DIAK opiskelija kirjoitti:Tarkoituksenani ei ollut tuo vaan se että jos tulee vakavampia ongelmia niin käyttäjä ei jäisi yksin ahdistuksen ja muiden ongelmien kanssa.
OK, selkisipä, ja ihan asiallinen lähestymistapahan tuo.
Vetäisinkin jo tuossa pitkän vastauksen, mutta tämä s-tanan foorumi hävitti sen - väitti etten ole loggautuneena sisään vaikka tasan olin

Ja joojoo, zorbas vaan tätä kielenkäyttöä juu, mutta kaatuilevaa paskaiiteetä ei täysjärkiset kestä - tämmöisistä kaheleista nyt puhumattakaan
Mutta asiaan, eli vastauksia sitten vähän tiiviimmällä ja strukturoidummalla asenteella kuin äsken (eli jotainpa hyötyä kait sitten siitä äskeisen viestin häviämisestäkin vissiin):
1.Miten kannabiksenkäyttö vaikuttaa elämääsi?
Ei enää mitenkään, koska olen lopettanut (lakkasi maistumasta, eli en enää pitänyt vaikutuksista).
2.Kuinka paljon käytät kannabista?
Määrissä oli melkomoista kausivaihtelua, mutta sanotaan, että erittäin karkeasti käytin sellaiset kerta viikkoon.
3.Onko kannabiksenkäyttö ongelma sinulle? Entä läheisillesi?
Pysyvämpiä haittoja ei ollut, satunnaisia hetkellisestä liikakäytöstä johtuvia paskoja oloja lukuun ottamatta. No joo, joskus tosin tuli vedettyä sekä olutta että pilveä saman illan aikana, ja siitä kyllä menee vähän turhan turpeaan kuntoon - mistä vaimonikin minulle kyllä huomautti (ja syystäkin) eikä ollenkaan aina kovin kauniiseen sävyynkään! Eli ehkäpä satunnaista vähäistä sosiaalista haittaa on kuin onkin ollut, juu, tarkemmin ajateltuna...
4.Miten sinusta kannabiksenkäyttöä tulisi ehkäistä ja pitäisikö sitä ehkäistä?
Kakspiippuinen (no pun intended) juttu, sanoisin! Alaikäisten kaikkea päihteilyä tulisi kontrolloida ja/tai ehkäistä, mutta eipä sitäkään välttämättä rikosoikeudellisin keinoin; nuorten ihmisten suhteeton leimaaminen kun _ei_voi_olla_ pitkän päälle kovinkaan rationaalista yhteiskuntapolitiikkaa.
Ongelmattomien aikuisten kannabiksen käyttö tulisi jättää rauhaan, ainakin silloin jos kasvattavat poltettavansa itse (ja vain itselleen). Se, että ns. hyvinvointi- ja oikeusvaltiomme käyttää vähiä resurssejaan tällaisten kansalaistensa kyttäämiseen/"hoitamiseen", on lähinnä lapsellista.
5.Haluatko saada enemmän tietoa kannabiksesta viranomaisilta?
Kyllä, jos kyseinen tieto on asiallista, kiihkotonta, realistista ja ei-liioiteltua. Tähän mennessä ei ole ollut.
6.Millaisia toimintamuotoja haluaisit saada yhteiskunnan järjestämänä kannabiskulttuurin ympärille?
Hmm... vaikea sanoa? Eivät näytä elävän kovinkaan rauhanomaisesti rinnakkain nuo valta- ja kannabiskulttuurit nimittäin...
7.Jos saisit muodostaa moniammatillisen työntekijäjoukon luomaan harrastustoimintaa kannabiksenkäyttäjille mitä eri ammattikuntia siihen kuuluisi ja miksi, ja mitä he tekisivät?
Tähän en osaa sanoa mitään, koska 1) en tiedä päihde- ja/tai sosiaalityöstä höykäsen pöläystä ja 2) itse en kys. tuki- ja/tai harrastustoimintaa tarvitse.
8.Minkälaisia tukitoimintoja haluat saada avuksesi ehkäisemään mahdolliset kannabiksesta johtuvat ongelmat?
Itse en halua/tarvitse mitään, kuten selväksi lie jo tulikin? Yleisemmin:
Kannabis ei ole vaaraton päihde (yllätys yllätys, sellaisia kun ei olekaan), jolloin käytön lisääntyessä lisääntyvät tietenkin myös potentiaaliset ongelmat. Tähän on syytä varautua myös yhteiskunnan taholta, mutta mitkä sitten lienevät parhaita ehkäisy- ja hoitokeinoja? En lähde arvailemaan, koskei kompetenssini riitä kuitenkaan...
No, siinäpä sitä vastausta poikineen. Edistyköön opinnäytetyösi asiallisissa, puolueettomissa ja kiihkottomissa merkeissä!
EDIT: vähän pikkuisen jotain pientä korjailin...