aloittaminen

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Vieras

aloittaminen

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 1:51

Terve voiskos joku antaa selkeät step by step ohjeet mulle ku en oo onnistunu saamaan ku sellasia 5cm pikku rimpuloita.
Pavuissa ei ole vika koska olen nähnyt mitä näillä on saatu aikaan.
Oon lukenu näitä ohjeita täältä mutta joku nyt vaan kusee..
Lamppuina muutama pikkuesli, yhteensä ~100w. kukkamullassa oon antanu taimivaiheen ajan olla. oon myös kokeillu siirtää mustaan multaan mutta ei auta. Lehdet on todella pienet ja kärjet muuttuvat ruskeiksi ja lopulta kuolevat alhaalta ylöspäin tasaisesti.

En tiedä mikä neuvoksi ku ei homma vaan suju.
Eli pistäkääs jotai neuvoa miten saan varmasti kunnolla rehottaan. :/

Bomba

Re: aloittaminen

ViestiKirjoittaja Bomba » 5.1.2008 2:09

Veikkaisin että vika on käyttämissäsi mullissa.
Ovat liian vahvasti lannoitettuja ja tappavat taimet.
Koita esim kekkilän puutarhamulta/kaktusmulta/lekasora sekoitusta.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 2:14

Unohtui mainita noista mullista tarkemmin.. elikkä siemenet oon lykkiny mustaanmultaan ja noussu aina mut kasvu pysähtyy ensimmäisten lehtiparien jälkeen. No ajattelin että johtuu tietenki liian vahvasta mullasta ja sit tein saman kukkamullas.. no sama juttu toistui.. ja myöskin kaktusmullalla.. Niin ja aina on ollu kevytsoraa sopivasti mukana että multa olisi kuohkeaa.

Vetenä oon käyttäny kraanavettä jota on seisotettu muutama päivä ja myös kaupasta ostettua lähdevettä, jonka pH 6.5..
Olen kastellut aina niin että kun parin kolmen sentin syvyydestä alkaa kuivumaan niin annan vettä..

Mistäköhän toi kitukasvuisuus siis vois johtua? niin ja tosiaan hetken aikaa pinnalla taisteltuaan lehdet alkavat ruskistumaan kärjistä jonka jälkeen ne alkaa kuolemaan ja muuttuvat täysin rapeiksi ja elottomiksi.

kaapin ovea oon pitäny auki ja lämmöt tällöin n. 25c suihkutellut olen myös vähän kasveja.

Neuvoja mielellään otan vastaan! :/

Vieras2

ViestiKirjoittaja Vieras2 » 5.1.2008 2:23

Ettie sulla olis jotain Pro-haastavia-siiduja... koita joitain muita?

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 2:50

Siitäkään ei oo kiinni. Itekki näistä oon ennen saanu reheviä puskia.
4vko vegellä olivat jo tosi isoja samalla valoteholla.
Nyt 4vko:n tulos on 5cm kitukasvuinen ja sairaan näkönen kasvi.
Lehdet kellertää alhaalta alkaen.. ja lehdet alkavat ruskettumaan ensin kärjistä ja sit koko lehdet muuttuu semmosiks täysin rapeiksi ja kuolleiksi.

Eri konsteja kokeillu jo puol vuotta.. mutta nyt en tiiä mikä on tullu. Täysin samallaila oon tietenkin kokeillu myös kun kasvatus onnistui..

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 2:54

Purkit
Hoidappas nyt vaikka parit maitotölkit. Leikkaa maitotölkit vähän keskitasoa ylempää puoliksi, pohjan omaavat puolikkaat säästä. Tee pohjiin vaikka lyijykynällä pari reikää per purkki. Muista myös huuhdella ne purkit.

Multa
Käyt poistamassa lähimmästä kukkakaupasta / isommasta kaupasta esim prisma, taimimultaa. Laita maitotölkit täyteen taimimultaa, älä painele sitä multaa liikaa vaan pidä se kuohkeena ja hajota biustit jos niitä on. Kuohkeeksi mullan saa esim nostelemalla multaa ja sitten varovasti sekotat / taputtelet sen tasaiseksi.

Istutus
Tee multaan keskelle etusormella ekaan niveleen asti syvä kuoppa (n. 2cm) aseta siemen sinne ja täytä loppu tila mullalla. Sumuttele pinta huolella, voit esim laittaa 1dl vettä per purkki jos vaikka sinulla on n 0.5l multaa per purkki. Tämän jälkeen laita purkin päälle elmukelmua, että se toimii kattona, tee elmukelmuun pari reikää kynällä jotta ilma vaihtuisi.

4päivän-2viikon jälkeen mullasta pitäisi nousta häntiä, tässä vaiheessa poista kelmut. Muista myös sumutella kasvejasi päivittäin, taimet pitävät vedestä, mutta älä hukuta niitä, eli max se 1dl vettä päivässä ja toki se mullan kosteus kantsii kokeilla vaikka sormella, että onko märkää / kosteeta tai kuivaa. Kun taimet ovat n10cm korkeita ne pitäisi istuttaa isompiin ruukkuihin. Suurempien ruukkujen pitäisi olla vähintään 10litraa.

Loput
Laita suurempi ruukku lähes täyteen vaikkapa mustaa multaa (Biolan käy hyvin) tai esim kekkilän puutarhamulta (mielestäni paras). Tee keskelle ruukkua nyrkillä / kaivamalla maitotölkkisi kokoinen kuoppa. Nyt siirrä tölkki jo valmiiksi lähelle uutta ruukkua ja leikkaa vaikka puoliksi korkeus suunnassa tölkkiä auki. Siirrä tölkki multaan ja revi tölkki palasina irti ja istuta multa kuutio tekemääsi koloosi ja painele ympäröivää multaa hellästi jotta multa on tasaisesti.

tämän jälkeen kannattaa lisätä pinnalle lecasoraa jotta kosteus pysyy mullassa paremmin sekä tukee taimia hyvin. Kastele myös nyt kasvejasi, jos esim käytät 10litran ruukkuja kannattaa ekat 3viikkoa antaa 0.5l vettä ja myöhemmin 1l.

Ekat 3 viikkoa kasvit pärjäävät ilman mitään ravinteita, tässäkin tosin pitää osaa lukea kasveja, ei liian pieninä pidä antaa mitään vaikka olisi vuoden ikäisiä.

Huom: Kun taimet lähestyvät 10cm pituutta älä kastele enää taimimultaa koska kuivempana se on helpompi siirtää.

Näillä tiedoilla pitäisi vaativampikin lajike lähteä kasvuun. Onnea sinulle :)

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 2:55

http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.php?t=3333 Tuota oon siis noudattanut myös mahdollisimman tarkasti.
Ennen ton avulla toimikin mutta nykyään ei? Miten tää on ees mahollista.. :O

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 3:01

Makaveli:

Multa

Käyt poistamassa lähimmästä kukkakaupasta / isommasta kaupasta esim prisma, taimimultaa. Laita maitotölkit täyteen taimimultaa, älä painele sitä multaa liikaa vaan pidä se kuohkeena ja hajota biustit jos niitä on. Kuohkeeksi mullan saa esim nostelemalla multaa ja sitten varovasti sekotat / taputtelet sen tasaiseksi.

Eli siis taimimullalla tarkotat kaktusmultaa? ainakin ostamassani multasäkissä oli kaktusmulta / taimi ja idätys tjsp..
Ja kiitos vaivannäöstä! Aion tehdä nyt ohjeittesi mukaan. Raportoin sitten miten kävi.. toivotaan parasta.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 3:05

Vieras kirjoitti:Makaveli:

Multa

Eli siis taimimullalla tarkotat kaktusmultaa? ainakin ostamassani multasäkissä oli kaktusmulta / taimi ja idätys tjsp..
Ja kiitos vaivannäöstä! Aion tehdä nyt ohjeittesi mukaan. Raportoin sitten miten kävi.. toivotaan parasta.

Pussissa lukee ihan, että "Taimimulta" se on eri juttu kuin katkusmulta, mutta eiköhän katkusmultakin kävisi, en ole ite kokeillut. :wink:

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 3:09

Ok no pitääpä ettii varmuuden vuoks sit tommosta perus taimimultaa.
Niin monesti kuitenki menny projektit piloille.
Mut tosi paljon kiitoksia sulle Makaveli, mukavaa ku täällä on näin avuliasta porukkaa! :)

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 3:12

Vieras kirjoitti:Ok no pitääpä ettii varmuuden vuoks sit tommosta perus taimimultaa.
Niin monesti kuitenki menny projektit piloille.
Mut tosi paljon kiitoksia sulle Makaveli, mukavaa ku täällä on näin avuliasta porukkaa! :)

Eipä mitään, toivotaan, että kaikki menee sunnitelmien mukaan. :)

Bumbklaatt

ViestiKirjoittaja Bumbklaatt » 5.1.2008 4:34

Vieras kirjoitti:Unohtui mainita noista mullista tarkemmin.. elikkä siemenet oon lykkiny mustaanmultaan ja noussu aina mut kasvu pysähtyy ensimmäisten lehtiparien jälkeen. No ajattelin että johtuu tietenki liian vahvasta mullasta ja sit tein saman kukkamullas.. no sama juttu toistui.. ja myöskin kaktusmullalla.. Niin ja aina on ollu kevytsoraa sopivasti mukana että multa olisi kuohkeaa.

Vetenä oon käyttäny kraanavettä jota on seisotettu muutama päivä ja myös kaupasta ostettua lähdevettä, jonka pH 6.5..
Olen kastellut aina niin että kun parin kolmen sentin syvyydestä alkaa kuivumaan niin annan vettä..

Mistäköhän toi kitukasvuisuus siis vois johtua? niin ja tosiaan hetken aikaa pinnalla taisteltuaan lehdet alkavat ruskistumaan kärjistä jonka jälkeen ne alkaa kuolemaan ja muuttuvat täysin rapeiksi ja elottomiksi.

kaapin ovea oon pitäny auki ja lämmöt tällöin n. 25c suihkutellut olen myös vähän kasveja.

Neuvoja mielellään otan vastaan! :/

Mulla oli sama ongelma. Kokeilin kaikenlaista multaa ja erilaisia vesiäkin. Noh, syy oli mullassa asuvat harsosääsken toukat jotka syövät kehittyvät juuret! Lenteleekö ruukun ympärillä "kukkakärpäsiä"? Pyretriiniä kehiin.
THC

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 5:13

Bumbklaatt no harsosääskiä ei ole näkynyt mutta voiko silti olla mahdollista että niitä toukkia on?
Ja jos näin on niin miksi ihmeessä muilla ei sitten kyseistä ongelmaa ole? oonko sattunu ostamaan aina juuri sellaista multaa missä on jotai hemmetin sääskiä :x.. Suoraan sanottuna hanurista tää ku ennen kaikki sujui pienellä vaivalla ja helposti ja nyt ei sitte kasva millään vaikka kuinka huolehtis! :evil:..

Mistähän tota pyreteeniä mahtaisi saada?

pitää kokeilla myös tuota jos ei Makavelin neuvoilla onnistu

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 5:33

Tarkotan Pyretriiniä. :oops:
Ja pyretriiniä annettuasi kasvit lähti kasvamaan normaalisti esim. ihan mustassa mullassakin?

Bumbklaatt

ViestiKirjoittaja Bumbklaatt » 5.1.2008 18:12

Kyllä niitä voi olla, mutta yleensä jokunen harsosääskikin pitäisi osua silmään kämpässäsi. Pyretriiniä saa tavaratalojen puutarhaoastaoilta. Esim vihreä raid. Itse kastelin mullan pyretriinillä kyllästetyllä vedellä ja kasvu alkoi vähitellen. Nyt ne kusipäät on tosin tullut takasin :evil: Ja itse olen miles away.

Eihän tuollaista ongelmaa ole ollut tällä forumilla kuin minulla tässä mittakaavassa. Mutta se olikin ennakkotapaus, että näinkin voi käydä.

Mä tosiaan tein kaikki samat kikkailut kuin sinä, mutta vasta myrkytys auttoi. Ja sekin tuli liian myöhään, kitukasvuisiksi jäivät.

Ei niitä kärpäsiä kaupan mullasta tule vaan ne hengailee jossain muualla. Pitävät erityisesti kosteasta mullasta. Jos niitä sääskiä ei todellakaan näy niin olen neuvoton tilanteen suhteen. Itse kamppailin 3kk kasvamattomien taimien kanssa ja menetin monta arvokasta siementä. Tiedän että turhauttaa.
THC

KoBa

ViestiKirjoittaja KoBa » 5.1.2008 18:20

Ei kai vain kämpässäsi ole hometta? Eräs tutatvani (tai naapurini tuttava oikeastaan) ennen asui jossakin vanhassa omakotitalossa ja valitteli että homevaurioiden takia sisällä ei kasva mikään hemmetin kasvi.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 5.1.2008 18:33

Joono pitää kyllä käydä poistamassa tota vihreää raidia ja kokeilla samaa kikkaa kuin sinä.
Nytkun muistelen niin ironista tässä on se että silloinkun kasvini vielä rehotti niin muistan että jotain ötököitä lenteli samalla.
Mutta nyt niitä ei näy.. Tosin jos Makavelin konsteilla ei lähe vaikka periaatteessa samathan ne on kuin mitä oon kokeillu mut joka tapauksessa... niin varmaan sit on ongelmana noi toukat.

Ja mitään homeita ei ole tosiaankaan. Ja kyllä täälä muutakin kasvaa, kuten esim chilejä.

Kiitoksia vielä apua antaneille vieläkin otetaan neuvoja ideoita vastaan!

Dirty Sanchez
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Dirty Sanchez » 6.1.2008 2:09

Olen huomannut, jos mullassa käyttää vähintään 20l astioita per kasvi, vegevaiheessa ei tarvii antaa kyllä growta lainkaan. Kolmenkympin saaveissa ei koko elinkaaren aikana vaalentunu lehdet lainkaan ja tämä kekkilän puutarhamullalla, mustalla mullalla vielä vähemmän.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 7.1.2008 19:52

semmosta vielä että onkohan sen pyretriinin kanssa kastelu varmasti ihan terveellistä?
Että ei oo mitään riskejä terveydelle?

Bumbklaatt

ViestiKirjoittaja Bumbklaatt » 8.1.2008 0:53

Se hajoaa täysin vuorokaudessa. Suorassa auringon paisteessa jo 10 minuutissa. Ei tuo ihmiselle erityisen vaarallista ole, mutta joskus suihkuttelun jälkeen on tullut pää kipeeksi jos on oleskellut heti sen jälkeen samassa tilassa. Eihän se kosheria ole hengittää, mutta ei tuosta mitään jäämiä tule kasviin.
THC

Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”