkaisivat presidentinvaalitkin.
Piia-Noora Kauppi on siis tulevaisuuden päättäjä, Suomen oikeiston toivoja, ehkä tuleva ministeri, puolueensa kokoomuksen johtoa varmasti.
Puoluejohtaja Kauppi?
"Piitu", Kauppi sanoo herttaisesti. "Kaikki sanovat mua Piituksi."
Tilaamme isot lasilliset dieettikokista, ja Piitu alkaa puhua politiikkaa. Puhetta kestää neljä tuntia, joten tässä sitä joudutaan hieman tiivistämään.
Ensiksi selvitetään aate. "Olen porvari, koska porvarit luottavat yksilöön. Vasemmalla uskotaan enemmän ylhäältä päin tulevaan sääntelyyn."
Mutta käytännössä olette lähes kaikesta samaa mieltä?
"Eikä olla!" "Vasemmistossa ajatellaan, että oikeus kännykkään on olennainen osa ihmisarvoista elämää. Tää on musta ihan käsittämätöntä. Veronmaksajien rahoilla pitäisi saada puhua kännykkään..." "Jos ihmisen elintaso on liian heikko, yhteiskunnan kuuluu turvata minimi, mutta ei sellaista elämää, jossa viihtyy ja nauttii ja pystyy puhumaan kännykkään ja käymään elokuvissa."
Piitu pääsee vauhtiin. Hän alkaa puhua vastuullisista kansalaisista, veronmaksajien oikeuksista ja ennen kaikkea työnteon ja yrittämisen tärkeydestä. Tässä on hänen politiikkansa kulmakivi - kuunnellaan tarkasti, sillä tuleva puoluejohtaja toistaa saman asian kahdeksan kertaa haastattelun aikana:
"Jokaisen on elätettävä itse itsensä." Ja vielä (oppi-isä Ben Zyskowiczin vaalilausetta toistaen):
"Työnteon on aina kannatettava."
Mutta Piitulla itsellään on kommunikaattori pöydällä ja ministeritason palkka. Kannattaako vaahdota muiden kännykkälaskuista?
Kannattaa, sanoo Piitu.
Hänen mielestään suomalaisilta on katoamassa yhteiskuntaa ylläpitävä perusarvo: halu tehdä töitä omien rahojensa (ja kännyköidensä) eteen.
"Nykyään jengi tekee kaikkensa rahastaakseen yhteiskuntaa."
Viime keväänäkin Piitu kuuli - "nyt tulee ihan kamala juttu" - kun kaksi akateemista opiskelijaa mietti Bottalla opiskelijalounaalla, pitäisikö heidän viettää vapaa kesä työkkärin rahoilla vai opintotuella. Ja mitä he tekisivät, jos työkkäristä soitettaisiin ja pyydettäisiin töihin!
"Mä sanoin poikaystävälle, että tämmöstäkö tää on! Yhteiskunnan varoilla vaan halutaan elää! Ihan kauheeta!"
Eikö opiskelija saisi pitää kesälomaa?
"Jos ottaa lainaa tai pyytää vanhemmilta rahat, niin saa, mutta jos ei ole varaa siihen, eikun töihin vaan." Tässä välissä on pakko keskeyttää vähän. Olet itse kahden tutkijan lapsi, lahjakas, terve, kivannäköinen. Kaikilla ei ole aivan samat lähtökohdat...
"Meillä on keskituloinen perhe. Harrastukset on maksettu, mutta muuten en ole saanut penniäkään ilmaiseksi", Piitu napauttaa ja kertaa työhistoriansa: -
13-vuotiaasta asti mansikassa Suonenjoella ("Olin tehokkaimpia poimijoita, koska olen hirveen ahne ja mulla on kauhea kilpailuvietti.")
- koulun kahvion myyjänä
- raviradalla toto-tyttönä
- piano- ja tanssiopettajana
- asianajotoimistossa lähettinä ja sihteerinä
- kokoomuksen ryhmäkanslian vs. eduskuntasihteerinä
- kokoomuksen ryhmäkanslian lainsäädäntösihteerinä
Stereot, karkit ja meikit on hankittu omilla rahoilla.
Vuokrat ja vaatteet on maksettu itse. Opiskeluaikoina Piitu otti lainaa, koska opintotuki ei riittänyt mihinkään.
"Eka vuonna en päässyt edes Pykälän vuosijuhlaan, kun ei ollut rahaa illalliskorttiin."
No, enää ei ole noitakaan huolia. Kaupilla on niin iso palkka, ettei hänen ole edes tarvinnut laskea, kuinka iso se on. "Suunnilleen 60 000 markkaa kuussa." Veroja europarlamentaarikot maksavat 16 500 markasta, loput tulevat verottomina kulukorvauksina.
Takaisin politiikkaan: miksi nuori porvari ei voi kannattaa voimakasta kehitysyhteistyöpolitiikkaa?
"Suomi ei kuulu maailman kauheimpien maiden joukkoon kehitysyhteistyön osalta."
Kannattaako sillä ylpeillä?
"On me oltu aika vastuullisia." Onko se vastuullista, että istutaan ravintolassa syömässä vuohenjuustosalaattia ja karpalopaahtovanukasta, vaikka suuri osa maailmasta elää köyhyydessä?
"Jotkut asiat on olemassa, vaikka haluaisimme tehdä mitä."
Ja sitä paitsi:
"Se on viime kädessä afrikkalaisista itsestään kiinni, miten heille käy."
"Pitää muistaa, että on myös onnellisia köyhiä. Raha ei ole onnellisuuden mittari."
Miksi politiikassa sitten on tärkeintä vahdata jokaisen veromarkan käyttöä? "Se on oikeudenmukaisuuskysymys", Piitu sanoo tiukasti.
"Niillä, jotka ovat omilla lahjoillaan ja työllään päässeet asemaan, jossa heidän on maksettava veroja, on oikeus tietää, mihin rahat menevät. Niiden täytyy mennä sinne, missä rahaa oikeasti tarvitaan."
Eikö kehitysmaissa sitten tarvita?
Piitu ei lannistu:
"Kavereiden kanssa pohdimme tällaista hypoteettista kysymystä: On kaksi veljestä, joista toinen on rutiköyhä ja toinen rikas kuin kroisos. Minulle annetaan tuomarina miljoona, joka pitää jakaa perintönä oikeudenmukaisesti veljesten kesken. Miten se jaettaisiin, jos mitään lainsäädäntöä ei huomioitaisi?"
"Jos se kaikki raha annettaisiin köyhälle, se ei olisi rikkaalle oikein. Jos se jaettaisiin fifty-fifty, köyhä olisi katkera."
"Näin minä jakaisin rahat: antaisin rikkaalle 900000 markkaa ja köyhälle 100000 markkaa. Suhteessa he saisivat testamentista yhtä paljon. Eikö se ole oikeudenmukaista?" No onko sinusta? "Kyllä se on. Jos köyhä saisi valtavan omaisuuden, hänen motivaationsa ylläpitää tätä yhteiskuntaa lakkaisi kokonaan. Hän muuttaisi Monacoon eikä maksaisi penniäkään varallisuusverojakaan. Sadallatonnilla köyhä voisi ostaa perusjuttunsa, ja suhteessa entiseen omaisuuteen se merkkaisi hänelle yhtä paljon uusia mahdollisuuksia kuin rikkaalle."
Vastustajat sanovat, että Piitua kovempaa oikeistolaista saa Suomesta hakea. Hän itse määrittelee olevansa "kokoomuksen oikealla laidalla mutta ei mikään patakonservatiivi".
Et sinä mikään radikaalikaan ole.
"Olen kyllä ollut radikaali nuorena", Piitu yllättää.
Tämä me halutaan kuulla.
"Vastustin nuorena esimerkiksi sitä, että kouluun olisi pitänyt tuoda huoltajan allekirjoittama poissaolotodistus, vaikka oli täyttänyt 18 vuotta. Sitä mä boikotoin!"
Eikä siinä kaikki.
"Koululehdestä sensuroitiin yksi opettajasta ilkeämieliseen sävyyn kirjoitettu juttu, ja päätimme oppilaskunnan hallituksessa, että juttu luetaan tempauspäivänä keskusradiossa. Kevätjuhlapäivänä jäätiin kaikki kahdeksi tunniksi jälki-istuntoon."
Piitu on myös aivan hervoton bailaaja.
Hänen kaverinsa toistelevat taustahaastatteluissa, että poliitikoksi Piitu osaa irrotella tosi hyvin -
"mainitaanhan siinä jutussa varmasti, että Piitu on juossut alasti Bottan ympäri eli suorittanut niin sanotun Ostrobotnian approbaturin?"
Ja vaikka Piitun kaverit tavoittaakin parhaiten Ranskan ja Belgian suuntanumeroista, Piitu tuntee muitakin kuin euroeliittiä: boheemeja muusikkoja, homoja ja lesboja, sivarinkin.
Entä onko europarlamentaarikon lähipiirissä yhtään syrjäytynyttä?
Ei varsinaisesti.
Kolme viikkoa sitten Piitu tosin tapasi Kallion Grillissä tupareiden jatkoilla "elämän laitapuolen kulkijan" ja järkyttyi aika lailla.
"Eihän niin surkeaa elämänkohtaloa voi kenelläkään olla: insestiä, vankilaa, huumeita, alkoholia, itsemurhayrityksiä."
Piitu alkoi pohtia naisen kanssa, millä tavalla tämän elämän suuntaa voitaisiin muuttaa. Myöhemmin hän lähetti naiselle postikortin ja tarjosi apua, kertomatta olevansa poliitikko.
"Suomalaisessa yhteiskunnassa ihmisillä on mahdollisuus selviytyä mistä vain, kunhan vain on omaa halua muuttua."
Kokoomuksen piti olla Piitulle vain harrastus: postitetaan vaalikirjeitä, jaetaan ilmapalloja ja syödään pizzaa keskustoimistolla. Mutta politiikassa oli tilausta edustavalle ja pätevälle nuorelle naiselle.
Piitun ura lähti nousuun jo opiskeluaikoina, ja muun muassa kansanedustaja Ben Zyskowiczin väsymättömän ylistyslaulun saattelemana hänestä tuli ensin kokoomuksen ryhmäkanslian lainsäädäntösihteeri ja viime kesänä yksi Euroopan parlamentin nuorimmista mepeistä.
"Mun elämä on mennyt ihan eri tavalla kuin kuvittelin", Piitu sanoo.
Muiden mielestä Piitun elämä on mennyt juuri niin kuin saattoi aavistaakin.
Piitu on ahkera, tunnollinen, lahjakas, tehokas, väsymätön ja määrätietoinen, ylistävät hänen ystävänsä ja työkaverinsa - tiimiläiset.
Piitu on sitä tyyppiä, joka iloitsee saadessaan valmistella raporttia lisäeläkejärjestelmän yhtenäismarkkinoista, pitää parlamentin talous- ja raha-asianvaliokunnassa työskentelyä "mielettömänä haasteena" ja tehtailee lehtiin lausuntoja "pohjoisen ulottuvuuden aloitteen edistämisestä".
"Mä tykkään olla esillä ja brassailla tiedoillani", hän sanoo. Julkisuuden suhteen Piitu on tehnyt linjanvetoja: Tuttu juttuun ei, Speden Speleissä hän oli jo.
Kodin esittelyä ei, vaatekaappi on jo esitelty. Parisuhdetilityksiä ei, henkilöhaastatteluja tietenkin.
"Ei kukaan tee äänestyspäätöstä tylsän poliittisen faktan perusteella."
Siksi tässäkin jutussa on Piitun mielestä ehdottomasti kerrottava myös siitä, että haastateltavalla on politiikan lisäksi nuoren naisen normaalia elämää. Hän katsoo sunnuntaisin telkkarista Frendejä, käy tyttöjen kanssa ulkona syömässä ja juoruilee juristikavereidensa kanssa.
"Mun pitää tietää aina ensimmäisenä, kuka on ollu kenenkin kanssa."
Puhutaan vielä yhdestä asiasta. Presidentinvaaleissa nähtiin taas, että konservatiivisuus ei ole kovassa huudossa.
"Kokoomus ei ole konservatiivinen puolue", Piitu ilmoittaa.
Älä viitsi.
"No joo, Niinistö-Häkämies-Ilaskivi-linjalla on vielä aika konservatiivista jengiä. Mutta se tulee muuttumaan."
Tämän sanottuaan konservatiivipuolueen edustaja, joka työskentelee Euroopan parlamentin konservatiiviryhmässä, ryhtyy todistelemaan ettei ole konservatiivi.
"Kyllä mä joudun ystävillenikin perustelemaan esimerkiksi näitä Häkämiehen homokannanottoja. On ihan käsittämätöntä modernissa yhteiskunnassa, että joku yrittää lainsäädännöllä estää asiaa, joka ei aiheuta muille ihmisille tippaakaan harmia."
Silti: "Äänestin presidentinvaaleissa Ahoa, koska hän on porvari. On väärin, että kaikki Ahon kannattajat on leimattu yhteiskunnallisen taantumuksen perikuviksi."
Toisaalta: "Aho on ihmisenä ihan väärää tyyppiä mulle, eikä muutenkaan mikään älykkö."

Kun tämä kausi parlamentissa on ohi, Piia-Noora Kauppi on 29-vuotias. Sitten hän voi panna tuulemaan. "Kokoomuksessakin on edessä sukupolven vaihdos. OP Heinonen, Sari Sarkomaa, Kirsi Piha ja kumppanit ovat eläneet aivan toisenlaisessa maailmassa kuin nykyinen johto."
Tuohon porukkaan Piitukin sopii oikein hyvin.
Puoluejohtaja Kauppi?
"Piitu. Kaikki sanoo mua Piituksi."

EzMigrated!

"Ilkikurjen mukaan vedä viinaa ja bentsoja."
-MonetKehät

Ganjaviitta

Re: Kokoomuksesta...

ViestiKirjoittaja Ganjaviitta » 10.3.2003 16:31

No onhan tuossa jotain hyvääkin: "On ihan käsittämätöntä modernissa yhteiskunnassa, että joku yrittää lainsäädännöllä estää asiaa, joka ei aiheuta muille ihmisille tippaakaan harmia."

Epäilen kyllä vahvasti, että "Piitu" ei ajattele näin kannabiksesta.

ilkikurki
2 tähteä
2 tähteä

joo...

ViestiKirjoittaja ilkikurki » 10.3.2003 20:30

...mutta ei lueta kuin piru raamattua. Eli: Ei poimita yksittäiosiä lauseita vaan funtsitaan kokonaisuudessaamn...

Vittu tätä operan mustaa kirjoituspohjaa...

ik + black magic
"Ilkikurjen mukaan vedä viinaa ja bentsoja."

-MonetKehät

Desmanthus

ViestiKirjoittaja Desmanthus » 10.3.2003 20:42

Ei kai tuo mitenkään erityisesti poikkea tavallisesta oikeistopoliitikosta tuon jutun perusteella, paitsi että tämä kohta töksähti pahasti:

Quote:
"Näin minä jakaisin rahat: antaisin rikkaalle 900000 markkaa ja köyhälle 100000 markkaa. Suhteessa he saisivat testamentista yhtä paljon.

Huh huh...

Minä väittäisin että köyhä hyötyisi jokaisesta eurosta enemmän kuin rikas.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.3.2003 20:45

Tuo olin siis minä. Mulla on globaali user account nimellä desmanthus ja hamppufoorumilla paikallinen tili nimellä torg.

Prozac20mg

ViestiKirjoittaja Prozac20mg » 11.3.2003 0:52

Eräs viisaus: When you a kid, after you take care of the basic needs, all that money does is enhance your life a little bit. Eiköhän tuo päde melkein kaikkiin. Joten en voi juuri väittää sen vaivaavan minua, jos suomen varakkain kansaosa joutuisikin luopumaan joistain luksuksistaan jos köyhimmän kansanosan oloja kohotetaan tai mikä parasta, poistetaan kokonaan suomesta. Siis en nyt tarkoita keskitysleirejä.

stealthmander

Re: ...

ViestiKirjoittaja stealthmander » 11.3.2003 3:03

Omaisuuteen jonkinlainen kattoraja välittömästi ja Maan "omistukseen" samoin. Kuinka voi olla mahdollista, ettei suurella osalla ihmiskuntaa ole käyttöoikeutta edes neliömetriin Kotiplaneettansa pinnasta?

Koo

Aika liberaali lausahdus

ViestiKirjoittaja Koo » 12.3.2003 12:59

Quote:
"Kyllä mä joudun ystävillenikin perustelemaan esimerkiksi näitä Häkämiehen homokannanottoja. On ihan käsittämätöntä modernissa yhteiskunnassa, että joku yrittää lainsäädännöllä estää asiaa, joka ei aiheuta muille ihmisille tippaakaan harmia."

Sanoisikohan hän jotain muuta, jos uskaltaisi, mikäli on edes ajatellut asioita toiselta kantilta.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”